Skip to main content

Ταχιάος για πλημμύρες στη Θεσσαλία: Ο σιδηρόδρομος χρειάζεται επανακατασκευή – Στόχος η άμεση αποκατάσταση της γραμμής Θεσσαλονίκη – Αθήνα

Ο σιδηρόδρομος θα αποτελέσει μια νέα περιπέτεια είπε ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών - Η ολική ανάταξη του δικτύου θα πάρει πολύ χρόνο

«Τα χρήματα θα τα πάρουμε από το Ταμείο Ανάκαμψης – είναι από τα 600 εκατομμύρια που διασφαλίστηκαν προηγουμένως από το Ταμείο Ανάκαμψης. Ήδη κάνουμε το τεχνικό δελτίο», επισήμανε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, Νίκος Ταχιάος, μιλώντας στην ΕΡΤ αναφερόμενος στην «επόμενη μέρα» στη Θεσσαλία, και στο σχέδιο για την αποκατάσταση και την ανασυγκρότηση των πληγεισών περιοχών, μετά το σαρωτικό πέρασμα της κακοκαιρίας Daniel.

Για την καταστροφή και τα μέτρα τα οποία επιβάλλεται να γίνουν άμεσα, ανέφερε:

«Οι ζημιές είναι πραγματικά πολύ μεγάλες στα δίκτυα των μεταφορών – οφείλω να πω ότι είναι μεγαλύτερες, πολύ μεγαλύτερες στον σιδηρόδρομο. Ο σιδηρόδρομος θα αποτελέσει μια νέα περιπέτεια. Με την έννοια ότι σαν μήκος περίπου 50 χιλιομέτρων, από το Δομοκό μέχρι τη Λάρισα, είναι αναγκαστική διακοπή των δρομολογίων.

Έχει καταστραφεί η σιδηροδρομική υποδομή, ένα πολύ μεγάλο τμήμα του, και φυσικά υπάρχουν προβλήματα που αγγίζουν τα συστήματα τηλεδιοίκησης σηματοδότησης, αυτά που όλος ο κόσμος έχει μάθει τα τελευταία χρόνια είναι, εκτός λειτουργίας και μάλλον είναι πάρα πολύ δύσκολο να αναταχθεί. Πρέπει να γίνει επανακατασκευή. Εκεί λοιπόν είναι το μεγάλο πρόβλημα: στον ΠΑΘΕ.

Φυσικά υπάρχουν μεγάλα προβλήματα και στους παράπλευρους δρόμους του οδικού δικτύου. Μεγάλα προβλήματα. Υπάρχουν ανάγκες για πολλές κατασκευές και φυσικά και μέσα στο οδικό δίκτυο των νομών της Θεσσαλίας. Εκείνο που αποκτήσαμε εμείς πλέον είναι η δυνατότητα του να παίρνουμε από άλλες υπηρεσίες, από άλλες αρχές, την αρμοδιότητα της κατασκευής έργων που δεν αποτελούν τη συνήθη αρμοδιότητα του Υπουργείου Υποδομών και να εκτελούμε με διαδικασίες fast track, ακριβώς επειδή πρόκειται για μία ολική καταστροφή η οποία έχει πραγματικά σε ένα μεγάλο βαθμό βιβλικά χαρακτηριστικά, όχι τα ίδια παντού.

Ο στόχος είναι σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα, το οποίο είναι ενός – δύο μηνών, να μπορέσουμε να αποκαταστήσουμε το ρεύμα καθόδου της σιδηροδρομικής γραμμής, δηλαδή αυτό που έρχεται από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα. Μιλάμε για ταχύτητες οι οποίες θα είναι το μάξιμουμ 80 χιλιόμετρα την ώρα και με την ντιζελοκίνηση, κάτι το οποίο θα αποκαταστήσει κυρίως τις εμπορικές μετακινήσεις μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης και δευτερευόντως της επαρχίας.

Εκείνο το οποίο θα ακολουθήσει θα είναι η ανακατασκευή του συνόλου της γραμμής μετά από το τμήμα του Δομοκού μέχρι και ουσιαστικά το Παλαιοφάρσαλο. Εκεί θα αναγκαστούμε να κατασκευάσουμε από την αρχή το μεγαλύτερο μέρος των ηλεκτρονικών συστημάτων γιατί έχουν υποστεί πάρα πολύ σημαντικές ζημιές – και όσα έχουν διασωθεί πιθανότατα δε βρίσκουν κάποια ανταλλακτικά σήμερα, γιατί είναι κατασκευές προηγούμενων δεκαετιών.

Στην πράξη είχαν δοθεί με διοικητική παραλαβή προς χρήση. Οπότε αυτό είναι ένα μεγάλο πλήγμα για τον σιδηρόδρομο. Πρέπει να σας πω ότι η ολική ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου θα πάρει πολύ χρόνο.

Τα χρήματα θα τα πάρουμε από το Ταμείο Ανάκαμψης – είναι από τα 600 εκατομμύρια που διασφαλίστηκαν προηγουμένως από το Ταμείο Ανάκαμψης. Ήδη κάνουμε το τεχνικό δελτίο. Δεν θα σας πω το νούμερο, γιατί και εμένα με τρομοκρατεί, αλλά είναι πολλά λεφτά.

Οι ζημιές στο οδικό δίκτυο είναι σημαντικές, αλλά αναλογικά με τον σιδηρόδρομο δεν είναι τόσο βίαιες και τόσο καθοριστικές. Στο σιδηρόδρομο είναι πολύ μεγάλες οι ζημιές. Αυτό πρέπει να το πούμε. Και θα χρειαστεί να κάνουμε και παραδοχές, κατασκευαστικές και αντιπλημμυρικές παρεμβάσεις ώστε να μην επαναληφθούν τέτοια φαινόμενα στο μέλλον.

Αυτό που πρέπει να γίνει κατανοητό είναι ότι στον κάμπο έπεσε αυτές τις μέρες όγκος τρεισήμισι δισεκατομμυρίων τόνων κυβικών μέτρων νερού. Μπορείτε να φανταστείτε το νούμερο – είναι τεράστιο. Ξήλωσε τις σιδηροδρομικές υποδομές. Πρέπει να πούμε ότι οι υποδομές οι υπόλοιπες, σε ένα πάρα πολύ μεγάλο βαθμό, έχουν αντέξει, ακόμα και αν υπήρξαν ζημιές.

Τα μεγαλύτερα προβλήματα έχουν ήδη εντοπιστεί, κυρίως στην αγροτική οδοποιία, αυτή που εξυπηρετεί την τοπική οικονομία.

Για την οδική σύνδεση μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης, πρέπει να πω ότι εκεί πρέπει να περιμένουμε να πέσουν τα νερά στον ΠΑΘΕ. Δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα».