Skip to main content

Σύμβαση με ΚΤΕΛ: Γιατί η περίπτωση της Θεσσαλονίκης είναι διαφορετική από τον ΟΑΣΑ

Ανησυχία για τη σύμβαση με τα ΚΤΕΛ μετά το άκυρο στον ΟΑΣΑ από το Ελεγκτικό - Πέντε επιχειρήματα υπέρ της παράτασης στη Θεσσαλονίκη

Ανησυχία έχει προκαλέσει στους συγκοινωνιακούς φορείς της πόλης η απόρριψη από το Ελεγκτικό Συνέδριο της παράτασης της σύμβασης του ΟΑΣΑ με τα ΚΤΕΛ, λύση που έχει προγραμματιστεί και για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης.

Την ώρα που ετοιμάζεται ο φάκελος για την παράταση της σύμβασης του ΟΣΕΘ με την κοινοπραξία των ΚΤΕΛ για έναν επιπλέον χρόνο, μέχρι το τέλος του 2023 και μάλιστα με δυνατότητα αύξησης του συγκοινωνιακού έργου έως 25%, το Ελεγκτικό Συνέδριο απέρριψε για δεύτερη φορά την παράταση της αντίστοιχης σύμβασης του ΟΑΣΑ με τα ΚΤΕΛ για την παραχώρηση των 60 περιφερειακών γραμμών με το σκεπτικό ότι δεν συνιστά τροποποίηση της υφιστάμενης σύμβασης, αλλά νέα απευθείας ανάθεση, ενώ δεν πληροί τις προϋποθέσεις νόμιμης σύναψης σύμβασης, διότι δεν τεκμηριώνεται η προϋπόθεση του «απρόβλεπτου» που θεμελιώνεται στον νόμο του 2016 για τις δημόσιες συμβάσεις έργων.

Οι συγκοινωνιακοί φορείς της Θεσσαλονίκης εκτιμούν ότι η διαδικασία είναι μεν ίδια, οπότε υπάρχει κίνδυνος απόρριψης, ωστόσο εκτιμούν ότι η περίπτωση του ΟΑΣΘ δεν είναι ίδια με τον οργανισμό της Αθήνας και οι διαφοροποιήσεις συνηγορούν υπέρ της αναγκαιότητας παράτασης της υπάρχουσας σύμβασης. Σύμφωνα με πληροφορίες της Voria.gr, τα επιχειρήματα που υπάρχουν στο οπλοστάσιο και θα συμπεριληφθούν στον φάκελο, προκειμένου να τεκμηριωθεί το «απρόβλεπτο» και ως εκ τούτου η λύση της παράτασης έναντι του διαγωνισμού, είναι πέντε.

Πρώτο και βασικότερο είναι ότι ο ΟΑΣΘ βρίσκεται σε διαδικασία εκκαθάρισης και κατά συνέπεια δεν έχει δυνατότητα να αγοράσει νέα λεωφορεία. Δεύτερον, βρίσκεται σε μία φάση κατά την οποία δεν μπορεί να αυξήσει τον στόλο του, αντιθέτως μειώνεται γιατί του λείπει προσωπικό. Τρίτον, τα ηλεκτρικά λεωφορεία που θα προμηθευτεί ο οργανισμός μέσω του διαγωνισμού του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, θα έρθουν σε περίπου έναν χρόνο και σε κάθε περίπτωση όχι νωρίτερα από τον Ιούλιο. Τέταρτον, αυτήν τη στιγμή αναδιαρθρώνεται η αστική συγκοινωνία ενόψει της λειτουργίας μετρό, οπότε αιτιολογείται ένας χρόνος παράτασης. Και πέμπτον, ότι υπάρχει ακόμα και η έννοια του covid, που εξακολουθεί να συνιστά μία απρόβλεπτη κατάσταση.

Την αισιοδοξία των φορέων της πόλης ενισχύει το γεγονός ότι υπήρχε σοβαρή τεκμηρίωση και απόλυτη αποδοχή των επιχειρημάτων από το Ελεγκτικό Συνέδριο και στις προηγούμενες παρατάσεις των δύο συμβάσεων, το 2021 για τις έξι γραμμές και φέτος για τις 25 γραμμές. Πλεονέκτημα, εξάλλου, θεωρείται ακριβώς το γεγονός ότι οι ισχύουσες συμβάσεις με την κοινοπραξία των ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης – Χαλκιδικής - Κιλκίς – Σερρών είναι δύο και όχι μία, καθώς και ότι υπάρχει χρόνος μέχρι το τέλος του χρόνου, οπότε εκπνέει η προθεσμία για την κατάθεση πλήρως τεκμηριωμένου φακέλου.

Σε κάθε περίπτωση, αυτή θα είναι η τελευταία παράταση που θα ζητηθεί, ενώ μέσα στην επόμενη χρονιά θα ξεκινήσει διαδικασία του διαγωνισμού, τουλάχιστον για τις εξωτερικές γραμμές.