Skip to main content

Πάνω από δύο μισθοί τον χρόνο «φεύγουν» στο αυτοκίνητο

«Πολυτέλεια» έχει καταλήξει να είναι η κυκλοφορία και συντήρηση ενός αυτοκινήτου. Όπως προκύπτει από έρευνα της Voria.gr, ο κάτοχος αυτοκινήτου καλείται να πληρώσει κάθε χρόνο ποσό που ξεπερνάει δύο β
του Αλέξανδρου Μητάκη
mitakis@voria.gr


«Πολυτέλεια» έχει καταλήξει να είναι η κυκλοφορία και συντήρηση ενός αυτοκινήτου, αποτελώντας μία από τις βασικότερες πηγές εξόδων για τον Έλληνα οδηγό. Τα αυξημένα ασφάλιστρα, το σέρβις των αυτοκινήτων, η κατανάλωση βενζίνης, τα ΚΤΕΟ, καθώς και τα «πράσινα» τέλη κυκλοφορίας έχουν καταστήσει το αυτοκίνητο «πληγή» για την τσέπη των Ελλήνων. Μια πληγή, η οποία αναμένεται να «βαθύνει» ακόμη περισσότερο λόγω του αναμενόμενου διπλασιασμού των ασφαλίστρων για τα ΙΧ αυτοκίνητα  μέχρι το τέλος του 2012.

Όπως προκύπτει από έρευνα της Voria.gr, το κόστος για την κυκλοφορία και συντήρηση ενός μέσου αυτοκίνητου (1.300 cc με 1.600 cc) σε πολλές περιπτώσεις ξεπερνάει τα 1.900 ευρώ το χρόνο, τη στιγμή που ο βασικός μισθός στη χώρα μας είναι λίγο πιο πάνω από τα 750 ευρώ.

Ασφάλιστρα Ι.Χ

Με βάση την αναμενόμενη αύξηση των ασφαλίστρων φέτος κατά 10%  για το 2010, σύμφωνα με παλαιότερο ρεπορτάζ της Voria.gr http://voria.gr/details.php?id=8470, οι οδηγοί καλούνται να πληρώσουν υπέρογκα ποσά για να ασφαλίσουν το Ι.Χ τους. Συγκεκριμένα, το ετήσιο πακέτο βασικής ασφάλισης, που προτιμάται από αρκετούς οδηγούς, αλλά προβλέπει λίγες καλύψεις κυμαίνεται στη Θεσσαλονίκη από 300 ευρώ μέχρι 420 ευρώ για αυτοκίνητο μεσαίου κυβισμού.

Πολύ ακριβότερη εμφανίζεται η μικτή ασφάλιση, η οποία για ένα Ι.Χ μεσαίου κυβισμού με εμπορική αξία περίπου 10.000 ευρώ, ανέρχεται στα 1.100 με 1.500 ευρώ τον χρόνο. Σε πολλές περιπτώσεις, ωστόσο, οι ασφαλιστικές εταιρίες παρέχουν πλειάδα πακέτων μικτής ασφάλισης, με διαφορετικές καλύψεις το καθένα, οπότε ο οδηγός μπορεί να συναντήσει μικτή ασφάλεια και με 700 ευρώ τον χρόνο.

Στα αυτοκίνητα μικρότερου κυβισμού (1.000 cc με 1.100 cc) η βασική ετήσια ασφάλιση κυμαίνεται από 250 ευρώ μέχρι 340 ευρώ, ενώ στα 360- 480 ευρώ ανέρχεται το βασικό πακέτο ασφάλισης για Ι.Χ 2.000 κυβικών.

Σέρβις αυτοκινήτων

Ένα από τα βασικότερα έξοδα του αυτοκινήτου είναι το καθιερωμένο σέρβις μετά από κάποια χιλιόμετρα, τα οποία- όπως και το κόστος του σέρβις- καθορίζονται από τον κατασκευαστή του οχήματος.

