Skip to main content

Πάρις Μπίλλιας: Η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου θα αλλάξει όσα γνωρίζαμε για τη Θεσσαλονίκη

Συνέντευξη του Πάρι Μπίλλια, αντιπεριφερειάρχη Υποδομών και υποψήφιου περιφερειακού συμβούλου στη Θεσσαλονίκη με την «Αλληλεγγύη» του Απόστολου Τζιτζικώστα

Την ψήφο των Θεσσαλονικέων για να συνεχίσει το έργο του «με πλάνο και δουλειά» διεκδικεί για μια νέα θητεία ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων Κεντρικής Μακεδονίας, Πάρις Μπίλλιας, ο οποίος είναι εκ νέου υποψήφιος περιφερειακός σύμβουλος  με τον συνδυασμό «Αλληλεγγύη» του Απόστολου Τζιτζικώστα.

Ο κ. Μπίλλιας κάνει έναν απολογισμό του έργου του στις υποδομές και περιγράφει το πλάνο της επόμενης πενταετίας βάζοντας στο επίκεντρο την ενοποίηση του παραλιακού μετώπου της πόλης, που, όπως λέει, θα αλλάξει δια παντός όλα όσα γνωρίζαμε για τη Θεσσαλονίκη και ευρύτερα την Κεντρική Μακεδονία. «Είναι το έργο που για τον Απόστολο Τζιτζικώστα και για εμένα, προσωπικά, αποτελεί το μεγαλύτερο μας στοίχημα», αναφέρει χαρακτηριστικά. 

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, εξηγεί τους λόγους για τους οποίους στηρίζει την κατασκευή του Fly Over, σχολιάζει τις αντιδράσεις και εκτιμά ότι δεν υπάρχει πιθανότητα να βιώσουμε με ένα νέο φιάσκο, όπως με την υποθαλάσσια αρτηρία.

Σε ό,τι αφορά την αντιπλημμυρική θωράκιση της Θεσσαλονίκης, αναφέρεται στην πορεία του επικαιροποιημένου master plan, το οποίο περιλαμβάνει 40 έργα άμεσης προτεραιότητας, σχολιάζοντας πάντως πως η γραφειοκρατία ζει και βασιλεύει στην Ελλάδα του 2023 και αναφέροντας ενδεικτικά πως για την έγκριση μίας περιβαλλοντικής μελέτης χρειάζονται 2,5 ολόκληρα χρόνια!
 

Image

Διεκδικείτε για δεύτερη συνεχή φορά την ψήφο των Θεσσαλονικέων. Γιατί ένας άνθρωπος που έχει επιτυχημένη επαγγελματική δραστηριότητα, όπως εσείς στον τομέα των τεχνικών έργων, να επιμένει να εμπλέκεται με την πολιτική, σε μια εποχή μάλιστα απαξίωσής της;

Είναι αλήθεια ότι δεν είμαι επαγγελματίας πολιτικός και δεν σκοπεύω να γίνω. Είμαι μηχανικός και έχω πολλά ένσημα, ως ελεύθερος επαγγελματίας, όμως ασχολούμαι με τα κοινά από το 1999, ως εκλεγμένος πρόεδρος τότε του Συλλόγου Πολιτικών Μηχανικών Θεσσαλονίκης. Διένυσα πορεία και ευτύχησα να φθάσω στην κορυφαία για τους μηχανικούς θέση, αυτή του προέδρου στο ΤΕΕ/ΤΚΜ από το 2014 μέχρι το 2019, οπότε αποφάσισα να είμαι υποψήφιος Περιφερειακός Σύμβουλος Κεντρικής Μακεδονίας με την «Αλληλεγγύη» του Απόστολου Τζιτζικώστα.

Ενεπλάκην με την πολιτική για να συμβάλλω στην υλοποίηση σημαντικών για την περιοχή έργων, τα οποία προτείναμε, μελετήσαμε, σχεδιάσαμε, ζητήσαμε, απαιτήσαμε, στο ΤΕΕ/ΤΚΜ. Εκλέχθηκα και ο Απόστολος Τζιτζικώστας, ο οποίος με τιμά και με την εμπιστοσύνη και με τη φιλία του, μου έδωσε τη δυνατότητα μέσω της Αντιπεριφέρειας Υποδομών και Δικτύων να εργαστώ για την υλοποίηση σειράς έργων, παλαιών αλλά και νέων, έργων τα οποία έχει ανάγκη η Κεντρική Μακεδονία.

