Skip to main content

Τι ζητούν οι φορείς της Θεσσαλονίκης για το 2010

Ποιες οι προτάσεις των οικονομικών φορέων της Θεσσαλονίκης για ΔΕΘ, Λιμάνι και Ζώνη Καινοτομίας. Προτεραιότητες η ταχύτερη δυνατή ολοκλήρωση των έργων υποδομής για να μπει η πόλη σε τροχιά ανάπτυξη
Οι πλουτοπαραγωγικοί φορείς της Θεσσαλονίκης παραθέτουν στη Voria.gr τα άμεσα μέτρα που πρέπει να λάβει το 2010 η κυβέρνηση, προκειμένου να ολοκληρωθούν το συντομότερο δυνατό τα μεγάλα έργα υποδομής (μετρό, λιμάνι, μετεγκατάσταση ΔΕΘ, ΑΖΚ)  και να μπει η πόλη, αλλά και η ευρύτερη περιοχή της Βόρειας Ελλάδας, σε τροχιά ανάπτυξης. Παράλληλα, ζητούν επιτάχυνση του κυβερνητικού βηματισμού για την άμεση υλοποίηση των αποφάσεων που έχουν στόχο την αναθέρμανση της οικονομίας και την ενίσχυση της ρευστότητας στην αγορά.

ΣΕΒΕ: Το πρώτο εξάμηνο του 2010 μέτρα ανάπτυξης για τον ΟΛΘ

Τοσυντομότερο δυνατόν θα πρέπει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης να μπει σετροχιά ανάπτυξης, υποστηρίζει στη Voria.gr ο πρόεδρος του ΣυνδέσμουΕξαγωγέων Βορείου Ελλάδος, Βασίλης Θωμαΐδης, υπογραμμίζοντας ωστόσο πωςδίνει στη νέα κυβέρνηση πίστωση ενός εξαμήνου.

«Δίνουμε στη νέακυβέρνηση πίστωση μέχρι τον Ιούνιο του 2010. Εάν δεν δούμε δράσεις, θααναθεωρήσουμε τις απόψεις μας και θα συμφωνήσουμε με τον πρόεδρο τουΕμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, ΔημήτρηΜπακατσέλο, για παραχώρηση του ΟΛΘ σε ιδιώτη», τόνισε ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ.

«Η ΑΖΚ πρέπει να μπει σε κατάσταση restart»

«Τατελευταία δύο χρόνια η Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας δεν λειτουργεί καιδεν έχει ακόμη εκπληρωθεί ο σκοπός για τον οποίο ξεκίνησε ησυγκεκριμένη πρωτοβουλία», δηλώνει ο κ. Θωμαΐδης, υπογραμμίζοντας πωςδεν τίθεται θέμα για τον χώρο εγκατάστασής της. «Δεν θέλουμε να κοπείακόμα μία κορδέλα», τονίζει χαρακτηριστικά.

Προτεραιότητα θαπρέπει να δοθεί, σύμφωνα με τον κ. Θωμαΐδη, στην προσέλκυση ξένωνεπιχειρήσεων, που θα μεταφέρουν τμήματα έρευνας και ανάπτυξηςκαινοτομίας στην ΑΖΚ, καθώς, όπως υποστηρίζει, «στην Ελλάδα δεν υπάρχεικαινοτομία». «Η αναζήτηση επιχειρήσεων του εξωτερικού και η προσέλκυσητους στην ΑΖΚ θα λειτουργήσει σαν ΄όσμωση΄, για να περάσει το ίδιοπνεύμα και στις ελληνικές επιχειρήσεις».

Νέα μελέτη για μετεγκατάσταση της ΔΕΘ

Τηνάποψη του ΣΕΒΕ ότι η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης δεν πρέπει ναμετεγκατασταθεί στον χώρο των ΤΕΙ της Σίνδου, εκφράζει ο κ. Θωμαΐδης,υπογραμμίζοντας πως η κυβέρνηση θα πρέπει να δώσει βάρος στη εκπόνησηνέας μελέτης, που θα εξυπηρετεί «επιχειρηματικά και όχι πολιτικάσυμφέροντα».

