Skip to main content

Τουρισμός: Στα 335 δισ. δολάρια η αξία της Sharing Economy το 2025

Η Airbnb έχει γίνει ο δεύτερος μεγαλύτερος πάροχος κλινών, πάνω από Hilton και Starwood. Οι ξενοδοχειακές αλυσίδες και οι ΟΤΑ'ς αντεπιτίθενται.

Ο όρος "οικονομία διαμοιρασμού" δεν σημαίνει πολλά, ακόμη, για τους περισσότερους στην Ελλάδα, αλλά το όνομα Airbnb έχει πάρει δημοσιότητα και σίγουρα έχει πάρει τη θέση του στην αγορά προκαλώντας έντονη ανησυχία και αντιδράσεις από τους επιχειρηματίες του τουρισμού και ειδικότερα τους ξενοδόχους, που χάνουν πελάτες, τζίρο, αντιμετωπίζοντας μία επιθετικά αναπτυσσόμενη αγορά.

Η sharing economy, αποτελεί μία νέα πραγματικότητα που ήρθε και θα μείνει. Γεννήθηκε με τον εκδήλωση της κρίσης του 2008, μάλλον σαν κάτι μεταξύ κοινωνικού κινήματος και επιχειρηματικής πρωτοβουλίας αλλά εξελίσσεται σε ένα ραγδαία αναπτυσσόμενο επιχειρηματικό μοντέλο όπου καταναλωτές/ χρήστες μοιράζονται (share), υπηρεσίες, αντικείμενα, ακόμη και ιδέες, έτσι μοιράζονται χώρους, καταλύματα στη περίπτωση των ταξιδιωτών, αυτοκίνητα, βανάκια, ποδήλατα, ΤV και video streaming, ταξιδιωτικές εμπειρίες- ξεναγήσεις.

Η αξία της Οικονομίας Διαμοιρασμού, αποτιμάται συνολικά σε 130 δισ. δολάρια και έχει υπολογιστεί ότι το 2025 θα αγγίξει τα 335 δισ. δολάρια. Το 2015, στην Ευρώπη, μόνο η Airbnb και η Uber ( ιδιοκτήτες ΙΧ χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητά τους σαν ταξί) έκαναν τζίρο της τάξης των 28 δισ. ευρώ.

"Η Αirbnb , μετά από εξαγορές που έκανε, είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος πάροχος κλινών παγκοσμίως, ξεπερνώντας μεγάλες ξενοδοχειακές αλυσίδες όπως η Marriot και η Starwood. Μέχρι το 2020 εκτιμάται ότι μέσω της Airbnb θα γίνουν 60 εκατομμύρια κρατήσεις, με την εταιρεία πλέον να ανταγωνίζεται τους Οn Line Travel Agents (σ.σ booking.com, expedia, tripadvisor)", είπε ο κ. Θεόφιλος Κυρατσούλης, γενικός διευθυντής της εταιρείας τουριστικού μάρκετινγ και ανάπτυξης TOPOSOPHY, σε ημερίδα της Ένωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής.

Οι επιχειρήσεις του τουρισμού, θα πρέπει κάνουν προσαρμογές στη νέα πραγματικότητα από τη στιγμή μάλιστα που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στις αρχές Ιουνίου πήρε θέση υπέρ της Οικονομίας Διαμοιρασμού και κάλεσε τα κράτη - μέλη να αποφεύγουν την απαγόρευση τέτοιως εταιρειών εκτός και αν δεν υπάρχουν άλλα μέσα για να αποτραπούν δράσεις σε βάρους του κοινού συμφέροντος.

"Η ατζέντα της Επιτροπής έχει μόνο γενικού χαρακτήρα κατευθύνσεις. Στο κάθε κράτος - μέλος εναπόκειται να διαμορφώσει το κανονιστικό πλαίσιο για τις εταιρείες αυτές και τους ιδιώτες που συνεργάζονται μαζί τους", πρόσθεσε ο κ. Κυρατσούλης.

Ένας κλάδος που έχει πληγεί από το sharing economy, είναι αναμφίβολα ο τουριστικός. Τα άτομα που ανήκουν στην ηλικακή ομάδα μεταξύ 18-35 ετών, εξοικειωμένα με το internet, επιλέγουν την εμπειρία της διαμονής, για τουρισμού ή για δουλειά, σε ένα από τα διαμερίσματα ή τα δωμάτια που ιδιοκτήτες προσφέρουν για βραχυπρόθεσμη μίσθωση, μέσω της πλατφόρμας π.χ. της Αirbnb.

"Oι ηλικίες αυτές , ως το 2025, θα αντιπροσωπεύουν το 50% όλων των ταξιδιωτών. Έως την ηλικία των 35 ετών, μόνο το 28% επιλέγει να κάνει κράτηση σε ξενοδοχείο ενώ στα υπέρ του sharing στα καταλύματα, είναι οι τιμές και ο υψηλός βαθμός ικανοποίσης", υπογράμμισε ο κ. Κυρατσούλης.

Εν τω μεταξύ η Airbnb τουλάχιστον, γίνεται όλο και κάτι διαφορετικό από το απλούστερο sharing accommodation, από μία ψηφιακή πλατφόρμα. Eξετάζει μοντέλα συνεργασιών για να προσφέρονται για ξενοδοχειακού τύπου υπηρεσιών.Προσεγγίζει το real estate και μελετά την πολεοδόμηση, στην Ιαπωνία, μεγάλων γειτονιών. Εισέρχεται στην εκπαίδευση ιδιοκτητών καταλυμάτων. για τη δημιουργία διαμερισμάτων

Όμως και ο ξενοδοχειακός κλάδος, διεθνώς, δεν κάθεται με σταυρωμένα τα χέρια, ούτε και ο κλάδος των Διαδικτυακών τουριστικών γραφείων, των ΟΤΑ'ς. Έτσι, η μεγαλύτερη ξενοδοχειακή αλυσίδα με έδρα την Ευρώπη, η Accor Hotels, επένδυσε στους ανταγωνιστές της Airbnb, τις Oasis, Squarebreak και Onefinestay. Tα Hilton συνεργάζονται με την Uber, ενώ ο On Line Travel Agent, Εxpedia εξαγόρασε τον ανταγωνιστική της Airbnb, την HomeAway. H γνωστή TripAdvisor, που ξεκίνησε σαν ένα site με κριτικές και πληροφορίες για ταξείδια, έχει περάσει στην αγορά των καταλυμάτων, με την απόκτηση και της Housetrip.

To περιβάλλον, με την είσοδο στη τουριστική αγορά της Οικονομίας Διαμοιρασμού, έχει γίνει πολύ πιο σύνθετο αλλά και ενδιαφέρον, ενώ στην Ελλάδα, που ακόμη δεν έχει καν ελέγξει την εκτεταμένη παραξενοδοχία, το φαινόμενο - και όχι μόνο όσο φορά τις τουριστικές μισθώσεις- δεν έχει ακόμη ουσιαστικά προσεγγισθεί.