Skip to main content

Ο Θεσσαλονικιός που σερβίρει κεφίρ στις αγορές της Ευρώπης

Γνώρισε το κεφίρ από τον πεθερό του. Εκείνος του το έμαθε, όπως λέει. Και στη συνέχεια αποφάσισε να το κάνει επάγγελμα επενδύοντας χρήματα

Πρόσφατα, στη SIAL, μεγαλύτερη έκθεση του κόσμου για τρόφιμα και ποτά στο Πσρίσι, ένας μικρού βεληνεκούς επιχειρηματίας κέρδισε τρία βραβεία. Ένα για την καλύτερη διανομή, ένα για το καλύτερο εναλλακτικό προϊόν και ένα για το πιο καινοτόμο προϊόν της έκθεσης, το κεφίρ με χυμό τζίντζερ και λεμόνι.

Ο Πόντιος, Ιορδάνης Παπαδόπουλος, ιδιοκτήτης της εταιρείας, Υγεία Κεφίρ, ξεκίνησε την πορεία του από τα ρούχα. Ωστόσο η συρρίκνωση του κλάδου τον οδήγησε στα γαλακτοκομικά και αργότερα στα αναψυκτικά. Στάθηκε απέναντι σε όλες τις δυσοίωνες προβλέψεις, όλων εκείνων που υπολόγιζαν ότι το εγχείρημά του θα κατέληγε στο κενό. Oνόμασε το κεφίρ-αναψυκτικό του “Namaste” και ετοιμάζεται για τα επόμενα επιχειρηματικά βήματα σε χώρες όπως η Ιταλία, η Νορβηγία, η Γερμανία, η Ελβετία...

«Ξεκίνησα να ασχολούμαι με τα τρόφιμα το 2006. Έως τότε διατηρούσα εξαγωγική βιοτεχνία ρούχων. Ήταν η εποχή που όλη η Βόρεια Ελλάδα ασχολούταν με τα ρούχα. Η δουλειά αυτή έκανε τον κύκλο της, δεδομένου ότι επρόκειτο για μία δραστηριότητα, στην οποία κυριαρχούσε το χαμηλό κόστος. Έτσι, όταν άρχισε να αυξάνεται το κόστος, έπρεπε είτε να μεταφέρω την έδρα της εταιρείας στα Βαλκάνια (Βουλγαρία, Ρουμανία), είτε να κλείσω...», λέει ο Ιορδάνης Παπαδόπουλος στη Voria.gr.

Τότε αποφάσισε να μην εγκατασταθεί στη Βουλγαρία αλλά να κλείσει την επιχείρησή του, η οποία μάλιστα ήταν κερδοφόρα έως και το τελευταίο έτος της λειτουργίας της. «Τα δείγματα ήταν ανησυχητικά αρκετά χρόνια πριν. Παρατηρούσαμε τις πωλήσεις και την κερδοφορία να συρρικνώνονται διαρκώς. Κι αυτό που συνήθως πιστεύουν οι επιχειρηματίες, είναι ότι θα αποτελέσουν εξαίρεση στον κανόνα όταν ένας ολόκληρος κλάδος καταρρέει, και εκείνοι θα επιπλεύσουν. Εγώ έκανα το αντίθετο και επέπλευσα», λέει ο Ιορδάνης Παπαδόπουλος.

Γνωρίζοντας το κεφίρ από τον πεθερό του

Γνώρισε το κεφίρ από τον πεθερό του. Εκείνος του το έμαθε, όπως λέει. Και στη συνέχεια αποφάσισε να το κάνει επάγγελμα. «Κανείς δεν με πίστευε τότε καθώς το κεφίρ, ήταν παντελώς άγνωστο στην Ελλάδα, πριν από 12 χρόνια που ξεκίνησα. Οι περισσότεροι με χαρακτήριζαν τρελό, ενώ ακόμα περισσότεροι ήταν εκείνοι που πίστευαν ότι με μαθηματική ακρίβεια θα χάσω τα λεφτά που είχα επενδύσει».

Κόντρα στις προβλέψεις

Κόντρα σε όλες τις προβλέψεις, αποφάσισε να δοκιμάσει. Εντάχθηκε σε πρόγραμμα επιδότησης Leader Plus, λαμβάνοντας 50.000 ευρώ, ενώ επένδυσε και 300.000 ευρώ από ίδια κεφάλαια.

