Skip to main content

Αγορά Θεσσαλονίκης: Κοιτάζουν αλλά δεν... αγγίζουν οι καταναλωτές παρά τις μεγάλες εκπτώσεις

Η οικονομική δυσκολία των νοικοκυριών οδηγεί σε αγορές μόνο των αναγκαίων ειδών, χαμηλότερης αξίας - Κινητικότητα μόνο στις μεγάλες αλυσίδες

Οι καλές ειδήσεις για την πορεία του λιανεμπορίου είναι σπάνιες, ακόμη και όταν τα στατιστικά στοιχεία αποτυπώνουν μια θετική συνολική εικόνα του κλάδου, έρχονται οι δηλώσεις εμπόρων που δραστηριοποιούνται στη Θεσσαλονίκη και την ανατρέπουν. Όπως λένε στη Voria, έμποροι, η κίνηση στην αγορά δεν είναι  ικανοποιητική ούτε κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων, αλλά ούτε και τις Κυριακές που τα καταστήματα ήταν ανοιχτά.

Οι χειμερινές εκπτώσεις ξεκίνησαν στις 8 Ιανουαρίου και θα διαρκέσουν μέχρι τις 29 Φεβρουαρίου, ενώ τα καταστήματα ήταν ανοιχτά δύο Κυριακές, 14 και 21 Ιανουαρίου, κατά τη διάρκεια των οποίων ειδικά στις 21 του μήνα, το τσουχτερό κρύο κάθε άλλο παρά σύμμαχος αποδείχτηκε.

Όπως όλα δείχνουν, η κίνηση των πρώτων ημερών δεν φαίνεται να οδηγεί σε επίτευξη του στόχου του εμπορικού κόσμου για τζίρο, κατά το δίμηνο Ιανουαρίου - Φεβρουαρίου, που θα ξεπεράσει τα περίπου 6 δισ. ευρώ του αντίστοιχου περυσινού διαστήματος. Η ακρίβεια και η ανασφάλεια για την επόμενη ημέρα, παρά τις κυβερνητικές παρεμβάσεις και τις όποιες αυξήσεις μισθών, δεν αφήνουν περιθώρια στους καταναλωτές για αγορές πέρα από τα βασικά και απαραίτητα και πληρωμή των μηνιαίων υποχρεώσεων.

«Από την πρώτη ημέρα των εκπτώσεων μέχρι και σήμερα δεν υπάρχει ενδιαφέρον από την πλευρά των καταναλωτών. Μπορεί οι εκπτώσεις να είναι πραγματικά καλές, ωστόσο ακόμη και όταν κάποιοι προχωρούν σε αγορές, συνήθως επιλέγουν ό,τι πιο οικονομικό υπάρχει στο κατάστημα και μόνον αν το έχουν ανάγκη. Στις περισσότερες πάντως περιπτώσεις, οι καταναλωτές είτε μπαίνουν στο κατάστημα και δεν ψωνίζουν τίποτε, είτε παραμένουν στις προθήκες των καταστημάτων μας και αποχωρούν χωρίς καν να περάσουν το κατώφλι. Πρόκειται για μια θλιβερή εικόνα, που έχει πλέον γίνει η νέα πραγματικότητα» σχολιάζει υπεύθυνος καταστήματος στην Τσιμισκή.

«Παραδοσιακά οι δυο πρώτες εβδομάδες είναι οι πιο δυνατές της εκπτωτικής περιόδου και αυτές χάθηκαν», αναφέρει ο Νίκος Σιμωνίδης, έμπορος ενδυμάτων συμπληρώνοντας «παρόλο που υπάρχουν πολύ καλές τιμές και υψηλά ποσοστά εκπτώσεων - καθώς είναι μονόδρομος για κάθε έμπορο αν θέλει να "διώξει" το παλιό εμπόρευμα - οι καταναλωτές έχουν άλλες υποχρεώσεις με αποτέλεμα να μην έχουν τη δυνατότητα να διαθέσουν χρήματα για ενδύματα και υποδήματα, ιδιαίτερα, μάλιστα, όταν δεν είναι αναγκαία για αυτούς».

