Skip to main content

Black Friday με μικρό καλάθι στην αγορά της Θεσσαλονίκης

Οι έμποροι φοβούνται πως θα κινηθούν μόνο τα e-shops - Τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές για να αποφύγουν τις παγίδες σήμερα.

Μπορεί οι προθήκες των περισσότερων καταστημάτων στη Θεσσαλονίκη να ντύθηκαν στα μαύρα ή στην τριχρωμία του μαύρου- κόκκινου- λευκού για να διαφημίσουν τη σημερινή Black Friday, τα ηλεκτρονικά μηνύματα με προσφορές να έχουν πάρει φωτιά, εδώ και ημέρες, και κάποια e-shops να υποδέχονται τους επισκέπτες τους τα τελευταία εικοσιτετράωρα με μειωμένες τιμές, ωστόσο ο καταναλωτής θα είναι αυτός που θα κρίνει αν τελικά ο νεόκοπος θεσμός των πτώσης τιμών θα αυξήσει σημαντικά τον τζίρο του λιανεμπορίου ή όχι.

Δεν είναι τυχαίο πως ενώ η οδός Τσιμισκή εδώ και ημέρες έμοιαζε άνευρη με περιορισμένους διερχόμενους, χθες, φάνηκε να αποκτά ζωή καθώς δεν ήταν λίγοι οι καταναλωτές που έσπευσαν κυρίως σε πολυεθνικές αλυσίδες και αλυσίδες καλλυντικών για να κάνουν τα ψώνια τους. Και αυτό γιατί αρκετά καταστήματα… ξεχείλωσαν τη Black Friday σε Black Week, προκειμένου να τονώσουν τους ιδιαίτερα ισχνούς τζίρους τους. Στο πάρτι χαμηλών τιμών έχουν μπει ακόμη και φαρμακεία σε κεντρικά σημεία στην καρδιά της πόλης.   



Στις προθήκες των καταστημάτων φιγουράρουν μειώσεις έως και 70% κυρίως όταν πρόκειται για ενδύματα ενώ στο διαδίκτυο οι τιμές πέφτουν έως και 80%. Στα ηλεκτρικά είδη κυμαίνονται από 30 έως 50% ενώ στα έπιπλα φτάνουν και το 60%. Εκείνο, πάντως που, που προβληματίζει τους καταναλωτές, οι οποίοι συχνά δεν έχουν κάνει έρευνα αγοράς, πριν πραγματοποιήσουν τα ψώνια τους είναι αν και κατά πόσο πραγματικά είναι τα υψηλά αυτά ποσοστά εκπτώσεων. Σε αρκετές περιπτώσεις ανταποκρίνονται απόλυτα στην πραγματικότητα, ενώ σε κάποιες άλλες, που αποτελούν και τη μειονότητα, οι αρχικές τιμές είναι τσιμπημένες προς τα πάνω με αποτέλεσμα το ποσοστό μείωσης της τελικής τιμής να είναι πλασματικό.

Αυτό που ανησυχεί πάντως ιδιαίτερα τους μικρομεσαίους εμπόρους της Θεσσαλονίκης είναι μήπως τελικά οι καταναλωτές, όντας πλέον εξοικειωμένοι και… εθισμένοι σε κάποιες περιπτώσεις, στο ηλεκτρονικό εμπόριο, κυρίως λόγω του κορωνοϊού και των περσινών lockdowns - πέρυσι το Νοέμβριο τα φυσικά καταστήματα ήταν κλειστά λόγω των οριζόντιων περιοριστικών μέτρων -  επιδοθούν τελικά σε αγορές αποκλειστικά μέσω διαδικτύου. Τις αγορές αυτές ενισχύει και ο κακός καιρός σήμερα, καθώς στη Θεσσαλονίκη βρέχει από νωρίς το πρωί.

«Αν και τα εμπορικά καταστήματα είναι χώροι ασφαλείς καθώς τηρούνται τα υγειονομικά πρωτόκολλα, παρόλα αυτά ο κόσμος φοβάται να έρθει για ψώνια. Έχουμε χάσει το τελευταίο διάστημα λόγω της αύξησης των κρουσμάτων σημαντικό μέρος της επισκεψιμότητας μας. Οι ενδιάμεσες εκπτώσεις ήταν μια απογοήτευση. Ας ελπίσουμε να γίνει κάτι με τη Black Friday, ωστόσο κρατάμε μικρό καλάθι» λέει έμπορος που δραστηριοποιείται στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.