Τέσσερα χρόνια μετά, διεκδικώ για δεύτερη συνεχή φορά την ψήφο των Θεσσαλονικέων, διότι βρίσκονται σε εξέλιξη έργα, δράσεις και μελέτες, που θέλουμε να ολοκληρωθούν στην επόμενη θητεία.

Από την άλλη, είναι αλήθεια ότι ζούμε σε εποχή απαξίωσης της πολιτικής. Όμως, όπως είπε ο Πλάτων, «μια από τις τιμωρίες που δεν καταδέχεσαι να ασχοληθείς με την πολιτική είναι ότι καταλήγεις να σε κυβερνούν οι κατώτεροί σου». Αυτή νομίζω ότι είναι η «τιμωρία» που κατατρέχει την κοινωνία μας. Και είναι κι αυτός ένας λόγος για την ενασχόλησή μου με τα κοινά.

Ποια θεωρείτε τα δύο - τρία σημαντικότερα έργα που κάνετε ως αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και πού πιστεύετε ότι υπήρξε υστέρηση, ότι θα έπρεπε να είχατε κάνει περισσότερα;

Είναι γεγονός ότι έχουμε «τρέξει» πολλά έργα τα οποία αφορούν στην καθημερινότητα των πολιτών. Ενδεικτικά, υλοποιήσαμε προγράμματα συντήρησης του οδικού δικτύου και του ηλεκτροφωτισμού, ενώ ταυτόχρονα ολοκληρώσαμε δεκάδες έργα όπως, για παράδειγμα, το παράπλευρο οδικό δίκτυο στον Κ16. Παράλληλα, σχεδιάσαμε και ωριμάσαμε σημαντικά έργα για την περιοχή.

Αυτό το χρονικό διάστημα ολοκληρώνουμε τις μελέτες διαπλάτυνσης της οδού Λαγκαδά, στο τμήμα από το πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά μέχρι τη διασταύρωση με την οδό Αγίων Πάντων, ώστε μέσα στο 2024 να προχωρήσουμε στη δημοπράτηση του «ορφανού» χιλιομέτρου της Θεσσαλονίκης.

Ακόμα, τις επόμενες εβδομάδες υπογράφουμε τη σύμβαση για τη μετατροπή σε κλειστό αυτοκινητόδρομο της εθνικής οδού Θεσσαλονίκης – Νέων Μουδανιών, στο τμήμα της από τον Κ12 (συμβολή με περιφερειακή οδό Θεσσαλονίκης) μέχρι τον ανισόπεδο κόμβο Θέρμης. Με το έργο αυτό θα αναβαθμίσουμε το βασικό αυτό οδικό τμήμα και θα αναμορφώσουμε το παράπλευρο οδικό δίκτυο, βελτιώνοντας σημαντικά την εξυπηρέτηση των επιχειρήσεων και εγκαταστάσεων που βρίσκονται εκεί. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2025 και έκτοτε η πρόσβαση των οχημάτων στον δρόμο από και προς τη Χαλκιδική θα γίνεται μόνο από τέσσερις κόμβους, αντί για τις περίπου 15 παράτυπες προσβάσεις που υπάρχουν σήμερα.

Από την άλλη πλευρά, βέβαια, η γραφειοκρατία και η έλλειψη στελεχιακού δυναμικού γενικότερα στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και ειδικότερα στην αντιπεριφέρεια Υποδομών και Δικτύων, δημιουργούν σοβαρά προσκόμματα, καθώς τα έργα για να μελετηθούν, να δημοπρατηθούν και να κατασκευαστούν, χρειάζονται μηχανικούς. Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος του προβλήματος, θα μιλήσω με αριθμούς: Σήμερα στη Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας υπηρετούν 60 υπάλληλοι. Πριν από δέκα χρόνια υπηρετούσαν περισσότεροι από 300!

