Skip to main content

Θεοφάνης: Τι αλλάξαμε στον ΟΛΘ - Έρχονται τρεις μεγάλες επενδύσεις

Συνέντευξη του Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου της ΟΛΘ Σωτήρη Θεοφάνη στη Voria έναν χρόνο μετά την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης

Έναν χρόνο από την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης η διοίκηση της ΟΛΘ ΑΕ ετοιμάζεται για το μεγάλο άλμα. Το φθινόπωρο αναμένεται να ξεκινήσει το έργο για την επέκταση του 6ου προβλήτα, που είναι απολύτως απαραίτητο για την ουσιαστική αναβάθμιση του λιμένα. Στο μεταξύ –όπως λέει στη Voria.gr ο κ. Σωτήρης Θεοφάνης- τα φορτία αυξάνονται, ο χρόνος εξυπηρέτησης των πλοίων μειώνεται, καινούργια μηχανήματα καταφθάνουν στα κρηπιδώματα. Η νέα πορεία του λιμανιού έχει ξεκινήσει, αλλά η έκβαση της θα κριθεί εν πολλοίς από το Δημόσιο. Αφενός από τη συνεργασία των υπηρεσιών στο επίπεδο των αδειοδοτήσεων και αφετέρου από την υλοποίηση των σημαντικών οδικών και σιδηροδρομικών υποδομών που εξυπηρετούν το λιμάνι έξω από την περίφραξή του. Το στοίχημα αφορά τη Θεσσαλονίκη, τη Βόρεια Ελλάδα και ολόκληρη τη χώρα.        

Κύριε Θεοφάνη ας ξεκινήσουμε από κάτι επίκαιρο. Τι σημαίνει για σας η διάκριση σε «μάνατζερ λιμανιού» για τον Απρίλιο του 2019;

Η ανάδειξη μου σε Port Professional of the Month για τον Απρίλιο από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Λιμένων αντανακλά τη συλλογική προσπάθεια που κάνει η διοίκηση της ΟΛΘ ΑΕ. Ασφαλώς και την προσωπική μου διαδρομή, αλλά όχι μόνο αυτή. Το θετικό είναι ότι για πρώτη φορά αυτή η διάκριση δίδεται στη διοίκηση ενός μεσαίου μεγέθους λιμανιού.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της διοίκησης της ΟΛΘ που εκτιμήθηκαν;

Πρόκειται για μοναδική δομή τόσο στο επίπεδο του επενδυτικού σχήματος, όσο και στη διοίκηση, καθώς έχουμε διεθνή χαρακτηριστικά. Το στοίχημα μας είναι διπλό: να μεταφέρουμε στο λιμάνι την τεχνογνωσία που υπάρχει και ταυτόχρονα να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στις ιδιαίτερες συνθήκες που υπάρχουν στην Ελλάδα. Η ΟΛΘ ΑΕ είναι μια εταιρεία που λειτουργεί με πλήρως ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, αλλά ταυτόχρονα παρέχει υπηρεσίες δημοσίου χαρακτήρα. Σε αυτό το περιβάλλον αναζητούμε τις ευκαιρίες και δημιουργούμε προϋποθέσεις για σταθερές σχέσεις.

Παλαιότερα ήσασταν επικεφαλής στα λιμάνια της Θεσσαλονίκης και του Πειραιά, όταν ήταν δημόσια. Υπάρχει διαφορά σήμερα, που η ΟΛΘ ΑΕ είναι, πλέον, μια ιδιωτική εταιρεία;  

Η δουλειά είναι διαφορετική. Σε κάποια σημεία υπάρχει ευελιξία, που δεν υπήρχε στο δημόσιο λιμάνι. Σε ορισμένες περιπτώσεις, όμως, σήμερα υπάρχουν δυσκολίες στις σχέσεις με το δημόσιο. Το ελληνικό δημόσιο πρέπει να εδραιώσει αξιόπιστες δομές εποπτείας, ώστε να υπάρχει καλύτερη επικοινωνία κι ουσιαστικά αποτελέσματα. Η ύπαρξη ξεχωριστής ρυθμιστικής αρχής είναι απαραίτητη, όχι λόγω του μεγέθους της λιμενικής βιομηχανίας της Ελλάδας, αλλά λόγω του πλήθους μικρών λιμανιών ιδιαίτερα στη νησιωτική περιοχή της χώρας.

Το τελευταίο διάστημα υπήρξε ένταση ανάμεσα στην Cosco και το ελληνικό Δημόσιο για τις επενδύσεις στο λιμάνι του Πειραιά. Ανησυχείτε μήπως υπάρξουν ανάλογα φαινόμενα και στη Θεσσαλονίκη;   

Εργαζόμαστε για να μην υπάρξουν. Το σημαντικό είναι ότι οι φορείς της Θεσσαλονίκης είναι στο σύνολό τους θετικοί για την ανάπτυξη του λιμανιού. Νομίζω ότι έχουμε μαζί μας την τοπική κοινωνία. Στόχος μας είναι να δομήσουμε καλή επικοινωνία με όλους και επίσης να έχουμε λειτουργική σχέση με τους εποπτικούς φορείς του δημοσίου.  