«Δεν πρέπει να αναπτύξουμε μια περιοχή,υποβιβάζοντας παράλληλα ένα επιχειρηματικό και αναπτυξιακό εργαλείο»,υποστηρίζει ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ, ενώ συμπληρώνει πως η ΔΕΘ είναι έναεξαιρετικό εργαλείο εξωστρέφειας και στη νέα μελέτη μετεγκατάστασης θαπρέπει ΄υποχρεωτικά΄ να συμμετάσχουν σύμβουλοι από το εξωτερικό, πουέχουν σχεδιάσει στο παρελθόν εκθεσιακά κέντρα.

Παράλληλα ο κ.Θωμαΐδης προτείνει την εγκατάσταση της ΔΕΘ σε μία ήδη ανεπτυγμένηπεριοχή, όπως το ΕΚΕΤΑ και η Τεχνόπολις. «Η ΔΕΘ πρέπει να εγκατασταθείσε περιοχή κοντά στο αεροδρόμιο, όπως συμβαίνει με τα εκθεσιακά κέντρασε όλο τον κόσμο».

Αυτό που έχει ιδιαίτερη σημασία, τονίζει ο κ.Θωμαΐδης, είναι η μελέτη που θα εκπονηθεί να έχει σύντομη ημερομηνίαλήξης, μέσα στους πρώτους μήνες του 2010.

Σχετικά με τα μέτραπου πρέπει να λάβει η κυβέρνηση για την στήριξη του κλάδου τωνεξαγωγών, ο κ. Θωμαΐδης δηλώνει πως οι εξαγωγικές επιχειρήσεις τηςΒόρειας Ελλάδας αντιμετωπίζουν σημαντικότατο πρόβλημα, εξαιτίας τόσοτης κακής υποστήριξης τα τελευταία χρόνια από το ελληνικό κράτος, όσοκαι του ελλείμματος ανταγωνιστικότητας. «Κάθε μήνα καταγράφεται πτώσηστις ελληνικές εξαγωγές προς το εξωτερικό».

Ο πρόεδρος του ΣΕΒΕζητάει από τα υπουργεία Οικονομίας και Αγροτικής Ανάπτυξης να λάβουνάμεσα μέτρα για την τόνωση των εξαγωγών. «Οι επιχειρήσεις θα πρέπει ναβρεθούν σε πιο ΄φιλικό΄ πεδίο, όσον αφορά στην ανάπτυξη τηςανταγωνιστικότητάς τους. Θα πρέπει να προστατευθεί η βιωσιμότητά τους,γιατί πολλές είναι στο όριο να κλείσουν. Αναγκαία είναι ακόμη η στήριξηαπό το χρηματοπιστωτικό σύστημα», δηλώνει ο κ. Θωμαΐδης.

Τονέλεγχο της λειτουργίας του χρηματοπιστωτικού συστήματος προτείνει ο κ.Θωμαΐδης, προκειμένου αυτό να είναι πιο αντικειμενικό απέναντι στιςεξαγωγικές επιχειρήσεις, ενώ θετικό κρίνει το μέτρο που πρότεινε τουπουργείο Οικονομίας για τη ρύθμιση των οφειλών των επιχειρήσεων προςτις τράπεζες. «Το μέτρο για τη ρύθμιση των οφειλών θα ανακουφίσει ενμέρει τις επιχειρήσεις που είναι ειλικρινείς και φερέγγυες και έχουνκακή αντιμετώπιση τα τελευταία χρόνια από το τραπεζικό σύστημα».