Image

Ποιος είναι συνοπτικά ο σχεδιασμός σε επίπεδο Υποδομών για την επόμενη πενταετία στην Κ. Μακεδονία; Ποια είναι τα σημαντικότερα έργα που έχετε δρομολογήσει;

Κύριε Ζαβλιάρη, πιστεύω ακράδαντα, ότι τα επόμενα χρόνια η Θεσσαλονίκη θα αλλάξει, θα μεταμορφωθεί. Οι Θεσσαλονικείς θα δουν να υλοποιούνται και να ολοκληρώνονται σημαντικά έργα υποδομής, έργα εμβληματικά, όπως, ενδεικτικά, το Μετρό, το Fly Over, η ανάπλαση της ΔΕΘ και, βεβαίως, το έργο που για τον Απόστολο Τζιτζικώστα και για εμένα, προσωπικά, αποτελεί το μεγαλύτερο μας στοίχημα: η ενοποίηση του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης.
Στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχουμε δρομολογήσει τις διαδικασίες για τη δημιουργία του μεγαλύτερου έργου στην ιστορία της περιοχής, το έργο που θα αλλάξει δια παντός όλα όσα γνωρίζαμε για τη Θεσσαλονίκη και ευρύτερα την Κεντρική Μακεδονία.

Μιλάμε για ένα θαλάσσιο μέτωπο που αρχίζει από το Καλοχώρι και φτάνει μέχρι το Αγγελοχώρι, που εκτείνεται, δηλαδή, σε μήκος 40 χιλιομέτρων! Ας το κάνουμε εικόνα: Με την ενοποίηση, ανάπλαση και ανάδειξη του παραλιακού μετώπου, η Θεσσαλονίκη θα διαθέτει συνεχή παράκτια ζώνη περιπάτου και αναψυχής, συνεχή ποδηλατόδρομο δίπλα στη θάλασσα, νέα τοπόσημα, νέους ελεύθερους χώρους, πολύ πράσινο, 1.000 στρέμματα κοινόχρηστου δημόσιου χώρου!
Αυτό είναι το μεγαλύτερο μας έργο στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Έχουμε κάνει σημαντικά βήματα για τη δρομολόγηση του, καθώς μετά από τις επίπονες και χρονοβόρες διαδικασίες που «έτρεξαν» από τις υπηρεσίες της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, καταφέραμε να βρισκόμαστε σήμερα σε αναμονή της  έκδοσης Προεδρικού Διατάγματος, ώστε να περάσουμε στην υλοποίηση. Σε συνεργασία με τους επτά Δήμους στους οποίους ανήκουν διοικητικά οι εκτάσεις του παραλιακού μετώπου (Δέλτα, Αμπελοκήπων – Μενεμένης, Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς, Πυλαίας – Χορτιάτη, Θέρμης, Θερμαϊκού), θα «τρέξουμε» διεθνείς αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς, ώστε στη συνέχεια να περάσουμε στη δημοπράτηση των έργων.

Στο μεταξύ ήδη σήμερα εκτελούμε πρόδρομες εργασίες εξυγίανσης των εδαφών στη δυτική Θεσσαλονίκη.
Το έργο, στο σύνολό του, μπορεί να έχει ολοκληρωθεί το 2030, με ενδεικτικό προϋπολογισμό 500 εκ. ευρώ, για τα οποία υπάρχουν διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία.

Έχετε υποστηρίξει από την πρώτη στιγμή το έργο του Fly Over, ωστόσο βλέπουμε ότι ήδη υπάρχουν αντιδράσεις. Γιατί πιστεύετε ότι αυτό το έργο είναι απαραίτητο για τη Θεσσαλονίκη; Εκτιμάτε ότι υπάρχει ενδεχόμενο να βιώσουμε στη Θεσσαλονίκη νέο φιάσκο όπως με την υποθαλάσσια αρτηρία;