«Στόχος για Black Friday - Cyber Monday είναι να ξεπεράσει η φετινή ανοιχτή αγορά τον τζίρο των 280 εκατ. ευρώ του περυσινού Νοεμβρίου και οι καταναλωτές να αυξήσουν τον μέσο όρο αγορών και χρημάτων που θα δαπανήσουν», ανέφερε, χθες, ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ και του  Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής, Βασίλης Κορκίδης υπογραμμίζοντας ωστόσο τον προβληματισμό που δημιουργεί φέτος στους εμπόρους, περισσότερο η αγωνία για επάρκεια και ανατιμήσεις προϊόντων στα ράφια, λόγω των προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα, παρά τα πρόσθετα μέτρα λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων για τον κορωνοϊό. «Παρά τις μεγάλες ανατιμήσεις στις διεθνείς αγορές και τις δυσκολίες έγκαιρης προμήθειας εμπορευμάτων, οι προετοιμασίες για την κατανάλωση των τελευταίων ημερών του έτους στην ελληνική αγορά έχουν ολοκληρωθεί, χωρίς να επισημαίνονται εμφανείς ελλείψεις» σημείωσε ο κ. Κορκίδης.

Ποιο είναι το ποσό που θα δαπανήσει ο μέσος καταναλωτής στην Ελλάδα;

Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η Picodi, ο μέσος καταναλωτής στην Ελλάδα θα διαθέσει φέτος 206 ευρώ στη Black Friday. Πέρυσι, το μέσο ποσό ήταν τα 164 ευρώ. Πρόκειται για μια εκτιμώμενη αύξηση της τάξης του 25%.

Την ίδια ώρα όπως προκύπτει από την έρευνα της Sitecore «Holiday Shopping Trends 2021» περισσότεροι από τους μισούς Έλληνες καταναλωτές (59%) σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν αγορές την περίοδο της Black Friday. Μάλιστα, η πλειοψηφία των καταναλωτών δηλώνει ότι θα εκμεταλλευτεί την Black Friday για να πραγματοποιήσει χριστουγεννιάτικες αγορές. Μεταξύ αυτών που δηλώνουν ότι σκοπεύουν να ψωνίσουν, το 41% των καταναλωτών δήλωσε ότι θα συνδυάσουν online και offline αγορές με τους νεότερους να τάσσονται ελαφρώς υπέρ των διαδικτυακών αγορών (45%).



Οδηγίες προς ναυτιλομένους

Σε ανακοίνωση της η Γενική Γραμματεία Εμπορίου Προστασίας Καταναλωτή του υπουργείου Ανάπτυξης  και Επενδύσεων σημειώνει ότι η Black Friday, είναι ένας νέος σχετικά θεσμός για τη χώρα μας που σημειώνει αλματώδη άνθηση και δημιουργεί ιδιαίτερο ενθουσιασμό και προσμονή στο αγοραστικό κοινό για τις προσφορές που υπόσχεται. Συχνά, όμως, κρύβει και παγίδες που μας αποτρέπουν από την αξιοποίηση των προσφορών αυτών και μας οδηγούν σε αγορές που δεν επιθυμούσαμε πραγματικά ή που μας έβγαλαν εκτός προϋπολογισμού.

Για το λόγο αυτό χρειάζεται:

1. Προσοχή στους επίδοξους απατεώνες και στις απατηλές πρακτικές

Η Black Friday αποτελεί ευκαιρία και για τους scammers που εκμεταλλεύονται την επιθυμία των καταναλωτών για πολλές και καλές προσφορές. Ακόμη λοιπόν και αν συναντήσετε όρους όπως «φθηνά», «προσφορά» κλπ, μην θεωρήσετε ότι όντως πρόκειται για μια καλή ευκαιρία. Η εμπειρία έχει δείξει ότι όπου οι τιμές είναι ιδιαίτερα χαμηλές ή έστω, σημαντικά χαμηλότερες από ό,τι συνήθως, τα αγαθά ενδέχεται να είναι απομιμητικά ή ελαττωματικά! Κάντε την έρευνά σας λίγο καιρό πριν προβείτε στις αγορές σας ώστε να είστε σε θέση να εντοπίσετε τις ψεύτικες προσφορές.

