Τρίτη 17 Σεπτεμβρίου 2019
x

ΚΟΣΤΙΖΕΙ ΑΚΡΙΒΑ ΣΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΤΟ ΑΘΗΝΟΚΕΝΤΡΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ

Μία στις τέσσερις επισκέψεις στην Αθήνα από τα στελέχη των επιχειρήσεων της Θεσσαλονίκης αφορούν κεντρικές υπηρεσίες του δημόσιου τομέα, τόνισε στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου ο πρόεδρος του ΕΒΕΘ, κ. Δ

Σημαντικό κόστος σε χρήμα και σε χρόνο έχει για τη συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων της Θεσσαλονίκης η συγκέντρωση των κρατικών υπηρεσιών και φορέων στην Αθήνα. Όπως προκύπτει από έρευνα του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ), επτά στις δέκα επιχειρήσεις πραγματοποιούν μέχρι 10 επισκέψεις το χρόνο στην Αθήνα για τη διευθέτηση διαφόρων υποθέσεων. Σύμφωνα, δε, με τις εκτιμήσεις του προέδρου του ΕΒΕΘ, κ. Δημήτρη Μπακατσέλου, οι επιχειρήσεις επιβαρύνονται με περίπου 1.000-1.500 ευρώ για κάθε επίσκεψη στελεχών τους στην πρωτεύουσα. 

Ο κ. Μπακατσέλος χαρακτήρισε θετική εξέλιξη το διορισμό των δυο υφυπουργών στη Θεσσαλονίκη, ωστόσο τόνισε ότι δυστυχώς δεν υπάρχει καμία κινητικότητα μέχρι στιγμής σε επίπεδο αποκέντρωσης των υπηρεσιών. “Έχουν περάσει περισσότερες από 50 ημέρες και τα προβλήματα τρέχουν”, υπογράμμισε ο κ. Μπακατσέλος στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου για την παρουσίαση της έρευνας. Σχολιάζοντας, δε, την εκτίμηση που διατύπωσε ο υφυπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, κ. Μάρκος Μπόλαρης ότι απαιτείται ένα εξάμηνο για να λειτουργήσει το υφυπουργείο στη Θεσσαλονίκη, ο κ. Μπακατσέλος επεσήμανε ότι “οι έξι μήνες φαντάζουν τεράστιος χρόνος σε μια εποχή, που προσπαθούμε να χτυπήσουμε τη γραφειοκρατία”. Ο ίδιος γνωστοποίησε ότι το ΕΒΕΘ θα πιέσει όσο είναι δυνατόν, για να γίνει πραγματικότητα η αποκέντρωση, που έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση.

“Η συγκεντρωτική δομή του ελληνικού κράτους ταλαιπωρεί τις επιχειρήσεις της περιφέρειας και τις υποβάλλει σε επιπλέον δαπάνη χρόνου και χρημάτων για την επίλυση γραφειοκρατικών υποθέσεων που απαιτούν την παραπομπή τους για λήψη απόφασης στην πρωτεύουσα. Κάτι τέτοιο έχει προφανείς επιπτώσεις στην ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων της περιφέρειας. Σ’ αυτή τη συγκεντρωτική δομή του κράτους  οφείλεται εν πολλοίς και η ασύμμετρη ανάπτυξη της χώρας μας”, σημείωσε ο κ. Μπακατσέλος.

Στην ίδια συνέντευξη Τύπου, ο α΄ αντιπρόεδρος του ΕΒΕΘ, κ. Εμμανουήλ Βλαχογιάννης, τόνισε την ανάγκη ενός νέου διοικητικού μοντέλου της χώρας με ισχυρές Περιφέρειες και αιρετό Περιφερειάρχη, με αυξημένες εκτελεστικές αρμοδιότητες και θεσμοθετημένους πόρους, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος της ουσιαστικής αποκέντρωσης. 

Τα αποτελέσματα της έρευνας

Σύμφωνα με την έρευνα, η οποία πραγματοποιήθηκε από την εταιρία Palmos Analysis από 22 Οκτωβρίου έως 5 Νοεμβρίου σε δείγμα 111 επιχει­ρή­σεων–μελών του ΕΒΕΘ,  το 15% των στελεχών των επιχειρήσεων αναγκάζεται να πραγματοποιήσει κάποιο ταξίδι στην Αθήνα από 10 έως 30 φορές το χρόνο, δηλαδή μέχρι 3 φορές το μήνα. Κατά μέσο όρο, τα στελέχη των επιχειρήσεων πραγματοποιούν περί τις οκτώ επισκέψεις ετησίως στην Αθήνα για επαγγελματικούς λόγους. 

Περίπου μία στις 5 επιχειρήσεις του δείγματος δηλώνει ότι διαθέτει γραφείο της επιχείρησης στην Αθήνα, ενώ περισσότερες από τις μισές (54% κατά μέσο όρο) επισκέψεις που πραγματοποιούνται από τα στελέχη των επιχειρήσεων του δείγματος στην Αθήνα αφορούν σχέσεις με πελάτες, προμηθευτές και γενικότερα επιχειρήσεις με έδρα την Αθήνα.

Μία στις τέσσερις (23% κατά μέσο όρο) επισκέψεις που πραγματοποιούνται από τα στελέχη των επιχειρήσεων στην Αθήνα αφορούν κεντρικές υπηρεσίες του δημόσιου τομέα, δηλαδή άδειες, επιτροπές, υποχρεώσεις που απορρέουν από το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο κτλ. και μία στις πέντε (18% κατά μέσο όρο) επισκέψεις αφορούν σε θέματα που σχετίζονται με φορείς στήριξης των επιχειρήσεων (ΕΟΜΜΕΧ, ΟΠΕ κτλ).  Το 18% των επισκέψεων  αφορούν πελάτες και προμηθευτές του ευρύτερου δημόσιου τομέα, δηλαδή κρατικές προμήθειες, δημόσια έργα κτλ. και μια στις δέκα (9% κατά μέσο όρο) επισκέψεις αφορούν στο χρηματοπιστωτικό σύστημα εν γένει, ήτοι τράπεζες, χρηματιστήριο, κεφαλαιαγορά κτλ.

Άδειες – πιστοποιητικά για διαδικασίες εισαγωγής και εξαγωγής αγαθών (53%), υπηρεσίες του χρηματοπιστωτικού συστήματος (53%) και άδειες λειτουργίας και εγκατάστασης (47%) αποτελούν τις πρώτες επιλογές των επιχειρήσεων του δείγματος όταν ερωτώνται για την αποκέντρωση διαφόρων υπηρεσιών και ακολουθούν, κατά σειρά, ΔΕΚΟ-Οργανισμοί (34%) και Ασφαλιστικά Ταμεία (32%).

Οι επισκέψεις στα υπουργεία

Περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις ζητούν την αποκέντρωση των υπηρεσιών των υπουργείων Οικονομίας – Ανταγωνιστικότητας – Ναυτιλίας (61%) και Περιβάλλοντος – Ενέργειας – Κλιματικής Αλλαγής (57%), ενώ υψηλά ποσοστά συγκεντρώνουν και οι υπηρεσίες των υπουργείων Οικονομικών (50%), Εργασίας – Κοινωνικής Ασφάλισης (48%), Αγροτικής Ανάπτυξης – Τροφίμων (47%), Εσωτερικών (44%) και Υποδομών – Μεταφορών – Δικτύων (42%).



A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