Skip to main content

Γαλλία, Ιταλία, Μάλτα νίκησαν τα ελληνικά νησιά το φετινό καλοκαίρι - Γιατί επέλεξαν το εξωτερικό οι Βορειοελλαδίτες

Η αεροπορική και ακτοπλοϊκή απομόνωση της Θεσσαλονίκης με τους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς του εσωτερικού έκανε το ταξίδι στο εξωτερικό πιο οικονομικό

Στο εξωτερικό οδήγησε το φετινό καλοκαίρι τους Θεσσαλονικείς και τους Βορειοελλαδίτες η ακτοπλοϊκή και αεροπορική απομόνωση της πόλης από τους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της χώρας.

Τα λιγοστά δρομολόγια πλοίων που έχουν αφετηρία το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και προορισμό μόνο τις Σποράδες, τη Λήμνο και τη Μυτιλήνη, τα οποία μάλιστα έχουν ακριβό εισιτήριο, σε συνδυασμό με τις περιορισμένες απευθείας πτήσεις σε νησιά από το αεροδρόμιο Μακεδονία, εκτόξευσαν το κόστος των φετινών διακοπών στο εσωτερικό. Έτσι, σημαντικό ποσοστό των εκδρομέων επέλεξαν να ταξιδέψουν στο εξωτερικό είτε μεμονωμένα, είτε με οργανωμένες εκδρομές τουριστικών πρακτορείων.

Σύμφωνα με στοιχεία τουριστικών πρακτόρων, ο πιο δημοφιλής προορισμός σε όσους ταξίδεψαν οργανωμένα ήταν το Παρίσι, ενώ στη δεύτερη θέση των προτιμήσεων ήταν η Ιταλία, στην τρίτη η Μάλτα και ακολούθησαν οι χώρες της Βαλτικής και οι βόρειες βαλκανικές χώρες, Ρουμανία και Σερβία, καθώς επίσης και η Τουρκία.

«Φέτος στη Βόρεια Ελλάδα λόγω της ακτοπλοϊκής ασφυξίας, αλλά και της αεροπορικής απομόνωσης στο εσωτερικό, προτιμήθηκε το εξωτερικό. Ήταν σαφώς πιο οικονομικό να κινηθεί κάποιος οργανωμένα στο εξωτερικό. Ένα μεγάλο κομμάτι προτίμησε από Μάρτιο - Απρίλιο να αγοράσει θέσεις σε εταιρείες low cost με πολύ χαμηλά εισιτήρια, να κλείσει κάποιο Airbnb και να αναχωρήσει για το εξωτερικό μόνος. Αυτό το φαινόμενο πολύ μεγάλες διαστάσεις ειδικά στη Μάλτα. Οι τέσσερις πτήσεις την εβδομάδα είχαν πληρότητα 95% και μετέφεραν 600 άτομα την εβδομάδα, που είχαν κλείσει πολύ νωρίς εισιτήριο με 50 – 100 ευρώ. Το ίδιο συνέβη στην Ιταλία και στη Βαλτική, προορισμοί τους οποίους δούλεψαν και τα τουριστικά γραφεία, πάντα με εταιρείες low cost», είπε στη Voria.gr ο τουριστικός πράκτορας Στέφανος Χατζημανώλης.

Την επιλογή του εξωτερικού αιτιολογεί μία απλή σύγκριση. Ένα ολοκληρωμένο ταξίδι στα Δωδεκάνησα από το λιμάνι του Πειραιά, καθώς δεν υπάρχει σύνδεση από τη Θεσσαλονίκη, κόστιζε για μία εβδομάδα περίπου 900 ευρώ, ενώ ένα ταξίδι στο Παρίσι για τις ίδιες μέρες 1.000 - 1.100 ευρώ. Μάλιστα, στη μεν γαλλική πρωτεύουσα μπορούσε ο ταξιδιώτης να αναχωρήσει με απευθείας πτήση από Θεσσαλονίκη, ενώ για το νησί μέσω Πειραιά θα χρειαζόταν 17 ώρες για να φτάσει στον προορισμό του.

