Skip to main content

Θεσσαλονίκη: «Όχι» σε κατασκευή πλωτού σταθμού LNG στον Θερμαϊκό από οικολόγους και «Κίνηση 2310»

Σε κοινή τους ανακοίνωση η «Κίνηση για τη Θεσσαλονίκη 2310» και η «Οικολογία-Αλληλεγγύη» κάνουν λόγο για πιθανές μεγάλες επιπτώσεις στην ασφάλεια και στο περιβάλλον

Την κατασκευή Πλωτού Σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) στον Θερμαϊκό απορρίπτουν σε κοινή τους ανακοίνωση οι δημοτικές κινήσεις «Κίνηση για τη Θεσσαλονίκη 2310», με επικεφαλής τον Άκη Σακισλόγλου, και η «Οικολογία-Αλληλεγγύη», με επικεφαλής τον Μιχάλη Τρεμόπουλο, κάνοντας λόγο για πιθανές μεγάλες επιπτώσεις στην ασφάλεια και στο περιβάλλον.

Όπως σημειώνουν, «η προθεσμία μόλις 15 ημερών, εντός της προεκλογικής περιόδου, που δόθηκε από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΑΕΥ) προς τους δήμους του Πολεοδομικού Συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης οι οποίοι έχουν θαλάσσιο όριο στον Θερμαϊκό Κόλπο, ώστε να υποβάλουν αντιρρήσεις στο αίτημα για την επέκταση της υπάρχουσας αδειοδότησης για την κατασκευή Πλωτού Τερματικού Σταθμού LNG, είναι προσχηματική. Και θυμίζει αντίστοιχες μεθοδεύσεις που έγιναν στην περίοδο της καραντίνας για τον κορονοϊό, όπως η έγκριση της καύσης απορριμμάτων στην τσιμεντοβιομηχανία ΤΙΤΑΝ».

Στην ίδια ανακοίνωση υπογραμμίζεται πως «η συγκεκριμένη εγκατάσταση, που επεκτείνεται ώστε να μπορεί να εξυπηρετεί ταυτόχρονα δύο μεγάλα σκάφη, δεν είναι μια απλή υπόθεση τεχνικής έγκρισης μιας οποιασδήποτε ενεργειακής μονάδας. Υπάρχουν πολύ σοβαρά ζητήματα, που σχετίζονται με την ασφάλεια των πολιτών της Θεσσαλονίκης σε περίπτωση ατυχήματος, με περιβαλλοντικές επιπτώσεις από διαρροές ρύπων και αλλαγές στη ροή των ρευμάτων, με επιπτώσεις στην τοπική θαλάσσια χλωρίδα και πανίδα, ακόμη και με επιπτώσεις σε παρακείμενες οικονομικές δραστηριότητες, όπως οι μυδοκαλλιέργειες της Χαλάστρας. Η χωροθέτηση της μονάδας προβλέπεται να γίνει σε απόσταση μόλις 3,4 χλμ από τον 6ο προβλήτα του λιμένα Θεσσαλονίκης και 3,1 χλμ από την ακτή της Χαλάστρας στα δυτικά. Η απαιτούμενη πλωτή επιφάνεια ανέρχεται σε περίπου 80 στρέμματα ενώ ο συνολικός όγκος της μονάδας υπολογίζεται σε 170.000 κυβικά μέτρα. Δηλαδή, θα πρόκειται για μια επιβλητική αντιαισθητική εγκατάσταση, ορατή σε όλους τους Θεσσαλονικείς που θα κάνουν βόλτα στο πλακόστρωτο της Νέας Παραλίας, από τον Λευκό Πύργο μέχρι το Μέγαρο Μουσικής και τον Ναυτικό Όμιλο!».

Παράλληλα, οι δύο παρατάξεις προσθέτουν ότι «σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, αποφεύγεται η κατασκευή παρόμοιων σταθμών τόσο κοντά στην ακτή και σε ημίκλειστες θαλάσσιες περιοχές με μεγάλη πυκνότητα ανθρωπογενών δραστηριοτήτων, όπως συμβαίνει στον Θερμαϊκό Κόλπο, για προφανείς λόγους ασφαλείας και επικινδυνότητας».

Η ανακοίνωση καταλήγει λέγοντας πως οι δύο δημοτικές κινήσεις θα επιδιώξουν να συντονιστούν με άλλες αυτοδιοικητικές και κοινωνικές συλλογικότητες, ώστε να αποτραπεί η συγκεκριμένη επιλογή για τη Θεσσαλονίκη.

Διαβάστε ολόκληρη την ανακοίνωση:

Η ενεργειακή πολιτική της χώρας είναι πολύ σοβαρή υπόθεση για να περνά με μεθοδευμένες αποφάσεις και χωρίς δημοκρατικό διάλογο στις τοπικές κοινωνίες, όπως η κατασκευή Πλωτού Σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) στον Θερμαϊκό, με πιθανές μεγάλες επιπτώσεις στην ασφάλεια και στο περιβάλλον.

Η προθεσμία μόλις 15 ημερών, εντός της προεκλογικής περιόδου, που δόθηκε από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΑΕΥ) προς τους Δήμους του Πολεοδομικού Συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης οι οποίοι έχουν θαλάσσιο όριο στον Θερμαϊκό Κόλπο, ώστε να υποβάλουν αντιρρήσεις στο αίτημα για την επέκταση της υπάρχουσας αδειοδότησης για την κατασκευή Πλωτού Τερματικού Σταθμού LNG, είναι προσχηματική. Και θυμίζει αντίστοιχες μεθοδεύσεις που έγιναν στην περίοδο της καραντίνας για τον κορονοϊό, όπως η έγκριση της καύσης απορριμμάτων στην τσιμεντοβιομηχανία ΤΙΤΑΝ.

