Skip to main content

Κέντρο Ερμηνείας Οίνου και Αποσταγμάτων στη Χωριστή Δράμας με AI και Εμβαπτισμένη Πραγματικότητα

Το κρασί διασταυρώνει τον δρόμο του με την τέχνη, αλλά και την ιστορία της Χωριστής με ξεναγό τον θεό Διόνυσο και βοηθό τεχνολογίες Τεχνητής Νοημοσύνης και Εμβαπτισμένης Πραγματικότητας

Έναν χώρο όπου ο θεός Διόνυσος ζωντανεύει με τη βοήθεια της Τεχνητής Νοημοσύνης και γίνεται ο ξεναγός σε ένα ταξίδι στον μαγικό κόσμο του κρασιού με τη χρήση τεχνολογιών Εμβαπτισμένης Πραγματικότητας απέκτησε η Χωριστή Δράμας. Πρόκειται για το Κέντρο Ερμηνείας Οίνου και Αποσταγμάτων, όπου το κρασί διασταυρώνει τον δρόμο του με την τέχνη, αλλά και την ιστορία της Χωριστής. Το έργο υλοποιήθηκε με αναθέτουσα αρχή τον δήμο Δράμας από την Digital Innovations και χρηματοδοτήθηκε από το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020 μέσω του Τοπικού Προγράμματος LEADER με Oμάδα Τοπικής Δράσης την Αναπτυξιακή Δράμας ΑΕ.

Στο Κέντρο Ερμηνείας Οίνου και Αποσταγμάτων έχει αναπτυχθεί μια εγκατάσταση από τρεις επαγγελματικούς προτζέκτορες που δημιουργούν δύο επιτοίχιες οθόνες 6 μέτρων πλάτους και 3,75 μέτρων ύψους έκαστη, αλλά και μία στο πάτωμα, με αποτέλεσμα να δημιουργείται στον επισκέπτη η αίσθηση ότι περικλείεται σε ό,τι συμβαίνει. Η μία ομάδα εφαρμογών αφορά την ιστορία του κρασιού, την οποία αφηγείται ο θεός Διόνυσος, που αποκτά σάρκα, οστά και… φωνή χάρη στην Τεχνητή Νοημοσύνη. Το κρασί παρουσιάζεται επίσης μέσα από όλα τα στάδια παραγωγής του, από τη φύτευση στο αμπέλι μέχρι τη διαδικασία οινοποίησης, ενώ ο επισκέπτης ενημερώνεται για τις ποικιλίες που καλλιεργούνται στην περιοχή και τα πλέον αντιπροσωπευτικά κρασιά της.

Image

Μάλιστα, μεταξύ των εφαρμογών αυτού του σκέλους ξεχωρίζει αυτή των σταφυλιών που πέφτουν εικονικά από τις πλαϊνές οθόνες σε ένα virtual πατητήρι στο πάτωμα και συνθλίβονται από τα πόδια των επισκεπτών, για να παραχθεί ο μούστος.

Το δεύτερο κομμάτι του Κέντρου αφορά τον λαϊκό πολιτισμό της Χωριστής και την ιστορία της μέσα από προβολές παλαιών φωτογραφιών και βίντεο των δεκαετιών του ’70 και του ’80.

Το δε τρίτο και ιδιαίτερα εντυπωσιακό είναι μια ψηφιακή γκαλερί με 12 γνωστά έργα που με κάποιον τρόπο σχετίζονται με το κρασί, από τον Μυστικό Δείπνο του Λεονάρντο Ντα Βίντσι μέχρι Το μπουκάλι του κρασιού του Πικάσο. Σε αυτή την ψηφιακή πινακοθήκη ο θεός Διόνυσος για μία ακόμη φορά εμφανίζεται για να αναλύσει τους πίνακες τόσο από πλευράς θεματολογίας όσο και τεχνοτροπίας, να εξηγήσει την παρουσία του κρασιού σε αυτούς, αλλά και να μεταφέρει με τη χρήση τεχνολογιών Εμβαπτισμένης Πραγματικότητας τον επισκέπτη στους χώρους όπου εκτίθενται κανονικά τα έργα αυτά. Ενδεικτικά, στην περίπτωση του Μυστικού Δείπνου η εφαρμογή Εμβαπτισμένης Πραγματικότητας μεταφέρει τον επισκέπτη στο Μιλάνο, στην τραπεζαρία του μοναστηριού Σάντα Μαρία ντέλλε Γκράτσιε, όπου ο θεός Διόνυσος εξηγεί την αριστουργηματική χρήση της προοπτικής, τη σύνθεση και την τεχνοτροπία του έργου του Λεονάρντο Ντα Βίτσι.

Μάλιστα, κατά τη διαφορετική αυτή ξενάγηση ο κάθε πίνακας αποδομείται στις βασικές του γραμμές, βοηθώντας τον επισκέπτη να τον κατανοήσει καλύτερα, όπως λέει στη Voria ο επικεφαλής της Digital Innovations, Νίκος Πάχτας.

Image

Η συνολική βόλτα στα τρία μέρη του έργου ξεπερνά τη μιάμιση ώρα, υπάρχει όμως η δυνατότητα να επιλεγεί ξεχωριστά καθένα από αυτά. Το Κέντρο Ερμηνείας Οίνου και Αποσταγμάτων εγκαινιάστηκε στην εκπνοή του 2023 και θα ξεκινήσει τη λειτουργία του με ελεύθερη είσοδο για το κοινό το επόμενο διάστημα. Στόχος της δημιουργίας του ήταν να αποτελέσει μια ευρηματική εστία ενημέρωσης για το κρασί και να παρακινήσει τους οινόφιλους να γνωρίσουν τα οινοποιεία της περιοχής.

Άλλωστε, ένα από τα χαρακτηριστικά της Χωριστής είναι πως από εκεί ξεκινά η οινοπαραγωγική ζώνη της Δράμας. Παράλληλα, η όχι γνωστή σε πολλούς σχέση της με την τέχνη -στον Ιερό Ναό Εισοδίων της Θεοτόκου φιλοξενούνται έξι αγιογραφίες του Παρθένη- υπήρξε και το έναυσμα για τη δημιουργία της ψηφιακής γκαλερί. Σε όλα αυτά έρχεται να προστεθεί η πλούσια δράση του Μουσικοδραματικού Συλλόγου Χωριστής «Η αναγεννηθείσα Μακεδονία», ο οποίος και διέθεσε το κτίριο για το Κέντρο.