Σεσύντομο χρονικό διάστημα θα πρέπει να συσταθεί το ταμείοαναχρηματοδότησης, ζητάει ο κ. Θωμαΐδης, προκειμένου «να ανασταλεί ηυποχρέωση καταβολής του κεφαλαίου των επιχειρήσεων προς τις τράπεζεςκαι το ρευστό που θα δημιουργήσουν από την επιχειρηματική τους δράση ναχρησιμοποιηθεί για την ανάπτυξή τους, ενώ με αυτόν τον τρόπο θαδημιουργηθούν καλύτερες προοπτικές αποπληρωμής των δανειακών τουςυποχρεώσεων».

Τέλος, ο κ. Θωμαΐδης κρίνει αναγκαίο τονπροσεκτικό σχεδιασμό του ΤΕΠΜΠΕ, με κριτήρια που νααφορούν τα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά των επιχειρήσεων και να μην΄μπαίνουν΄ σε αυτό επιχειρήσεις που είναι προβληματικές. «Ζητάμε τηνάνευ όρων χρηματοδότηση των κεφαλαίων των επιχειρήσεων για την αγοράπρώτων υλών και εμπορευμάτων».

ΕΕΘ: Κύριο μέλημα η ολοκλήρωση του Μετρό


Προτεραιότητα στην ολοκλήρωση των έργων του μετρό θα πρέπει να δώσει σύμφωνα με το Επαγγελματικό Επιμελητήριο, από το 2010 η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ. Κύριο πρόβλημα των επαγγελματιών είναι η μετατροπή του κέντρου της πόλης σε ένα τεράστιο εργοτάξιο το οποίο δυσκολεύει τη διέλευση των πεζών μπροστά από τα καταστήματά τους.

«Η Θεσσαλονίκη έχει μείνει πολύ πίσω. Η κυβέρνηση θα πρέπει να δώσει μεγάλη βαρύτητα και να τελειώσει τα έργα του μετρό, το οποίο πλήττει τους επαγγελματίες. Πρώτη προτεραιότητά της πρέπει να είναι η γρήγορη κατασκευή του, γι΄ αυτό πρέπει να έρθει σε επαφή με τους αρχαιολόγους και το Υπουργείο Πολιτισμού, ώστε να γίνονται πιο γρήγορα οι εργασίες των αρχαιολογων και να μην καθυστερεί το έργο», αναφέρει ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου κ. Μιχάλης Ζορπίδης.

Σύμφωνα με τον κ. Ζορπίδη για την ανάπτυξη της πόλης θα πρέπει να δοθεί γενικότερα βάρος σε έργα που θα καλυτερεύσουν τη συγκοινωνία της Θεσσαλονίκης, ώστε η πόλη για γίνει προσιτή και σε τουρίστες, αλλά και να διευκολυνθεί το έργο των επιχειρηματιών. 

«Βαρύτητα θα πρέπει να δοθεί στο λιμάνι και την εναέρια συγκοινωνία της πόλης. Επίσης, θα πρέπει να αναδείξουμε τα μνημεία, την πλατεία Αριστοτέλους και να γίνουμε πιο φιλόξενοι», σημειώνει ο κ. Ζορπίδης.

Τέλος, το Επαγγελματικό Επιμελητήριο προτείνει μια κοινή σύσκεψη όλων των φορέων, ώστε να προταθούν και να βρεθούν λύσεις, για «να γίνει η Θεσσαλονίκη πιο ανθρώπινη».

Όσον αφορά στη στήριξη του κλάδου, πιο ευέλικτους όρους στις χρηματοδοτήσεις των επαγγελματιών από τις τράπεζες, ώστε να υπάρξει άμεση ρευστότητα, ζητά το Επαγγελματικό Επιμελητήριο για τη στήριξη του κλάδου τους.

«Η κυβέρνηση πρέπει δώσει μια δυνατότητα στις τράπεζες να παρέχουν πιο ευέλικτες χρηματοδοτήσεις στους επαγγελματίες. Μ΄ αυτό τον τρόπο θα πετύχουμε μεγαλύτερη ρευστότητα στην αγορά. Επιπλέον, οι καταναλωτές θα πρέπει να αρχίσουν να αγοράζουν από τα καταστήματα, ώστε να υπάρξει η ανάλογη ανάπτυξη», δηλώνει ο κ. Ζορπίδης.