Λιγοστές συνδέσεις, πανάκριβα εισιτήρια

Η Θεσσαλονίκη φέτος είχε μία ακτοπλοϊκή σύνδεση τη μέρα για τον Αύγουστο και μέχρι την 1η Σεπτεμβρίου. Τα τρία δρομολόγια ήταν για Λήμνο και Μυτιλήνη με γρήγορο πλοίο, όπου όμως το πιο φτηνό εισιτήριο για δύο άτομα και ένα αυτοκίνητο κοστίζει 320 και 550 ευρώ αντίστοιχα. Τα υπόλοιπα τέσσερα έχουν προορισμό τις Σποράδες, με το τίμημα να είναι επίσης υψηλό (210 ευρώ για δύο άτομα με ΙΧ για τη Σκόπελο). Το υψηλό κόστος λειτούργησε αποτρεπτικά, με αποτέλεσμα, σύμφωνα με τους τουριστικούς πράκτορες, οι πληρότητες να μην είναι οι αναμενόμενες, παρά μόνο για λίγες μέρες στη διάρκεια της τουριστικής σεζόν. Στον αντίποδα, από τα τρία λιμάνια του λεκανοπεδίου της Αττικής, δηλαδή από Ραφήνα, Λαύριο και Πειραιά, υπάρχουν καθημερινά 45 αναχωρήσεις για μακρινούς προορισμούς και περίπου 50 για πιο κοντινές, προς τα νησιά του Αργοσαρωνικού.

Ανάλογη είναι η κατάσταση και σε ό,τι αφορά τις απευθείας αεροπορικές συνδέσεις με τα νησιά, που είναι λίγες και ακριβές. Πρόσφατα μάλιστα ακυρώθηκε και μία γραμμή, το Θεσσαλονίκη – Καλαμάτα. Για τους υπόλοιπους τουριστικούς προορισμούς η σύνδεση είναι μέσω Αθήνας, γεγονός που εκτινάσσει το κόστος. «Ένα αεροπορικό εισιτήριο για να ταξιδέψει κανείς τον Αύγουστο στη Σάμο χωρίς βαλίτσα, κάτι που συνήθως δεν γίνεται, κοστίζει 240 ευρώ. Όταν μία οικογένεια χρειάζεται 750 ή 1.000 ευρώ μόνο για να πάει στο νησί, δεν θα πάει. Το ίδιο ισχύει για τη Χίο και για τη Μυτιλήνη, ενώ πολύ ακριβότερα είναι τα εισιτήρια για την Κω. Μάλιστα, σε κάποιους προορισμούς ο ταξιδιώτης είναι αδύνατον να πάει λόγω έλλειψης ποσόστωσης για τη Βόρειο Ελλάδα. Τα αεροσκάφη από την Αθήνα για νησιά όπως η Λέρος, η Κάλυμνος, η Αστυπάλαια, είναι μικρά και τα εισιτήρια συνήθως εξαντλούνται από τη Νότια Ελλάδα, οπότε δεν μπορεί να βρει κανείς θέση να ταξιδέψει την εποχή που θέλει, εκτός αν κλείσει 7-8 μήνες πριν», τόνισε ο κ. Χατζημανώλης.

Δυστυχώς, σύμφωνα με τον ίδιο, δεν έχουν γίνει σοβαρές προσπάθειες να δημιουργηθούν νέοι προορισμοί εντός Ελλάδος με άξονα το λιμάνι και το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης. «Δεν διεκδικήσαμε ποτέ και δεν έχουμε προγράμματα fly and sail, δηλαδή πετώ και παίρνω το πλοίο στην κατάλληλη ώρα. Αν είχαμε τη δυνατότητα να πετάξουμε νωρίς το πρωί για Σάμο, θα μπορούσαμε με απλά πλοία της γραμμής να ταξιδέψουμε για Αγαθονήσι που είναι σε απόσταση 40 λεπτών, Αρκιούς, Κάλυμνο, Λέρο, Τέλενδο, Ψέριμο, δηλαδή σε μία σειρά από νησιά σε μόλις 3 – 4 ώρες πέρα από τους Φούρνους και την Ικαρία, με δωμάτια πιο οικονομικά. Το ίδιο ισχύει και για τη Χίο. Είναι παντελώς άγνωστη γεωγραφικά για τους νέους μας η περιοχή των Ψαρών ή οι Οινούσσες, που έχουν μαγευτικά τοπία, στα οποία ο Βορειοελλαδίτης δεν μπορεί να πάει. Αυτές οι συζητήσεις ολοκληρώνονται τον Σεπτέμβριο, υπογράφονται στη Philoxenia και προβάλλονται στη βαλκανική αγορά όλον τον χειμώνα και όχι τελευταία στιγμή τον Μάιο», ανέφερε και πρόσθεσε: «Μοναδική λύση είναι να κουμπώσει πάνω στις ακτοπλοϊκές συνδέσεις ο κοινωνικός τουρισμός, ο οποίος είναι διαρκώς αυξανόμενος, ξεπερνώντας φέτος το 35% της συνολικής κινητικότητας από το 5% πριν από 15 χρόνια. Όλος αυτός ο κόσμος έχει την εξαιρετική δυνατότητα που του παρέχει η ελληνική Πολιτεία να μπορέσει κλείσει οικονομικά ένα απευθείας δρομολόγιο για Χίο και Σάμο και σε βάθος χρόνου ενός - δύο ετών για Κυκλάδες».