Δυστυχώς, αν και η Elpedison έχει ξεκινήσει τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης από πέρυσι και το θέμα έχει δημοσιοποιηθεί τον Νοέμβριο του 2022, η διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης δεν έχει δείξει καμία διάθεση να ασχοληθεί με το ζήτημα. Είναι όμως υποχρεωμένη να το φέρει στο Δημοτικό Συμβούλιο της επόμενης Δευτέρας.

Η συγκεκριμένη εγκατάσταση, που επεκτείνεται ώστε να μπορεί να εξυπηρετεί ταυτόχρονα 2 μεγάλα σκάφη, δεν είναι μια απλή υπόθεση τεχνικής έγκρισης μιας οποιασδήποτε ενεργειακής μονάδας. Υπάρχουν πολύ σοβαρά ζητήματα, που σχετίζονται με την ασφάλεια των πολιτών της Θεσσαλονίκης σε περίπτωση ατυχήματος, με περιβαλλοντικές επιπτώσεις από διαρροές ρύπων και αλλαγές στη ροή των ρευμάτων, με επιπτώσεις στην τοπική θαλάσσια χλωρίδα και πανίδα, ακόμη και με επιπτώσεις σε παρακείμενες οικονομικές δραστηριότητες, όπως οι μυδοκαλλιέργειες της Χαλάστρας. Η χωροθέτηση της μονάδας προβλέπεται να γίνει σε απόσταση μόλις 3,4 χλμ από τον 6ο προβλήτα του λιμένα Θεσσαλονίκης και 3,1 χλμ από την ακτή της Χαλάστρας στα δυτικά. Η απαιτούμενη πλωτή επιφάνεια ανέρχεται σε περίπου 80 στρέμματα ενώ ο συνολικός όγκος της μονάδας υπολογίζεται σε 170.000 κυβικά μέτρα. Δηλαδή, θα πρόκειται για μια επιβλητική αντιαισθητική εγκατάσταση, ορατή σε όλους τους Θεσσαλονικείς που θα κάνουν βόλτα στο πλακόστρωτο της Νέας Παραλίας, από τον Λευκό Πύργο μέχρι το Μέγαρο Μουσικής και τον Ναυτικό Όμιλο!

Σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, αποφεύγεται η κατασκευή παρόμοιων σταθμών τόσο κοντά στην ακτή και σε ημίκλειστες θαλάσσιες περιοχές με μεγάλη πυκνότητα ανθρωπογενών δραστηριοτήτων, όπως συμβαίνει στον Θερμαϊκό Κόλπο, για προφανείς λόγους ασφαλείας και επικινδυνότητας.

Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει ωθήσει την Ευρωπαϊκή Ένωση σε απεγνωσμένες κινήσεις απεξάρτησης από το ρωσικό φυσικό αέριο, προς όφελος του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Η κυβέρνηση της Ν.Δ. έχει σπρώξει αυτή την απεγνωσμένη πολιτική σε ακόμη πιο ακραία επίπεδα, "φυτεύοντας" από έναν πλωτό σταθμό LNG σε μεγάλα λιμάνια της Β. Ελλάδας (Αλεξανδρούπολη, Βόλος, Θεσσαλονίκη). Ο στόχος της είναι να αποτελέσει η χώρα εξαγωγικό "κόμβο" για τα Βαλκάνια και όχι να καλύψει απλώς τις εγχώριες ανάγκες. Κάτι τέτοιο, ωστόσο, φορτώνει τη χώρα με υπέρμετρο περιβαλλοντικό ρίσκο, για αμφίβολα οφέλη από τα ιδιωτικά κέρδη που θα προκύψουν.

Οι Δημοτικές Κινήσεις «Κίνηση για τη Θεσσαλονίκη 2310», με επικεφαλής τον Άκη Σακισλόγλου και η «Οικολογία-Αλληλεγγύη», με επικεφαλής τον Μιχάλη Τρεμόπουλο, απορρίπτουν τέτοιου είδους μεθοδεύσεις και κινήσεις ενεργειακής πολιτικής που εντείνουν αντί να μειώνουν τη χρήση ενός τύπου ορυκτού καυσίμου, όπως το LNG. Υποστηρίζουν την αποκεντρωμένη και δημοκρατική παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (ΑΠΕ), με κατάλληλη χωροθέτηση, που δεν θα υποβαθμίζει τις προστατευόμενες περιοχές της ελληνικής φύσης και τη βιοποικιλότητα, με διαχείριση από τους ίδιους τους πολίτες (κυρίως δια μέσου ενεργειακών συνεταιρισμών). Η διεθνής αντεπίθεση των πολυεθνικών εκμετάλλευσης ορυκτών καυσίμων, πυρηνικής ενέργειας και δήθεν "πράσινης ανάπτυξης", μετά τις διεθνείς εκστρατείες για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, έχει σοβαρές επιπτώσεις και στη χώρα μας, ισοπεδώνοντας βουνά και κάμπους.

Για όλους αυτούς τους λόγους, οι δύο Δημοτικές Κινήσεις θα επιδιώξουν να συντονιστούν με άλλες αυτοδιοικητικές και κοινωνικές συλλογικότητες, ώστε να αποτραπεί η συγκεκριμένη επιλογή για τη Θεσσαλονίκη.