Ευνοϊκότερα θα πρέπει να είναι και τα φορολογικά μέτρα για τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες, ώστε να μην επιδεινωθεί περισσότερο η ήδη επιβαρυμένη θέση τους, λόγω της οικονομικής κρίσης. 

«Τα φορολογικά μέτρα πρέπει να είναι πιο δίκαια. Η κυβέρνηση οφείλει να βάλει μια τάξη στη δημόσια διοίκηση και να μην υπάρχουν σπατάλες τις οποίες καλούνται να πληρώσουν μόνο οι επαγγελματίες και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις», συμπληρώνει ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου.

ΒΕΘ: Ολοκλήρωση των έργων σε όλους τους κάθετους άξονες που οδηγούν από και προς τη Θεσσαλονίκη

Προτεραιότητα θα πρέπει να δοθεί στα έργα που έχουν ξεκινήσει ήδη στην πόλη, σύμφωνα και με το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, ώστε η μεταφορά των προϊόντων να γίνει ευκολότερη.

«Αρχικά, πρέπει να τελειώσουν τα έργα που έχουν ήδη ξεκινήσει, όπως είναι το μετρό, το αεροδρόμιο και το λιμάνι. Σε αυτούς τους τομείς υστερούμε πάρα πολύ και όλοι οι συνάδελφοι αντιμετωπίζουν προβλήματα για τις μεταφορές των προϊόντων τους», αναφέρει ο πρόεδρος του ΒΕΘ, κ. Σωτήρης Μαγόπουλος.

Η ολοκλήρωση των έργων σε όλους τους κάθετους άξονες που οδηγούν από και προς τη Θεσσαλονίκη είναι επίσης ένας τομέας στον οποίο θα πρέπει να ρίξει ιδιαίτερη βαρύτητα η κυβέρνηση.

«Επιπλέον, θα πρέπει να τελειώσουν όλοι οι κάθετοι άξονες, για να μπορούμε επιτέλους να λέμε ότι πραγματικά είμαστε η πρωτεύουσα των Βαλκανίων. Όλα αυτά συμβάλουν στην επιχειρηματικότητα και τη διευκόλυνσή της, χωρίς να χάνονται ώρες εργασίας», σημειώνει ο κ. Μαγόπουλος.

Όσον αφορά στην ανάπτυξη του κλάδου, τη στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων με ευνοϊκότερους όρους τόσο στη φορολογία όσο και στις χρηματοδοτήσεις, ζητά το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, ώστε να υπάρξει άμεσα τόνωση της αγοράς.

«Οι κινήσεις της κυβέρνησης είναι προς τη σωστή κατεύθυνση απλώς θα πρέπει να γίνουν πιο γρήγορα βήματα και να πέσουν χρήματα στην αγορά. Θα πρέπει να υπάρξουν ευνοϊκότεροι όροι για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Αυτό που ζητάμε είναι το πάγωμα των δανείων για ένα χρόνο τουλάχιστον, με την πληρωμή των τόκων να γίνεται κανονικά. Επιπλέον, δεν υπάρχει λόγος αντί να κυνηγάμε την φοροδιαφυγή να ανεβάζουμε τις εισφορές στα ταμεία ή τη φορολογία του εισοδήματος. Σκοπός είναι να κυνηγηθεί η φοροδιαφυγή, ώστε αυτά να μειωθούν σταδιακά. Έχουμε τα ακριβότερα ασφάλιστρα και φορολογία στα Βαλκάνια», αναφέρει ο κ. Μαγόπουλος.

Κίνητρα θα πρέπει να δοθούν στους επιχειρηματίες, σύμφωνα με το Επιμελητήριο, ώστε να ανοίξουν νέες επιχειρήσεις και να υπάρξει ανάκαμψη της οικονομίας.