Φαίνεται ότι οι αντιδράσεις, απέναντι σε οποιοδήποτε έργο, βρίσκονται στο... DNA της Θεσσαλονίκης. Υπήρχαν αντιδράσεις όταν έγινε η περιφερειακή οδός της Θεσσαλονίκης -σκεφτείτε αν δεν είχε κατασκευαστεί τι θα συνέβαινε στην πόλη-. Ακόμα και για την ανάπλαση της Νέας Παραλίας είχαν υπάρξει αντιδράσεις. Ήταν δυνατό να μην υπάρχουν για το Flyover;
Το έργο αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό διότι θα δώσει λύση στις μετακινήσεις σε βάθος 30 ετών, καθώς θα δημιουργηθεί ένας οδικός άξονας υψηλών προδιαγραφών που θα εξασφαλίζει την ταχεία και ασφαλή παράκαμψη του αστικού ιστού. Το Flyover, με το Μετρό και τις επεκτάσεις του, καθώς και την γενικότερη ενίσχυση των ΜΜΜ, αποτελούν συνδυαστικά τη μόνη διέξοδο για τη βελτίωση των κυκλοφοριακών προβλημάτων της Θεσσαλονίκης. Το χρονοδιάγραμμα κατασκευής του έργου είναι σφιχτό και προβλέπει την ολοκλήρωσή του σε τέσσερα χρόνια. Είναι αλήθεια ότι στο στάδιο κατασκευής θα υπάρξουν επιπτώσεις στο κυκλοφοριακό της Θεσσαλονίκης όμως, εφόσον υλοποιηθούν συγκεκριμένα μέτρα, τα προβλήματα θα είναι λιγότερα από τα αναμενόμενα. Θα κατασκευαστεί μέσω Σύμπραξης Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και ο ανάδοχος θα έχει την ευθύνη της λειτουργίας του για 30 χρόνια, συμπεριλαμβανομένων των τεσσάρων ετών κατασκευής. Η κατασκευή μέσω ΣΔΙΤ εξασφαλίζει ποιοτική κατασκευή, καθώς και την άριστη λειτουργία της περιφερειακής οδού στο σύνολό της, καθ’ όλη τη διάρκεια παραχώρησης. Η αποπληρωμή προς τον ανάδοχο θα γίνει με πληρωμές διαθεσιμότητας και συνεπώς θα έχει κάθε λόγο να ολοκληρώσει γρήγορα το έργο.

Για την κατασκευή του Flyover θα απαλλοτριωθούν μόλις μερικές δεκάδες στρέμματα δάσους, τα οποία θα αντικατασταθούν με πολλαπλάσια στρέμματα σε φυτεύσεις, οπότε το περιβαλλοντικό ισοζύγιο θα είναι θετικό. Επιπλέον, το Flyover θα επιφέρει μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και αύξηση του επιπέδου οδικής ασφάλειας.

Και όχι, εκτιμώ ότι δεν υπάρχει πιθανότητα να βιώσουμε με το Fly Over ένα νέο φιάσκο, όπως με την υποθαλάσσια αρτηρία. Ίσως κάποιοι να προσπαθήσουν να μπλοκάρουν το έργο, αλλά δεν θα τα καταφέρουν.

Περιοχές της Ελλάδας, και ειδικά η Θεσσαλία, βιώνουν με σκληρό τρόπο την κλιματική αλλαγή και τα ακραία καιρικά φαινόμενα. Ωστόσο, εδώ τίθεται και ένα σημαντικό θέμα για την ετοιμότητα του κράτους. Στην Κεντρική Μακεδονία γενικότερα και στη Θεσσαλονίκη πιο ειδικά, είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε τέτοια ακραία καιρικά φαινόμενα; Τι απαντάτε στην κριτική των πολιτικών σας αντιπάλων ότι έχουν καθυστερήσει πολύ σημαντικά αντιπλημμυρικά έργα στη Θεσσαλονίκη;

Τα φαινόμενα αυτά, δεν πλήττουν μόνον την Ελλάδα. Ανάλογες ή και χειρότερες εικόνες είδαμε πριν από λίγες εβδομάδες στην Ισπανία, στην Ιταλία, στη Γερμανία, στη Λιβύη και μόλις πριν από λίγες μέρες στη Νέα Υόρκη! Επομένως, δεν ξέρω αν υπάρχουν κάπου υποδομές οι οποίες να μπορούν να αντέξουν τόσο μεγάλης έντασης φαινόμενα.

