Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Αισθητήρες μετρούν την ποιότητα του αέρα σε τάξεις του Πειραματικού Σχολείου

Πώς επηρεάζει την ποιότητα του αέρα μέσα στην τάξη ο αερισμός και ο αριθμός των μαθητών, αλλά και τι συμβαίνει όταν υπάρχει διάλειμμα

Για το πώς επηρεάζει η κάθε δραστηριότητα αλλά και οι εξωγενείς παράγοντες την ποιότητα του αέρα μέσα σε σχολικές αίθουσες ενημερώθηκαν και... βιωματικά μαθητές της Β Λυκείου του Πειραματικού Σχολείου Θεσσαλονίκης, σε μία δράση που διοργανώθηκε από την ερευνητική Ομάδα Περιβαλλοντικής Πληροφορικής του τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του ΑΠΘ, στο ΚΕΔΕΑ, το πρωί της Παρασκευής.

Η δράση υλοποιείται στο πλαίσιο της λειτουργίας του κόμβου Επιστήμης των Πολιτών του ΑΠΘ, ο οποίος υποστηρίζεται από το ευρωπαϊκό έργο INCENTIVE. H Επιστήμη των Πολιτών (Citizens Science) εμπλέκει μη ειδικούς, λ.χ. τα παιδιά, σε επιστημονικές έρευνες, εν προκειμένω στη μέτρηση της ποιότητας του αέρα.

Η συγκεκριμένη δράση τρέχει στο σχολείο από τον Φεβρουάριο και έγινε στο πλαίσιο της διπλωματικής εργασίας μεταπτυχιακής φοιτήτριας του τμήματος Φυσικής, Δέσποινας Ελένης Πολίτη. Η ίδια έχει τοποθετήσει πέντε αισθητήρες -μία σε αίθουσα νηπιαγωγείου, μία Δημοτικού, μία Γυμνασίου, μία Λυκείου και μία στην αίθουσα της Μουσικής- και μετρά το πώς επηρεάζει την ποιότητα του αέρα κάθε δραστηριότητα, ο αερισμός, ο αριθμός ατόμων σε κάθε αίθουσα, αλλά και τι γίνεται όταν υπάρχει διάλειμμα.

Image

Προκειμένου να καταλάβουν καλύτερα τα παιδιά τη δράση χωρίστηκαν σε οκτώ ομάδες. Κάθε ομάδα είχε στη διάθεσή της έναν αισθητήρα ποιότητας αέρα, τον οποίον μάλιστα πασπάλισαν με αλεύρι ή άναψαν δίπλα του σπίρτα για να δουν πόσο μεταβάλλονται τα αιωρούμενα σωματίδια με κάποιες δραστηριότητες.

Image

Η μεταπτυχιακή φοιτήτρια του τμήματος Φυσικής, Δέσποινα Ελένη Πολίτη, που κάνει τη διπλωματική της στην ποιότητα του αέρα στο Πειραματικό Σχολείο, έχοντας τοποθετήσει αισθητήρες στις αίθουσες, μίλησε για το τι μπορεί να προκαλέσει η κακή ποιότητα αέρα και παρουσίασε τα αποτέλεσμα των μετρήσεων της έρευνάς της. Σε ένα από τα διαγράμματα που παρουσίασε φάνηκε πόσο αυξάνεται η παρουσία των σωματιδίων όταν τα παιδιά είναι στην αίθουσα με κλειστά παράθυρα και πόσο μειώνεται όταν αυτά είναι σε διάλειμμα και ο χώρος αερίζεται.

Όπως αναφέρθηκε, στόχος της δράσης είναι η παρακολούθηση της ποιότητας του αέρα και η βελτίωση των συνθηκών της διδασκαλίας, καθώς πέραν των παραγόντων υγείας η κακή ποιότητα αέρα σε σχολικές αίθουσες επηρεάζει τη συγκέντρωση και απόδοση των μαθητών.

Ο υπεύθυνος του εργαστηρίου, καθηγητής στο τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών, Κώστας Καρατζάς, παρουσιάζοντας τη δράση τόνισε πως με τους αισθητήρες μετρώνται δύο ουσίες, τα αιωρούμενα σωματίδια, που προέρχονται από φυσικές πηγές ή από τα αυτοκίνητα, και το διοξείδιο του άνθρακα, που προέρχεται από την εκπνοή.

Οι υποψήφιοι διδάκτορες από την ερευνητική Ομάδα Περιβαλλοντικής Πληροφορικής, Θεοδόσιος Κάσσανδρος, και Ευάγγελος Μπαγκής, μίλησαν για την εφαρμογή Air4me, -καθώς συμμετείχαν στην υλοποίησή της-, που μετρά την ποιότητα του αέρα σε όλη τη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο του προγράμματος ΚΑΣΤΟΜ. Η εφαρμογή δίνει εκτιμήσεις για τις συγκεντρώσεις των ατμοσφαιρικών ρύπων σε πολύ υψηλή χωρική ανάλυση, δηλαδή σε επίπεδο οικοδομικού τετραγώνου. «Αισθητήρας υπάρχει και έξω από το Πειραματικό Σχολείο και βοηθάει στους μαθητές για να δουν ποια θα είναι η ποιότητα αέρα ανά ρύπο. Είναι σημαντικό να λεχθεί πως η ποιότητα του αέρα εσωτερικά επηρεάζεται από την ποιότητα του αέρα εξωτερικά. Υπάρχουν και φορές που η ποιότητα αέρα είναι τέτοια που είναι καλύτερο να είναι κλειστά τα παράθυρα», σχολίασε.

Παράλληλα, παρουσιάστηκε η έρευνα του συστήματος Ελέγχου Ποιότητας Αέρα που τρέχει στο σχολείο με τον τίτλο «Άλλος αέρας». Συγκεκριμένα, μαθητές και οι μαθήτριες του Πειραματικού Γυμνασίου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κλήθηκαν, στο πλαίσιο του εργαστηρίου της Πληροφορικής, να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα του εξαερισμού μιας αίθουσας με ανακλινόμενα παράθυρα που δεν ανοίγουν εντελώς και περιορισμένα ανοίγματα. Χρησιμοποιώντας καθαριστές αέρα, εξαεριστήρες τζαμιού, μικροελεγκτές και αισθητήρες που ελέγχουν την ταχύτητα λειτουργίας του εξαεριστήρα και την ποιότητα του αέρα της αίθουσας, κατάφεραν να φτιάξουν ένα σύστημα ελέγχου της ποιότητας του αέρα, το οποίο ονόμασαν «Άλλος αέρας». Τη δράση παρουσίασε ο εκπαιδευτικός Φίλιππος Κουτσάκας και ο Μανώλης Κοσμίδης.

Image