2. Ανάγνωση των όρων χρήσης στα ηλεκτρονικά καταστήματα

Ενώ οι μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων ανανεώνουν συχνά την πολιτική επιστροφών προς όφελος του καταναλωτικού κοινού, οι μικρότερες επιχειρήσεις ενδέχεται να δείξουν μικρότερη ευελιξία. Διαβάστε προσεκτικά τους όρους χρήσης του ηλεκτρονικού καταστήματος προτού προβείτε σε αγορά ή ρωτήστε για την πολιτική του καταστήματος, όταν αυτό είναι φυσικό κατάστημα, σε περίπτωση επιστροφής του αγαθού.

3. Προσοχή στην παρορμητική αγοραστική συμπεριφορά προτού προβούν σε συναλλαγή

Χρειάζεστε πραγματικά το προϊόν που είδατε στην βιτρίνα ή στο e-shop; Μήπως το τελικό ποσό των αγορών σας, εκτρέπει τον προϋπολογισμό σας; Η Black Friday προκαλεί τέτοιο ενθουσιασμό στους καταναλωτές που πολλές φορές προβαίνουν σε αγορές που δεν τους είναι πραγματικά αναγκαίες από το φόβο ότι μπορεί να μην προλάβουν να αξιοποιήσουν τις προσφορές! Θυμηθείτε ότι παρά τις ελκυστικές προτάσεις που τα καταστήματα μπορεί να υπόσχονται ενόψει της Black Friday, όσο προχωρούμε στην εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων, η αγορά θα ανανεώσει και πάλι τις προμήθειές της προτείνοντας νέες εκπτώσεις και καινούρια αγαθά!

4. Προσοχή στις άγνωστες ή πρωτοεμφανιζόμενες ηλεκτρονικές επιχειρήσεις

Οι καλύτερες προσφορές δεν παρέχονται πάντα από τις μεγάλες ηλεκτρονικές επιχειρήσεις. Kαι οι μικρές ηλεκτρονικές επιχειρήσεις μπορούν να προσφέρουν σημαντικές ευκαιρίες για αγορές, ωστόσο στις περιπτώσεις πρωτοεμφανιζόμενης ή άγνωστης επιχείρησης, θα πρέπει να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί για να μην χάσετε χρήματα. Αν διαπιστώσετε ότι παραλείπονται κρίσιμα στοιχεία για την αναγνώριση της ταυτότητας της ηλεκτρονικής επιχείρησης όπως είναι η εταιρική επωνυμία, η ταχυδρομική διεύθυνση, τα τηλέφωνα επικοινωνίας, η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και το ΑΦΜ της, είναι προτιμότερο να αποφύγετε να προβείτε σε αγορά μέχρι να διασταυρώσετε την αξιοπιστία της επιχείρησης διερευνώντας προηγουμένως την φήμη της στο διαδίκτυο.

5. Προσοχή στις παραπλανητικές προσφορές

Ακόμη και αν ψωνίζετε από μία ιστοσελίδα που εμπιστεύεστε, είναι σημαντικό να ελέγξετε όλες τις λεπτομέρειες που αφορούν στην συναλλαγή σας: η τιμή, η εγγύηση, το κόστος μεταφοράς, η διαθεσιμότητα ή ο χρόνος παράδοσης, μπορεί να είναι μερικές από τις σημαντικές πληροφορίες που θα καθορίσουν την τελική σας επιλογή. Πολλές φορές όμως ενδέχεται να εμφανιστούν αναδυόμενα banners με προσφορές άσχετες από αυτές που παρέχει η προμηθεύτρια επιχείρηση, από ιστοσελίδες που σας ζητούν να εισάγετε τα στοιχεία των τραπεζικών σας λογαριασμών ή και των κωδικών σας για την ολοκλήρωση της συναλλαγής. Στις περιπτώσεις αυτές, επικοινωνήστε τόσο με την επιχείρηση όσο και με την τράπεζά σας και επιβεβαιώστε τη γνησιότητα του περιεχομένου των μηνυμάτων αυτών. Θα πρέπει να αποφεύγουμε προσφορές που εμφανίζονται σε αναδυόμενα παράθυρα αν προέρχονται από άγνωστους ιστοτόπους.

