Skip to main content

Στον παντοτινό κόσμο των διαμαντιών μέσω Θεσσαλονίκης

Πώς έχει διαμορφωθεί η ελληνική αγορά διαμαντιών μετά από δέκα χρόνια κρίσης και τι γίνεται διεθνώς; Γιατί τα αγοράζουν συνήθως οι Έλληνες;

«Diamonds are for ever» τραγουδούσε το 1971 η Shirley Bassey. Από τότε τα διαμάντια είναι παντοτινά και με τη… σφραγίδα του Τζέιμς – Σον Κόνερι- Μποντ. Ακόμη και τα «ματωμένα διαμάντια» της Σιέρα Λεόνε και των άλλων χωρών της υποσαχάριας Αφρικής, βρίσκουν τη θέση τους στην αιωνιότητα, κυρίως μέσω Αμβέρσας, Νέας Υόρκης, Λονδίνου, Τελ Αβίβ και Νέου Δελχί.

Ποια είναι, όμως, η ελληνική αγορά διαμαντιών και μάλιστα μετά από δέκα χρόνια κρίσης και οικονομικής υποβάθμισης; Η Voria.gr απευθύνθηκε στην κ. Αγγέλικα Μαυρίδου, γεμμολόγο – αδαμαντολόγο, επικεφαλής της Gallery Diamond, που ασχολείται με το συγκεκριμένο αντικείμενο επί 33 χρόνια και κατέχει όλες του τις πτυχές. Οι απαντήσεις της ανοίγουν μπροστά μας έναν κόσμο, που εν πολλοίς παραμένει περίκλειστος, εφόσον αφορά σχετικά λίγους. Εξ’ ου και έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Κυρία Μαυρίδου, ποια είναι σήμερα η εικόνα της ελληνικής αγορά διαμαντιών και ειδικότερα της αγοράς τη Θεσσαλονίκης;

«Η ελληνική αγορά πάντα ήταν μία μικρή αγορά για τα διαμάντια. Η δε παρατεταμένη οικονομική ύφεση των τελευταίων δέκα χρόνων έχει μειώσει δραματικά την δυναμική του Έλληνα καταναλωτή. Σήμερα η πλειοψηφία του κόσμου επιλέγει μονόπετρα της τάξης των 500 – 1.500 ευρώ για να κάνει πρόταση γάμου. Σε αντίθεση με την προ του 2010 περίοδο, όταν το αντίστοιχο μονόπετρο στοίχιζε 2.500 – 10.000 ευρώ.

Από την άλλη το κόσμημα είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την ελληνική παράδοση και την ελληνική οικογένεια. Η κρίση αυτό δεν μπόρεσε ακόμη να το ανατρέψει. Γι’ αυτό υπάρχει στην Ελλάδα μερίδα κόσμου, η οποία συνεχίζει και επιθυμεί να αγοράζει ποιοτικά κοσμήματα με γνήσια πετράδια και διαμάντια, δηλαδή πολύτιμα αγαθά».

Ποιο είναι το οικονομικό και κοινωνικό προφίλ των Ελλήνων που αγοράζουν σήμερα διαμάντια; 

«Η ανώτερη, ανώτατη και σαφώς η μεσαία κοινωνικοοικονομική τάξη είναι αυτές που αγοράζουν διαμάντια διεθνώς, άρα και στην Ελλάδα. Τα διαμάντια διατίθενται σε διάφορες τιμές και με πολύ μεγάλο εύρος έτσι ώστε ανάλογα με το ποσό που επιθυμεί να διαθέσει κάποιος να αναζητήσει το κατάλληλο. Βέβαια υπάρχουν δυσκολίες: Η υψηλή φορολόγηση και οι 400.000 μορφωμένοι νέοι που έχουν εγκαταλείψει τη χώρα και θα μπορούσαν να είναι μελλοντικοί δυνητικοί αγοραστές διαμαντιών. Από την άλλη ο τουρισμός καλύπτει ένα μεγάλο κομμάτι της ζήτησης, όπου τουλάχιστον πηγαίνουν τουρίστες υψηλού οικονομικού επιπέδου».