Αξίζει να σημειωθεί πως στις περισσότερες περιπτώσεις οι εκπτώσεις φτάνουν το 50%, ενώ δεν λείπουν και τα καταστήματα που ρίχνουν περισσότερο τις τιμές ακόμη και κατά 70% έναντι των αρχικών.

Κινητικότητα στις αλυσίδες καταστημάτων

Και μπορεί στις μικρές εμπορικές επιχειρήσεις τα προϊόντα να παραμένουν αδιάθετα καθώς σε κάποιες περιπτώσεις οι καταναλωτές αποφεύγουν ακόμη και να …τα αγγίξουν, ωστόσο στις αλυσίδες καταστημάτων η εικόνα μοιάζει διαφορετική. Τις πρώτες ημέρες των εκπτώσεων σε κεντρικά καταστήματα πολυεθνικών αλυσίδων στην οδό Τσιμισκή δημιουργήθηκε το αδιαχώρητο, με αποτέλεσμα το μεγαλύτερο μέρος των ειδών που πωλούνται με εκπτωτική τιμή να έχουν εξαντληθεί και πλέον να πωλείται η νέα κολεξιόν, σε κανονικές τιμές, που καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος των καταστημάτων. Αντίστοιχη είναι και η εικόνα στα διαδικτυακά τους καταστήματα, με τα διαθέσιμα, σε εκπτωτική τιμή, είδη να έχουν περιοριστεί σημαντικά.

Το δέλεαρ στις περιπτώσεις αλυσίδων και δη των πολυεθνικών, είναι, όπως λένε καταναλωτές, πως κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων στην τιμή του ενός είδους, πχ με 50 ευρώ, σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να αγοράσουν τρία ή τέσσερα είδη και αυτό γιατί οι αρχικές τους τιμές διολισθαίνουν στο ⅓ ή ακόμα και στο ⅕. «Μπορείς να ικανοποιήσεις την… καταναλωτική σου μανία με λίγα χρήματα αγοράζοντας είδη που πριν τις εκπτώσεις μπορεί και να μην το σκεφτόσουν. Μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις οι τιμές μέχρι να εξαντληθούν τα προϊόντα μπορεί να πέσουν περαιτέρω. Ωστόσο βασική προϋπόθεση είναι να βρεις το νούμερό σου καθώς κομμάτια που είναι σε πολύ χαμηλές τιμές γίνονται ανάρπαστα», λέει καταναλώτρια.   

Η εικόνα αυτή έρχεται να επιβεβαιώσει την άποψη εκπροσώπων του real estate, οι οποίοι εκτιμούν πως η Τσιμισκή, που αποτελεί και το …άγιο δισκοπότηρο των εμπορικών δρόμων της πόλης, το επόμενο διάστημα θα αποτελέσει μονοπώλιο μόνο μεγάλων αλυσίδων και δη πολυεθνικών οδηγώντας τους μικρούς επιχειρηματίες σε μετακινήσεις, αλλά και λουκέτα.

Περιορίζουν τις δαπάνες

Ενδεικτικά της κατάστασης που επικρατεί στο λιανεμπόριο είναι τα πρόσφατα στοιχεία του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, σύμφωνα με τα οποία τη χρονιά που πέρασε σχεδόν ένα στα δύο νοικοκυριά περιόρισε τις δαπάνες του για αγορές ειδών ένδυσης, υπόδησης, οικιακά είδη, έπιπλα και ηλεκτρικές συσκευές, με την τάση αυτή να αναμένεται και το 2024, αφού το εισόδημα των νοικοκυριών μόλις που επαρκεί για τα τέσσερα στα δέκα νοικοκυριά για να καλύψουν τις ανάγκες του μήνα, ενώ για επτά στα δέκα οι αυξήσεις των τιμών στα τρόφιμα επηρεάζουν σημαντικά τους προϋπολογισμούς τους και τα αναγκάζουν να μειώσουν δαπάνες για άλλες ανάγκες.