Skip to main content

Το… θαύμα του Σαββάτου στην αγορά της Θεσσαλονίκης και η αλλαγή εποχής στον ΟΑΣΘ

Η κίνηση στην αγορά της Θεσσαλονίκης το περασμένο Σάββατο, η απεργία στον ΟΑΣΘ και η νέα ενδιαφέρουσα εποχή για τις αστικές συγκοινωνίες της πόλης

Καλημέρα σας!

Θαύμα, θαύμα! Οι έμποροι της Θεσσαλονίκης, δια στόματος του προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Παντελή Φιλιππίδη, αναγνώρισαν ότι το περασμένο Σάββατο η αγορά είχε κίνηση, πολλή κίνηση. Και τα εμπορικά καταστήματα δουλειά, πολλή δουλειά. Διότι τις τελευταίες δεκαετίες οι περιπτώσεις κατά τις οποίες οι έμποροι της Θεσσαλονίκης εμφανίζονται ευχαριστημένοι είναι μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού. Πολύ περισσότερο που τα τελευταία 10 – 12 χρόνια η ταλαιπωρία είναι συνεχής και επαναλαμβανόμενη, καθώς η χώρα και η οικονομία βαδίζουν από κρίση σε κρίση. Τα αποτελέσματα είναι καταστροφικά, αλλά όσοι έμποροι άντεξαν απέδειξαν ότι αποτελούν υπολογίσιμες περιπτώσεις και άρα δικαιούνται μια θέση στον ήλιο. Η αλήθεια είναι ότι το προηγούμενο Σάββατο είχε ήλιο, ζέστη και καλοκαιρινή διάθεση, με αποτέλεσμα οι Θεσσαλονικείς να πλημμυρίσουν την αγορά και οι σακούλες να πηγαινοέρχονται μαζικά στα πεζοδρόμια.

Απεργία για την απεργία στον ΟΑΣΘ;

«Άνευ αντικειμένου» χαρακτηρίζει την αυριανή 24ωρη απεργία των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ ο πρόεδρος του Οργανισμού Γιώργος Σκόδρας, ο οποίος αναφερόμενος στα βασικά αιτήματα -υπογραφή συλλογικής σύμβασης εργασίας για μη μισθολογικά θέματα και έκδοση κοινών υπουργικών αποφάσεων για επιδόματα θέσεων ευθύνης και βαρέα και ανθυγιεινά ένσημα- διαδικαστικά ζητήματα. Και το ένα και το άλλο έχουν συμφωνηθεί και εκκρεμεί η τυπική ολοκλήρωσή τους. Σε κάθε περίπτωση οι επιβάτες πρέπει να έχουν αύριο το νου τους για να μη ταλαιπωρηθούν, αφού στους δρόμους θα κυκλοφορεί το ένα τρίτο των λεωφορείων, περί τα 130 – 135.

Στο 50% του 2019 η επιβατική κίνηση

Αξίζει να σημειωθεί ότι σήμερα η επιβατική κίνηση του ΟΑΣΘ είναι μειωμένη κατά 50% σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα και μια μελέτη δείχνει ότι δεν πρόκειται να επανέλθει πλήρως πριν από τα τέλη του 2023. Μόνο που την ίδια στιγμή –τέλη του 2023- θα ξεκινήσουν τα δρομολόγια του μετρό, το οποίο είναι βέβαιον ότι θα αποσπάσει κίνηση από τα λεωφορεία που κινούνται στον άξονα του. Κάτι τέτοιο, όμως, δεν ανησυχεί ιδιαιτέρως τους υπευθύνους του οργανισμού, διότι ποντάρουν σε τρεις μεγάλες δεξαμενές, που δεν εξυπηρετούνται από το μετρό. Πρώτον, τη δυτική Θεσσαλονίκη, που έτσι κι αλλιώς προσφέρει και σήμερα στα αστικά λεωφορεία τους περισσότερους επιβάτες. Δεύτερον, τη λεγόμενη κάτω γραμμή του κέντρου της πόλης (Τσιμισκή, Μητροπόλεως, Μεγ. Αλεξάνδρου, Βασ. Όλγας κλπ.). Τρίτον, την πυκνοκατοικημένη περιοχή Τούμπας, Χαριλάου, Κωνσταντινοπολίτικα, που επίσης θα εξυπηρετείται για πολλά χρόνια ακόμη από τα αστικά λεωφορεία.

Μείωση προσωπικού

Το ανησυχητικό για τον ΟΑΣΘ είναι η ταχεία μείωση του προσωπικού, κυρίως λόγω συνταξιοδοτήσεων. Με δεδομένο ότι έχουν περάσει 10 – 12 χρόνια χωρίς προσλήψεις ο αριθμός των εργαζομένων μειώνεται συνεχώς. Από τις αρχές του 2019 έχουν φύγει λόγω συμπλήρωσης χρόνου εργασίας γύρω στους 600, με αποτέλεσμα σήμερα να έχουν μείνει 1600, εκ των οποίων οι 900 είναι οδηγοί, οι περισσότεροι εκ των οποίων βρίσκονται σε ώριμη επαγγελματική ηλικία. Από εδώ και πέρα η ενίσχυση του ΟΑΣΘ με ανθρώπινο δυναμικό, που είναι επιβεβλημένη, μπορεί να γίνει με συγκεκριμένους τρόπους. Είτε με οκτάμηνες συμβάσεις, είτε με κανονικές προσλήψεις. Και στις δύο περιπτώσεις μεσολαβεί το ΑΣΕΠ –ο ΟΑΣΘ είναι κρατικός φορέας- με ότι συνεπάγεται κάτι τέτοιο από την άποψη του χρόνου, δηλαδή των καθυστερήσεων. Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ Γ. Σκόδρας αφήνει να εννοηθεί ότι ίσως υπάρχουν και άλλα… πορτοπαράθυρα, τα οποία, όμως, θα ενεργοποιηθούν μετά το ξεκαθάρισμα για το μέλλον του οργανισμού, ο οποίος –με βάση τα σημερινά δεδομένα- έχει εκ του θεσμικού πλαισίου που τον διέπει ημερομηνία λήξεως την 31η Δεκεμβρίου 2022. Οι επόμενοι μήνες, λοιπόν, είναι κρίσιμοι για τις αποφάσεις της κυβέρνησης που αφορούν τις οδικές αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, οι οποίες δεν μπορεί παρά να συνεχίσουν να υπάρχουν. Και ενδιαφέροντες για τον ΟΑΣΘ, ο οποίος καλείται να μετασχηματιστεί για να αντιμετωπίσει την πρόκληση του… ανταγωνισμού. Κάτι από μόνο του δύσκολο για ένα σύστημα που από τη δημιουργία του στα μέσα της δεκαετίας του 1950 έχει εκπαιδευτεί και εθιστεί να λειτουργεί σε συνθήκες μονοπωλίου.