Skip to main content

Το Φαρ Ουέστ των Βαλκανίων, η σημασία που έχει το Καπάνι και το καλαμπούρι της βροχής

Ο ενεργειακός λογαριασμός που μεγαλώνει, τα προϊόντα από την Ευρώπη που δεν έρχονται και η βροχή που εκθέτει μονίμως τη Θεσσαλονίκη

Καλημέρα σας!

Καθημερινά ο ενεργειακός λογαριασμός για την Ευρώπη στην κόντρα της με τη Ρωσία ανεβαίνει. Η Goldman Sachs, η αμερικανική τράπεζα με την παγκόσμια εμβέλεια, στην επικράτεια της οποίας «ο ήλιος δεν δύει ποτέ», εκτίμησε ότι η τωρινή ενεργειακή κρίση θα είναι μεγαλύτερη από την πετρελαϊκή της δεκαετίας του 1970, με το κόστος της για την Ευρώπη θα φτάσει στα 2 τρισ. ευρώ. Όπως λέει, εάν η ΕΕ βάλει πλαφόν στο ρωσικό φυσικό αέριο πιθανόν να εξοικονομήσει 650 δισ. ευρώ. Όπως κι αν τα δει κανείς αυτά τα ποσά είναι ιλιγγιώδη, ακόμη και για τις μεγαλύτερες οικονομίες της Ένωσης. Γι’ αυτό η λύση που θα δοθεί θα είναι ευρωπαϊκή, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η ΕΕ θα αποφύγει τον δύσκολο χειμώνα. Το στοίχημα από εδώ και πέρα είναι διπλό: πρώτον, να μη διαλύσει το ενεργειακό τον κοινωνικό ιστό των χωρών της Ένωσης ούτε να ευνοήσει καθοριστικά τους εθνικιστές και λαϊκιστές ηγέτες που καραδοκούν. Να μην αλλάξει, δηλαδή, εν μία νυκτί η φυσιογνωμία των ευρωπαϊκών κρατών. Δεύτερον, να πιάσουν τόπο οι θυσίες των ευρωπαίων πολιτών μεσοπρόθεσμα. Κάτι που σημαίνει ότι οι Ευρωπαίοι ηγέτες οφείλουν να επιλύσουν το ενεργειακό πρόβλημα οριστικά και δημιουργικά, αποκλείοντας από το κάδρο προμηθευτές που δεν διστάζουν να κλείσουν την κάνουλα του αερίου, αδιαφορώντας για τις συνέπειες.

Το Φαρ Ουέστ των Βαλκανίων

Κάτι τρέχει στα σιδηροδρομικά σύνορα Σερβίας – Κροατίας, με αποτέλεσμα τον σημαντικό περιορισμό των εμπορευματικών μεταφορών από την Ευρώπη στην Ελλάδα τις τελευταίες τέσσερις εβδομάδες. Άνθρωποι της αγοράς υπολογίζουν ότι περί τα 200 βαγόνια με εμπορεύματα για την Ελλάδα (χαρτί, ξυλεία, χημικά, τρόφιμα) είναι εγκλωβισμένα στην Ουγγαρία και ο αριθμός τους καθημερινά αυξάνεται. Αιτία οι εργασίες που κάνουν οι Σέρβοι για να αναβαθμίσουν το σιδηροδρομικό τους δίκτυο, αξιοποιώντας χρηματοδότηση και τεχνογνωσία της Κίνας. Κι επειδή εδώ είναι Βαλκάνια, ένα είδος σύγχρονου Φαρ Ουέστ, πληροφορίες αναφέρουν ότι τα μόνα εμπορεύματα που δεν καθυστερούν είναι όσα αφορούν την Cosco και το λιμάνι του Πειραιά, επειδή λόγω κινεζικής εμπλοκής στα έργα τα τρένα που τα μεταφέρουν περνούν από το σημείο κατά προτεραιότητα.

