Skip to main content

ΥΠΟΙΚ: Σε δημόσια διαβούλευση οι προτάσεις για τη ρευστότητα

Νέο σχέδιο νόμου για τη ρύθμιση των οφειλών των επιχειρήσεων προς τις τράπεζες και τις αλλαγές στον ΤΕΙΡΕΣΙΑ. «Οι σχεδιαζόμενες διατάξεις δίνουν ανάσα στις επιχειρήσεις που βρίσκονται σε δυσχερή θέση»
Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκαν από σήμερα οι προτάσεις του υπουργείου Οικονομίας για την τόνωση της ρευστότητας της αγοράς, ενώ θα παραμείνουν αναρτημένα στο διαδίκτυο μέχρι τις 27 Νοεμβρίου. Το τελικό νομοσχέδιο υπολογίζεται να κατατεθεί στη Βουλή προς ψήφιση, εφόσον ολοκληρωθεί η διαδικασία για το σχέδιο νόμο που αφορά στην υπερχρέωση των νοικοκυριών.

«Οι σχεδιαζόμενες διατάξεις δίνουν τη δυνατότητα σε επιχειρήσεις που έχουν περιέλθει σε δυσχερή θέση μέσα από την αναστολή της εξυπηρέτησης ή τη ρύθμιση των δανειακών τους υποχρεώσεων να ανασάνουν, να καλύψουν τις άμεσες ανάγκες τους, να επανασχεδιάσουν τις προτεραιότητές τους, να διατηρήσουν τη βιωσιμότητά τους και να προάγουν μέσα σε δυσχερείς συνθήκες την επιχειρηματική τους δράση», τονίζει σε ανακοίνωσή της η υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Λούκα Κατσέλη.

Η κα Κατσέλη συμπληρώνει: «Οι προτάσεις έχουν διαμορφωθεί λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες και τα προβλήματα, όπως τα περιέγραψαν και εξέθεσαν 50 περίπου φορείς, ανταποκρινόμενοι σε προηγούμενη σχετική πρόσκληση του υπουργείου».

Αναλυτικά οι προβλέψεις του νέου σχεδίου νόμου:

Τι θα προβλέπει το Σχέδιο Νόμου για τον ΤΕΙΡΕΣΙΑ και τις επιταγές

1) Γενικευμένη «αμνηστία» για όλες τις καταγραφές δυσμενών δεδομένωνστα αρχεία του ΤΕΙΡΕΣΙΑ, που έχουν καταχωρηθεί από 1.1.2008 και αφορούνοφειλές που είτε έχουν εξοφληθεί ή θα εξοφληθούν μέσα σε 3 μήνες απότην ψήφιση του νόμου. Ως συνέπεια της «αμνηστίας» αυτής θα αρθεί και τομέτρο της διοικητικής στέρησης βιβλιαρίου επιταγών.

2) Μειώνεται κατά 1 έτος ο χρόνος τήρησης των δυσμενών δεδομένων για οφειλές που έχουν πλέον εξοφληθεί. Συγκεκριμένα:

- Μειώνεται από 3 σε 2 έτη ο χρόνος τήρησης στον ΤΕΙΡΕΣΙΑ για τιςσφραγισμένες επιταγές, τις απλήρωτες κατά τη λήξη τους συναλλαγματικέςκαι τα γραμμάτια εις διαταγή, καθώς και τις καταγγελίες συμβάσεωνδανείων και πιστώσεων

- Μειώνεται από 4 σε 3 έτη ο χρόνος τήρησης στον ΤΕΙΡΕΣΙΑ για τις διαταγές πληρωμής

- Μειώνεται από 5 σε 4 έτη ο χρόνος τήρησης στον ΤΕΙΡΕΣΙΑ για τιςκατασχέσεις και επιταγές προς πληρωμή του ν.δ. της 17.7./13.8.1923, τιςπεριλήψεις εκθέσεων κατάσχεσης, τα προγράμματα πλειστηριασμών και τιςδιοικητικές κυρώσεις του Υπουργείου Οικονομικών.

