Skip to main content

Έξυπνα φανάρια από το 2022 στη Θεσσαλονίκη - Πώς θα δώσουν ανάσα στο κυκλοφοριακό

Παρέμβαση της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας για τη βελτίωση της κυκλοφορίας στη Θεσσαλονίκη - Ευφυές σύστημα που θα λαμβάνει υπόψη πορείες, ατυχήματα

Με ένα έξυπνο σύστημα ενοποίησης των κέντρων ελέγχων των φωτεινών σηματοδοτών της Θεσσαλονίκης αλλά και εφαρμογή πραγματικών σεναρίων αντιμετώπισης καταστάσεων που επιβαρύνουν την κυκλοφορία, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας επιχειρεί να δώσει μια λύση στην αντιμετώπιση του οξυμενου προβλήματος στους δρόμους της πόλης.

Σύμφωνα με πληροφορίες της Voria.gr, με κονδύλι ύψους 2 εκατομμυρίων ευρώ από το ΕΣΠΑ, η Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών της Περιφέρειας σχεδιάζει ένα ευφυές σύστημα για την ολοκληρωμένη διαχείριση της κυκλοφορίας, με την  ενοποίηση των τριών κέντρων ελέγχων των φωτεινών σηματοδοτών, που είναι στην αρμοδιότητα της Περιφέρειας, ανεξάρτητα από το ποιος είναι ο πάροχος του φωτεινού σηματοδότη. Το ενιαίο κέντρο θα είναι εγκατεστημένο στη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών της ΠΚΜ.

Πρόκειται για 125 σηματοδοτουμενους κυκλοφοριακους κόμβους στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης, με τον κάθε κόμβο να διαθέτει τουλάχιστον τέσσερα φανάρια. Πρόκειται για κόμβους που βρίσκονται στους σημαντικότερους οδικούς άξονες όπως Τσιμισκή, Εγνατία, Μητροπόλεως, Λ. Νίκης, Λ. Μεγάλου Αλεξάνδρου, Β. Όλγας, Εθνικής Αντιστάσεως, Κωνσταντινουπόλεως, Κ. Καραμανλή, Βούλγαρη, οι ενώσεις προς Περιφερειακό, όπως Λαγκαδά, Κατσιμίδη, αεροδρόμιο.

Το έργο περιλαμβάνει ακόμη την αναβάθμιση και επέκταση του εξοπλισμού αλλά και την εγκατάσταση συστημάτων για την ανάλυση και τη διαχείριση των δεδομένων της κυκλοφορίας, τα οποία θα συλλέγονται σε real time από τους φωτεινούς σηματοδότες, έτσι ώστε να υπάρχει πρόσβαση στην πληροφορία σε σχέση με τους κυκλοφοριακους φορτους και την καλύτερης αντιμετώπισης τους.

Επιπλέον, θα αναπτυχθεί ένα σύστημα το οποίο θα υποστηρίζει τη λήψη αποφάσεων και θα δημιουργεί σενάρια διαχείρισης κυκλοφορίας ανάλογα με συγκεκριμένα περιστατικά όπως για παράδειγμα πορείες, περίοδο της έκθεσης, τροχαίο στον περιφερειακό, κ.α.

Βάσει λοιπόν των φόρτων που δημιουργούνται όταν υπάρχουν τέτοια φαινόμενα θα διαφοροποιείται και η ροή των φαναριών έτσι ώστε να μειώνονται οι χρόνοι αναμονής από τους δρόμους στους οποίους θα δημιουργείται η επιβάρυνση, ανάλογα κάθε φορά με το σενάριο που θα υπάρχει.

Το πρώτο τεστ στη ΔΕΘ

Η αρχή έχει ήδη γίνει καθως πιλοτικά έχει μελετηθεί το πρώτο σενάριο στην περίοδο της ΔΕΘ, όπου συλλέχθηκαν πραγματικά δεδομένα για τον κυκλοφοριακό φόρτο αυτό το διάστημα τόσο για την τεκμηρίωσή του όσο και για την ακριβή μέτρηση των δεδομένων.