«Έχουν γίνει κάποιες προσπάθειες τα τελευταία χρόνια αλλά θα πρέπει να γίνουν πιο εντατικά. Να χρηματοδοτούνται οι μικρές επιχειρήσεις είτε από το ΕΣΠΑ είτε από το κράτος, ώστε να μπορούν να ανοίξουν καινούρια καταστήματα και αυτό να γίνεται με λιγότερη γραφειοκρατία, γιατί είναι δύσκολο για κάποιον αυτοαπασχολούμενο ή κάποιον που έχει έναν ή δύο εργαζόμενους να μπει στον κυκεώνα της γραφειοκρατίας».

Τέλος, όπως αναφέρει ο πρόεδρος του ΒΕΘ, θα πρέπει να γίνουν αυστηρότεροι έλεγχοι στα τελωνεία, ώστε να παταχθεί το παραεμπόριο, το οποίο είναι ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα της Θεσσαλονίκης.

«Δεν λέω να πιάνουν αυτούς που πουλάνε τα «μαϊμού» προϊόντα, αλλά να κυνηγήσουν το παραεμπόριο στη βάση, δηλαδή να ελέγξουν πώς μπαίνουν όλα αυτά τα προϊόντα στη χώρα από τα τελωνεία», καταλήγει ο κ. Μαγόπουλος.     


ΕΒΕΘ: Ταχύτητα και αποφασιστικότητα στη λήψη αποφάσεων

Ταχύτητα και αποφασιστικότητα στην υλοποίηση των κυβερνητικών αποφάσεων για την αναθέρμανση της οικονομίας ζήτησε ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Δημήτρης Μπακατσέλος, στην ομιλία του στη δεξίωση του Επιμελητηρίου για το νέο έτος.

Ο κ. Μπακατσέλος εξέφρασε την πεποίθηση ότι το 2010 δεν προδιαγράφεται ευοίωνο και τόνισε ότι είναι απαραίτητο να διατηρηθεί κλίμα εμπιστοσύνης και όχι απαισιοδοξίας. «Δεν πρέπει να επαναλάβουμε τα λάθη του παρελθόντος, όποιο και αν είναι το πολιτικό κόστος», υπογράμμισε ο κ. Μπακατσέλος.

Ο κ. Μπακατσέλος τόνισε ότι απαιτούνται γενναίες αποφάσεις και λήψη άμεσων μέτρων για τη μείωση της σπατάλης στο δημόσιο τομέα, την καταπολέμηση της διαφθοράς και την πάταξη της φοροδιαφυγής. «Δεν είναι δυνατόν να σηκώνουν το βάρος μόνο οι επιχειρήσεις και οι μισθωτοί. Πρέπει να συμβάλουν όλες οι κοινωνικές και επαγγελματικές ομάδες. Χρειάζονται μέτρα για τη στήριξη της οικονομίας και την αναθέρμανση της αγοράς. Ήδη η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει σειρά μέτρων. Απαιτούνται όμως και άλλα, ειδικότερα, όπως τα μέτρα που πρότεινε το ΕΒΕΘ και που είναι αναγκαία κυρίως για τη στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, αλλά και συγκεκριμένων κλάδων, όπως του κατασκευαστικού τομέα και του τουρισμού», επεσήμανε ο κ. Μπακατσέλος. Διαβεβαίωσε, δε, ότι το Επιμελητήριο θα συνεχίσει να καταβάλλει προσπάθειες -καταθέτοντας προτάσεις- για την έξοδο από την κρίση.

Ο πρόεδρος του ΕΒΕΘ υπογράμμισε την ανάγκη να υλοποιηθούν το 2010 τα πολυπόθητα μεγάλα έργα στη Θεσσαλονίκη, καθώς «χωρίς αυτά δεν υπάρχει ανάπτυξη». Πιο αναλυτικά, σημείωσε ότι θα πρέπει να προωθηθούν άμεσα το θέμα της μετεγκατάστασης της ΔΕΘ, η Ζώνη Καινοτομίας, τα έργα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και το αεροδρόμιο.