Skip to main content

Ο χάρτης των έργων υποδομής στη Θεσσαλονίκη - Τα εργοτάξια και οι εκκρεμότητες του 2023

Για ποια σημαντικά έργα περιμένουμε νέα και σε ποια περιμένουμε πράξεις. Πού μπαίνουν εργοτάξια, πού ολοκληρώνονται παρεμβάσεις

Η είσοδος στο νέο έτος βρίσκει τη Θεσσαλονίκη στο κατώφλι μεγάλων προσδοκιών σε ό,τι αφορά στις υποδομές της. Μείζονα έργα και αναγκαία επί χρόνια για τη βελτίωση της καθημερινότητας και τον εκσυγχρονισμό της περιοχής, είτε ολοκληρώνονται, είτε αρχίζουν να κατασκευάζονται και υπόσχονται όχι μόνο μια καλύτερη χρονιά, αλλά ένα καλύτερο μέλλον.

Και δεν είναι ένα και δύο, αλλά πολλά. Προφανώς θα παραμείνουν εκκρεμότητες, δηλαδή έργα υποδομής τα οποία θα σηματοδοτούν σημαντικές ελλείψεις της πόλης, που δύσκολα θα ολοκληρωθούν ή θα δρομολογηθούν εντός του 2023. Όπως επίσης και υπάρχουν υποδομές που θα κάνουν πρεμιέρα το 2023, αλλά θα ολοκληρωθούν αρκετά χρόνια μετά.

Θα κάνω μόνο μια επιγραμματική αναφορά σε συγκεκριμένες εκκρεμότητες, όπως η πλατεία Ελευθερίας, η πλατεία Διοικητηρίου, ο άξονας της Αριστοτέλους, το Μουσείο Ολοκαυτώματος και το πάρκο μνήμης, οι εκκρεμότητες στη δυτική περιφερειακή οδό, το city train, η σιδηροδρομική και οδική σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και ο έκτος προβλήτας, η διάνοιξη της Πόντου στην Καλαμαριά, το νέο Ογκολογικό Νοσοκομείο στο πρώην στρατόπεδο Καρατάσιου, το νέο Παιδιατρικό Νοσοκομείο στο Φίλυρο, τα γήπεδα ΠΑΟΚ και Άρη κ.ά. Δεν τα λες και λίγα... Περιμένουμε νέα, περιμένουμε ολοκλήρωση των διαδικασιών, περιμένουμε εργασίες και σε αυτά. Τι θα προχωρήσει στο 2023 στα συγκεκριμένα έργα θα το δούμε.

Εκεί που έχουμε βάσιμες όμως προσδοκίες είναι σε τουλάχιστον δέκα σημαντικά πρότζεκτ:

-Η ολοκλήρωση και έναρξη λειτουργίας του μετρό Θεσσαλονίκης στο τέλος του έτους.

-Η έναρξη κατασκευής του FlyOver και της αναβάθμισης της περιφερειακής οδού, με τα πρώτα εργοτάξια να αναμένονται μετά το καλοκαίρι.

-Η έναρξη κατασκευής των έξι μεγάλων αντιπλημμυρικών έργων.

-Η έναρξη κατασκευής 16 νέων σχολικών μονάδων.

-Η ολοκλήρωση της πρώτης φάσης των παρεμβάσεων για το Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά.

-Η ολοκλήρωση των παρεμβάσεων στο δυτικό παράκτιο μέτωπο και η έναρξη νέων παρεμβάσεων για την υλοποίηση του σχεδίου ενοποίησης, ανάπλασης και αναβάθμισης του συνόλου του παραλιακού μετώπου της πόλης.

-Η έναρξη διάνοιξης της οδού Λαγκαδά στο τμήμα από το πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά μέχρι τις Δωδεκαώροφες.

-Η δρομολόγηση των συνδέσεων Θεσσαλονίκης – Έδεσσας και Δράμας – Αμφίπολης.

-Η έναρξη κατασκευής του ντεκ στην παλιά παραλία της πόλης.

-Η έναρξη αξιοποίησης των Κεραμείων Αλλατίνη και πιθανώς και των Μύλων Αλλατίνη, όπως και άλλων βιομηχανικών χώρων (ΦΙΞ κτλ.).

Κρατάω πάντα μικρό καλάθι σχετικά με τα χρονοδιαγράμματα των έργων υποδομής. Οι απρόβλεπτοι παράγοντες εξάλλου είναι πολλοί.

Εκείνο όμως που θεωρώ πιο σημαντικό είναι η πρόοδος των έργων υποδομής. Πρωτίστως η μελετητική ωριμότητά τους, μετά η εξασφάλιση χρηματοδότησης και τα υπόλοιπα πιστεύω θα έρθουν αργά ή γρήγορα. Συνήθως γίνεται το πρώτο, αλλά η ελπίδα δεν κοστίζει, ειδικά μέρες που είναι...

Δεν είναι τυχαίο ότι στα παραδείγματα των εκκρεμοτήτων που προανέφερα συμπεριέλαβα περίπου ίδιο αριθμό έργων με εκείνα τα οποία ανέφερα ως σημαντικές υποδομές που προχωρούν με καλύτερους ρυθμούς... Και λίγα περισσότερα για να δείξω ότι η πόλη θα συνεχίσει να ζει με τις ελλείψεις της και το νέο έτος.

Γι' αυτό και επιμένω πάντα ότι όλοι μας πρέπει να πιέσουμε ώστε να ολοκληρώνονται οι υποδομές στην ώρα τους, αλλά πρωτίστως να συμφωνούμε σ' αυτές τις υποδομές. Αυτό είναι άλλο ένα έλλειμμα, που έχει να κάνει με διαφορετικές προσεγγίσεις σχετικά με την ανάπτυξη και την πορεία της Θεσσαλονίκης στο μέλλον.

Δεν χωρούν δογματισμοί σε αυτά. Γι' αυτό και ακούω και όσους έχουν ενστάσεις και τις λαμβάνω υπόψη σε κάθε σχολιασμό, σε κάθε κριτική. Διαμορφώνω έτσι και την προσωπική μου άποψη. Και όλες οι απόψεις είναι σεβαστές, όμως εκείνο που θεωρώ ότι πρέπει να βελτιωθεί στη Θεσσαλονίκη είναι η σύγκλιση της πανσπερμίας των απόψεων.

Δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε όλοι σε όλα. Μπορούμε όμως να βρούμε τη χρυσή τομή ως κοινωνία και να υποστηρίξουμε τουλάχιστον υποδομές, χωρίς τις οποίες η πόλη μένει πίσω, στάσιμη και με γυρισμένη την πλάτη στην ανάπτυξη. Το όφελος έτσι θα ήταν πολλαπλάσιο και οι υποδομές θα πήγαιναν με πιο γοργούς ρυθμούς, χωρίς πολλές από αυτές να είναι ανεπίκαιρες έως παρωχημένες όταν τελικά ολοκληρώνονται. Ας το προσπαθήσουμε καλή τη πίστη.

Η διαλλακτικότητα δεν σημαίνει υποχώρηση. Κι επίσης κανένα έργο υποδομής, τίποτα αναπτυξιακό δεν γίνεται χωρίς αρνητικές επιπτώσεις. Αυτονόητο, αν και στη Θεσσαλονίκη ακόμη ζητούμενο...

Καλή και δημιουργική χρονιά να έχουμε και να δουλέψουμε όλοι για να πάει η Θεσσαλονίκη ακόμη ένα βήμα πιο μπροστά.