 

Η Αγγέλικα Μαυρίδου, γεμμολόγος – αδαμαντολόγος, επικεφαλής της Gallery Diamond



Για ποια χρήση αγοράζουν κυρίως οι Έλληνες διαμάντια;

«Το διαμάντι έχει ταυτιστεί σε παγκόσμιο επίπεδο με την πρόταση γάμου. Κατ’ επέκταση το μονόπετρο δακτυλίδι και οι σύγχρονες παραλλαγές του είναι το δημοφιλέστερο προϊόν στην αγορά του διαμαντιού. Αρκετή ζήτηση έχουν τα μονόπετρα σκουλαρίκια και τα μονόπετρα παντατίφ τα οποία καλύπτουν τις ανάγκες της σύγχρονης γυναίκας για απλό κόσμημα, το οποίο είναι διακριτικό, αλλά ταυτόχρονα συγκεντρώνει μεγάλη αξία χωρίς να προκαλεί!  

Διαμάντια προσφέρονται σε επετείους, σε γενέθλια. Γενικότερα το διαμάντι ταυτίζεται με τις έννοιες της σταθερότητας και του πολύτιμου. Γι’ αυτό θεωρείται το πιο βαρυσήμαντο δώρο σε σημαντικές επετειακές ημερομηνίες στην ζωή μας».

Ποιος είναι ο κυριότερος ανταγωνιστής των διαμαντιών; 

«Το διαμάντι από μόνο του είναι μία κατηγορία. Ανταγωνιστές του ως υποκατάστατες λύσεις είναι οι απομιμήσεις του όπως το ζιρκόνια,  ο moissanite κ.ο.κ. Σε καμία περίπτωση όμως δεν μπορούν να εκθρονίσουν το διαμάντι από τη θέση του διότι όλα αυτά τα υλικά δεν έχουν τις φυσικές και χημικές ιδιότητες ενός διαμαντιού που το κάνουν να είναι μοναδικό. Δεν είναι πολύτιμα, παράγονται εργαστηριακά σε ποσότητες, άρα δεν είναι σπάνια και γι' αυτό δεν θεωρούνται μοναδικά. Στη λίστα πρέπει να συμπεριλάβουμε οπωσδήποτε και το Συνθετικό Διαμάντι που έχει ίδιες φυσικές και χημικές ιδιότητες με το φυσικό!

Γι' αυτό είμαστε σε επιφυλακή και αναμένουμε τις αντιδράσεις της διεθνούς αγοράς διότι λόγω της μεγάλης ζήτησης του στη βιομηχανία των τεχνολογιών η τιμή του πλέον έπεσε, χωρίς να είναι απόλυτα προσιτή και έτσι εισέρχεται και στην αγορά του κοσμήματος.

Αντίθετα, τα φυσικά διαμάντια θεωρούνται σπάνια, άρα πολύτιμα. Είναι αναγνωρίσιμα διεθνώς με κοινό κώδικα επικοινωνίας για την παγκόσμια βιομηχανία τους, είναι σταθερά ως προς την αξία τους και το απέδειξαν μέσα στα χρόνια της κρίσης διεθνώς ακόμη και τώρα που η ζήτηση τους είναι πιο περιορισμένη».


Πόσες ελληνικές επιχειρήσεις ασχολούνται σήμερα με διαμάντια; 

«Κάθε κοσμηματοπωλείο αποτελεί και έναν επίσημο διακινητή διαμαντιών στην αγορά. Άλλο ένα προτέρημα των διαμαντιών:  Μπορείς να τα επιλέξεις και να τα αγοράσεις επίσημα από πάρα πολλά σημεία πώλησης».

Ποια είναι τα μεγαλύτερα προβλήματα της αγοράς;

«Πρώτον, η υπερβολική φορολογία. Το χαμηλότερο εισόδημα στην Ευρωπαϊκή Ένωση επιβαρύνεται στην καθαρή τελική αξία του προϊόντος με ένα μικτό +-35% φόρων από τα 1000 ευρώ και άνω, λόγω φόρου πολυτελείας και Φ.Π.Α.

Δεύτερον, έλλειψη εργαλείων χρηματοδότησης.  Για μία παραγωγή σε χρυσά κοσμήματα με στόχο τις εξαγωγές απαιτούνται περίπου 2,5-3 κιλά χρυσός, με τιμή γύρω στα 39,50 ευρώ το γραμμάριο για τα 24 καράτια. Καταλαβαίνετε ότι πρόκειται για ένα ποσό που αν δεν υπάρχει χρηματοδότηση και ρευστότητα στην αγορά δύσκολα αποφασίζει κάποιος να το επενδύσει.

