Skip to main content

Μαγκριώτης: Μια κυβέρνηση πανέτοιμη για όλα ‒ εκτός Θεσσαλονίκης;

Η τοποθέτηση του πρώην υφυπουργού Υποδομών για τα δύο φλέγοντα συγκοινωνιακά ζητήματα της Θεσσαλονίκης, τον ΟΑΣΘ και το Μετρό.

Αιχμές στην κυβέρνηση για την πολιτική που ακολουθεί στα «δύο μεγάλα θέματα της Θεσσαλονίκης, το Μετρό και τον ΟΑΣΘ» αφήνει με δήλωσή του ο υποψήφιος βουλευτής με το Κίνημα Αλλαγής και πρώην υφυπουργός, Γιάννης Μαγκριώτης.

«Η αναφορά του Κ. Καραμανλή στη Βουλή ‒αρμόδιου υπουργού για τα δημόσια έργα και τις μεταφορές‒ στα δύο μεγάλα θέματα της Θεσσαλονίκης, το μετρό και τον ΟΑΣΘ, έδειξε ότι στην καλύτερη περίπτωση θα προχωρήσει με τη λογική «βλέποντας και κάνοντας» και στη χειρότερη θα ακολουθήσει τη λανθασμένη πολιτική της προηγούμενης κυβέρνησης» τόνισε ο κ. Μαγκριώτης.

Για το μετρό δήλωσε ότι «σε συνεργασία με το υπουργείο Πολιτισμού θα αποφασίσουμε για τα προβλήματα στους σταθμούς της Αγίας Σοφίας και της Βενιζέλου».

1. Στον σταθμό της Αγίας Σοφίας δεν υπάρχουν προβλήματα∙ ελπίζω να το είπε εκ παραδρομής.

2. Στον σταθμό της Βενιζέλου η λύση είναι γνωστή και εγκεκριμένη από το ΣτΕ τον Οκτώβριο του 2016, όταν απέρριψε τη δεύτερη προσφυγή του δημάρχου. Η λύση είναι ίδια με εκείνη της Αγίας Σοφίας, όπου τα αρχαιολογικά ευρήματα είναι και πιο σημαντικά.

Να θυμίσω πάλι γιατί οι υπεύθυνοι της ΝΔ δεν μπορούν να ζητήσουν μια συγγνώμη για το μεγάλο λάθος που διέπραξαν το 2013, λίγους μήνες μετά τον εντοπισμό του προβλήματος με τα αρχαία στον σταθμό της Βενιζέλου, τότε που πίεσαν το ΚΑΣ (Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο) να εγκρίνει τη λύση της αφαίρεσης των αρχαίων και της μεταφοράς τους σε ένα μελλοντικό μουσείο στο στρατόπεδο «Παύλος Μελάς» στη Σταυρούπολη.

Δεν  χρειάζεται να αναφέρω τους λόγους της πολιτικά εγκληματικής αυτής επιλογής που οδήγησε ορθά στην πρώτη προσφυγή του δημάρχου στο ΣτΕ.
Μπροστά στο αδιέξοδο, και με τη γνώση που είχα για τα θέματα, πρότεινα στον δήμαρχο και τον Μάιο του 2014 συναντηθήκαμε στην Αθήνα με την τότε διοίκηση της Αττικό Μετρό και εκεί συμφωνήσαμε την ακύρωση της προηγούμενης απόφασης που θα απορριπτόταν με βεβαιότητα από το ΣτΕ  και την υιοθέτηση της ίδιας λύσης με εκείνη του σταθμού της Αγίας Σοφίας.

Αυτήν τη λύση ενέκρινε στη συνέχεια και η τότε ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, χωρίς να ζητήσει συγγνώμη για την προηγούμενη απόφασή της, αυτήν τη λύση αποδέχτηκε και το ΚΑΣ με ανακούφιση.

Δυστυχώς ο δήμαρχος ύστερα από τρεις μήνες άλλαξε γνώμη και έκανε νέα προσφυγή στο ΣτΕ, αυτή που απερρίφθη. Όμως η κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ αγνόησε την απόφαση και προχώρησε στην κατασκευή του σταθμού χωρίς καμία μετακίνηση των αρχαίων. Λύση που δεν πρόκειται ποτέ να υλοποιηθεί και θα κοστίσει πολλές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ επιπλέον.