6. Μεγάλη προσοχή στην παροχή ευαίσθητων προσωπικών πληροφοριών

Στις περιπτώσεις που σκοπεύετε να χρησιμοποιήσετε την πιστωτική ή την χρεωστική σας κάρτα ελέγξτε με προσοχή το περιεχόμενο των όρων και των email που σχετίζονται με την συναλλαγή σας. Επίσης, θα πρέπει να μην προχωρήσετε σε συναλλαγή αν σας ζητείται να εγκαταστήσετε λογισμικό για την απόκτηση μιας προσφοράς.

7. Εγκράτεια σε ασυνήθιστα χαμηλές τιμές ή προσφορές

Ελέγξτε στα διαφημιστικά φυλλάδια, στις προωθήσεις στα social media και στα newsletters των καταστημάτων για τις τιμές των προϊόντων που σας ενδιαφέρουν. Συγκεντρώστε τις αρκετές μέρες πριν την Black Friday ώστε να έχετε ένα μέτρο σύγκρισης για την τελικά προσφερόμενη τιμή και για να είστε σε θέση να εξακριβώσετε ότι πετύχατε μια πραγματικά καλή ευκαιρία αγοράς.

8. Χρήση κουπονιών προσφορών και giftcards

Όταν διαθέτετε κουπόνια προσφορών ή giftcards επιβεβαιώστε αν τα προϊόντα που επιθυμείτε διατίθενται την Black Friday ή αν οι εταιρείες που σας ενδιαφέρουν αποδέχονται τα κουπόνια αυτά και δεν εξαιρούνται των προσφορών.

9. Έλεγχος της πολιτικής ασφάλειας στις ηλεκτρονικές συναλλαγές

Εφόσον σκοπεύετε να προχωρήσετε σε ηλεκτρονικές αγορές, προτιμήστε να χρησιμοποιήσετε τις προσωπικές σας συσκευές στις οποίες έχει εγκατασταθεί πρόγραμμα προστασίας από κακόβουλο λογισμικό (antivirus) και δίχτυ προστασίας (firewall). Κατά την καταχώριση των στοιχείων της συναλλαγής σας, βεβαιωθείτε ότι έχει τεθεί σε εφαρμογή κρυπτογράφηση. Αυτό μπορείτε να το αναγνωρίσετε αν παρατηρήσετε το εικονίδιο με το κλειστό λουκετάκι πάνω αριστερά στην διεύθυνση της ιστοσελίδας και εάν η διεύθυνση ξεκινά με https:// .

10. Συμφωνία για την ημερομηνία παράδοσης του προϊόντος

Σε περίπτωση που η επιχείρηση δεν παραδώσει εμπρόθεσμα το προϊόν, θυμηθείτε ότι οι συναλλαγές μέσω χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας προσφέρουν ουσιαστικές δικλείδες ασφαλείας για τους καταναλωτές, σε περίπτωση ακύρωση της συναλλαγής. Αντίθετα η πληρωμή με κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό του προμηθευτή, θα πρέπει να αποφεύγεται.

Σε κάθε περίπτωση, όπως σημειώνεται στην ανακοίνωση, όταν αγοράζετε από φυσικά καταστήματα, τηρείτε τα υγειονομικά μέτρα για την προστασία της δημόσιας υγείας ώστε να απολαύσετε τις αγορές σας με ασφάλεια και προσοχή.

Οι καταναλωτές μπορούν να υποβάλλουν καταγγελίες σχετικές με την παραβίαση των δικαιωμάτων του καταναλωτή και τη χρήση αθέμιτων πρακτικών από τις εμπορικές επιχειρήσεις στον αριθμό 1520 στη Γραμμή καταγγελιών της ΓΓ Εμπορίου & Προστασίας Καταναλωτή.