Ένα μέσο αυτοκίνητο χρειάζεται σέρβις κάθε 30.000 χλμ, ενώ κάθε 15.000 χλμ απαραίτητη είναι η αλλαγή λαδιών, η τιμή των οποίων κυμαίνεται ανάλογα με την ποιότητα από επτά μέχρι 17 ευρώ το λίτρο.

Κατά μέσο όρο ένας οδηγός κάνει περίπου 13.000 χλμ τον χρόνο. Επομένως το σέρβις κρίνεται απαραίτητο κάθε τρία χρόνια. Στα 150 ευρώ με 180 ευρώ ανέρχεται το τακτικό σέρβις ενός Ι.Χ, χωρίς να περιλαμβάνεται στην τιμή η αλλαγή ιμάντα χρονισμού. Εάν ο τεχνικός κρίνει απαραίτητη την αλλαγή ιμάντα, ο κάτοχος του οχήματος θα επιβαρυνθεί με επιπλέον 150- 350 ευρώ, ανάλογα με τη μάρκα του αυτοκινήτου.

Το κόστος ενός σέρβις δεν παρουσιάζει αύξηση σε σχέση με το 2009, καθώς οι τιμές των ανταλλακτικών κινούνται στα ίδια επίπεδα, ενώ η εργασία των τεχνικών κοστίζει στον οδηγό 45- 50 ευρώ.

Όπως αναφέρουν άνθρωποι του χώρου, τα ελεύθερα συνεργεία προτιμούνται από τους ιδιοκτήτες οχημάτων, οι οποίοι αποφεύγουν τις αντιπροσωπίες, καθώς σε πολλές περιπτώσεις το κόστος ενός σέρβις μπορεί να είναι ακόμα και διπλάσιο. «Οι αντιπροσωπίες τρομοκρατούν τους πελάτες», υπογραμμίζει στη Voria.gr ιδιοκτήτης συνεργείου αυτοκινήτων.

«Ο κόσμος είναι ιδιαίτερα ζορισμένος και επιλέγει οικονομικά σέρβις με το λιγότερο δυνατό κόστος, ενώ πολλοί είναι αυτοί που προτιμούν τα μεταχειρισμένα ανταλλακτικά», τονίζει στη Voria.gr ο Αναστάσιος Λυκάρτσης, ιδιοκτήτης συνεργείου και μέλος του Δ.Σ του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΒΕΘ).

Εξάλλου, πολλοί είναι οι κάτοχοι Ι.Χ που αποφεύγουν να παίρνουν αποδείξεις από τα συνεργεία, προκειμένου να πληρώσουν λιγότερα, όπως αναφέρουν εκπρόσωποι συνεργείων.

Κατανάλωση βενζίνης

Περίπου 1.150 ευρώ τον χρόνο καλείται να πληρώσει ο Έλληνας οδηγός για να μπορέσει να κυκλοφορήσει το αυτοκίνητό του, ενώ εάν συνεχιστούν οι αυξήσεις στην τιμή της βενζίνης που καταγράφονται τις τελευταίες εβδομάδες, το ποσό αυτό αναμένεται να εκτοξευθεί.

Η μέση τιμή λιανικής πώλησης της αμόλυβδης την Παρασκευή 22 Ιανουαρίου διαμορφώθηκε στα 1,109 ευρώ ανά λίτρο σημειώνοντας πτώση 0,45% σε σχέση με μια εβδομάδα νωρίτερα που η τιμή της ήταν 1,114 ευρώ ανά λίτρο, ενώ σημειώθηκε άνοδος 1,88% σε σχέση με το μέσο όρο του τελευταίου μήνα.

Κ.Τ.Ε.Ο

Στα ίδια επίπεδα κινούνται οι τιμές των περισσότερων Ιδιωτικών Κέντρων Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (Ι.Κ.Τ.Ε.Ο). Οι περισσότερες εταιρίες χρεώνουν 50 ευρώ τον έλεγχο, ο οποίος πρέπει να γίνει τέσσερα χρόνια μετά την έκδοση της πρώτης άδειας κυκλοφορίας του οχήματος και κάθε δύο χρόνια μετά.

