Skip to main content

88 εκατ. στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας από τις ταινίες του Χόλιγουντ - Ο κόσμος θέλει να περπατήσει στα χνάρια των αστέρων

Ποια είναι τα σχέδια αλλά και οι προσδοκίες της νέας χρονιάς αναφορικά με τις οπτικοακουστικές παραγωγές και τον αντίκτυπο στον τουρισμό

«Ο κόσμος θέλει να περπατήσει εκεί όπου βάδισαν οι αγαπημένοι του ήρωες, να δει με τα μάτια αυτό που είδαν αυτοί. Αυτό δείχνει πολλά για το πώς επηρεάζει ένα οπτικοακουστικό προϊόν τουριστικά μία περιοχή».

Τα έσοδα από τις παραγωγές, οι λόγοι για τους οποίους μια περιοχή είναι... φιλική στις ταινίες αλλά και οι προοπτικές για το 2023 στη βιομηχανία του θεάματος βρέθηκαν στο επίκεντρο της συζήτησης για το πόσο συντελούν οι οπτικοακουστικές παραγωγές στην τουριστική προβολή μίας περιοχής που διοργανώθηκε από την αντιπεριφέρεια Τουρισμού της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας στο πλαίσιο του 31ου Money Show.

Ο αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού, Αλέξανδρος Θάνος, είπε πως οι τέσσερις παραγωγές που έγιναν το προηγούμενο διάστημα άφησαν άμεσο όφελος 88 εκατ. ευρώ στην περιοχή. «Ήμασταν η πρώτη περιφέρεια που δημιούργησε Film Office 2018. Για να μπορέσει να μπει η περιφέρεια κινηματογραφικά στον χάρτη των παραγωγών χρειαζόταν ένα γραφείο διασύνδεσης της αγοράς με τους επενδυτές, μία σοβαρή αντιμετώπιση στο κομμάτι των αδειοδοτήσεων και η ανάδραση της τοπικής κοινωνίας. «Αυτό λειτουργεί και ως branding. Στόχος μας είναι να αποτελέσουν κεντρικό hub στη χώρα για να προσελκύσουμε οπτικοακουστικές παραγωγές», υπογράμμισε. 

Χαιρετισμό απηύθυνε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΕΚΟΜΕ, Πάνος Κουάνης, ο οποίος σημείωσε πως εξαρχής στόχος του κέντρου ήταν να δημιουργήσει ένα οικοσύστημα που να είναι βιώσιμο και να στηρίξει την οπτικοακουστική παραγωγή. Όπως είπε, ο συγκεκριμένος κλάδος βοηθά να αναπτυχθούν και άλλοι, o κατασκευαστικός, αυτός της ασφάλειας, ο χρηματοπιστωτικός, τα λογιστικά, οι οποίοι επίσης κερδίζουν, ενώ συμβάλλει και στην ανάπτυξη του τουρισμού, καθώς ενισχύει την αναγνωρισιμότητα των περιοχών είτε γίνεται απευθείας αναφορά σε αυτές στις ταινίες είτε όχι, συμβάλλει, δηλαδή, στη δημιουργία του branding της χώρας.

«Το κινηματογραφικό προϊόν ενισχύει πάρα πολύ την τουριστική ανάπτυξη, αλλά πρέπει να εντάσσεται σε μία ευρύτερη στρατηγική της χώρας για να επιτυγχάνεται μακροπρόθεσμα αυτό που χρειάζεται η περιοχή. Να υπάρχει, δηλαδή, ανάπτυξη με τέτοιον τρόπο, ώστε και το περιβάλλον να σεβόμαστε και τον κοινωνικό ιστό. Γιατί αυτό που πουλάμε είναι μια εμπειρία και αυτή η εμπειρία είναι που κάνει τους τουρίστες να έρχονται, όπως και οι κινηματογραφικές παραγωγές», σχολίασε. 

Ο γενικός διευθυντής York Studios, Γιάννης Καλαφάτης, δήλωσε πως από παλιά  υπήρχαν στατιστικά στοιχεία που έδειξαν πως το ενδιαφέρον των επισκεπτών αυξήθηκε κατακόρυφα από οπτικοακουστικές παραγωγές. «Πρέπει να βρούμε πρακτικούς τρόπους για να βοηθήσουμε τους νέους να αποκτήσουν τις γνώσεις. Πολύ βασικό είναι και το γεγονός πως θα πρέπει να προσαρμοστεί και το νομοθετικό πλαίσιο». Πάντως ο ίδιος συγκρίνοντας όσα βίωσε στη Νέα Υόρκη είπε πως η στήριξη στην Ελλάδα είναι πολύ μεγάλη από πλευράς αυτοδιοίκησης.

Όπως σχολίασε η διευθύνουσα σύμβουλος Μarketing Greece, Ιωάννα Δρέττα, το όφελος για τον τουρισμό, είτε προσδιορίζεται η περιοχή είτε όχι, είναι μεγάλο. «Αυτό το γνωρίζουμε από μια έρευνα της Expedia που έδειξε πως ο κόσμος επηρεάζεται ολοένα και περισσότερο από ταινίες και σειρές για τον τόπο που επισκέπτεται. Αναφερόμενη στις συνθήκες της κρίσης, την περίοδο 2010-2019, είπε πως ενώ η χώρα διασύρονταν στα διεθνή μέσα με πολύ σκληρά μηνύματα που ήταν πολύ δύσκολο να ανατραπούν, τότε στη χώρα ήρθαν 165 δισ. ευρώ άμεσα έσοδα και 230 εκατ. κόσμος που είχε πολύ καλή εμπειρία από τη χώρα. 

