Skip to main content

Στον δρόμο που χάραξε η Κρήτη να βαδίσει η Θεσσαλονίκη!

Η μεσογειακή διατροφή, τα κηπευτικά, το λάδι, το κρασί και ο τουρισμός κρατούν ανοιχτή την πρόσβαση της Κρήτης στις αγορές του εξωτερικού.

Η Κρήτη είναι από πολλές πλευρές μια ξεχωριστή περιοχή της Ελλάδας. Πάνω απ’ όλα είναι μια αυτάρκης οικονομικά, κοινωνικά και πολιτιστικά περιοχή. Σε κάθε περίπτωση είναι η Περιφέρεια της χώρας με την πιο ευδιάκριτη σφραγίδα. Η μεσογειακή διατροφή, τα κηπευτικά, το λάδι, το κρασί και ο τουρισμός κρατούν ανοιχτή την πρόσβασή της στις αγορές του εξωτερικού, δηλαδή στην εισαγωγή χρήματος, ανεξαρτήτως της οικονομικής συγκυρίας στη χώρα. Τα ήθη και τα έθιμα, ακόμη κι όταν δεν αρέσουν στην υπόλοιπη Ελλάδα, όπως για παράδειγμα οι μπαλωθιές, διασφαλίζουν την κοινωνική συνοχή. Επίσης, το γλωσσικό ιδίωμα, τα τραγούδια και γενικότερα η κρητική μουσική, που αν και παραδοσιακή εξακολουθεί να καλλιεργείται και να παράγεται, υπογραμμίζει την πολιτιστική ταυτότητα του νησιού.

Το κυριότερο, όμως, είναι η νοοτροπία του αυτεξούσιου, που διαπερνά υποδορίως τους κατοίκους της Κρήτης. Ενδεχομένως κανείς κρητικός δεν φαντάζεται, ούτε επιθυμεί το νησί ως αυτόνομη χώρα, δηλαδή εκτός της ελληνικής επικράτειας. Ταυτόχρονα, όμως, όλοι αντιλαμβάνονται ότι η αυτάρκεια σε ορισμένους τομείς είναι απολύτως αναγκαία για την οικονομική ανάπτυξη. Έτσι οι παράγοντες της Κρήτης είναι οι μόνοι στην χώρα μας που εμφατικά και επίμονα αντιμετωπίζουν την υπόλοιπη Ελλάδα ως ξεχωριστή αγορά, όπως ακριβώς κάθε ξένη χώρα στην οποία ενδιαφέρονται να πουλήσουν. Είναι οι μόνοι που προβάλουν συστηματικά τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιοχής τους στην υπόλοιπη Ελλάδα. Οι μόνοι που ποντάρουν τόσο ξεκάθαρα στις ιδιαιτερότητές της για να προσελκύσουν πελάτες από την υπόλοιπη Ελλάδα. Γνωρίζουν ότι οι Έλληνες πελάτες δεν είναι δεδομένοι. Όπως γνωρίζουν ότι τα χρήματα των Ελλήνων έχουν την ίδια αξία με τα χρήματα των Γερμανών, των Γάλλων, των Αυστριακών, των Σκανδιναβών πελατών τους. Δεν περιφρονούν, λοιπόν, την αγορά των δέκα  εκατομμυρίων Ελλήνων που ζουν εντός των συνόρων, στους οποίους τακτικά υπενθυμίζουν τις κρητικές γεύσεις, αλλά και την ιστορία και τις φυσικές ομορφιές της πατρίδας τους.

Η Παγκρήτια Έκθεση Τοπικών προϊόντων και υπηρεσιών «ΚΡΗΤΗ: Η μεγάλη συνάντηση & τοπικές γεύσεις Ελλάδας», που αυτές τις μέρες διοργανώνεται στο Περίπτερο 12, του Εκθεσιακού Κέντρου της ΔΕΘ – Helexpo στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, είναι μία ακόμη απόδειξη αυτής της πετυχημένες τακτικής.

Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά –πιθανόν δεν θα είναι και η τελευταία- που οι Κρητικοί «εκστρατεύουν» στη Θεσσαλονίκη με «όπλα» τα προϊόντα και τη γαστρονομία τους. Το έχουν κάνει κατ’ επανάληψη ακόμη και στην Αριστοτέλους. Άλλωστε στη Θεσσαλονίκη ζουν πολλοί που κατάγονται από την Κρήτη και βρέθηκαν στην πόλη είτε για δουλειές, είτε για σπουδές, είτε για προσωπικούς λόγους. Πρόκειται για καταναλωτές που αναζητούν τα κρητικά προϊόντα και ταυτόχρονα διαφημίζουν τα ωραία της ιδιαίτερης πατρίδας τους.

Η συγκεκριμένη έκθεση αποκτά ακόμη μεγαλύτερο ενδιαφέρον επειδή δίπλα στους Κρητικούς βρίσκονται παραγωγοί από τη Μακεδονία, τη Θράκη, τη Θεσσαλία, την Πελοπόννησο, την Αττική, αλλά και από ορισμένα νησιά. Αυτό σημαίνει ότι οι ίδιοι οι Κρητικοί πρωταγωνιστούν στην προβολή των παραδοσιακών προϊόντων απ’ όλη την Ελλάδα, ώστε να δημιουργηθεί ανάλογη πιάτσα. Όσο περισσότερο προωθούνται στην εγχώρια αγορά τα ελληνικά παραδοσιακά προϊόντα, τόσο η Κρήτη ως το πιο δυνατό brand name θα βγαίνει κερδισμένη.

Το παράδειγμα της Κρήτης μπορεί να το ακολουθήσει η περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας και της Θεσσαλονίκης. Μόνο που δεν το κάνει. Δεν διαφημίζει στην υπόλοιπη Ελλάδα ούτε τη γαστρονομία της, ούτε την ιστορία και τα μνημεία της, ούτε την αγορά της, ούτε τη νυχτερινή της ζωή. Αφήνει, δηλαδή, «ακάλυπτα» τα υπόλοιπα εννέα εκατομμύρια των Ελλήνων, χωρίς να τους υπενθυμίζει συστηματικά την… ύπαρξη της. Πιθανότατα οι υπεύθυνοι εκτιμούν ότι η Θεσσαλονίκη και η ευρύτερη περιοχή δεν έχουν ανάγκη να προβληθούν στην Αθήνα, στην Κρήτη, στην Πελοπόννησο και στην υπόλοιπη χώρα. Λανθασμένη εκτίμηση! Εκεί έξω, στην υπόλοιπη Ελλάδα, υπάρχουν πολλοί υποψήφιοι πελάτες, καθώς ακόμη και στα χρόνια της κρίσης οι Έλληνες ταξιδεύουν και ξοδεύουν όσο μπορούν. Διότι καλοί είναι για τη Θεσσαλονίκη οι Βαλκάνιοι επισκέπτες του σαββατοκύριακου, αλλά είναι βέβαιον ότι και ο εσωτερικός τουρισμός μπορεί να δώσει δυναμική ώθηση. Επίσης η περιοχή, με τη βυζαντινή της ταυτότητα, αλλά και τα ρωμαϊκά και οθωμανικά μνημεία, τον Όλυμπο, τη Βεργίνα και την Πέλλα έχει πολλά να υπενθυμίσει στην υπόλοιπη χώρα, που θυμάται τη Θεσσαλονίκη μόνο με βάση τα ρεπορτάζ της επικαιρότητας, τον ΠΑΟΚ, τον Άρη και όταν παρακολουθεί τα δελτία καιρού των τηλεοπτικών ειδήσεων.