Skip to main content

Δώρον… άδωρον τα φθηνότερα παιχνίδια φέτος λόγω του υψηλού πληθωρισμού στα τρόφιμα

Η μειωμένη αγοραστική δύναμη των Ελλήνων δεν επιτρέπει αγορές ακριβότερων παιχνιδιών όπως συνέβαινε σε παλαιότερες εορταστικές περιόδους

Τον Δεκέμβριο του 2020, η αγορά του παιχνιδιού στην Ελλάδα έζησε μια περίοδο πρωτοφανή για τα δικά της δεδομένα.

Γονείς, στα όρια της παράκρουσης πολλές φορές, έστελναν mail και sms, τα τηλέφωνα στα συνοικιακά παιχνιδάδικα είχαν σπάσει κυριολεκτικά από ενήλικες που έκαναν σαν μικρά παιδιά, αγωνιώντας για το εάν θα προλάβουν το παιχνίδι που τους ζήτησε το βλαστάρι τους, αφού τα αυστηρά μέτρα της πανδημίας δεν επέτρεπαν φυσική παρουσία των πελατών στο κατάστημα, παρά μόνο αγορά με το περίφημο τότε click away.

Την ίδια ώρα οι μικροί επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στο παιδικό παιχνίδι και ούτως ή άλλως περιμένουν τις γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς για να καλύψουν ένα σχεδόν 40% του ετήσιου τζίρου τους είχαν εκπλαγεί αφενός από τον όγκο δουλειάς και αφετέρου από τον μεγάλο κόπο που έκαναν για να καλύψουν τις ανάγκες του πελατολογίου τους, αλλά και για να δικαιολογηθούν για τις ελλείψεις που υπήρχαν στις αποθήκες τους, αφού η ζήτηση είχε ξεπεράσει κάθε προηγούμενο.

Ήδη στα μέσα του Δεκέμβρη τα περισσότερα συνοικιακά καταστήματα παιχνιδιών είχαν φτάσει το 100% του τζίρου της προηγούμενης χρονιάς, διάγοντας μια ανέλπιστα καλή χρονιά.

Τρία χρόνια μετά η κατάσταση είναι τελείως διαφορετική. Το ράλι του πληθωρισμού που ταλανίζει την ελληνική αγορά και φυσικά το πορτοφόλι των καταναλωτών, φέρνει αλλαγές και στην αγορά του παιχνιδιού, που όπως κάθε χρόνο αυτήν την περίοδο έχει τις δόξες της.

Όπως τονίζει στη Voria.gr ο πρόεδρος Συνδέσμου  Ελλήνων Βιοτεχνών Παιδικών Παιχνιδιών και Αμαξών, Γιάννης Παπαδόπουλος, «μετά από εκείνη την πρωτοφανή περίοδο, η αγορά του παιχνιδιού ζει φέτος ένα ακόμα παράδοξο, αφού σε αντίθεση με τα τρόφιμα που βρίσκονται σε ένα ιλιγγιώδες ράλι τιμών, τα παιχνίδια φέτος είναι στις ίδιες τιμές και σε πολλές περιπτώσεις είναι και φθηνότερα».

Ο λόγος αυτής της εξέλιξης, όπως τονίζει, είναι η εντυπωσιακή πτώση του μεταφορικού κόστους, αφού το κοντέινερ φέτος φτάνει τις 2.000 με 3.000 ευρώ, ενώ πέρυσι άγγιζε μέχρι και τις 15.000 ευρώ.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου αυτό έχει ως αποτέλεσμα πολλά είδη να πωληθούν φέτος από 5% έως 10% φθηνότερα, δίνοντας μια αισιόδοξη νότα, αφού πέραν από το γιορτινό κλίμα υπάρχει και μια ένδειξη αποκλιμάκωσης τιμών σε ένα είδος βέβαια που δεν είναι τρόφιμο.

