Skip to main content

Οκτώ στα δέκα προσφυγόπουλα στην Ελλάδα παρατούν το σχολείο

Τα 3,7 εκατ. παιδιά προσφύγων και μεταναστών παγκοσμίως δεν πηγαίνουν σχολείο - 3.000 οι μαθητές σε τάξεις υποδοχής στην Κεντρική Μακεδονία.

Ιδιαίτερα ανησυχητικά είναι τα στοιχεία για τη σχολική διαρροή παιδιών στην Ελλάδα που προέρχονται από τρίτες χώρες. Συγκεκριμένα, τα προσφυγόπουλα που εγγράφονται στα γυμνάσια και τα λύκεια της χώρας και στη συνέχεια αποφασίζουν να μην συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους ξεπερνούν το 80%.

Τα παραπάνω τονίστηκαν κατά τη σημερινή συνέντευξη Τύπου ενόψει του πρώτου συνεδρίου «Η διαπολιτισμική εκπαίδευση ως μέσο για την κοινωνική ενσωμάτωση: Εμπειρίες, βέλτιστες πρακτικές και μελλοντικές προκλήσεις» που λαμβάνει χώρα σήμερα και θα ολοκληρωθεί αύριο στο Κέντρο Διάδοσης Ερευνητικών Αποτελεσμάτων του ΑΠΘ.

Πιο αναλυτικά, στην ελληνική επικράτεια περίπου 8.000 παιδιά από τρίτες χώρες πηγαίνουν σχολείο, με τα μισά εξ αυτών στα δημοτικά. Στην Κεντρική Μακεδονία έχουν απορροφηθεί κοντά στα 3.000 προσφυγόπουλα στο εκπαιδευτικό σύστημα παρακολουθώντας μαθήματα στις 228 τάξεις υποδοχής που υπάρχουν στην ευρύτερη περιοχή.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες στην Ελλάδα, στην Ελλάδα τα σοβαρότερα προβλήματα εντοπίζονται στα νησιά, όπου πάνω από το 75% από τα 4,656 παιδιά σχολικής ηλικίας, και τα οποία διαμένουν σε κέντρα υποδοχής, δεν συμμετέχουν στο εκπαιδευτικό σύστημα.

Σε όλο τον κόσμο περισσότερα από τα μισά προσφυγόπουλα σχολικής ηλικίας δεν πηγαίνουν σχολείο, δηλαδή 3,7 εκατομμύρια από τα συνολικά 7,1 εκατομμύρια. Η έκθεση των Ηνωμένων Εθνών αποκαλύπτει, ότι όσο τα προσφυγόπουλα μεγαλώνουν, η πρόσβασή τους στην εκπαίδευση γίνεται δυσκολότερη: μόνο το 63% των παιδιών πηγαίνουν στο δημοτικό, σε σύγκριση με το 91% των παιδιών σε όλο τον κόσμο, το 24% των εφήβων προσφύγων προχωρά στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (84% παγκοσμίως) και μόλις το 3% σε ανώτερη ή ανώτατη βαθμίδα (37% αντίστοιχα).

Αδυναμία στην αξιολόγηση του επιπέδου γνώσης και το «τέρας» του bullying

Η απότομη πτώση συμμετοχής των μαθητών από το δημοτικό στο γυμνάσιο οφείλεται σύμφωνα με την πρόεδρο του Κέντρου Κοινωνικής Δράσης και Καινοτομίας (ΚΜΟΠ) και Εκπαιδευτική Ψυχολόγο Αντωνία Τορρένς,  στο γεγονός ότι πολλά από τα παιδιά δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στο επίπεδο γνώσης, ενώ σημαντικός παράγοντας αποτελεί και το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού (bullying). «Η εκπαίδευση είναι το κλειδί της ενσωμάτωσης. Τα προγράμματα που θα αναπτυχθούν αναλυτικότερα στο συνέδριο στοχεύουν στη σωστή, συστηματική και ολοκληρωμένη αφομοίωση των παιδιών στη χώρα» πρόσθεσε η κα Τορρένς.

«Θέλουμε ένα συμπεριληπτικό σχολείο που όλοι θα έχουν θέση σε αυτό. Πρέπει να παλέψουμε και να περάσουμε αυτό το μήνυμα σε κοινωνία, εκπαιδευτικούς και γονείς. Για να γίνει, όμως αυτό πρέπει να μας σταθεί η πολιτεία. Χρειαζόμαστε ειδικά καταρτισμένος εκπαιδευτικούς, νέες υποδομές και ειδικά βιβλία και προπάντων μια διαφορετική προσέγγιση στη σχολική εκπαίδευση των παιδιών αυτών» τόνισε ο Περιφερειακός Διευθυντής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας Αλέξανδρος Κόπτσης.

Από την πλευρά του ο επίκουρος καθηγητής του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου Αντώνης Κλάψης έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου αναφορικά με την ετοιμότητα του εκπαιδευτικού συστήματος να αφομοιώσει τα προσφυγόπουλα και να τα εντάξει στην κοινωνία, έχοντας πάντα ορατό το ενδεχόμενο για νέα μαζικό κύμα μεταναστών και προσφύγων από την Τουρκία. «Υπάρχει αδυναμία να αξιολογήσουμε το προηγούμενο επίπεδο γνώσης. Πολλά από τα παιδιά που βρίσκονται σε διαδικασία συνεχούς μετακίνησης, δεν έχουν φυσιολογική εκπαιδευτική εξέλιξη. Η ηλικία δεν αντιστοιχεί στις πραγματικές τους γνώσεις και οι μεσογειακές χώρες έχουν βρεθεί απροετοίμαστες» υπογράμμισε.

Το προσφυγόπουλα αποκτούν τον... μέντορά τους

Το συνέδριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και θα αναπτύξει τέσσερις θεματικούς άξονες: 1) Αξιολόγηση του προηγούμενου επιπέδου γνώσεων μαθητών και μαθητριών που προέρχονται από τρίτες χώρας, 2) Διαπολιτισμική εκπαίδευση και ανοιχτή κοινωνία, 3) Διαπολιτισμική εκπαίδευση και ανοιχτή κοινωνία και τέλος 4) Βέλτιστες πρακτικές για τη διαπολιτισμική εκπαίδευση.

Ένα από τα εκπαιδευτικά εργαλεία αποτελεί το «σύστημα των μεντόρων» όπου γηγενή παιδιά, ή μαθητές που έχουν περισσότερα χρόνια παραμονής στη χώρα, αναλαμβάνουν να γίνουν οι «μέντορες» των νεοαφιχθέντων παιδιών και θα τα βοηθήσουν στην ομαλή ένταξή τους στο σχολικό περιβάλλον.

Επιπλέον, σημαντική κρίνεται η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε μεθοδολογίες αποσύνδεσης του όρου της μετανάστευσης με το αίσθημα ανασφάλειας των πολιτών, όπως επίσης και η ψυχολογική υποστήριξη και ενδυνάμωση των παιδιών.

Περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα του συνεδρίου μπορείτε να βρείτε εδώ.