Skip to main content

Οι φούριες στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και η αγωνία για τη γούνα στη Δυτική Μακεδονία

Οι σύγχρονες τάσεις μόδας που προβληματίζουν την ελληνική γούνα και ο διάχυτος εκνευρισμός των χρηστών του λιμανιού της Θεσσαλονίκης

Καλημέρα σας!

Σήμερα ο καφές μας είναι εξαιρετικός, από αυτούς που δεν τους πίνουμε κάθε μέρα, αλλά από καιρού εις καιρόν τον τραβάει ο οργανισμός μας. Ο caffe Medici είναι ένας διπλός εσπρέσο, αρωματισμένος με σοκολάτα εξαιτίας προσθήκης σκόνης κακάο, στον οποίο προσθέτουμε ξύσμα λεμονιού ή πορτοκαλιού και γαρνίρουμε με σαντιγί. Χορταστικός!

Καλά κρασιά!

Πολύ καλή χρονιά είναι η φετινή για τα οινοποιία και τους οινοπαραγωγούς. Μετά το μίζερο 2020, το οποίο επηρέασε αποφασιστικά η κλειστή επί μήνες HORECA το 2021 πάει καλά τόσο σε πωλήσεις, όσο και σε παραγωγή. Το άνοιγμα της εστίασης από τις αρχές Μαίου εκτίναξε τις πωλήσεις στην εσωτερική αγορά και το εξωτερικό, ενώ ο φετινός τρύγος απέδωσε εξαιρετικό καρπό, με θετικές επιπτώσεις στα καινούρια κρασιά. Οι οινοποιοί είναι απόλυτα ικανοποιημένοι, κάτι που οδηγεί σε σημαντικές επενδύσεις στη Βόρεια Ελλάδα, όπου βρίσκεται σημαντικό κομμάτι της οινικής παραγωγής της χώρας.

Αγωνία για τη γούνα στη Δυτ. Μακεδονία

Τον Σεπτέμβριο ο διεθνής όμιλος μόδας Kering ανακοίνωσε πως δύο οίκοι του ο Yves Saint Laurent και ο Brioni θα σταματήσουν να χρησιμοποιούν φυσική γούνα, κάτι που έχουν κάνει τα τελευταία χρόνια τα brands Gucci, Balenciaga, Bottega Veneta και Alexander McQueen, που ανήκουν επίσης στον ίδιο όμιλο. Αλλά και η Prada, όπως και άλλες μάρκες του ιταλικού οίκου μόδας, συμπεριλαμβανομένων των Miu Miu, Church’s και Car Shoe, έχει σταματήσει να χρησιμοποιεί φυσική γούνα. Επίσης, η Canada Goose ανακοίνωσε ότι σταματάει τη χρήση φυσικής γούνας για τους γιακάδες των προϊόντων της.

Από την άλλη η Bass Bro ανακοίνωσε ότι θα χρησιμοποιεί φυσική γούνα. Αλλά και ο οίκος μόδας Fendi, συνεχίζει να επενδύει στα γούνινα προϊόντα. Για τον λόγο αυτό άλλωστε η LVMH, ο μεγαλύτερος οίκος πολυτελείας που πουλά μέσω της Fendi γούνινα παλτό προς 30.000 δολάρια, αφήνει τους οίκους της να εφαρμόσουν την πολιτική παραγωγής προϊόντων από γούνα εφόσον η πελατεία τους τα επιθυμεί.

Όλες αυτές οι ανακατατάξεις, σε συνδυασμό με τις σύγχρονες τάσεις της μόδας, που στον δυτικό κόσμο για λόγους περιβαλλοντικούς σαφώς απομακρύνονται από τη φυσική γούνα, δημιουργούν προβλήματα, στην ελληνική παραγωγή γούνας, που καλλιεργείται παραδοσιακά στη Δυτική Μακεδονία. Στην Ελλάδα εκτρέφονται σήμερα 1,5 εκατομμύρια μινκ, κατατάσσοντας τη χώρα ως τη δεύτερη μεγαλύτερη παραγωγό μετά την Πολωνία όπου εκτρέφονται 5 εκατ. μινκ. Στην τρίτη θέση βρίσκεται η Φινλανδία. Στην εγχώρια βιομηχανία της γούνας, δραστηριοποιούνται περί τις 1.200 επιχειρήσεις –τα τελευταία τρία χρόνια έκλεισαν 200 επιχειρήσεις- και απασχολούνται 5.000 εργαζόμενοι. Η χώρα εισπράττει από τις εξαγωγές μη κατεργασμένου προϊόντος περί τα 45 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ τα έσοδα της από το μεταποιημένο προϊόν μέχρι και το 2019, δηλαδή προ της πανδημίας, ήταν πολλαπλάσια. Το 2014, πριν την επιβολή του εμπάργκο στη Ρωσία που έπληξε τον κλάδο, οι εξαγωγές είχαν αγγίξει τα 600 εκατ. δολ., ενώ πέρυσι, λόγω της πανδημίας, υποχώρησαν στα 30 εκατ. δολ. από 200 εκατ. δολ. που ήταν το 2019.