Βέβαια, όπως επισημαίνει ο κ. Παπαδόπουλος,οι εξελίξεις στην Ερυθρά Θάλασσα και τυχόν αλλαγή των δρομολογίων των πλοίων που μπορεί να φτάσουν να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής, ενδέχεται να εκτοξεύσει το κόστος μεταφοράς, κάτι το οποίο μπορεί να μετακυλιστεί και στις τιμές ειδών όπως τα παιχνίδια τις επόμενες εβδομάδες.

Καλάθι, προσφορές και «καβάτζες»

Ο χάρτης της αγοράς σε σχέση με την περίοδο του κορωνοϊού πριν τρία χρόνια είναι κατά πολύ διαφορετικός.

Τότε δεν υπήρχαν πληθωριστικές τάσεις στα τρόφιμα, ενώ οι μεγάλοι παίχτες είχαν βγει εκτός κάδρου, καθώς η μη φυσική παρουσία στο κατάστημα έστρεψε τους περισσότερους στα μικρά καταστήματα.

«Αυτό φέτος φυσικά δεν υπάρχει, οι μεγάλοι της αγοράς του παιχνιδιού παίρνουν το μεγάλο μερίδιο της εορταστικής περιόδου», εξηγεί ο κ. Παπαδόπουλος.

Το φθηνότερα παιδικά παιχνίδια όμως δεν σημαίνει ότι θα προσφέρουν και μεγάλο τζίρο στους επιχειρηματίες, αφού ο πληθωρισμός σε τρόφιμα και ενέργεια, μειώνει τον προϋπολογισμό γονιών, νονών και άλλων υποψήφιων αγοραστών παιχνιδιών.

«Οι γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς είναι παραδοσιακά μια περίοδος που τα παιδιά ζητούν μεγαλύτερα σε μέγεθος και λίγο ακριβότερα παιχνίδια από τους δικούς τους, αφού σε αντίθεση με περασμένες δεκαετίες οι γονείς αγοράζουν πιο συχνά παιχνίδια.  Εάν όμως το μπάτζετ που μπορούν να διαθέσουν γονείς, νονοί κτλ είναι μικρότερο λόγω ακρίβειας σε τρόφιμα και άλλα εορταστικά είδη, τότε αυτό θα έχει άμεση επίπτωση στον εορταστικό τζίρο των εμπόρων παιχνιδιών είτε είναι μικροί, είτε είναι μεγάλοι», τονίζει ο κ. Παπαδόπουλος.

Ένα νέο χαρακτηριστικό της αγοράς παιχνιδιών τα πολύ τελευταία χρόνια είναι και μια μορφή πρώιμης αγοράς παιχνιδιών από γονείς όταν υπάρχουν συμφέρουσες τιμές.

Φέτος για παράδειγμα στην Black Friday παρατηρήθηκε το φαινόμενο από προνοήσαντες και έχοντες τη δυνατότητα γονείς να αγοράζουν τα χριστουγεννιάτικα δώρα των παιδιών όταν δουν ότι αυτά πωλούνται σε τιμές που μπορεί να είναι 30% ή και 40% φθηνότερα από την αρχική τιμή, μια τακτική που ακολουθούν ως επί το πλείστον τα μεγάλα καταστήματα και τα σούπερ μάρκετ.

Την ίδια ώρα το «Καλάθι του Άη Βασίλη» που ανακοίνωσε το υπουργείο Ανάπτυξης και περιέχει αρκετά είδη τα οποία είναι σε εξαιρετικές τιμές για όσους δεν θέλουν να δώσουν υπερβολικά ποσά, είναι σύμφωνα με τον κ. Παπαδόπουλο «μια ευκαιρία να τονωθεί το κλίμα και να δουλέψει η αγορά».

Σύμφωνα με εκτίμηση του ίδιου, ο τζίρος των καταστημάτων τη φετινή περίοδο αναμένεται να κινηθεί στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, ενώ οι έμποροι απεύχονται μια ενδεχόμενη πτώση, αφού οι γιορτές είναι η βάση του ετήσιου τζίρου τους.

Άλλωστε, όπως λέει, η κίνηση συνεχίζεται έως και τον Ιανουάριο για την αγορά των παιδικών αλλά και των ηλεκτρονικών παιχνιδιών.