Skip to main content

Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Δύο εκθέσεις για τον Θόδωρο Αγγελόπουλο

Με ένα πολύπλευρο αφιέρωμα τιμά την μνήμη του σπουδαίου και πολυβραβευμένου σκηνοθέτη το 63ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου, δέκα χρόια μετά τον θάνατό του.

Το Σάββατο 5 Νοεμβρίου πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια των δύο εκθέσεων του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο του μεγάλου αφιερώματος στον Θόδωρο Αγγελόπουλο «Αγγελόπουλος για πάντα», δέκα χρόνια μετά τον θάνατό του.

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ, Ορέστης Ανδρεαδάκης, αφού καλωσόρισε τους επισκέπτες της έκθεσης, πήρε τον λόγο για να ευχαριστήσει τους συντελεστές που συνέβαλαν στην υλοποίηση των εκθέσεων. Πιο συγκεκριμένα, ευχαρίστησε το MOMusκαι τη Θούλη Μισιρλόγλου, ιστορικό τέχνης και Αναπληρώτρια Διευθύντρια, όλους τους συνεργάτες του Φεστιβάλ και ειδικά τον Θάνο Σταυρόπουλο, «ο οποίος επιμελείται πάντα με πολλή αγάπη τις εκθέσεις μας», τον ΟΛΘ, τον Δήμο Θεσσαλονίκης, καθώς και την οικογένεια του Θόδωρου Αγγελόπουλου.

Επιπλέον, έκανε ειδική αναφορά στο όνομα της κόρης του Αγγελόπουλου, Ελένης, το οποίο μοιράζεται με την κεντρική ηρωίδα της ταινίας Αναπαράσταση, που λειτουργεί ως πηγή έμπνευσης και ως κεντρική ιδέα του φετινού Φεστιβάλ: «Είναι η Ελένη που διατρέχει σχεδόν όλο το έργο του και έρχεται κατευθείαν από το 1970 σε μας, για να μας πει ορισμένα πολύ σημαντικά πράγματα, να μας φανερώσει κάποια μυστικά και με τον ίδιο τρόπο να ολοκληρώσει έναν νόστο, μια επιστροφή στο έργο του Αγγελόπουλου, εδώ στο αγαπημένο του λιμάνι. Αυτό ακριβώς κάνει και η έκθεση φωτογραφιών από την τελευταία και ανολοκλήρωτη ταινία του Αγγελόπουλου, Μια άλλη θάλασσα, στην οποία έχουμε δώσει τον τίτλο «Η “Θάλασσα” στο Λιμάνι». Οι φωτογραφίες από αυτή την έκθεση είναι του Νίκου Νικολόπουλου, ο οποίος είναι κι αυτός μαζί μας».

Στη συνέχεια, ο κ. Ανδρεαδάκης αναφέρθηκε στα υπόλοιπα μέρη του αφιερώματος του Φεστιβάλ στον Θόδωρο Αγγελόπουλο. Αρχικά, στην προβολή του ντοκιμαντέρ Θόδωρος Αγγελόπουλος - Νίκος Παναγιωτόπουλος: Ο καθένας και η μουσική του, των Γιάννη Σολδάτου και Αντώνη Κόκκινου,που φέρνει στο φως μια άγνωστη μέχρι τώρα και συναρπαστική συζήτηση ανάμεσα στους δύο κορυφαίους δημιουργούς. Έπειτα, στην καθολικά προσβάσιμη προβολή της ταινίας Αναπαράσταση (1970),που αποτέλεσε το σκηνοθετικό ντεμπούτο του μεγάλου Έλληνα δημιουργού.

Τέλος, στην ειδική δίγλωσση έκδοση του Φεστιβάλ για τον Θόδωρο Αγγελόπουλο, η οποία βρίσκεται ήδη στα πωλητήρια του Φεστιβάλ. Κλείνοντας, ο Ορέστης Ανδρεαδάκης αναφέρθηκε στη μουσική υπόκρουση της κεντρικής έκθεσης«Αναπαράσταση (Anaparastasi): Reconstruction, Reenactment, Reconstitution»: «Το τραγούδι από πίσω είναι η “Κοντούλα Λεμονιά”. Όσοι γνωρίζουνπως ήταν το αγαπημένο τραγούδι του Θόδωρου, αλλά και όσοι βρέθηκαν εκείνη τη λυπητερή μέρα στο Α’ Νεκροταφείο,κάτι θα θυμούνται».

Η κεντρική έκθεση του Φεστιβάλ, με τίτλο «Αναπαράσταση (Anaparastasi): Reconstruction, Reenactment, Reconstitution» εξερευνά τις διαφορετικές παραλλαγές και αποδόσεις της αναπαράστασης: την ανασύσταση, την αναθέσπιση και την ανακατασκευή. Στο πλαίσιο της έκθεσης, δώδεκα Έλληνες και ξένοι καλλιτέχνες αντλούν έμπνευση από το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Αγγελόπουλου και στοχάζονται στις μορφές, το περιεχόμενο και τα όρια που συνοδεύουν τη διαδικασία της αναπαράστασης. Στην έκθεση συμμετέχουν οι καλλιτέχνες Δημήτρης Αναστασίου, Ειρήνη Ευσταθίου, Αντώνης Θεοδωρίδης, Ναταλία Μαντά, Αντώνης Ντόνεφ, Βιβή Παπαδημητρίου, LarryAmponsah, AndrewPierreHart, το καλλιτεχνικό δίδυμο HippolyteHentgen (LinaHentgen και GaëlleHippolyte), MagdalenaKarpinska και AsakoMasunouchi.

Παράλληλα, το 63ο ΦΚΘ φιλοξενεί μία μεγάλη έκθεση με τις φωτογραφίες του Νίκου Νικολόπουλου, ο οποίος εργάστηκε ως φωτογράφος πλατό στην ταινία Η άλλη θάλασσα, στα γυρίσματα της οποίας έχασε τη ζωή του πριν δέκα χρόνια ο Θόδωρος Αγγελόπουλος. Οι φωτογραφίες του Νικολόπουλου μάς μεταφέρουν στην καρδιά της καλλιτεχνικής πράξης και του σκηνοθετικού οράματος του Αγγελόπουλου, φέρνοντας στο φως αθέατες πτυχές και στιγμές ενός μέγιστου δημιουργού. Την ίδια στιγμή, η έκθεση εξάπτει ακόμη περισσότερο τη φαντασία όλων μας για μια άγνωστη και ημιτελή ταινία, η οποία έχει συνδεθεί με τον αδόκητο χαμό ενός αξεπέραστου σκηνοθέτη.