Ο άνθρωπος που έκανε όλες τις δουλειές

Έτσι αγόρασε το οικόπεδο στο Δρυμό Θεσσαλονίκης και ξεκίνησε να βγάζει τις απαιτούμενες άδειες για να ξεκινήσει την ανέγερση των παραγωγικών εγκαταστάσεων της εταιρείας του. «Ξεκίνησα από το μηδέν, χτίζοντας τα πάντα από την αρχή. Ήμουν ο άνθρωπος που έκανε τα πάντα κατά τα πρώτα χρόνια λειτουργίας της εταιρείας. Παραγωγή, πωλήσεις, τον οδηγό, τις επαφές με τους πελάτες. Ήμουν μία ολόκληρη επιχείρηση από μόνος μου. Μάλιστα, την πρώτη φορά που έκανα αποστολή φορτίου σε πελάτες, έβαλα στο φορτηγάκι μόλιε δύο δωδεκάδες μπουκάλια. Αυτή ήταν η πρώτη μου παραγγελία».

Συνάντησε αρκετές δυσκολίες. Με κυριότερη εξ αυτών, την παραγωγή ενός άγνωστου παρασκευάσματος. Πολλοί ήταν εκείνοι που εξέφραζαν την απορία, «καλά, μόνο εσύ είσαι ο έξυπνος που το κάνεις αυτό; Οι μεγάλες εταιρείες, οι οποίες διαθέτουν τμήματα ερευνών και ειδικούς επιστήμονες, πώς δεν το έχουν ανακαλύψει ήδη, από τη στιγμή, που όπως λες, πρόκειται για ένα ξεχωριστό προϊόν με προβιοτικές ιδιότητες;».

«Κανένας εργαζόμενος δεν θα ρισκάρει τη θέση του»

Εκείνος συνήθιζε να απαντάει ότι μια μεγάλη εταιρεία απασχολεί εργαζόμενους. «Και ο εργαζόμενος δεν θα ρισκάρει τη θέση του, για να δοκιμάσει κάτι που μπορεί να μην πάει καλά», λέει χαρακτηριστικά ο κύριος Παπαδόπουλος. «Εγώ παρόλ’ αυτά είχα τη δυνατότητα να ρισκάρω».

Για να πετύχει την αποδοχή των καταστημάτων λιανικής και να μπορέσει να τοποθετήσει το προϊόν του στα ράφια τους, επισκεπτόταν ο ίδιος τους ιδιοκτήτες, και προσπαθούσε να τους εκπαιδεύσει, και να τους πείσει, γι’ αυτό που ο ίδιος πίστευε ότι είναι ξεχωριστό. «Αυτό που με βοήθησε και ενίσχυσε την αναγνωρισημότητα του κεφίρ, ήταν όταν ξεκίνησαν να το παράγουν και οι μεγάλες εταιρείες».

Βλέποντας τις γαλακτοβιομηχανίες να βγάζουν κι εκείνες κεφίρ, δεν φοβήθηκε. Αντιθέτως, παρουσιαζόταν μία ευκαιρία για εκείνον. «Αυτό που έλεγα σε όσους υποστήριζαν ότι ο ανταγωνισμός που θα έχω, θα είναι πολύ ισχυρός, ήταν ότι η αγορά είναι μεγάλη και μας χωράει όλους. ‘Ας φροντίσουν οι εταιρείες να ενημερώσουν τον κόσμο για το κεφίρ’, έλεγα συχνά προς τους δύσπιστους. Και στη συνέχεια όποιος έχει το καλύτερο προϊόν ας κερδίσει το μερίδιο που του αναλογεί».

«Κανένα σούπερ μάρκετ εκτός από το Μασούτη, δεν με πίστεψε στην αρχή»

Η αρχή έγινε από τα μικρά καταστήματα. Κανένα σούπερ μάρκετ δεν πίστεψε σ’ εκείνον όπως αφηγείται. «Ο μόνος που με πίστεψε ήταν ο Γιώργος Κανταρτζής, επικεφαλής αγορών φρέσκων προϊόντων του Μασούτη, ο οποίος με έβαλε στα ψυγεία της αλυσίδας».