3) Επιταγές που εξοφλούνται εντός 30 ημερών (αντί των 8 ημερών πουισχύει σήμερα) από τη σφράγισή τους δεν θα εμφανίζονται στα αρχεία τουΤΕΙΡΕΣΙΑ και οι καταχωρημένες διαγράφονται.

4) Αυξάνεται από 1.000 ευρώ σε 5.000 ευρώ το όριο κάτω από το οποίο δενθα εμφανίζονται στα σχετικά αρχεία του ΤΕΙΡΕΣΙΑ δυσμενή οικονομικάδεδομένα για οφειλές που έχουν εξοφληθεί.

5) Αυξάνεται από 500 ευρώ σε 1.000 ευρώ το όριο κάτω από το οποίο δενθα εμφανίζονται στα σχετικά αρχεία του ΤΕΙΡΕΣΙΑ δυσμενή οικονομικάδεδομένα για οφειλές, ακόμη κι αν δεν έχουν εξοφληθεί.

6) Δεν επιτρέπεται η διατήρηση των δυσμενών δεδομένων, ακόμη κι αν αυτάδεν έχουν εξοφληθεί για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των δέκα ετών. Κατάτην ακολουθούμενη σήμερα από τον ΤΕΙΡΕΣΙΑ πρακτική τα δεδομένα αυτάδιατηρούνται για δέκα πέντε έτη.

7) Τράπεζες που έχουν διαβιβάσει στον ΤΕΙΡΕΣΙΑ δυσμενή αρχεία, ότανεξοφλούνται οι οφειλές, υποχρεούνται να ενημερώνουν τον ΤΕΙΡΕΣΙΑ μέσασε 2 εργάσιμες ημέρες από τότε που περιήλθε σε αυτές η απόδειξη για τηνεξόφληση της οφειλής. Η ενημέρωση αυτή από τις τράπεζες γίνεται χωρίςτην αξίωση αμοιβής ή δαπάνης από τον οφειλέτη.

8) Δίδεται η δυνατότητα στον οφειλέτη να προσφεύγει με τη διαδικασίατων Ασφαλιστικών Μέτρων στο αρμόδιο δικαστήριο και να επιτυγχάνει ναμην εμφανίζονται στον ΤΕΙΡΕΣΙΑ το δυσμενές δεδομένο της οφειλής μέχριτην έκδοση τελεσίδικης απόφασης από το δικαστήριο επί της οφειλής, ότανυφίστανται σοβαροί λόγοι για την αμφισβήτηση της οφειλής και η οφειλήδεν επηρεάζει την πιστοληπτική του ικανότητα.

9) Κατά τη διάρκεια της στέρησης βιβλιαρίου επιταγών, επιτρέπεται στιςτράπεζες να χορηγούν βιβλιάριο επιταγών ορισμένου συνολικού ύψους,εφόσον η πληρωμή των επιταγών που περιέχονται σε αυτό, είναι εγγυημένηαπό φερέγγυο, κατά την αξιολόγηση της τράπεζας, τρίτο πρόσωπο μέχρι τουύψους αυτού.

Για τις περιπτώσεις (1), (2) και (3) ανωτέρω, προκειμένου να είναιαποτελεσματικό το μέτρο ως προς την ενίσχυση της ρευστότητας,απαιτείται να συνδυαστεί με τροποποίηση της με αριθμό 234/23/11.12.2006απόφασης της Επιτροπής Τραπεζικών και Πιστωτικών Θεμάτων της Τράπεζαςτης Ελλάδος, ώστε να μην βρίσκει εφαρμογή το μέτρο της στέρησηςβιβλιαρίου επιταγών για τα ως άνω προβλεπόμενα διαστήματα.