Συνεπώς ‒με ή χωρίς συγγνώμη‒ γρήγορα να υιοθετηθεί η ορθή, εγκεκριμένη, ασφαλής, με μικρό κόστος λύση, που απαιτεί λιγότερο χρόνο για την υλοποίησή της. Δηλαδή, απόσπαση των αρχαίων, κατασκευή του σταθμού και επανατοποθέτηση τουλάχιστον του 80% των ευρημάτων.
Τόσο απλά, χωρίς κουτοπονηριές, μικροκομματικά και προσωπικά παιχνίδια εις βάρος της πόλης και του δημόσιου χρήματος.

Προσθέτω ακόμη ότι ο υπουργός δεν έκανε καμία αναφορά για τις επεκτάσεις του μετρό δυτικά και προς το αεροδρόμιο, ενώ μίλησε για τη δημοπράτηση της επέκτασης, με τη γραμμή 4, του μετρό της Αθήνας».

Αναφορικά με το ΟΑΣΘ ο κ. Μαγκριώτης σημείωσε πως «ακούω και ξανακούω την ομιλία του υπουργού και δεν πιστεύω στα αυτιά μου.

«Θα συγκροτήσουμε σχέδιο εξόδου από την κρίση του ΟΑΣΘ».

Η λύση είναι και εδώ απλή, εκτός εάν ενδιαφέρει τη νέα κυβέρνηση αυτό που ενδιέφερε και την προηγούμενη: η κομματική προπαγάνδα για το «χάος που παρέλαβαν» και η λύση μπορεί να περιμένει.

Η λύση έχει τρία απλά βήματα:

1. Νέα διοίκηση, η οποία θα ολοκληρώσει την εκκαθάριση και θα λύσει τις εκκρεμότητες με τους παλιούς μετόχους.

2. Ενοικίαση τουλάχιστον 200 λεωφορείων, σε αξιόπιστη κατάσταση, από ευρωπαϊκούς συγκοινωνιακούς φορείς, για την άμεση αντιμετώπιση του μεγάλου προβλήματος.

3. Μελέτη του συγκοινωνιακού έργου που θα προσφέρει ο νέος ΟΑΣΘ, μετά το 2023, οπότε και θα λειτουργεί εμπορικά και στο σύνολό της η γραμμή του μετρό από τη Μίκρα μέχρι τον Σιδηροδρομικό Σταθμό, και διενέργεια διεθνούς διαγωνισμού για την ανάθεσή του σε ιδιώτη πάροχο, μια μεγάλη διεθνής κοινοπραξία με εμπειρία και εγγυήσεις για την ποιότητα των υπηρεσιών.

Το Δημόσιο, αν θέλει θα συμμετέχει στον διαγωνισμό, αλλά με τους ίδιους όρους με τις ιδιωτικές κοινοπραξίες.

Η επιδότηση του εισιτηρίου θα γίνεται από τον κρατικό προϋπολογισμό, για να είναι προσιτή η τιμή στους χρήστες και φυσικά πάντα στο πλαίσιο των δημοσιονομικών δυνατοτήτων της χώρας.
Η τοπική αυτοδιοίκηση και οι άλλοι φορείς της πόλης θα ασκούν εποπτεία για την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Το ίδιο μοντέλο θα πρέπει να εφαρμοστεί σε όλες τις αστικές και υπεραστικές συγκοινωνίες της χώρας. Αυτό ορίζει ο Κοινοτικός Κανονισμός 1370 του 2007, που θα πρέπει να εφαρμοστεί σε όλες τις χώρες της ΕΕ υποχρεωτικά από τις 3/12/19.

Αυτές είναι οι μεταρρυθμίσεις που θα φέρουν επενδύσεις, θα δημιουργήσουν θέσεις εργασίας και θα προσφέρουν ποιοτικές υπηρεσίες.

Φοβάμαι ότι θα συνεχιστεί το σημερινό αδιαφανές συντεχνιακό και πελατειακό μοντέλο των ΚΤΕΛ και των αστικών συγκοινωνιών σε όλη τη χώρα».