Τώρα, σε επίπεδο Κεντρικής Μακεδονίας και Θεσσαλονίκης, εφόσον δεν μιλάμε για βιβλική καταστροφή αλλά για έντονες βροχοπτώσεις, υπάρχει επικαιροποιημένο master plan για τα αντιπλημμυρικά έργα που πρέπει να γίνουν, το οποίο περιλαμβάνει 40 έργα άμεσης προτεραιότητας.

Πέντε από αυτά υλοποιούνται, άλλα 20 βρίσκονται στη φάση της εκπόνησης μελετών, ενώ τα υπόλοιπα 15 αναμένεται να μπουν σε διαδικασία εκπόνησης μελετών τους προσεχείς μήνες. Όμως είναι αλήθεια ότι οι διαδικασίες καθυστερούν καθώς η γραφειοκρατία ζει και βασιλεύει στην Ελλάδα του 2023. Ξέρετε πόσο χρονικό διάστημα απαιτείται για την έγκριση μίας περιβαλλοντικής μελέτης; Δυόμισι χρόνια! Και έπειτα υπάρχει και η βάσανος της εύρεσης πηγής χρηματοδότησης για το όποιο έργο.

Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είναι στοχοπροσηλωμένη στην υλοποίηση του master plan. Χρειάζεται όμως τη συνδρομή και του Υπουργείου Υποδομών και των Δήμων, χρειάζεται και ευελιξία στις διαδικασίες, αλλά και κονδύλια, ώστε μέχρι το 2030 να έχει υλοποιηθεί το master plan στο σύνολό του.

Την ίδια ώρα βέβαια, συνεχίζουμε τις ετήσιες παρεμβάσεις για τη διατήρηση της διοχετευτικότητας και συντήρησης των αντιπλημμυρικών έργων των ποταμών που διαρρέουν την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας όπως Αλιάκμονα, Αξιό, Γαλλικό, της τάφρου 66, καθώς και των υδατορεμάτων της Αλμωπίας. Συνεχίζεται επίσης ο καθαρισμός και η συντήρηση  του δικτύου ομβρίων και των αντιπλημμυρικών έργων στην περιοχή του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Μείζονος Θεσσαλονίκης. Με τα συγκεκριμένα αντιπλημμυρικά έργα έχει βελτιωθεί σημαντικά η θωράκιση του πολεοδομικού συγκροτήματος.

Εξάλλου, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και η ΕΥΑΘ προχωρήσαμε στην υπογραφή μνημονίου συνεργασίας. Με το μνημόνιο η ΕΥΑΘ αναλαμβάνει να εκπονήσει τις μελέτες αντιπλημμυρικής θωράκισης στις περιοχές Εθνικής Αμύνης - Λευκού Πύργου, Πλατεία Δημοκρατίας - Δικαστήρια και Αγίων Πάντων, ενώ η Περιφέρεια θα χρηματοδοτήσει τα έργα που θα προκύψουν από τις μελέτες.  

Γιατί να ψηφίσουν οι Θεσσαλονικείς τον Πάρι Μπίλλια;

Διότι είναι ένας συμπολίτης μας εργατικός, που δεν επιδιώκει την προβολή, αλλά επιδιώκει την παραγωγή έργων, ορατών και μετρήσιμων. Διότι είναι ένας άνθρωπος που γεννήθηκε στη Μονεμβάσια, αλλά δηλώνει Θεσσαλονικιός από επιλογή, καθώς επέλεξε τη Θεσσαλονίκη για να ζήσει και να δημιουργήσει και θέλει να βλέπει τον τόπο του να προοδεύει. Διότι διαθέτει τετράγωνη λογική, μπορεί να βρίσκει λύσεις και να ξεπερνά εμπόδια, αλλά μπορεί και να σχεδιάζει οραματικά έργα, που είναι όμως υλοποιήσιμα, όπως, για παράδειγμα, την ενοποίηση του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης.

Διότι βάζει πρώτα το καθήκον. Οι Θεσσαλονικείς να ψηφίσουν τον Πάρι Μπίλλια διότι είναι άνθρωπος της κοινωνίας και της εργασίας, έχει γνώση και εμπειρία και στοχεύει στην υλοποίηση έργων. Διότι οι δεσμεύσεις του 2019 υλοποιούνται. Να τον ψηφίσουν για να συνεχίσει με πλάνο και δουλειά!

Image