H τήρηση των παραπάνω ρυθμίσεων θα διασφαλίζεται με την πρόβλεψη αυστηρών διοικητικών κυρώσεων.


Τι θα προβλέπει το Σχέδιο Νόμου για τις οφειλές των επιχειρήσεων προς τις Τράπεζες

Για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές:

Ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών επιχειρήσεων και επαγγελματιών με διετή περίοδο χάριτος για την απόσβεση του κεφαλαίου και εξόφληση του κεφαλαίου με τοκοχρεολυτικές δόσεις τουλάχιστον πέντε ετών.

Με το σχέδιο νόμου ρυθμίζονται ειδικότερα:
Ληξιπρόθεσμες οφειλές άνω των 90 ημερών από συμβάσεις που δεν έχουν καταγγελθεί και οι οποίες ληξιπρόθεσμες οφειλές δημιουργήθηκαν μετά την 01.1.2008
Οφειλές συμβάσεων δανείων που έχουν καταγγελθεί μετά την 01.1.2008 ή θα καταγγελθούν εντός δύο μηνών από τη ψήφιση του νόμου και εφόσον η οφειλή από τη σύμβαση δανείου δεν υπερβαίνει το 1 εκατ. ευρώ ανά τράπεζα.

Για τις παραπάνω ληξιπρόθεσμες οφειλές διαγράφονται οι τόκοι υπερημερίας κι ανατοκισμού από 1.1.2008, εφόσον δεν έχουν καταβληθεί.

Στην παραπάνω ρύθμιση υπάγονται και όλα τα δάνεια του αγροτικού και κτηνοτροφικού τομέα (αγρότες, κτηνοτρόφοι, Συνεταιρισμοί, Ενώσεις Συνεταιριστικών Οργανώσεων, Κοινοπραξίες, ομάδων παραγωγών γεωργικών-κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων, κλπ.), με εξαίρεση όσα δάνεια είναι εγγυημένα. (Είναι σε εξέλιξη συζητήσεις με το Υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης για τη διεύρυνση της ρύθμισης και σε εγγυημένα δάνεια).

Με το σχέδιο νόμου θα τίθεται προθεσμία δύο μηνών από την ψήφιση του νόμου εντός της οποίας θα μπορεί ο δανειολήπτης να υποβάλλει αίτηση στην τράπεζά του για την υπαγωγή του στις παραπάνω ρυθμίσεις. Κατά τη διάρκεια της προθεσμίας αυτής και για ένα ακόμη μήνα, δηλ για τρεις (3) μήνες συνολικά, θα αναστέλλεται κάθε διαδικασία αναγκαστικής εκτέλεσης.

Οι παραπάνω ρυθμίσεις δεν αφορούν στα ομολογιακά δάνεια που έχουν συναφθεί με τα πιστωτικά ιδρύματα.

Για τις ενήμερες οφειλές:

Όσον αφορά στις ενήμερες οφειλές θα δοθεί η δυνατότητα σε επιχειρήσεις, οι οποίες επαπειλούνται με πρόσκαιρη αδυναμία ικανοποίησης των υποχρεώσεών τους, όπως αυτή θα προκύπτει με βάση συγκεκριμένα κριτήρια και διαδικασία, να επιτυγχάνουν για ένα ορισμένο ποσόν δανείου την αναστολή της περιοδικής εξόφλησής του για μία διετία, με την καταβολή μόνο συμβατικών τόκων γι΄ αυτήν την περίοδο και με αντίστοιχη παράταση της συμβατικής διάρκειας του δανείου.

Το ποσόν, τα ακριβή κριτήρια και η διαδικασία υπαγωγής θα καθορισθούν σε συνέχεια της διαβούλευσης και της αναμενόμενης αποστολής στοιχείων από τα πιστωτικά ιδρύματα και μετά από συνεννόηση με την Τράπεζα της Ελλάδος για τυχόν επιπτώσεις στην κεφαλαιακή επάρκεια των Τραπεζών.