Η Cosco ανακοίνωσε τη δημιουργία νέας προβλήτας κοντέινερς, την τέταρτη, στον Πειραιά, που αυξάνει κατά πολύ τη δυναμικότητα του λιμανιού. Η Θεσσαλονίκη πρέπει να ανησυχεί;  

Οι εξελίξεις αφορούν την ωρίμανση της εμπλοκής ιδιωτών στις λιμενικές εργασίες. Το λιμάνι του Πειραιά εξυπηρετεί την εισαγωγική κίνηση για το 50% της χώρας, δηλαδή το λεκανοπέδιο Αττικής, αλλά και το μεγάλης σημασίας κεφάλαιο της μεταφόρτωσης (transshipment). Η Θεσσαλονίκη είναι λιμάνι που εξυπηρετεί τη Β. Ελλάδα και το διαμετακομιστικό εμπόριο βαλκανικών αγορών (transit), καθώς έχει σημαντική δραστηριότητα εκτός από τα κοντέινερς και στο συμβατικό φορτίο. Είναι παράλληλα το κύριο εξαγωγικό λιμάνι της χώρας. Σήμερα η Ελλάδα αντιπροσωπεύει το 85% της κίνησης στην ΟΛΘ και τα βαλκάνια το 15%. Τα επόμενα χρόνια φιλοδοξούμε αυτή η σχέση να αλλάξει αρκετά. Στον ένα χρόνο που βρισκόμαστε στην ΟΛΘ οι προβλέψεις μας έχουν επαληθευτεί. Το 2018 ήταν καλύτερο από το 2017 και φέτος θα πάμε ακόμη καλύτερα. Σύμφωνα με την κίνηση του πρώτου τριμήνου, το  2019 η διακίνηση των κοντέινερς αναμένεται να φτάσει στα 450.000 TEUs και του συμβατικού φορτίου σε 4.300.000 τόνους περίπου, ενώ το 2018 η διακίνηση ήταν 425.000 TEUs και 3.850.000 τόνους αντίστοιχα. Θέλουμε να κατοχυρώσουμε με τρόπο σταθερό τη θέση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης ως πύλη των Βαλκανίων.

Την ίδια στιγμή το ΤΑΙΠΕΔ προαναγγέλλει την πώληση μικρότερων λιμανιών που βρίσκονται κοντά στη Θεσσαλονίκη (Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Βόλος) σε ιδιώτες. Πως θα επηρεάσει αυτή η εξέλιξη της ΟΛΘ;

Η πρόκληση δεν είναι αν θα εισέλθει ο ιδιωτικός τομέας σε γειτονικά προς τη Θεσσαλονίκη λιμάνια. Το στοίχημα της χώρας είναι αυτή καθαυτή η εμπλοκή ιδιωτών στις λιμενικές εργασίες. Ή θα είναι καθολική η επιτυχία ή το σχήμα θα αποτύχει συνολικά.

Από τι θα εξαρτηθεί η επιτυχία;

Η επιτυχία εξαρτάται από τις δυνατότητες του ιδιωτικού τομέα, ο οποίος έχει δώσει δείγματα γραφής, αλλά και από τις δομές του Δημοσίου, που θα πρέπει να διευκολύνουν τις επενδύσεις.

Είναι θέμα τεχνογνωσίας ή πολιτικής βούλησης;

Χρειάζονται και τα δύο.

Πρόσφατα συμπληρώθηκε ένας χρόνος από την εξαγορά της ΟΛΘ ΑΕ και της αλλαγής της διοίκησης. Ποια είναι τα καλά νέα;

Νομίζω ότι έχει βελτιωθεί το επίπεδο εξυπηρέτησης των φορτίων. Όταν παραλάβαμε ο μέσος όρος αναμονής των αγκυροβολημένων πλοίων στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων ήταν 28,5 ώρες. Σήμερα είναι 8,1 ώρες. Βελτιωμένοι είναι και οι αντίστοιχοι δείκτες στο συμβατικό λιμάνι. Επίσης, έχουν ήδη γίνει σημαντικές επενδύσεις, καθώς πήραμε 12 οχήματα στοιβασίας και μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (Straddle Carriers), που έχουν δυνατότητα τριών καθ’ ύψος κοντέινερς.

Με τις μεγάλες επενδύσεις τι γίνεται;

Κάνουμε αγώνα δρόμου για να προχωρήσουν οι υποχρεωτικές επενδύσεις που πρέπει να γίνουν. Κυρίως η επέκταση του 6ου προβλήτα. Θέλουμε να εγκατασταθεί εργολάβος στο έργο μέσα στο φθινόπωρο του 2019, ώστε να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2022 ή στις αρχές του 2023. Είναι το έργο που θα αλλάξει επί της ουσίας το λιμάνι, καθώς θα καταστεί δυνατό να προσελκύσουμε πλοία κυρίων γραμμών. Εκτός από τις υποχρεωτικές επενδύσεις στην ΟΛΘ Α.Ε., που έχουν συνολικό προϋπολογισμό 180 εκατ. ευρώ, σχεδιάζουμε δύο μεγάλες επενδύσεις στο Σταθμό Συμβατικού Φορτίου, συνολικού ύψους 120 εκατ. ευρώ που αφορούν: την επέκταση του κρηπιδώματος 24 κατά 410m (βάθος -16,5μ.), δίνοντας τη δυνατότητα εξυπηρέτησης πλοίων τύπου Panamax, και την ενοποίηση των προβλητών 4 και 5, δημιουργώντας νέο βαθύτερο κρηπίδωμα μήκους 600μ. Η ολοκλήρωση των έργων αυτών αναμένεται να αυξήσει σημαντικά τη χωρητικότητα του Σταθμού Εξυπηρέτησης Συμβατικού Φορτίου.

Για να αυξηθεί η διαμετακομιστική ικανότητα της ΟΛΘ χρειάζεται να βελτιωθούν και οι μεταφορικές υποδομές εκτός λιμένος, έτσι δεν είναι;

Η ολοκλήρωση της οδικής και της σιδηροδρομικής σύνδεσης θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί ταυτόχρονα με την ολοκλήρωση της επέκτασης του 6ου προβλήτα. Διαφορετικά η σημαντική αυτή επένδυση δεν θα μπορέσει να αποδώσει τα μέγιστα.