Μόλις καταρτιστούν όλα τα σενάρια θα είναι έτοιμα και θα ενεργοποιούνται όταν προκύπτουν τα περιστατικά, αλλάζοντας τους χρόνους ροής των φαναριών και διευκολύνοντας τη διέλευση των οχημάτων.

Το έργο έχει ξεκινήσει να υλοποιείται και στον τομέα του εξοπλισμού, καθώς ήδη έχει προετοιμαστεί το λογισμικό που θα ενώσει τα κέντρα ελέγχου αλλά και στα συστήματα που θα τοποθετηθούν στα φανάρια. Υπολογίζεται ότι μέσα στο 2022 το όλο εγχείρημα θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία.

Να σημειωθεί ότι η Περιφέρεια συνεργάζεται με το Ινστιτούτο Μεταφορών του ΕΚΕΤΑ, ενώ υπάρχει συνεργασία με τον Δήμο Θεσσαλονίκης στο κομμάτι της ενοποίησης των φωτεινών σηματοδοτών, έτσι ώστε αυτοί που ανήκουν στην αρμοδιότητα του Δήμου να περάσουν στην Περιφέρεια προκειμένου να υπάρχει μια ενιαία διαχείριση σε όλη την πόλη.

Σε δεύτερο χρόνο, και αφού το σύστημα εφαρμοστεί μέσα στο 2022, στόχος είναι να δημιουργηθούν έξυπνες εφαρμογές για την καλύτερη ενημέρωση των οδηγών με τα δεδομένα που θα συλλέγονται από τους φωτεινούς σηματοδότες. Για παράδειγμα, εξετάζεται μέσα από εφαρμογή σε κινητά τηλέφωνα ο οδηγός να παίρνει άμεση ενημέρωση πχ για κάποιο ατυχημα ή το κλείσιμο ενός δρόμου αλλά και για εναλλακτικές πορείες που μπορεί να ακολουθήσει.

Ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων της ΠΚΜ Πάρης Μπιλλιας μιλώντας στη Voria.gr, τόνισε ότι στόχος του εγχειρήματος είναι να υπάρξει καλύτερη διαχείριση της κυκλοφορίας στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης. «Τα αναμενόμενα αποτελέσματα θα είναι σημαντικά καθώς θα υπάρχει μια μείωση στους χρόνους και στη διαχείριση της κυκλοφορίας κατά 25%, κάτι που θα βοηθήσει πολύ στο οξυμενο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης. Μακροπρόθεσμος στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα ενιαίο κέντρο για όλο το πολεοδομικό συγκρότημα προκειμένου να υπάρχει η βέλτιστη δυνατή διαχείριση της κυκλοφορίας», τονίζει.

Ο κ. Μπιλλιας επισημαίνει ότι όσα και να γίνουν σε τεχνικό επίπεδο είναι σημαντικό να αλλάξει η οδηγική συμπεριφορά των πολιτών, λέγοντας ότι θα πρέπει να εξαλειφθούν φαινόμενα όπως η παράνομη στάθμευση, τα διπλοπαρκαρισμενα, ενώ επισημαίνει ότι πρέπει να καθοριστούν ώρες για τις φορτοεκφορτώσεις ώστε να μην συμπίπτουν με τις ώρες αιχμής των μετακινήσεων.

Να σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα τα 3 κέντρα ελέγχου δεν επικοινωνούν μεταξύ τους, ενώ υπάρχουν σηματοδότες που άλλοι ανήκουν στην αρμοδιότητα της Περιφέρειας και άλλοι σε Δήμους, με την Περιφέρεια να ελέγχει το 75%. Σύμφωνα με πληροφορίες της voria.gr, υπάρχει η βούληση να γίνει η προσπάθεια να ενοποιηθουν, έτσι ώστε να περάσουν όλα στην αρμοδιότητα της Περιφέρειας.