Skip to main content

Θεσσαλονίκη - ΟΑΣΘ: Τι γίνονται τα αστικά λεωφορεία όταν... πεθαίνουν;

Ο ΟΑΣΘ δρομολογεί διαδικασία αξιολόγησης του κάθε παροπλισμένου οχήματος ώστε να αποφασιστεί εάν θα επισκευαστεί ή εάν θα οδηγηθεί προς απόσυρση.

Όποιος μπαίνει στη Θεσσαλονίκη, από τη βορειοδυτική πλευρά της πόλης, κατηφορίζοντας από το Δερβένι, θα δει δεξιά του, σε ένα περιφραγμένο οικόπεδο, δεκάδες λεωφορεία, σταθμευμένα, κολλητά το ένα στο άλλο. Πρόκειται για λεωφορεία του ΟΑΣΘ τα οποία έχουν ολοκληρώσει τον 23ετη κύκλο ζωής τους και μεταφέρονται εκεί προκειμένου να υπάρξει αποσυμφόρηση στο αμαξοστάσιο του Οργανισμού στη Σταυρούπολη. Σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΑΣΘ Γιώργο Σκόδρα, πρόκειται για περίπου 70 οχήματα προς το παρόν, μέρος των 232 για τα οποία έχουν ήδη παραδοθεί οι πινακίδες κυκλοφορίας. Στον ίδιο χώρο, το επόμενο διάστημα θα μεταφερθούν σταδιακά και άλλα τα οποία έχουν παροπλιστεί είτε λόγω υπέρβασης ηλικιακού ορίου είτε λόγω σοβαρών βλαβών.

Ο ΟΑΣΘ, διαθέτει θεωρητικά 622 λεωφορεία διαφόρων τύπων. Ωστόσο, στη συντριπτική πλειονότητά τους είναι παροπλισμένα. Διαθέσιμα, καθημερινά, ικανά να κυκλοφορήσουν στους δρόμους, είναι περίπου 120 οχήματα (σχεδόν το 20%). Εάν προστεθούν και τα 232 των οποίων έχουν παραδοθεί πινακίδες, απομένουν άλλα 270 η κατάσταση των οποίων είναι υπό διερεύνηση. Σύμφωνα με στελέχη των συνεργείων του Οργανισμού τα περισσότερα απ’ αυτά είναι παντελώς ακατάλληλα, παραμένουν παροπλισμένα εδώ και πολλούς μήνες ή ακόμη και χρόνια και θα πρέπει να θεωρούνται οριστικά εκτός μάχης.

Σύμφωνα με τον κ. Σκόδρα ο ΟΑΣΘ δρομολογεί μια διαδικασία αξιολόγησης του κάθε παροπλισμένου οχήματος ώστε να αποφασιστεί εάν θα επισκευαστεί ή εάν θα οδηγηθεί προς απόσυρση, ασχέτως εάν κάποια απ’ αυτά δεν έχουν συμπληρώσει 23ετια. «Κάθε λεωφορείο θα ελεγχθεί και από εξωτερική εταιρεία για να εκτιμήσει τα ανταλλακτικά τα οποία θα χρειαστούν για την επισκευή του, καθώς και το συνολικό κόστος. Έχουμε βάλλει ένα όριο της τάξης των 10.000 έως 12.000, ως συμφέρον, για την επισκευή τους ώστε να ξαναβγούν στους δρόμους. Όποια είναι εντός αυτού του ορίου θα τα επισκευάσουμε. Τα υπόλοιπα θα αποσυρθούν».

Όπως σημειώνει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ «τα λεωφορεία τα οποία δεν θα κριθούν ικανά προς επισκευή, δεν πρόκειται να πωληθούν ανά όχημα. Θα διαχωριστούν τα υλικά τους, καθώς άλλη τιμή έχει το αλουμίνιο, άλλη το σίδερο κ.ο.κ., με στόχο να αποκομίσουμε το μέγιστο δυνατό όφελος. Προηγουμένως, θα ανακτήσουμε όλα τα υλικά τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν στα δικά μας λεωφορεία, όπως για παράδειγμα οι ηλεκτρονικές πινακίδες, τα καθίσματα του οδηγού, οι χειρολαβές κ.ά.

Σύμφωνα με τον κ. Σκόδρα αυτήν την περίοδο κυκλοφορούν στις γραμμές εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος περί τα 310 με 320 λεωφορεία. Παράλληλα, υπάρχουν άλλα περίπου 30 που μένουν στα αμαξοστάσια, παρότι είναι εντάξει, καθώς δεν υπάρχουν οδηγοί. Τα περισσότερα απ’ αυτά, περίπου 230, είναι τα μεταχειρισμένα τα οποία μίσθωσε ο ΟΑΣΘ από τον όμιλο Παπαδάκη. Μέσα στον Νοέμβριο αναμένονται να πάρουν πινακίδες και τα υπόλοιπα 30 από τα συνολικά 260 που προβλέπονται στις δύο συμβάσεις τις οποίες έχει συνάψει ο ΟΑΣΘ με την εν λόγω εταιρεία. Παράλληλα, στη διάθεση του Οργανισμού θα είναι και άλλα 13 εφεδρικά της ίδιας εταιρείας.

Στο στόλο του ΟΑΣΘ υπάρχουν επίσης και τα 49 λεωφορεία τα οποία τα έχει παραχωρήσει ο δήμος Θεσσαλονίκης ο οποίος τα αγόρασε από τη Λειψία. Ωστόσο, απ’ αυτά, ένα και πλέον χρόνο μετά την αγορά τους, κυκλοφορεί μόλις το ένα τρίτο στους δρόμους. Τα υπόλοιπα θα πρέπει να επισκευαστούν (αλλαγή καταλύτη, τοποθέτηση κλιματιστικών κ.λπ.). Για τον σκοπό αυτό υπάρχει έτοιμος διαγωνισμός ο οποίος όμως δεν έχει βγει ακόμη στον αέρα καθώς αναμένει την «έγκριση πολυετίας» από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.