Τρίτη 4 Αυγούστου 2020
x

ΛΙΣΤΑ ΠΕΤΣΑ: ΤΑ 3 ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΑ ΨΙΧΟΥΛΑ ΣΤΑ ΜΜΕ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Η λίστα με τα ΜΜΕ που εισέπραξαν 20 εκατ. ευρώ για την καμπάνια σχετικά με τον κορωνοϊό είναι πολύ διδακτική, ειδικά για αυτά της πόλης.

Εξαιρετικά αποκαλυπτικός και διδακτικός ο μακροσκελέστατος 18σελιδος κατάλογος με τα Μέσα Ενημέρωσης τα οποία εισέπραξαν ποσά από τη διαφημιστική καμπάνια “Μένουμε Σπίτι” την οποία έτρεξε η κυβέρνηση εξ αφορμής του κορωνοϊού. Τα συμπεράσματα πολλά, όπως και οι παρατηρήσεις. Μένω στα σπουδαιότερα.

Συμπέρασμα πρώτο: η μερίδα του λέοντος της διαφημιστικής δαπάνης κατευθύνθηκε κυρίως σε μεγάλα τηλεοπτικά δίκτυα, εφημερίδες και ραδιόφωνα του λεκανοπεδίου. Ως ένα βαθμό λογικό, καθώς αυτά συγκεντρώνουν τη μεγαλύτερη τηλεθέαση, αναγνωσιμότητα και ακροαματικότητα. Ωστόσο, τα ποσά που εισέπραξαν, υπερβαίνουν το μερίδιό τους στην αγορά.

Συμπέρασμα δεύτερο: σε πλείστες περιπτώσεις δεν πρυτάνευσαν αξιολογικά κριτήρια, αλλά επικράτησαν λογικές “ημετέρων” και “αντιπάλων”. Αναφέρομαι κυρίως σε ΜΜΕ τα οποία έχουν ελάχιστη απήχηση, μικρό αριθμό εργαζομένων, ωστόσο φιγουράρουν στις πρώτες σειρές του καταλόγου Πέτσα, την ίδια ώρα που αντίστοιχων επιδόσεων Μέσα αποκλείστηκαν επειδή αντιπολιτεύονται.

Συμπέρασμα τρίτο: τα ΜΜΕ της “υπόλοιπης Ελλάδας”, πλην Λεκανοπεδίου, αποδείχθηκαν και πάλι “φτωχός συγγενής”. Εισέπραξαν πολύ λιγότερα απ' όσα αξιολογικά τούς αναλογούσε, παραβαίνοντας και τον ισχύοντα νόμο που προνοεί το 30% της εκάστοτε κρατικής διαφήμισης να κατευθύνεται σε ΜΜΕ εκτός Αθηνών.

Διαβάστε σχετικά: Αυτή είναι η λίστα με τα ποσά που πήραν τα ΜΜΕ για τον κορωνοϊό

Είναι προφανές ότι η κατανομή των περίπου 16 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ) της καμπάνιας για τον κορωνοϊό, δεν είναι από τις ευτυχέστερες στιγμές της κυβέρνησης Μητσοτάκη στον ένα χρόνο θητείας της. Πριν απ' όλα, ο αρμόδιος υφυπουργός στον Πρωθυπουργό και κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας όφειλε, πριν καν ανοίξει το πουγγί, να δημοσιοποιήσει τα κριτήρια βάσει των οποίων θα γινόταν η κατανομή των κονδυλίων. Έχει την ευκαιρία, για να μην πω την υποχρέωση, να το κάνει, έστω και εκ των υστέρων. Ώστε να φανεί εάν υπήρξαν στρεβλώσεις και “θελήματα”, όπως υποστηρίζει η αντιπολίτευη ή εάν όλα έγιναν καλώς, όπως δηλώνει ο ίδιος.

Το ζητούμενο είναι να θεσπιστεί επιτέλους ένα αξιολογικό και αξιοκρατικό πλαίσιο με βάση το οποίο θα κατατάσσονται τα ΜΜΕ και βάσει του οποίου θα διανέμεται η όποια κρατική δαπάνη. Και το πλαίσιο αυτό να συμφωνηθεί ει δυνατόν από το σύνολο των κομμάτων.

Φυσικά, κυρίαρχα αξιολογικά κριτήρια θα είναι η απήχηση του κάθε Μέσου (τηλεθέαση, αναγνωσιμότητα, επισκεψιμότητα, ακροαματικότητα), καθώς και ο αριθμός των μόνιμων εργαζόμενων που απασχολεί. Διότι, ο 18σελιδος κατάλογος Πέτσα είναι γεμάτος ΜΜΕ – σφραγίδες τα οποία δεν απασχολούν σχεδόν κανέναν εργαζόμενο, δεν παράγουν δικό τους δημοσιογραφικό προϊόν και απλώς διακινούν, υποκλέπτοντας, δημοσιογραφική ύλη άλλων Μέσων. Αυτού του είδους τα παραστικά ΜΜΕ, δεν έχουν κανένα λόγο ύπαρξης και σίγουρα δεν δικαιούνται καμίας επιδότησης.

Φυσικά, συγχρόνως θα πρέπει να προχωρήσει και να ολοκληρωθεί κάποτε, η διαδικασία αδειοδότησης όλων των ΜΜΕ. Τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών σταθμών, εντύπων, ηλεκτρονικών Μέσων. Είναι επιτακτική ανάγκη να τεθούν κριτήρια και κανόνες ώστε να ξεχωρίσει η ήρα από το στάρι και να μείνουν στην αγορά μόνον εκείνα τα ΜΜΕ τα οποία παράγουν πραγματικό δημοσιογραφικό έργο. Άλλωστε, ο 18σελιδος κατάλογος με τα περίπου 1.200 χρηματοδοτούμενα ΜΜΕ, είναι από μόνος του μάρτυρας της αναρχίας που επικρατεί στον κλάδο. Αρκεί να συνυπολογίσει κανείς και τα χιλιάδες ακόμη κακέκτυπα ΜΜΕ τα οποία έμειναν εκτός καταλόγου, για να αντιληφθεί τι ακριβώς συμβαίνει στον χώρο της Ενημέρωσης στην Ελλάδα.

Υ.Γ. Ο εξωθεσμικός τρόπος κατανομής της διαφημιστικής δαπάνης έδωσε την ευκαιρία σε δάφορους κυβερνητικούς βουλευτές να επιχειρήσουν να παίξουν προσωπικό παιχνίδι. Από τη δεύτερη ανάγνωση του καταλόγου διαπιστώνει κανείς ότι, πράγματι, υπήρξαν περιφερειακά Μέσα τα οποία έλαβαν ποσά, σκανδαλωδώς υψηλότερα σε σχέση με αυτά που δικαιούντο. Τα ΜΜΕ της Θεσσαλονίκης εισέπραξαν ψίχουλα (συνολικά περί τα 300.000 ευρώ) σε σχέση με τις επιδόσεις και το δυναμικό τους. Αυτό σημαίνει ότι είτε οι τοπικοί κυβερνητικοί βουλευτές αδιαφόρησαν είτε δραστηριοποιήθηκαν, αλλά εν τέλει αγνοήθηκαν. Δεν ξέρω τι από τα δύο είναι χειρότερο για τους ίδιους. Ας το επιλέξουν εκείνοι. Κυρίως αυτοί που επαίρονταν όλον αυτόν τον καιρό ότι “κατόπιν ενεργειών τους” τα ΜΜΕ της Θεσσαλονίκης θα έπαιρναν ό,τι τους αναλογούσε.




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