Φούριες στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και…  

Τις τελευταίες 10 – 15 ημέρες τα εμπορικά καράβια αυξάνονται και πληθύνονται στα Θερμαϊκό. Με το μάτι είναι σαφές ότι υπάρχει σημαντική αναμονή στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, μια κάποια σχετική καθυστέρηση στην φορτοεκφόρτωση των πλοίων, κάτι που δεν μπορεί παρά να σημαίνει δύο πράγματα: Ή υπάρχουν προβλήματα στην εξυπηρέτηση των φορτίων λόγω του γερασμένου μηχανολογικού εξοπλισμού της ΟΛΘ ΑΕ και γενικότερα των ξεπερασμένων υποδομών –κυρίως οι γερανογέφυρες που προγραμματίζεται να αντικατασταθούν, αλλά ακόμη απέχουμε από αυτό το σημείο- ή έχει πέσει πολύ δουλειά, οπότε θα περιμένουμε στο τέλος του χρόνου να δούμε αισθητή αύξηση στη διακίνηση του χύδην φορτίου και των κοντέινερς.    

…εκνευρισμός στους χρήστες αλλά και…  

Κάτι οι καθυστερήσεις στις διαδικασίες, κάτι οι αυξήσεις στα κοστολόγια οι κινούμενοι πέριξ του λιμανιού, στα γραφεία της Κουντουριώτου, της Σαλαμίνος και των γύρω στενών, διακατέχονται το τελευταίο διάστημα από ένα διάχυτο εκνευρισμό. Ναυτικοί πράκτορες, εκτελωνιστές, μεταφορείς και φυσικά οι πελάτες όλων αυτών που διακινούν τα φορτία έχουν χάσει την ηρεμία τους, λόγω της επιβαρυμένης και αγχώδους καθημερινότητας. Όχι τίποτε άλλο, αλλά όλοι τους περίμεναν καλύτερες συνθήκες μετά τον απογαλακτισμό του λιμανιού από το Δημόσιο τα τελευταία χρόνια. Όπως φαίνεται, όμως, η νοοτροπία είναι ριζωμένη στις αποβάθρες και τα κρηπιδώματα.

…584 containerships στην αναμονή στα λιμάνια του κόσμου

Σε κάθε περίπτωση τα προβλήματα στη μεταφορική αλυσίδα διεθνώς είναι πολύ μεγάλα και οφείλονται εν πολλοίς στις δυσλειτουργίες που καταγράφονται στις θαλάσσιες μεταφορές. Στα 584 ανέρχεται ο αριθμός των containerships που βρίσκονται εγκλωβισμένα, περιμένοντας να εξυπηρετηθούν, έξω από τα μεγαλύτερα λιμάνια σε όλο τον κόσμο. Αριθμό που δίνουν τα στοιχεία, σε πραγματικό χρόνο, του Kuehne+Nagel, ενός από τους μεγαλύτερους παγκοσμίως freight forwarders. Χαρακτηριστικό παράδειγμα τα λιμάνια του Χονγκ Κονγκ και της Σενζέν στην Κίνα, όπου περισσότερα από 100 πλοία είναι στην αναμονή. Στην Ευρώπη, υπάρχουν μεγάλες αναμονές έξω από τα λιμάνια του Αμβούργου και της Αμβέρσας. Ακόμη και όταν τα πλοία δεν χρειάζεται να αναμένουν για μέρες προκειμένου να δέσουν στον ΣΕΜΠΟ, μπορεί να υπάρχουν άλλου είδους διαταραχές στα logistics - όπως στο λιμάνι του Ρότερνταμ στην Ολλανδία και στο Felixstowe στο Ηνωμένο Βασίλειο. Παρόμοια προβλήματα στα logistics έχουν πλήξει τα λιμάνια στη δυτική ακτή των ΗΠΑ. Παρόλο που ο αριθμός των πλοίων που είναι σε αναμονή στη ράδα έχει πέσει από τα 76 που ήταν τον Σεπτέμβριο σε 57, η έλλειψη εργαζομένων στα λιμάνια και οδηγών φορτηγών έχει ως αποτέλεσμα να χρειάζονται έως και 12 ημέρες για τα πλοία να ξεφορτώσουν εμπορευματοκιβώτια, καθυστερώντας την παράδοση των προϊόντων. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο χρειάζονται τρεις φορές περισσότερο χρόνο σε σύγκριση με τους χρόνους πριν από την πανδημία για την εξυπηρέτηση των πλοίων στο Λος Άντζελες και το Λονγκ Μπιτς, που είναι τα αμερικάνικα λιμάνια με τα μεγαλύτερα προβλήματα.