Skip to main content

Πέγκας: Οι επόμενες προκλήσεις για τον τουρισμό της Θεσσαλονίκης

Τουριστικό άνοιγμα από τον δήμο Θεσσαλονίκης σε νέες αγορές – Το όραμα Μπουτάρη και η σταθερή άνοδος στις αφίξεις τουριστών τα τελευταία χρόνια

Η Θεσσαλονίκη τα τελευταία χρόνια, υπό τη διοίκηση του Γιάννη Μπουτάρη, έχει κάνει βήματα στο πεδίο της εξωστρέφειας και της ανάπτυξης του τουριστικού της προϊόντος. Το σχέδιο του δημάρχου για το άνοιγμα της πόλης στη διεθνή αγορά και την ανάδειξη της πλούσιας πολιτιστικής της κληρονομιάς φαίνεται πως έφερε αποτελέσματα: οι τουρίστες αυξάνονται σταθερά κάθε χρόνο και το 2018 έκλεισε με 2,4 εκατ. διανυκτερεύσεις, σημειώνεται σημαντική άνοδος στις αφίξεις στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» (η Fraport εκτιμά ότι οι επιβάτες θα ξεπεράσουν τα 7 εκατ. το 2019), ενώ υπάρχει έντονη κινητικότητα σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις στον κλάδο της φιλοξενίας, κυρίως σε ξενοδοχεία τύπου boutique.

Συνεχίζουν, βέβαια, να υπάρχουν προβλήματα και προκλήσεις τα οποία καλείται να αντιμετωπίσει η νέα διοίκηση του δήμου, που θα προκύψει μετά τις προσεχείς δημοτικές εκλογές. Σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Τουριστικής Ανάπτυξης και Διεθνών Σχέσεων Θεσσαλονίκης Σπύρο Πέγκα (σσ: ο οποίος δεν θα συμμετάσχει στις ερχόμενες εκλογές), η πόλη πρέπει να θέσει ως στόχο τη διατήρηση ενός χαμηλού μεν, ισορροπημένου δε ρυθμού αύξησης τουριστών τα επόμενα χρόνια, για να μην παρατηρηθούν φαινόμενα υπέρ-τουρισμού και κορεσμού των υποδομών φιλοξενίας της πόλης. Παράλληλα, θα πρέπει να γίνουν βήματα στο πεδίο του marketing για την αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων που έχει η Θεσσαλονίκη στον τομέα της κρουαζιέρας, όπου καταγράφει πολύ χαμηλές επιδόσεις, με αφίξεις μόλις 5 κρουαζιεροπλοίων και 1.500 τουριστών το 2018.

Ο κ. Πέγκας επισημαίνει ακόμη την ανάγκη δημιουργίας ενός τουριστικού φορέα της πόλης με ιδιωτικό χαρακτήρα, που θα καταφέρει να κινείται πιο γρήγορα, χωρίς της αγκυλώσεις και τη γραφειοκρατία του ελληνικού δημοσίου. Εκτιμά, επίσης, ότι η αγορά της βραχυχρόνιας ρύθμισης καταλυμάτων (Airbnb) θα φτάσει σε έναν κορεσμό και θα αυτορυθμιστεί.

Ένα επιπλέον ζήτημα που εντοπίζει το τελευταίο διάστημα ο κ. Πέγκας είναι αυτό του αφελληνισμού του τουρισμού στην Ελλάδα, τόσο σε επίπεδο επισκεπτών όσο και επενδύσεων. Όπως εξηγεί, οι τιμές των ξενοδοχείων σε δημοφιλείς προορισμούς, όπως η Αθήνα, έχουν αυξηθεί σε τέτοιο βαθμό που τείνουν να καταστήσουν απαγορευτική τη διαμονή σε έναν Έλληνα (σσ: η μέση τιμή ενός δωματίου στην Αθήνα ανήλθε το 2018 σε 126,5 ευρώ, αυξημένη κατά 11,5%). Παράλληλα, παρότι είναι υπέρ της εισροής ξένων κεφαλαίων στις ξενοδοχειακές υποδομές, επισημαίνει ότι πρέπει να γίνουν περισσότερες επενδύσεις από Έλληνες.

Ο κ. Πέγκας, ασχολείται με τον τουρισμό της Θεσσαλονίκης, ως μέλος της διοίκησης του Γιάννη Μπουτάρη, από το 2011. Με τις πρωτοβουλίες του (όπως το Thessaloniki Food Festival), τις συνέργειες που πέτυχε με ιδιώτες και φορείς (όπως το Thessaloniki Convention Bureau) και κυρίως με τη δράση της Διπλωματίας των Πόλεων συνέδραμε στο άνοιγμα της Θεσσαλονίκης στη διεθνή τουριστική αγορά.