«Δεν είμαι γαλατάς. Φτιάχνω προβιοτικά»

Αναφορικά με την επαγγελματική του δραστηριότητα, λέει χαρακτηριστικά. «Εγώ δεν είμαι γαλατάς. Φτιάχνω προβιοτικά. Και αυτή είναι η μεγάλη μου διαφορά. Οι γαλατάδες τα κάνουν όλα με καλλιέργειες, είτε πρόκειται για γιαούρτι, είτε για τυρί, είτε για οποιοδήποτε προϊόν. Εγώ παράγω το κεφίρ με ζωντανό μύκητα. Τα πάντα γίνονται παραδοσιακά με αγελαδινό ή κατσικίσιο γάλα, το οποίο έχει υποστεί φυσική ζύμωση με την προσθήκη αληθινών σπόρων κεφίρ».

Το νέο προϊόν που έφερε την παγκόσμια αναγνώριση

Κάποια στιγμή, ξεκίνησε να πειραματίζεται με ένα νέο προϊόν. Οι δοκιμές του κράτησαν δύο χρόνια. Στα τέλη του 2016, κυκλοφόρησε το αναψυκτικό κεφίρ, το οποίο περιέχει χυμό τζίντζερ, λεμονιού και κεφίρ. Με αυτό το προϊόν ξέφυγε πλεόν από την κατηγορία των γαλακτοκομικών, παράγοντας ένα ποτό, το οποίο εντάσσεται αποκλειστικά στην κατηγορία των αναψυκτικών. Ένα χρόνο αργότερα πρόσθεσε και ένα ακόμα αναψυκτικό κεφίρ με μέντα και δυόσμο. «Στην αρχή το δοκιμάζαμε στο σπίτι με την οικογένειά μου. Στη συνέχεια έβλεπα ότι είναι κάτι πολύ σπουδαίο, που θα μπορούσε να αλλάξει την εικόνα που έχουμε όλοι για τα αναψυκτικά. Ήταν το πρώτο “ζωντανό” αναψυκτικό. Ήταν προβιοτικό, χωρίς λακτόζη – καθότι μη γαλακτοκομικό -, δεν περιείχε γλουτένη, συντηρητικά, χρωστικές και αρώματα, και ήταν προβιοτικό. Επομένως δημιούργησα κάτι που δεν θα έπρεπε να το αποφεύγει κάποιος, αλλά να το εντάξει στη διατροφή του».

Η αναγνώριση

Φέτος, αποφάσισε να συμμετάσχει ως εκθέτης στη μία από τις δύο μεγαλύτερες εκθέσεις τροφίμων του κόσμου, τη SIAL 2018. «Εκεί, αποφάσισα να θέσω το προϊόν μου στην κρίση των ειδικών, οι οποίοι ψηφίζουν για τα πιο καινοτόμα προϊόντα της έκθεσης και επομένως και του κόσμου. Κατάφερα να τους κερδίσω όλους, καθώς απέσπασα το βραβείο για το πιο καινοτόμο προϊόν του κόσμου».

Με το βλέμμα στις εξαγωγές

Αυτή τη στιγμή ο Ιορδάνης Παπαδόπουλος, κοιτάζει το μεγάλο κάδρο που συνδέεται με τις εξαγωγές των προϊόντων του. «Δεν σκοπεύω να αναλώσω τις δυνάμεις μου, διαθέτοντας το προϊόν στην ελληνική αγορά. Εξαρχής ο στόχος μου είναι να στείλω αυτά που παράγω στο εξωτερικό. Ο κύκλος στο εσωτερικό αρχίζει σταδιακά να κλείνει, δεδομένου ότι η εγχώρια αγορά είναι αρκετά μικρή. Αναλογιστείτε ότι ο πληθυσμός της Ελλάδας, αντιστοιχεί ποσοτικά στον πληθυσμό του Λονδίνου για να αντιληφθείτε τι εννοώ».

Η Υγεία Κεφίρ του Ιορδάνη Παπαδόπουλου εξάγει ήδη στο Λονδίνο μέσω μικρών χονδρεμπόρων, ενώ βλέπει και ως προορισμό και άλλες αγορές της Κεντρικής Ευρώπης. «Θέλουμε να φέρουμε τα προϊόντα μας σε όσο το δυνατόν περισσότερους καταναλωτές μπορούμε».

Με τα χρόνια, αυτό που άλλαξε σε σχέση με τις δύο δωδεκάδες που έβαλε στο φορτηγάκι όταν ξεκίνησε για την πρώτη διανομή φορτίου, είναι ότι πλέον η παραγωγεί έχει ανέλθει στους 2 τόνους ημερησίως. «Καθώς περνάει ο καιρός, θα διεκδικώ αυτό που μου ανήκει», λέει με πίστη στον εαυτό του και στα προϊόντα που παράγει.