Skip to main content

Στη Θεσσαλονίκη το καμάρι του Λιμενικού «900 Μαρίνος Ζαμπάτης» - Τι λέει ο κυβερνήτης του

Στην παραλία της Θεσσαλονίκης έχει δέσει το υπερσύγχρονο σκάφος του Λιμενικού το οποίο είναι επιφορτισμένο με τη φύλαξη των συνόρων και τη διάσωση

Εξοπλισμένο με ηλεκτρονικά συστήματα τελευταίας γενιάς και με τον χειρισμό του να γίνεται εξολοκλήρου από τη θωρακισμένη γέφυρα, το υπερσύγχρονο σκάφος του Λιμενικού Σώματος «900 Μαρίνος Ζαμπάτης» επιχειρεί μέρα και νύχτα κάτω από οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες.

Βασικές του αποστολές είναι η φύλαξη των θαλάσσιων συνόρων, η έρευνα και η διάσωση.

Το 19μελες πλήρωμά του λειτουργεί ως μια ομάδα, ως μια ατσαλένια γροθιά, έτοιμη να αντιμετωπίσει τους κινδύνους και να παλέψει με αυτοθυσία για τη διάσωση ανθρώπων που βρίσκονται σε κίνδυνο μέσα στη θάλασσα.

Το πλοίο επιχειρεί στην πρώτη γραμμή των θαλάσσιων συνόρων μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας. Σε Χίο, Μυτιλήνη, Σάμο, Κω, Λέρο, Ρόδο και σε άλλα σημεία της ακτογραμμής όπου καθημερινά διεξάγεται ένας άτυπος υβριδικός πόλεμος με την Τουρκία, η οποία εργαλειοποιεί τον ανθρώπινο πόνο και κάνει...τα στραβά μάτια αφήνοντας σε πολλές περιπτώσεις τους δουλεμπόρους να στέλνουν ανθρώπους στο θάνατο.

Οι επιχειρήσεις διάσωσης που έχει πραγματοποιήσει στον 1,5 χρόνο από την παράδοσή του τον Απρίλιο του 2021 από την Ιταλία είναι πάρα πολλές, ενώ συμμετέχει και σε αποστολές στο εξωτερικό.

Ο εξοπλισμός

Το πλοίο παρέα με τα άλλα τρία «αδερφάκια» του είναι ό,τι καλύτερο διαθέτει το πολεμικό ναυτικό.

Είναι εξοπλισμένο με δύο ραντάρ «X band» και «S band», ηλεκτρονικούς χάρτες, ηλεκτρονικές κάμερες ημέρας και νύχτας οι οποίες μπορούν να εντοπίσουν ό,τι εκπέμπει θερμότητα.

Χάρη στον υπερσύγχρονο εξοπλισμό του μπορεί να εντοπίσει ένα σκάφος γεμάτο επιβάτες ή έναν άνθρωπο μόνο του μέσα στη θάλασσα σε μια απόσταση μέχρι και 8 μίλια τη νύχτα και την ημέρα με τη χρήση της υπέρυθρης κάμερας μέχρι και 17-18 χλμ.

Το πλοίο έχει τη δυνατότητα να βρίσκεται σε επικοινωνία με εναέρια μέσα ακόμη και σε μεγάλη απόσταση με το εξελιγμένο σύστημα ssb.

Διαθέτει δύο κινητήρες 4 χιλιάδων ίππων ο καθένας και είναι ικανό να αναπτύξει ταχύτητα πάνω από 35 κόμβους.

Ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα του σκάφους είναι ότι διαθέτει φουσκωτό 7,60 μέτρων με δύο κινητήρες 175 ίππων που πιάνει ταχύτητα πάνω από 55 κόμβους. Το φουσκωτό που βρίσκεται στο πίσω μέρος του πλοίου μπορεί να αποπλεύσει αλλά και να πλεύσει από την άκατο ακόμη και όταν το σκάφος βρίσκεται σε κίνηση.

Επίσης υπάρχουν διαμορφωμένοι χώροι διάσωσης, rescue zone, όπου το πλήρωμα μπορεί δεμένο με μια ζώνη να κατέβει πολύ χαμηλά στη θάλασσα ακόμη και στους 40 πόντους από το νερό για να ανασύρει ανθρώπους.

