Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Το ΚΕΜΕΣ προβάλει την ταινία «Ο Αθώος» του Λουκίνο Βισκόντι

Η προβολή θα πραγματοποιηθεί στον θερινό κινηματογράφο Απόλλων, στη Θεσσαλονίκη

To κύκνειο άσμα του Λουκίνο Βισκόντι «Ο Αθώος», σε ψηφιακά αποκατεστημένη full uncut επανέκδοση θα προβάλει στο πλαίσιο των «Σινεφίλ Δευτέρας» την ερχόμενη Δευτέρα 19 Ιουνίου στις 21:00 το Κέντρο Μελετών & Ερευνών για το Σινεμά.

Η προβολή θα πραγματοποιηθεί στον θερινό κινηματογράφο Απόλλων, στη Θεσσαλονίκη. Η ταινία γυρίστηκε το 1976 στην Ιταλία και είναι έγχρωμη, διάρκειας 129' λεπτών. Πριν από την έναρξη της προβολής θα παρουσιαστεί το βιβλίο «Όσκαρ καλύτερης ταινίας» του Δημοσθένη Ξιφιλίνου, κριτικού κινηματογράφου και γενικού γραμματέα της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (Π.Ε.Κ.Κ.), που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «ΙΑΝΟΣ». Το βιβλίο περιλαμβάνει κριτικές των 93 φιλμ, που απέσπασαν το αγαλματίδιο της καλύτερης ταινίας, από το 1929 ως και το 2021. Για το βιβλίο θα μιλήσουν ο Βασίλης Κεχαγιάς, δημοσιογράφος και πρόεδρος της ΠΕΚΚ, ο Αλέξης Δερμεντζόγλου και ο ίδιος ο συγγραφέας που θα υπογράψει και αντίτυπα του βιβλίου του.

Το σενάριο είναι των Σούζο Τσέκι Ντ' Αμίκο, Ενρίκο Μεντιόλι, Λουκίνο Βισκόντι , βασισμένο στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Γκαμπριέλε Ντ΄Ανούντσιο. Παίζουν οι Τζιανκάρλο Τζιανίνι, Λάουρα Αντονέλι, Τζένιφερ Ο’ Νιλ, Μάσιμο Τζιρότι και στη διανομή είναι η New Star.

Ο Αλέξης Δερμεντζόγλου συνοψίζει την άποψή του για το βιβλίο: «Το ζήλεψα. Είναι προϊόν επίπονης μελέτης, αλλά μ΄ αρέσει γιατί είναι ιδιαίτερα μοναδικό και χρηστικό. Μπορείς να διαβάζεις και μια ταινία την ημέρα, αφού την δεις. Όχι ένα ακόμα βιβλίο για το σινεμά, αλλά αυτό που χρειαζόμασταν. Δεν το συστήνω απλά στα μέλη της λέσχης, αλλά θεωρώ αναγκαίο να το προμηθευτούν ως ψυχαγωγικό και χρηστικό εργαλείο των συζητήσεων αλλά και για να πλουτίσουν τις γνώσεις τους».

Μετά το τέλος της προβολής θα ακολουθήσει συζήτηση.

Λίγα λόγια για την ταινία: Στη Ρώμη του 1891, ο αριστοκράτης Τούλιο και η σύζυγός του, Τζουλιάνα, διατηρούν, από καιρό, εντελώς τυπικές σχέσεις. Κι ενώ η Τζουλιάνα φαίνεται να δέχεται παθητικά τη σχέση του συζύγου της με την κόμισσα Τερέζα Ράφο, στη διάρκεια μιας απουσίας του Τούλιο, γνωρίζει το συγγραφέα Φιλίπο Ντ' Αρμπόριο και γίνεται ερωμένη του. Στο κύκνειο κινηματογραφικό άσμα του, ένα ακόμα μεγαλοπρεπές μελόδραμα αψεγάδιαστης λεπτομέρειας και πιστής αναπαράστασης εποχής, ο μέγας Βισκόντι ανατρέπει διασκευάζοντας το μυθιστόρημα του φασίστα Γκαμπριέλε Ντ’Ανούντσιο και επιτίθεται με καυστικότατη ειρωνεία στην ευρωπαϊκή μπουρζουαζία».

Στο κοινό θα διανεμηθεί η ακόλουθη κριτική του Στράτου Κερσανίδη:

«Ο Τούλιο Ερμίλ είναι παντρεμένος με την Τζουλιάνα αλλά παράλληλα διατηρεί ερωτική σχέση με την κόμισσα Τερέζα Ράφο, η οποία τον ζηλεύει. Η Τζουλιάνα από την πλευρά της ανέχεται τις απιστίες του συζύγου της μη θέλοντας να διαλύσει το γάμο τους. Και ενώ η σχέση του Τούλιο με την Τερέζα έχει σκαμπανεβάσματα όταν εκείνος ανακαλύπτει πως η γυναίκα του έγινε ερωμένη του συγγραφέα Φιλίπο Ντ' Αρμπόριο, που είναι στενός φίλος με τον αδελφό του Φεντερίκο, νιώθει να ξαναφουντώνει ο έρωτάς του για την Τζουλιάνα.

Όμως εκείνη κυοφορεί και γεννά το παιδί του Φιλίπο ο οποίος στο μεταξύ πέθανε από αρρώστια. Ο Τούλιο βρίσκεται μπροστά σε μια κατάσταση που δυσκολεύεται να διαχειριστεί με αποτέλεσμα να την πληρώσει ο πιο αθώος. Το 1892 ο Γκαμπριέλε Ντ' Ανούτσιο, φασίστας συγγραφέας και ποιητής, έγραψε το βιβλίο «Ο αθώος» ( L' innocente) το οποίο το 1976 μετέφερε στον κινηματογράφο ο κομμουνιστής σκηνοθέτης Λουκίνο Βισκόντι. Πρόκειται για μια ιστορία οξύτατης κριτικής προς την παρηκμασμένη τάξη των ευγενών και τα κοινωνικά σκάνδαλα που δημιουργούνται στους κόλπους της. Όμως ο Βισκόντι βάζει ακόμη μία παράμετρο στη δική του οπτική. Μέσα από την εμβάθυνση των χαρακτήρων του προσεγγίζει τη διαμάχη των δύο φύλων και ακολουθώντας το πνεύμα της εποχής που γύρισε την ταινία, δηλαδή το 1976, ενσωματώνει τους προβληματισμούς και τις διεκδικήσεις του φεμινιστικού κινήματος.

Ο Βισκόντι σκηνοθετεί μέσα στο κλίμα της σεξουαλικής επανάστασης ζώντας στην Ιταλία στην εποχή της άνθισης του ευρωκομουνισμού. Αναπλάθοντας με θαυμαστό τρόπο την εποχή που εκτυλίσσεται η δράση της ταινίας, βλέπει με κριτικό μάτι τις κοινωνικές σχέσεις εξουσίας αλλά και τις ενδοοικογενειακές εξουσιαστικές σχέσεις και τις συγκρούσεις των δύο φύλων. Μια μεγάλη ταινία από έναν μεγάλο σκηνοθέτης, έναν από τους δασκάλους του ιταλικού νεορεαλισμού, αν και «Ο αθώος», τελευταία του ταινία -ο Βισκόντι πέθανε την ίδια χρονιά- δεν ανήκει στο συγκεκριμένο ρεύμα».