Σε αυτό συμφώνησε και η Βασιλική Διαγουμά, υπεύθυνη διεθνών σχέσεων και επικοινωνίας ΕΚΟΜΕ. «Πέρα από τα τεράστια έσοδα που ξεπερνούν τα 600 εκ. πέρα από πολύ μεγάλο αριθμό θέσεων εργασίας και θέλουμε να είναι μόνιμες, φαίνεται και το πιστοποιούν οι εταιρείες παραγωγής ότι η Ελλάδα κάνει... delivery, δηλαδή κρατά τις υποσχέσεις της. Μετά το Glass Onion που γυρίστηκε σε Σπέτσες και Πόρτο Χέλι, ανεβαίνει η αναζήτηση από Μεγάλη Βρετανία για διακοπές στις συγκεκριμένες περιοχές. Το οπτικοακουστικό προϊόν που φθάνει στο κοινό είναι το έναυσμα, αυτό που θα σου προκαλέσει την περιέργεια. Το κοινό θα ταυτιστεί και με το μέρος που γυρίζεται μία ταινία, να περπατήσει στα μέρη που βάδισε ο ήρωας. Μετά, είναι δική μας ευθύνη το πώς διαμορφώνεται αυτή η εμπειρία. Πρέπει οι υποδομές και οι προϋποθέσεις που διαμορφώνουν το προϊόν να είναι αντάξιες», είπε. 

Image

Τι μέλλει γενέσθαι το 2023;

Τα σχέδια αλλά και οι προσδοκίες της νέας χρονιάς αναφορικά με τις οπτικοακουστικές παραγωγές και τον αντίκτυπο στον τουρισμό τέθηκαν επί τάπητος με τους ομιλητές να συμφωνούν πως κοιτούν τη νέα χρονιά με συγκρατημένα αισιοδοξία. 

Η διευθύνουσα σύμβουλος Μarketing Greece θέλησε να ξεχωρίσει την τοποθέτησή της με βραχυπρόθεσμο αλλά και μακροπρόθεσμο βλέμμα. «Οι αλλαγές μετά την πανδημία φαίνεται πως φέρνουν το ταξίδι πιο ψηλά στις προτεραιότητες των εξόδων μας. Παρά το γεγονός πως πολλές χώρες είναι υπό μεγάλη πίεση πληθωριστικά, η τάση και για φέτος είναι συγκρατημένα αισιόδοξη. Η Ελλάδα είναι πέμπτο παγκόσμιο brand από άποψη τουριστική που οφείλεται στο ποια είναι η εμπειρία σαν χώρα», σχολίασε. «Το πιο αισιόδοξο μήνυμα είναι το μακροπρόθεσμο καθώς όλες οι παγκόσμιες τάσεις που είναι κάτω από την ομπρέλα wellness , γαστρονομία, άνθρωπος είμαστε καλοί σε αυτό. Είναι σημαντικό που στρέφεται στον άνθρωπο 

Από την πλευρά του ο Γιάννης Καλαφάτης σχολίασε πως η Ελλάδα αρχίζει να γίνεται γνωστή γιατί έρχονται εδώ αμερικανικές παραγωγές, και κυρίως, στη Θεσσαλονίκη. «Σε παγκόσμιο επίπεδο έχουμε γεωμετρική πρόοδο αύξησης των γυρισμάτων. Ως προς τη δημιουργία των στούντιο έχουμε αγοράσει την έκταση στη Θέρμη και έχουμε καταθέσει ένα πρόγραμμα κατασκευής κινηματογραφικών πλατό και περιμένουμε τους φορείς να μας απαντήσουν. Φαίνεται πως θα μας ανεχτείτε για κάποιο καιρό ακόμα», είπε κλείνοντας. 

Πάντως, η υπεύθυνη διεθνών σχέσεων και επικοινωνίας ΕΚΟΜΕ σχολίασε με έναν τόνο πιο επιφυλακτικό το νέο έτος. «Το να έχεις κάνει μία χρονιά ρεκόρ όπως πέρυσι -132 παραγωγές- δεν σημαίνει πως είναι ανεξάντλητο το πεδίο της προσφοράς. Ξέρουμε τις ελλείψεις και είναι καθήκον μας να είναι αδιάλειπτη η στήριξη και η χρηματοδότηση σε όλους τους φορείς που βοηθούν στον εγχώριο οπτικοακουστικό κλάδο να μεταμορφωθεί σε βιομηχανία. Δεν θέλουμε η επιτυχία να γίνει δίκοπο μαχαίρι και κάνουμε προσπάθειες για να αναδείξουμε το θέμα τη συστηματική κατάρτιση, ενώ θέλουμε να είναι και το προσωπικό από την περιοχή όσο γίνεται. Φέτος η χρονιά είναι ούτως ή άλλως θετική. Όπως λέει ο κ. Τζιτζικώστας εδώ δουλεύουμε 365 μέρες τον χρόνο και αυτό μας αρέσει», τόνισε. 

Image