Το Καπάνι και η σημασία του

Κάλλιο αργά παρά ποτέ, λέει ο ελληνικός λαός, κάτι που στην περίπτωση της αγοράς Βλάλη αποδεικνύεται σοφό. Το Καπάνι, που είναι μία απολύτως χαρακτηριστική ανοιχτή αγορά, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, χρειάζεται παρεμβάσεις, καθώς επί πολλά χρόνια στην ουσία δεν έχει καρφωθεί ούτε ένα καρφί. Όπως ανακοινώθηκε, τους επόμενους 18 μήνες ο δήμος Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με την ΕΥΑΘ θα πραγματοποιήσουν εργασίες εκσυγχρονισμού, οι οποίες, όμως, δεν θα αλλοιώσουν τον χαρακτήρα της περιοχής. Έτσι για να ησυχάσει και ο Χρήστος Νικολόπουλος, η «ψυχή» της αγοράς του ιστορικού κέντρου, που χρόνια τώρα φωνάζει ότι το Καπάνι θέλει φροντίδα. Το ότι δύο δημόσιοι οργανισμού –ο δήμος Θεσσαλονίκης και η ΕΥΑΘ- συνεργάζονται, ώστε τα έργα να γίνουν με τη σωστή σειρά και να μην έχουμε το σύνηθες στη χώρα μας ράβε – ξήλωνε είναι θετικό και μια ένδειξη πως ίσως κάτι αλλάζει προς το καλύτερο. Από εκεί και πέρα το Καπάνι, σε ενιαίο σύνολο με την αγορά Μοδιάνο, αλλά και την οδό Βασιλέως Ηρακλείου, όπου ανακατασκευάζονται τα πεζοδρόμια, μπορούν να αποτελέσουν ένα κομβικό σημείο στο κέντρο της πόλης, τοπόσημο και πόλος έλξης για τους κατοίκους και τους επισκέπτες. Η Θεσσαλονίκη ως πόλη εδώ και 24 αιώνες έχει από πάντα έντονο εμπορικό χαρακτήρα, τον οποίο οφείλει να προβάλλει. Όπως, βέβαια, και τη… διπλή ταυτότητα Δύσης και Ανατολής, που επίσης εξυπηρετείται από την εικόνα στο συγκεκριμένο σημείο του κέντρου.

Το καλαμπούρι της βροχής

Δεύτερη μέσα σε σχετικά μικρό χρονικό διάστημα εισαγγελική παραγγελία για τους πλημμυρισμένους δρόμους της Θεσσαλονίκης μετά από βροχοπτώσεις. Θα το επαναλάβουμε: καλών προθέσεων οι δικαστικές αρχές, αλλά τι ακριβώς να κάνουν γύρω από ένα θέμα το οποίο φτάνει σε βάθος δεκαετιών και σε αυτό το διάστημα εμπλέκονται πολλές υπηρεσίες και οργανισμοί και ακόμη περισσότεροι άνθρωποι. Η σημερινή Θεσσαλονίκη δεν προέκυψε από παρθενογένεση. Ακόμη κι αν υπήρξαν παραλείψεις στο πρόσφατο παρελθόν, το πρόβλημα έχει βάθος και ουσία. Μόνη λύση η δρομολόγηση των έργων του αντιπλημμυρικού προγράμματος της πόλης, προϋπολογισμού δεκάδων εκατ. ευρώ, που έχει οργανωθεί και με τη συμμετοχή του Τεχνικού Επιμελητηρίου. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα έχει εγκριθεί από το υπουργείο Υποδομών και απομένει η υλοποίησή του, με βάση τη χρονική ιεράρχηση των έργων, που επίσης υπάρχει. Ο αρμόδιος υπουργός Κ. Καραμανλής, ο οποίος αυτές τις μέρες βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη, ας δώσει προτεραιότητα, έναντι –ενδεχομένως- κάποιων άλλων παρεμβάσεων. Διαφορετικά η υπόθεση της βροχής στη Θεσσαλονίκη θα καταντήσει καλαμπούρι στο καφέ Αριστοτέλους και στο κάθε καφέ Αριστοτέλους με κάθε σταγόνα που θα πέφτει.

Σε αναζήτηση 50 εκατ. ευρώ

Αγωνιούν οι δήμαρχοι της χώρας για τα περίπου 85.000 παιδιά που έμειναν έξω από τα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης (ΚΔΑΠ) κυρίως, αλλά και τους βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς. Σχετική ανακοίνωση έβγαλε, μάλιστα, και το ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ, αφού στις τάξεις του ανήκει πολιτικά ο πρόεδρος τη επιτροπής Κοινωνικής Πολιτικής της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος, ο δήμαρχος Νεαπόλεως – Συκεών Σίμος Δανιηλίδης. Οι δήμαρχοι ανησυχούν για τα παιδιά και τις οικογένειές τους, αλλά όχι μόνο για τα παιδιά και τις οικογένειές τους. Αγωνιούν για τα ίδια τα ΚΔΑΠ, που κινδυνεύουν με λουκέτο, και τους εργαζομένους, που ενδέχεται να μείνουν χωρίς αντικείμενο και μάλιστα σε προεκλογική χρονιά. Ήδη σε πολλές περιπτώσεις καταγράφεται μείωση ωραρίου, άρα και αμοιβών. Δύσκολα. Γι’ αυτό ο Σ. Δανιηλίδης τρέχει τώρα στην Αθήνα με στόχο να βρεθεί κάποια έκτακτη χρηματοδότηση 45 – 50 εκατ. ευρώ, ώστε από τα περίπου 85.000 παιδιά που έχουν μείνει απ’ έξω να… βολευτούν τα 50.000 και βλέπουμε...