Τρίτον, αυξημένη εγκληματικότητα, καθώς τα  κοσμηματοπωλεία είναι οι εύκολοι στόχοι στο πεζοδρόμιο.

Τέταρτον, η πλήρης αδυναμία του κράτους να οργανώσει τον κλάδο και να στηρίξει τους επαγγελματίες, ώστε να πετύχει η Ελλάδα έσοδα ανάλογα με την Τουρκία και την Ιταλία. Ας μιμηθούμε χώρες όπως η Ολλανδία, το Βέλγιο το Ισραήλ που κατάφεραν να καλύπτουν σοβαρό κομμάτι του ΑΕΠ τους από το κλάδο αυτό».

Σε ποια φάση βρίσκεται σήμερα η διεθνής αγορά διαμαντιών; 

«Ο ξένος όρος που χρησιμοποιείται ευρέως στα πηγαδάκια των αγορών είναι: “slow market”, δηλαδή «ήρεμη αγορά». Σίγουρα δεν γίνονται επιθετικές κινήσεις marketing προκειμένου τη προώθηση των διαμαντιών και υπάρχει και στάση αναμονής στη βιομηχανία για το πως θα αντιδράσουν τα διαμάντια στο άμεσο μέλλον με τα συνθετικά που μπαίνουν στην αγορά.

Το διαμάντι είναι ίσως ο μοναδικός πολύτιμος λίθος που οι τιμές του καταγράφονται σε εβδομαδιαία βάση μέσω διεθνών πινάκων με ενδεικτικές τιμές/αξίες στις οποίες στηρίζονται τόσο η χονδρική αλλά και η λιανική αγορά τους παγκόσμια. Κάθε χρόνο γίνονται εξορύξεις συγκεκριμένου αριθμού καρατίων σε συγκεκριμένες ποιότητες, οι οποίες σε σχέση με την παγκόσμια ζήτηση δεν είναι πάντα αρκετές. Έτσι το διαμάντι παραμένει κυρίαρχος παίκτης στην παγκόσμια αγορά πολυτίμων λίθων.

Επίσης, η βιομηχανία διαμαντιών αντιμετωπίζει και τη μεγάλη αλλαγή στην νοοτροπία των καταναλωτών που προτιμούν στις μέρες μας κατά ένα μεγάλο ποσοστό να γιορτάσουν τις χαρές τους με προϊόντα τεχνολογίας παρά με έναν μοναδικό πολύτιμο λίθο. Γ’ αυτό και το κόσμημα εκσυγχρονίζεται και περνάει σταδιακά στη φάση των wearables όπως ονοματίζονται τα κοσμήματα τεχνολογίας και ήδη έχουν κάνει τις πρώτες τους εμφανίσεις τέτοια κοσμήματα με διαμάντια».


Ποια είναι σήμερα τα χαρακτηριστικά της επιχείρησής σας και πώς σχεδιάζεται το άμεσο μέλλον;  

«Η Gallery Diamond το 2012 ξεκίνησε μία μεγάλη αλλαγή ως προς την εικόνα της και τις υπηρεσίες που προσφέρει. Έπειτα από τρεις δεκαετίες στη λιανική αποχώρησε από τα καταστήματα. Η εταιρεία επέλεξε να παραμείνει πιστή στο τομέα που εξειδικεύεται, δηλαδή στο χώρο των διαμαντιών και στο κόσμημα της υψηλής κοσμηματοποίας, στοχεύοντας κυρίως σε ιδιώτες πελάτες στην διεθνή αγορά και επενδύοντας στη διαδικτυακή παρουσία του brand στο εξωτερικό. Συνεχίζει, δηλαδή με το εμπόριο διαμαντιών, τον αποκλειστικό σχεδιασμό και την παραγωγή κοσμημάτων με τα αυστηρά επιλεγμένα διαμάντια και πολύτιμους λίθους της ως προς την ποιότητα τους.

Παράλληλα παρέχει υπηρεσίες εκτίμησης και πιστοποίησης, ενώ πλέον έχουμε τη δυνατότητα να αξιοποιήσουμε διαμάντια παλιάς κοπής που κάποιος μπορεί να έχει στην κατοχή του, ώστε να αποκτήσουν τις προδιαγραφές ενός σύγχρονου ideal cut διαμαντιού και κατ’ επέκταση να αξιολογηθούν ως προς την τρέχουσα αξία τους».