Skip to main content

Μια καλή και μια κακή είδηση για το παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης

Πώς φθάσαμε στην κατάθεση του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου και της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την ανάπλαση του Παραλιακού Μετώπου και ποιος ευθύνεται για την εξάμηνη καθυστέρηση

Καλημέρα σας! 

Η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου τη Θεσσαλονίκης από το Καλοχώρι έως το Αγγελοχώρι, μήκους περίπου 40 χιλιομέτρων, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα πρότζεκτ για τη Θεσσαλονίκη των επόμενων δέκα χρόνων. Για πολλούς αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση ώστε η πόλη να αλλάξει προσανατολισμό, να στραφεί με «πρόσωπο» προς τη θάλασσα και να δημιουργήσει νέες αναπτυξιακές και κοινωνικές προοπτικές. Κάτι στο οποίο τα τελευταία χρόνια δείχνουν να συμφωνούν οι φορείς και οι παράγοντες της πόλης με προεξάρχουσα την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας που έχει σηκώσει τη… σημαία του πρότζεκτ. Επειδή οι παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν αφορούν επτά δήμους και τρεις οργανισμούς και εταιρείες του δημοσίου, η Περιφέρεια είναι μάλλον ο μοναδικός δημόσιος φορέας, η εμβέλεια και οι αρμοδιότητες του οποίου μπορούν να καλύψουν και να συντονίσουν το σύνολο των εμπλεκομένων, ώστε τα πολλά που πρέπει να γίνουν να προωθηθούν και η αναπόφευκτη γραφειοκρατία που υπάρχει να ξεπεραστεί. Έτσι τους τελευταίους μήνες το επιτελείο του Απόστολου Τζιτζικώστα, με βασικό μοχλό τον καθ’ ύλην αρμόδιο αντιπεριφερειάρχη Υποδομών και Δικτύων, Πάρι Μπίλλια, δουλεύει εντατικά, έχοντας μάλιστα διασφαλίσει 500 εκατ. ευρώ για τις απαιτούμενες παρεμβάσεις από το νέο ΕΣΠΑ της περιόδου 2021 – 2027.

Σε αυτό το πλαίσιο η υπόθεση προχωράει και υπάρχουν εξελίξεις. Θετικές κατ’ αρχάς, αλλά και με κάποιες αρνητικές πτυχές. Σημειώστε:

Πρώτον, τις επόμενες δύο τρεις ημέρες, δηλαδή εντός της Μεγάλης Εβδομάδος που ξεκινάει σήμερα, η Περιφέρεια θα καταθέσει στο τμήμα Μητροπολιτικού Σχεδιασμού του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας τόσο το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο για το Παραλιακό Μέτωπο, όσο και τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου. Το Σχέδιο και η Μελέτη έχουν επικαιροποιηθεί μετά τη διαβούλευση μηνών που προηγήθηκε με το σύνολο των εμπλεκομένων. Μάλιστα, υπήρξαν τέσσερις περιπτώσεις που έφτασαν στο σημείο να διαφοροποιηθούν για να υπάρξει συμφωνία. Mε το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης για το συντελεστή δόμησης του αγροκτήματος, που βρίσκεται πλησίον του αεροδρομίου «Μακεδονία», με τα Ελληνικά Πετρέλαια, την ΓΑΙΑΟΣΕ και το ΤΑΙΠΕΔ, για δέκα στρέμματα στην περιοχή που θα δημιουργηθεί νέα ναυοπηγοεπισκευαστική ζώνη. Στόχος είναι μέχρι τα τέλη Ιουνίου ο φάκελος της Παραλιακής Ζώνης να έχει εγκριθεί απ’ όλους τους αρμόδιους φορείς του ΥΠΕΝ. Αμέσως μετά θα προωθηθεί για την έκδοση του απαραίτητου Προεδρικού Διατάγματος μέχρι το τέλος του 2023, αφού θα ανάψει «πράσινο φως» το Συμβούλιο της Επικρατείας. Αν αυτό το χρονοδιάγραμμα τηρηθεί, από το 2024 θα υπάρξουν οι οριστικές μελέτες και οι δημοπρατήσεις των έργων που προβλέπονται.

Δεύτερον, αν και η υπόθεση της κατάθεσης του φακέλου για το Παραλιακό Μέτωπο στο ΥΠΕΝ φτάνει στο τέλος της -στάδιο απαραίτητο για να υπάρξει ουσιαστική εξέλιξη και προοπτική στο έργο- υπάρχουν καθυστερήσεις. Η διαδικασία θα είχε ολοκληρωθεί τουλάχιστον ένα εξάμηνο νωρίτερα, εάν στο ενδιάμεσο δεν είχαν παρέμβει αστάθμητοι παράγοντες, οι οποίοι θέλησαν -ενδεχομένως καλοπροαίρετα- να εκμεταλλευτούν την κατάσταση. Κυρίως ένας πολυπράγμων σύμβουλος επί παντός του επιστητού στη Θεσσαλονίκη, ο οποίος συμβούλευσε κυβερνητικούς παράγοντες στην πόλη να προσπαθήσουν να εντάξουν στο Παραλιακό Μέτωπο το εντελώς άσχετο με το πρότζεκτ έργο του νέου ποδοσφαιρικού γηπέδου του Άρη, που (υποτίθεται ότι) θα κατασκευαστεί στην περιοχή του Φοίνικα, αλλά και τη δημιουργία στη δυτική είσοδο της Θεσσαλονίκης -σε έκταση που κατέχουν δεκάδες ιδιώτες- σύγχρονου επιχειρηματικού κέντρου. Και στις δύο περιπτώσεις για να αντιμετωπιστούν οι… σφήνες παρενέβη το Μέγαρο Μαξίμου, που ενημερώθηκε αρμοδίως. Τελικά μετά από έντονες συζητήσεις και διαβουλεύσεις έγινε κατανοητό ποια είναι τα όρια του πρότζεκτ για το Παραλιακό Μέτωπο, στο οποίο είναι σαφές ότι δεν μπορεί να ενσωματωθεί ούτε οποιαδήποτε ιδέα έχει κάποιος, ακόμη και αν εκ πρώτης όψεως φαίνεται συμβατή, ούτε -πολύ περισσότερο- οποιοδήποτε νέο ιδιωτικό έργο προγραμματίζεται στην ευρύτερη περιοχή.

Η βραδυπορία στην υλοποίηση συνιστά ένα από τα μεγάλα προβλήματα -ίσως το μεγαλύτερο- για τα έργα που γίνονται στη Θεσσαλονίκη, κάτι που θα όφειλε να προβληματίσει. Η ανάπλαση του Παραλιακού Μετώπου εμπεριέχει τέτοιου είδους κινδύνους λόγω της πολυπλοκότητάς του και επομένως οι διαδικασίες θα πρέπει να διαφυλαχθούν. Από την άλλη καιροφυλακτεί πάντα στο προσκήνιο και στο… παρασκήνιο ο ελληνικός τρόπος για να γίνονται οι δουλειές με τους πολυπράγμονες παράγοντες να αξιοποιούν την ανασφάλεια και τη… θολούρα που συχνά υπάρχει στο πολιτικό προσωπικό.