Skip to main content

Στοιχεία-σοκ για τα εργατικά δυστυχήματα: 49 νεκροί στους πρώτους μήνες του 2023

Στη Θεσσαλονίκη το 2022 καταγράφηκαν επτά νεκροί και 13 σοβαρά τραυματίες

Σοκαριστικά είναι τα στοιχεία που αφορούν τα εργατικά δυστυχήματα στην Ελλάδα.

Όπως ανέφερε ο πρόεδρος του Ομοσπονδίας Συλλόγων Εργαζόμενων Τεχνικών Επιχειρήσεων Ελλάδος (ΟΣΕΤΕΕ) και του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Υγείας, Ανδρέας Στοϊμενίδης, το 2022 104 εργαζόμενοι έχασαν την ζωή τους στους χώρους εργασίας τους.

Το 2023 όπως είπε ήδη μετράμε 49 νεκρούς, συμπεριλαμβανομένων των 12 εργαζόμενων που έχασαν την ζωή τους στο πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών, ενώ το 2018 ήταν 46 νεκροί σε εργατικά δυστυχήματα, το 2019 ήταν 51 και το 2020 ήταν 41 άτομα.

Ειδικά για τη Θεσσαλονίκη, ανέφερε ότι το 2022 είχαμε επτά νεκρούς σε εργατικά δυστυχήματα και 13 σοβαρά τραυματίες «που όμως δυστυχώς δεν μπορούμε να γνωρίζουμε την πορεία της αποκατάστασης της υγείας τους».

Επιπλέον, όπως είπε ο κ. Στοϊμενίδης, παρότι δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία, η ΟΣΕΤΕΕ με δική της έρευνα έχει καταγράψει ότι πολλά δυστυχήματα σημειώνονται κατά τη διάρκεια αγροτικών εργασιών και μάλιστα «πέρσι είχαμε 27 νεκρούς στον αγροτικό τομέα».

Image

Ο κ. Στοϊμενίδης ανέφερε ότι οι χώροι εργασίας με τα περισσότερα δυστυχήματα και ατυχήματα είναι ο αγροτικός κλάδος, ο χώρος της Ενέργειας και Περιβάλλοντος «όπου το 2022 είχαμε 12 θανάτους σε λατομεία και ΔΕΔΔΗΕ όπου κι εκεί έχουμε ανειδίκευτους εργάτες που καλούνται να κάνουν εργασίες που δεν είναι πιστοποιημένοι και εκπαιδευμένοι», οι ΟΤΑ και κυρίως στην καθαριότητα και στους ΧΥΤΑ με 13 νεκρούς αλλά και στους διανομείς με 5 νεκρούς.

Η Ελλάδα μαζί με την Βουλγαρία, ανέφερε ο κ. Στοϊμενίδης, είναι οι δύο χώρες στην Ε.Ε. που δεν εφαρμόζεται το θεσμικό πλαίσιο που υπάρχει σε όλη την Ευρώπη όσον αφορά την υγεία και την ασφάλεια στους χώρους εργασίας.

Επισήμανε ότι το τέλος της πανδημίας είχε ως αποτέλεσμα «να εντατικοποιηθεί η εργασία στην Ελλάδα με τους εργοδότες να προσπαθούν να κερδίσουν τον χαμένο χρόνο», ενώ πρόσθεσε ότι σε όλο αυτό το σκηνικό «βοήθησε και ο νόμος Χατζηδάκη που έδωσε τη δυνατότητα για ελαστικοποίηση στο ωράριο των εργαζομένων».

Τεράστιο θέμα, όπως είπε, είναι και η μη υπογραφή Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, στις οποίες προβλέπονταν και θέματα ασφάλειας των εργαζόμενων, επισημαίνοντας ότι το 2010 υπογράφονταν 100 ΣΣΕ ενώ πλέον μόνο 4-5. «Οι 100 συμβάσεις κάλυπταν το 85% των εργαζόμενων στον ιδιωτικό τομέα ενώ τώρα οι 4-5 που υπογράφονται καλύπτουν μόνο το 24% των εργαζόμενων», πρόσθεσε.

«Αγκάθι οι ελάχιστοι επιθεωρητές»

Μεγάλο αγκάθι αποτελούν οι ελάχιστοι επιθεωρητές του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας και είναι χαρακτηριστικό όπως είπε ο κ. Στοϊμενίδης ότι «για τα 1.000 μεταλλεία που υπάρχουν σε όλη την χώρα, υπάρχουν μόνο πέντε επιθεωρητές για να κάνουν ελέγχους».

Από την πλευρά του ο Γενικός Γραμματέας Ομοσπονδίας Χειριστών Μηχανημάτων Έργου Ελλάδος, Παναγιώτης Χατζάκος αναφέρθηκε στα θανατηφόρα δυστυχήματα που σημειώνονται στον κλάδος τους, επισημαίνοντας ότι λόγω της βαριάς φύσης της εργασίας τους «το 90% των ατυχημάτων είναι θανατηφόρα και στο 10% ο εργαζόμενος θα χάσει κάποιο άκρο του».

Κατήγγειλε το νέο άρθρο που πέρασε ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης μέσα από νομοσχέδιο για τα φωτοβολταϊκά, σύμφωνα με το οποίο μπορεί, όπως είπε, ανειδίκευτος εργάτης να χειριστεί περονοφόρο ανυψωτικό κλαρκ έως 2,5 τόνων.

«Τέσσερις μήνες που έχει περάσει αυτή η απελευθέρωση με το άρθρο είχαμε έξι θανατηφόρα και δεν ήταν κανένας αδειούχος χειριστής» είπε χαρακτηριστικά.

Ενδιαφέρον είχε και η αναφορά του προέδρου του ΕΚΘ, Χάρη Κυπριανίδης «για απαξίωση του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας». Ο ίδιος επισήμανε ότι στην υπηρεσία που αφορά το κέντρο της Θεσσαλονίκης «υπάρχουν μόνο τρεις επιθεωρητές και για να πάνε σε σημείο για έλεγχο πρέπει να είναι δυο. Αντιλαμβάνεστε ότι αν κάποιος αρρωστήσει δεν μπορούν να πάνε για έλεγχο καθώς ένας πρέπει να μένει πάντα στο γραφείο».

Επιπλέον, όπως είπε ο πρόεδρος του ΕΚΘ, σύμφωνα με τον νέο νόμο του Χατζηδάκη, ο εργαζόμενος ή το σωματείο που καταθέτουν καταγγελία θα πρέπει πριν πάνε οι επιθεωρητές να έχουν καταβάλει το ποσό των 100 ευρώ.