«Είμαι περήφανος γιατί κατάφερα και υλοποίησα το όραμα του Γιάννη Μπουτάρη για την ανάδειξη και αξιοποίηση του πολιτιστικού παρελθόντος της Θεσσαλονίκης. Πάνω σε αυτό χτίσαμε μία ολόκληρη στρατηγική ανάδειξης της πόλης με επιτυχία και μετρήσιμα αποτελέσματα», λέει ο ίδιος.

Με αποστολή σε Μάλτα-Δουβλίνο κλείνει η Διπλωματία των Πόλεων

Με επίσκεψη στη Βαλέτα την Καθαρά Δευτέρα και προβολή της Θεσσαλονίκης στη νέα αγορά της Μάλτας ολοκληρώνεται η Διπλωματία των Πόλεων, η δράση του δήμου Θεσσαλονίκης που από το 2013 προβάλλει την πόλη ως τουριστικό προορισμό εντός και εκτός Ευρώπης.

Το πρόγραμμα που βρίσκεται υπό την εποπτεία του κ. Πέγκα, έχει πραγματοποιήσει μέχρι στιγμής 19 στάσεις σε πόλεις του εξωτερικού, συμβάλλοντας στη σταθερή άνοδο του τουριστικού ρεύματος στη Θεσσαλονίκη.

Εκτός από την αντιπροσωπεία του δήμου Θεσσαλονίκης, στην πρωτεύουσα της Μάλτας θα βρεθούν και εκπρόσωποι τουριστικών επιχειρήσεων της πόλης, όπως συμβαίνει σε όλες τις αποστολές της Διπλωματίας των Πόλεων. Θα παρουσιαστούν τα μοναδικά τουριστικά χαρακτηριστικά της Θεσσαλονίκης, όπως η σημαντική ιστορική, πολιτιστική και θρησκευτική κληρονομία, η πλούσια γαστρονομία της και οι ευκαιρίες που προσφέρει για περίπατο, χαλάρωση και διασκέδαση. «Όπλο» στην προσπάθεια προσέλκυσης Μαλτέζων τουριστών θα είναι η απευθείας πτήση Θεσσαλονίκη-Βαλέτα της Ryanair, που θα μπει στο θερινό πρόγραμμα της ιρλανδικής low cost αεροπορικής εταιρείας.

Επιπλέον, σύμφωνα με τον κ. Πέγκα, ενδέχεται να υπάρξει μία επιπλέον αποστολή στο Δουβλίνο, η οποία – εφόσον πραγματοποιηθεί – θα γίνει μετά τις αυτοδιοικητικές εκλογές και πριν αναλάβει η νέα διοίκηση του δήμου. Στην ιρλανδική αγορά, άλλωστε, στοχεύει φέτος και η Χαλκιδική (δείτε εδώ). Σημαντική είναι και σε αυτήν την περίπτωση η συμβολή της απευθείας αεροπορικής σύνδεσης Θεσσαλονίκης-Δουβλίνο, που επίσης θα ενταχθεί στο θερινό πρόγραμμα δρομολογίων της Ryanair.

Υπάρχουν, ακόμη, σκέψεις και για μία επίσκεψη στη Λειψία, με την οποία η Θεσσαλονίκη είναι αδελφοποιημένη, κατόπιν πρόσκλησης της τοπικής αρχής. Η γερμανική αγορά είναι μία από τις πιο ώριμες για τη Θεσσαλονίκη, καθώς καταλαμβάνει την τρίτη θέση στη λίστα με τις εθνικότητες των τουριστών που επισκέφθηκαν την πόλη το 2018.

Οι σταθμοί της Διπλωματίας των Πόλεων του δήμου Θεσσαλονίκης είναι οι εξής:

Σκόπια (Δεκέμβριος 2013)
Βελιγράδι (Οκτώβριος 2014)
Κωνσταντινούπολη (Ιανουάριος 2015)
Βουκουρέστι (Μάρτιος 2015)
Σόφια (Απρίλιος 2015)
Φιλιππούπολη (Απρίλιος 2015)
Σμύρνη (Δεκέμβριος 2015)
Μιλάνο-Μπολόνια (Φεβρουάριος 2016)
Παρίσι (Απρίλιος 2016)
Αγία Πετρούπολη (Μάιος 2016)
Λευκωσία (Σεπτέμβριος 2016)
Κολωνία (Νοέμβριος 2016)
Τελ Αβίβ (Φεβρουάριος 2017)
Βαρσοβία (Απρίλιος 2017)
Άμστερνταμ (Ιούνιος 2017)
Βιέννη (Νοέμβριος 2017)
Ντόχα (Απρίλιος 2018)
Στοκχόλμη (Σεπτέμβριος 2018)
Βηρυτός (Νοέμβριος 2018)