Skip to main content

Σταθμός Βενιζέλου - Απόφαση ΣτΕ: Η τελευταία ευκαιρία για το μετρό Θεσσαλονίκης

Οι αποφάσεις τόσο του ΣτΕ όσο και του ΚΑΣ μπορούν να αποτελέσουν τη βάση συνεννόησης, ώστε το έργο να προχωρήσει χωρίς άλλες καθυστερήσεις.

Η απόφαση της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας επί των προσφυγών για την ακύρωση της υπουργικής απόφασης σχετικά με την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης αποτελεί ορόσημο.

Όχι μόνο για τον σταθμό, αυτόν καθ' αυτόν, αλλά και για τη συνολική τύχη του πολύπαθου έργου, καθώς μετρό χωρίς τον σταθμό Βενιζέλου δεν νοείται, για λόγους που έχουν εξηγηθεί πολλές φορές κατά το παρελθόν.

Η απόφαση του ανωτάτου δικαστηρίου αποτελεί ένα τέλος, αλλά συγχρόνως και μια νέα αφετηρία.

Στα οκτώ και πλέον χρόνια που το θέμα αυτό ταλανίζει την πόλη εξετάστηκε κάθε πιθανή λύση όσον αφορά την κατασκευή του σταθμού σε σχέση με τη διαχείριση των σπουδαίων αρχαιοτήτων. Από την ατυχέστατη αρχική ιδέα της οριστικής απομάκρυνσης των αρχαιολογικών ευρημάτων και της έκθεσής τους σε χώρο στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά, έως την in citu παραμονή τους.

Ενδιαμέσως, το 2014, είχε προταθεί η λύση της προσωρινής απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων, στην οποία, μάλιστα, φάνηκε να ομονοούν οι περισσότεροι φορείς της πόλης, μαζί και η τότε διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης. Μετά την κυβερνητική αλλαγή του 2015, εξετάστηκε σοβαρά η ιδέα της in citu παραμονής, η οποία όμως, παρά την πάροδο σχεδόν τεσσάρων ετών, δεν κατέστη δυνατόν να υλοποιηθεί.

Όλα αυτά είναι, πλέον, ιστορία. Η απόφαση της Ολομελείας του ΣτΕ λύνει τα χέρια της Αττικό Μετρό και της δίνει τη δυνατότητα να προχωρήσει απρόσκοπτα στην κατασκευή του σταθμού· σεβόμενη απόλυτα τους περιορισμούς και τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τις αποφάσεις του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου και πιθανότατα και από το σκεπτικό της απόφασης του ΣτΕ το οποίο πρόκειται να δημοσιοποιηθεί τις επόμενες ημέρες.

Όποιος επιχειρήσει να αναγνώσει τις εξελίξεις αυτές με όρους οπαδικούς, αναζητώντας "νικητές" και "ηττημένους", θα προσφέρει κακή υπηρεσία στην πόλη. Άλλωστε, όλο αυτό το διάστημα, η κάθε πλευρά παρουσίασε σοβαρά και εμπεριστατωμένα επιχειρήματα προκειμένου να υποστηρίξει τη θέση της και έγνοια όλων, ασχέτως των διαφορετικών προσεγγίσεων, ήταν το καλύτερο δυνατό για την πόλη.

Οι αποφάσεις, τόσο του ΣτΕ όσο και του ΚΑΣ, μπορούν να αποτελέσουν τη βάση συνεννόησης, ώστε το έργο να προχωρήσει χωρίς άλλες καθυστερήσεις, χωρίς νέες διαμάχες. Έχοντας μοναδική επιδίωξη την ολοκλήρωση της κατασκευής του σταθμού και την ταυτόχρονη προστασία και αποκατάσταση των αρχαιοτήτων. Άλλωστε τα χρονικά περιθώρια έχουν εξαντληθεί. Ο στόχος για την παράδοση του έργου τον Απρίλιο του 2023, δηλαδή σε δύο χρόνια από σήμερα, έχει ήδη εγκαταλειφθεί, με το χρονοδιάγραμμα να διολισθαίνει προς το τέλος του 2023, ίσως και μέσα στο 2024.