Είναι επίσης εξοπλισμένο με δύο οπλικά συστήματα που μπορούν να δεχτούν όπλα διαμετρήματος 0,50 και 7,62.

Όλα τα συστήματα είναι διπλά έτσι ώστε αν υπάρξει κάποια βλάβη στο ένα κατευθείαν να μπαίνει σε λειτουργία το εφεδρικό και το σκάφος να είναι επιχειρησιακά εκμεταλλεύσιμο μέχρι να επισκευαστεί η βλάβη στο αρχικό όργανο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι όλος ο χειρισμός του σκάφους γίνεται μέσα από τη γέφυρα η οποία είναι αλεξίσφαιρη.

Ακόμη και η μηχανική λειτουργία γίνεται από τη γέφυρα. Ο μηχανικός βρίσκεται δίπλα στον καπετάνιο και ο χειρισμός των μηχανών γίνεται από τη γέφυρα.

Η θέση όπου βρίσκεται ο εκάστοτε αξιωματικός ναυσιπλοΐας είναι τέτοια που να μπορεί να χειρίζεται όλα τα μηχανήματα. Ο χειριστής έχει μπροστά του το ραντάρ, τις κάμερες, τους χάρτες έτσι ώστε -εφόσον χρειαστεί- ένας άνθρωπος για λίγο να μπορεί να κάνει τα πάντα.

Ο Κυβερνήτης του «900 Μαρίνος Ζαμπάτης», Υποπλοίαρχος Ανδρέας Τσελής σημειώνει στη Voria.gr ότι στόχος του πλοίου είναι η φύλαξη των θαλάσσιων συνόρων καθώς και έρευνα και διάσωση.

«Εντοπίζουμε εγκαίρως σκάφη και πλοία που μεταφέρουν παράτυπα εισερχόμενους μετανάστες. Έχουν τύχει περιστατικά που κινδυνεύουν εντός τουρκικών χωρικών υδάτων, το εντοπίζουμε και δίνουμε σήμα στο Τουρκικό λιμενικό».

Ο υποπλοίαρχος επισημαίνει ότι υπάρχει αύξηση των ροών όμως η φύλαξη των συνόρων είναι αποτελεσματική. «Είμαστε εκεί, φυλάμε τα σύνορα, αυτά που ακούγονται ότι στέλνουμε κόσμο πίσω δεν συμβαίνουν, εμείς είμαστε εκεί, φυλάμε τα σύνορα, δεν πνιγούμε τον κόσμο. Το 2016 το λιμενικό έσωσε ένα εκατομμύριο ανθρώπους από τη θάλασσα, δεν είμαστε εδώ για να πνιγούμε είμαστε για να σώσουμε κόσμο».

Η ονομασία

Το σκάφος ονομάστηκε «Μαρίνος Ζαμπάτης» στη μνήμη του ηρωικού λιμενοφύλακα Μαρίνου Ζαμπάτη, ο οποίος υπηρετούσε στο Κλιμάκιο Ειδικών Αποστολών της Λιμενικής Αρχής Κέρκυρας και έπεσε μαχόμενος για την ασφάλεια και την ακεραιότητα των θαλάσσιων συνόρων και συγκεκριμένα κατά τη διάρκεια συμπλοκής με Αλβανούς εμπόρους ναρκωτικών.

Ήταν ξημερώματα Μεγάλης Παρασκευής, 27 Απριλίου 1997, όταν ο Μαρίνος Ζαμπάτης, σε ηλικία 25 ετών άφησε την τελευταία του πνοή στη θαλάσσια περιοχή όρμου Παγανιά Θεσπρωτίας κατά τη διάρκεια επιχείρησης καταδίωξης Αλβανών εμπόρων ναρκωτικών. Σύμφωνα με τη γνωμάτευση της Ανώτατης Υγειονομικής Επιτροπής, ο Ζαμπάτης «απεβίωσε λόγω βαρείας κρανιοεγκεφαλικής κακώσεως, συνεπεία τραύματος εκ πυροβόλου όπλου κατά τη διάρκεια εμπλοκής πλωτού περιπολικού σκάφους του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής με άλλο ταχύπλοο σκάφος».