Skip to main content

Τι επιδιώκει η ΟΛΘ ΑΕ για τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και Ηγουμενίτσας

Τι λέει ο πρόεδρος της ΟΛΘ ΑΕ για τη συμμετοχή στους διαγωνισμούς των τριών περιφερειακών λιμανιών της Βόρειας Ελλάδας. Ο ρόλος FRAPORT - ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Η συμμετοχή της ΟΛΘ ΑΕ στις διαγωνιστικές διαδικασίες για την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας και της Ηγουμενίτσας, που επιβεβαιώθηκαν με τον πλέον επίσημο τρόπο τις τελευταίες ημέρες, δικαιώνουν όσους εκτιμούσαν τον τελευταίο καιρό ότι στα γραφεία της Α΄προβλήτας του λιμανιού της Θεσσαλονίκης επιχειρείται η ανασύσταση ενός σχεδίου για τη δημιουργία της «Εγνατίας των λιμένων», το οποίο εν σπέρματι είχε διατυπωθεί στις αρχές της δεκαετίας του 2010.

Τότε και τα τέσσερα λιμάνια ήταν υπό τον έλεγχο του δημοσίου και ενδεχομένως τα πράγματα από πρακτική και θεσμική άποψη να ήταν απλούστερα, αλλά τελικώς η ιδέα απορρίφθηκε. Ή μάλλον εγκαταλείφθηκε μπροστά τα πιεστικά προβλήματα της καθημερινότητας στην Ελλάδα των Μνημονίων. Σήμερα το ίδιο σχέδιο μπορεί να προχωρήσει με τα τέσσερα λιμάνια υπό ιδιωτικό έλεγχο, κάτι σαφώς πιο περίπλοκο, εκτός και αν και στους τρεις διαγωνισμούς για Αλεξανδρούπολη, Καβάλα και Ηγουμενίτσα επικρατήσει η ΟΛΘ, κάτι που μένει να αποδειχθεί. 

Μιλώντας στη Voria.gr, μετά την κατάθεση ενδιαφέροντος της ΟΛΘ ΑΕ και για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, ο πρόεδρος της εταιρείας Θάνος Λιάγκος υπογράμμισε ότι «τα τέσσερα ιδιωτικά λιμάνια του Βορειοελλαδικού τόξου μπορούν να δημιουργήσουν μια τεράστια αγορά και από την προστιθέμενη αξία που θα προκύψει να ωφεληθούν όλα τα λιμάνια του συστήματος». Όπως επισημαίνει ο κ. Λιάγκος η στρατηγική της ΟΛΘ ΑΕ στο συγκεκριμένο πεδίο βασίζεται στη συμπληρωματικότητα των τριών λιμανιών σε σχέση με τη Θεσσαλονίκη. Όπως λέει η ΟΛΘ ΑΕ μπορεί να προσφέρει στα υπόλοιπα τρία λιμάνια του ελληνικού Βορρά αξιοπιστία λιμενικών εργασιών και λιμενικής διαχείρισης, καθώς διαθέτει τόσο την τεχνογνωσία, όσο και τα κεφάλαια για τον εκσυγχρονισμό τους. Ο κ. Λιάγκος βάζει το κάδρο των συνδυασμένων και συντονισμένων μεταφορών της Β. Ελλάδος τόσο τα αεροδρόμια, τα οποία επίσης έχουν ιδιωτικοποιηθεί και βρίσκονται στον έλεγχο των Γερμανών της Fraport, όσο και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που ελέγχουν οι Ιταλοί. Για τον πρόεδρο της ΟΛΘ ΑΕ το γεγονός ότι όλοι αυτοί οι μεταφορικοί θύλακες έχουν ιδιωτικό μάνατζμεντ, κάτι που εγγυάται την ευελιξία και την ταχύτητα στις αποφάσεις και στην υλοποίηση τους.

Παράγοντες που γνωρίζουν καλά την λιμενική αγορά και έχουν εμπειρία στη διακίνηση φορτίων, μιλώντας προ ημερών στη Voria.gr, εκτιμούσαν ότι η προσπάθεια της ΟΛΘ ΑΕ να ελέγξει τα τρία περιφερειακά λιμάνια έχει συγκεκριμένες παραμέτρους, ξεχωριστές για κάθε περίπτωση. Για την Αλεξανδρούπολη και την Ηγουμενίτσα η κίνηση είναι «επιθετική», διότι τα δύο λιμάνια διαθέτουν πλεονεκτήματα που δεν έχει η Θεσσαλονίκη. Στην μεν Αλεξανδρούπολη υπάρχει το θέμα της μεταφοράς καυσίμων, ιδιαίτερα φυσικού αερίου, στη δε Ηγουμενίτσα τα πλοία Ro Ro, που μεταφέρουν αποκλειστικά νταλίκες, από και προς λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου, κυρίως της Τουρκίας. Επιπλέον το λιμάνι της Ηγουμενίτσας διαθέτει σημαντική επιβατική κίνηση, αφού συνδέει ακτοπλοϊκώς την Ελλάδα –ιδιαίτερα τη Β. Ελλάδα- με την Ιταλία και την ηπειρωτική Ευρώπη. Όσο για την Καβάλα είναι λιμάνι που μπορεί να εξελιχθεί στο πεδίο της διακίνησης κοντέινερς και χύδην φορτίων, κάτι που θα συνιστούσε -ενδεχομένως περιορισμένο- ανταγωνισμό για τη Θεσσαλονίκη.

Σε κάθε περίπτωση με τους τρεις διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ για την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών λιμανιών στη Μακεδονία, τη Θράκη και την Ήπειρο, που αναμένεται να οδηγήσουν σε αποτέλεσμα το αργότερο εντός του Α΄ εξαμήνου του 2021, χαράσσεται εκ νέου -ή μάλλον λαμβάνει επίκαιρο χαρακτήρα- ο λιμενικός χάρτης της περιοχής. Με δεδομένη, μάλιστα, την εμπορική, ενεργειακή και αμυντική σημασία των τριών λιμανιών στη Νοτιοανατολική Ευρώπη το θέμα αφορά ευρύτερους σχεδιασμούς, στους οποίους εμπλέκονται πολλοί παράγοντες. Όσο για την ΟΛΘ ΑΕ -και ανεξαρτήτως των αποτελεσμάτων των τριών διαγωνισμών- καλείται να επιβεβαιώσει τον ηγετικό της ρόλο στην περιοχή, καθώς σε κάθε περίπτωση παραμένει όχι μόνο το μεγαλύτερο λιμάνι, αλλά και αυτό που κατέχει την πλέον στρατηγική θέση και τις μεγαλύτερες δυνατότητες.