Αξίζει να σημειωθεί πως σε περίπτωση που ο ιδιοκτήτης ενός Ι.Χ αργήσει να περάσει το αυτοκίνητό του από τον τακτικό έλεγχο, επιβαρύνεται με πρόστιμο. Συγκεκριμένα, μετά την πάροδο της οριζόμενης ημερομηνίας, δίνεται προθεσμία μίας εβδομάδας. Εάν περάσει αυτή η προθεσμία και ο οδηγός περάσει το όχημά του από έλεγχο μέσα σε 15 μέρες καλείται να πληρώσει πρόστιμο 18,19 ευρώ. Σε περίπτωση που περάσουν  το πρόστιμο διπλασιάζεται (36,38 ευρώ)

Τέλη κυκλοφορίας

Τα «πράσινα» τέλη κυκλοφορίας, που επέβαλε στις αρχές του έτους η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, αποτέλεσαν ισχυρό πλήγμα στα ήδη καταπονημένα οικονομικά των Ελλήνων οδηγών. Για ένα αυτοκίνητο μεσαίου κυβισμού, το οποίο κατασκευάστηκε πριν από 6 χρόνια, ο ιδιοκτήτης κλήθηκε να πληρώσει τέλη ύψους 252 ευρώ, αυξημένα κατά 24,75%. Σχεδόν 50% ήταν η αύξηση για τα τέλη κυκλοφορίας για Ι.Χ δεκαετίας, για το οποίο ο ιδιοκτήτης πλήρωσε 302 ευρώ.

Αξίζει να σημειωθεί, ωστόσο, πως σημαντικά μειωμένα ήταν τα τέλη κυκλοφορίας για τα αυτοκίνητα νέας κυκλοφορίας. Ωστόσο, ως ένδειξη της αδυναμίας των Ελλήνων οδηγών να συντηρήσουν ένα παλαιότερο όχημα, πολλοί προχώρησαν στην κατάθεση των πινακίδων του αυτοκινήτου τους. Συγκεκριμένα, περίπου 25.000 κάτοχοι αυτοκινήτων κατέθεσαν φέτος τις πινακίδες τους.

Αναλυτικά τα τέλη κυκλοφορίας του 2010:

Ι.Χ αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν μετά την 1/1/2005

Από 301 έως 785 κυβικά: 28 ευρώ (-39,13%)
Από 786 έως 1.357: 94 ευρώ (-16,07%)
Από 1.358 έως 1.928: 184 ευρώ (-8,91%)
Από 1.929 έως 2.357: 428 ευρώ (-4,04%)
Από 2.358 και άνω: 562 ευρώ (-3,10%)

Ι.Χ αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν από 1/1/2000-31/12/2004

Από 301 έως 785 κυβικά: 63 ευρώ (36,95%)
Από 786 έως 1.357: 137 ευρώ (22,32%)
Από 1.358 έως 1.928: 252 ευρώ (24,75%)
Από 1.929 έως 2.357: 521 ευρώ (16,82%)
Από 2.358 και άνω: 680 ευρώ (17,24%)

Ι.Χ αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν από 1/1/1996-31/12/2000

Από 301 έως 785 κυβικά: 79 ευρώ (71,74%)
Από 786 έως 1.357: 162 ευρώ (44,64%)
Από 1.358 έως 1.928: 302 ευρώ (49,50%)
Από 1.929 έως 2.357: 596 ευρώ (33,63%)
Από 2.358 και άνω: 780 ευρώ (34,48%)

Ι.Χ αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν πριν από 1/1/1996

Από 301 έως 785 κυβικά: 96 ευρώ (108,69%)
Από 786 έως 1.357: 187 ευρώ (66,96%)
Από 1.358 έως 1.928: 352 ευρώ (74,25%)
Από 1.929 έως 2.357: 671 ευρώ (50,45%)
Από 2.358 και άνω: 880 ευρώ (51,72%)