Skip to main content

Τουρισμός δύο ταχυτήτων στην Ελλάδα: Σαντορίνη Vs Σαμοθράκη

Με δύο ταχύτητες κινείται ο ελληνικός τουρισμός –Νησιά βουλιάζουν από τουρίστες και άλλα τους αναζητούν – Τι πρέπει να αλλάξει

Σε τουρισμό δύο ταχυτήτων οδηγείται η Ελλάδα, με διεύρυνση της απόστασης μεταξύ θετικών και αρνητικών επιδόσεων σε προορισμόυς και επιχειρήσεις.

Από τη μία βρίσκονται δημοφιλή νησιά όπως η Σαντορίνη, που «κινδυνεύουν» να βουλιάξουν από τους τουρίστες και από την άλλη υπάρχουν περιπτώσεις όπως η Σαμοθράκη, που δυσκολεύονται να προσελκύσουν τουρίστες μετά και το χτύπημα της πρόσφατης ακτοπλοϊκής απομόνωσης, λόγω των προβλημάτων που ανέκυψαν στη σύνδεση του νησιού με την Αλεξανδρούπολη.

Είναι χαρακτηριστικό πως πριν λίγες ημέρες ο πρώην πρόεδρος του Συνδέσμουν Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), Ανδρέας Ανδρεάδης σε σχόλιό του στο twitter, ανέφερε πως «χωρίς σχεδιασμό 10ετίας και crisis management η Σαντορίνη νομοτελειακά θα καταρρεύσει, λόγω της εξαιρετικά υψηλής δημοφιλίας της στους τουρίστες σε όλο τον κόσμο».

Ενδεικτικό είναι πως μόνο στις 6 Αυγούστου στη Σαντορίνη έφτασαν κροαζιερόπλοια χωρητικότητας 18.372 επιβατών.

Την ίδια ώρα η ακριτική Σαμοθράκη, που αποτελεί χαρακτηριστική περίπτωση νησιού, που παρά τις ιδιαίτερες ομορφιές που προσφέρει, δοκιμάζεται. Τόσο η ελλιπής και συχνά προβληματική ακτοπλοϊκή σύνδεση που διαθέτει, όσο και το λιμάνι που κάθε άλλο παρά εξυπηρετεί το νησί, κάνουν διστακτικούς τους τουρίστες να μεταβούν σε αυτό.

Υπάρχει λοιπόν λύση ώστε το τουριστικό ελληνικό προϊόν, που αποτελεί ένα από τα πιο δημοφιλή στον κόσμο, να μην κινείται με δύο ταχύτητες;

«Ο σχεδιασμός του ελληνικού τουρισμού  από την αρχή, δυστυχώς, είναι ανέφικτος. Απαιτείται, λοιπόν, επανασχεδιασμός ανά περιοχή. Ωστόσο απαιτείται πολιτική βούληση για να υλοποιηθεί» λέει, χαρακτηριστικά, μιλώντας στη Voria.gr ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) και πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδοχείων Χαλκιδικής Γρηγόρης Τάσιος. «Η Σαμοθράκη, για παράδειγμα, μπορεί να γίνει ένα πρότυπο νησιού, ωστόσο χρειάζεται ενίσχυση των υποδομών προκειμένου η προσέγγιση σε αυτό να γίνει εύκολη. Το λιμάνι που διαθέτει κάθε άλλο παρά βοηθά για την ανάπτυξη του τουρισμού, αλλά και για τους κατοίκους του νησιού είναι προβληματικό» σημειώνει ο κ. Τάσιος.

Σύμφωνα με τον ίδιο η αλλαγή του μοντέλου του ελληνικού τουρισμού πρέπει να βασίζεται στον εκσυγχρονισμό των υποδομών, προκειμένου η κάθε περιοχή να είναι εύκολα προσβάσιμη, στην αναβάθμιση των υποδομών φιλοξενείας, στην καταγραφή των δυνατοτήτων επισκεψιμότητας που διαθέτει κάθε περιοχή, και στον έλεγχο προκειμένου να μην υπάρχει η δυνατότητα ο καθένας να νοικιάζει κατοικίες και δωμάτια χωρίς να διαθέτει τη σχετική αδειοδότηση.

«Πάρτι» παρα-ξενοδοχίας

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Χαλκιδικής, όπου μεταξύ του πρώτου και δεύτερου ποδιού πραγματοποιείται «πάρτι» παρα-ξενοδοχίας που -μαζί με τις μισθώσεις μέσω AirBnB- στοιχίζει στα νόμιμα καταλύματα την απώλεια διανυκτερεύσεων και σημαντικών εσόδων κάθε χρόνο.

Ο αριθμός των καταλυμάτων που μετατρέπονται εν μία νυκτί σε παράνομα «ξενοδοχεία» και «rooms to let» δεν είναι δυνατόν να προσδιοριστεί με ακρίβεια και για αυτό δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία. Την κατάσταση, όπως λένε γνώστες του προβλήματος, επιτείνουν τουριστικά γραφεία μικρής δυναμικής από γειτονικές χώρες που νοικιάζουν κτίσματα όπως διώροφες οικοδομές με απλή σύμβαση αστικής μίσθωσης και στη συνέχεια τα διαθέτουν για διαμονή σε τουρίστες από τις χώρες τους χωρίς να έχουν καμία άδεια.

Καμπανάκι για το 2020

Στο μεταξύ, χρονιά «διόρθωσης» χαρακτηρίζει το 2019 ο πρόεδρος της ΠΟΞ επισημαίνοντας πως μετά από δύο πολύ καλές χρονιές, η φετινή παρουσιάζει πτώση στις διανυκτερεύσεις σε ποσοστό 15% στην ηπειρωτική και 10% στη νησιωτική Ελλάδα παρά τις γενναίες προσφορές.

«Το 2019 "χτυπά καμπανάκι" για το 2020», τονίζει ο κ. Τάσιος και σημειώνει ότι το μεγάλο στοίχημα για τα επόμενα χρόνια είναι η επαναφορά του οδικού τουρισμού, που φέτος μειώθηκε. Αναφερόμενος στο δεκαετές στρατηγικό πλάνο που εξήγγειλε η κυβέρνηση, υπογραμμίζει πως απαιτείται συνεργασία και διάλογος με τους φορείς του τουρισμού για να εκλείψουν οι χρόνιες παθογένειες. Σύμφωνα με τον ίδιο ψηλά στην ατζέντα των συζητήσεων με όλα τα συναρμόδια βρίσκονται η φορολογία και υψηλές ασφαλιστικές εισφορές που προκαλούν ασφυξία στις τουριστικές επιχειρήσεις.