Πώς θα γίνεται η ρύθμιση των οφειλών:

Για συμβάσεις με ληξιπρόθεσμες οφειλές με καθυστέρηση άνω των 90 ημερών μη καταγγελθείσες

- Στη ρύθμιση υπάγονται οφειλές επιχειρήσεων που κατέστησαν ληξιπρόθεσμες μετά την 01.1.2008 και κατά την έναρξη ισχύος του νόμου παρουσιάζουν καθυστέρηση άνω των 90 ημερών και δεν έχουν καταγγελθεί

- Το ποσό της καθυστέρησης (κεφάλαιο και συμβατικοί τόκοι δίχως να υπολογίζονται τόκοι υπερημερίας και ανατοκισμού) κεφαλαιοποιείται. Για το νέο ανεξόφλητο κεφάλαιο που προκύπτει, αναστέλλεται για δύο έτη η εξόφλησή του. Κατά τη διάρκεια της διετούς αυτής αναστολής, καταβάλλονται μόνο οι συμβατικοί τόκοι. Μετά την πάροδο της εν λόγω διετίας, το νέο ανεξόφλητο κεφάλαιο εξοφλείται σε περιοδικές δόσεις σε χρονικό διάστημα ίσο με αυτό που απομένει μέχρι τη συμπλήρωση της προβλεπομένης στη σύμβαση διάρκειας (η οποία παρατείνεται κατά τα δύο έτη αναστολής καταβολής δόσεων κεφαλαίου). Το επιτόκιο παραμένει ίδιο με το συμβατικό επιτόκιο ενήμερης οφειλής που προβλέπει η αρχική σύμβαση.

Για καταγγελθείσες συμβάσεις:

- Στη ρύθμιση υπάγονται οφειλές επιχειρήσεων για συμβάσεις που έχουν καταγγελθεί μετά την 01.1.2008 και μέχρι 2 μήνες μετά την ψήφιση του νόμου. Η καταβολή των δόσεων απόσβεσης του κεφαλαίου αναστέλλεται για 2 έτη και σε αυτήν την περίοδο καταβάλλονται μόνον οι συμβατικοί τόκοι. Μετά την πάροδο της εν λόγω διετίας το παραπάνω οφειλόμενο ποσό εξοφλείται σε περιοδικές δόσεις σε χρονικό διάστημα ίσο με αυτό που θα απέμενε μέχρι τη συμπλήρωση της προβλεπομένης στη σύμβαση διάρκειας, αν αυτή δεν είχε καταγγελθεί, παρατεινόμενη κατά δύο έτη. Σε κάθε περίπτωση, η διάρκεια αποπληρωμής δεν μπορεί να είναι μικρότερη από 5 έτη. Το επιτόκιο παραμένει ίδιο με το συμβατικό επιτόκιο ενήμερης οφειλής που προβλέπει η αρχική σύμβαση.

- Στην παραπάνω ρύθμιση, με τις ίδιες κατά βάση προϋποθέσεις (διετή αναστολή καταβολής δόσεων κεφαλαίου), υπάγονται και οφειλές από συμβάσεις ανοικτού ή αλληλόχρεου λογαριασμού που έχουν καταγγελθεί. Κατά την περίοδο της διετούς αναστολής, καταβάλλονται μόνο οι συμβατικοί τόκοι σε μηνιαία βάση. Μετά τη διετία αυτή, ακολουθεί η εξόφληση με μηνιαίες δόσεις πέντε ετών. Τα πάσης φύσεως ρευστοποιήσιμα καλύμματα θα μειώνουν το ρυθμιζόμενο ποσό και θα αναπροσαρμόζεται το ποσό των περιοδικών καταβολών.

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να εκφράσουν  σχόλια, απόψεις και ενστάσεις μέχρι τις 27 Νοεμβρίου 2009 τους στην ιστοσελίδα του υπουργείου Οικονομίας:

www.opengov.gr