Skip to main content

Να επιτρέπεται η πώληση ζώων συντροφιάς από pet shops ζητούν οι επαγγελματίες

Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Επαγγελματιών Ζώων Συντροφιάς καταθέτει τις προτάσεις του για το νέο νομοσχέδιο, ζητώντας παράλληλα την επαναδιατύπωσή του.

Την απόσυρση και επαναδιατύπωση του νομοσχεδίου για τα ζώα συντροφιάς ζητά ο Πανελλήνιος Σύλλογος Επαγγελματιών Ζώων Συντροφιάς, ο οποίος κάνει λόγο για σημαντικές ελλείψεις και για ένα σχέδιο νόμου που «θα προκαλέσει περισσότερα προβλήματα αντί να τα λύσει».

Μετά από τηλεδιάσκεψη του ΔΣ του Συλλόγου, τα μέλη τονίζουν πως είναι αντίθετοι στην απαγόρευση πώλησης σκύλου και γάτας από τα Pet Shops, προτείνοντας παράλληλα την «απαγόρευση έκθεσης σκύλου και γάτας στα Pet Shops, ώστε η πώληση να γίνεται μόνο κατόπιν παραγγελίας, κάτι το οποίο γίνεται ήδη από την πλειοψηφία των Pet Shops χωρίς να υπάρχει ακόμα νομική υποχρέωση».

Επιπλέον, ο Σύλλογος ζητά από το αρμόδιο υπουργείο να καταθέσει τις προτάσεις του και να συζητηθούν για να οριστούν εκ νέου οι συνθήκες φύλαξης και πώλησης του σκύλου και της γάτας από τα Pet Shops.

Αναλυτικά η ανακοίνωση του Πανελλήνιου Συλλόγου Επαγγελματιών Ζώων Συντροφιάς:

Κατόπιν τηλεδιάσκεψης του ΔΣ του ΠΑΝ.ΣΥΛ.Ε.Ζ.Σ. επί του νέου Νομοσχεδίου για τα Ζώα Συντροφιάς, που πραγματοποιήθηκε στις 12 Μαΐου 2021, βρισκόμαστε αντίθετοι σε πολλές διατάξεις του νομοσχεδίου, εντοπίζουμε σημαντικές ελλείψεις και θεωρούμε ότι το νομοσχέδιο αποτυγχάνει στο σκοπό του, θα προκαλέσει περισσότερα προβλήματα αντί να τα λύσει και ως εκ τούτου πρέπει να αποσυρθεί και να επαναδιατυπωθεί με τη συμβολή του συνόλου των φορέων. Ειδικότερα:

Ως Σύλλογος στηρίζουμε την υιοθεσία και υπεύθυνη ιδιοκτησία – κηδεμονία ζώων, αλλά είμαστε αντίθετοι στην απαγόρευση πώλησης σκύλου και γάτας από τα Pet Shops, όπως ορίζεται στο Άρθρο 6.8.ε. Προτείνουμε την απαγόρευση έκθεσης σκύλου και γάτας στα Pet Shops, ώστε η πώληση να γίνεται μόνο κατόπιν παραγγελίας, κάτι το οποίο γίνεται ήδη από την πλειοψηφία των Pet Shops χωρίς να υπάρχει ακόμα νομική υποχρέωση. Ζητάμε από το αρμόδιο υπουργείο να καταθέσουμε τις προτάσεις μας και να συζητήσουμε για να οριστούν εκ νέου οι συνθήκες φύλαξης και πώλησης του σκύλου και της γάτας από τα Pet Shops.

Σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στο Ηνωμένο Βασίλειο επιτρέπεται η πώληση σκύλου και γάτας στα Pet Shops, με εξαίρεση τις: Πολωνία, Κροατία, Σλοβενία(1).

Τα αδέσποτα ζώα δεν έχει αποδειχθεί να σχετίζονται με την πώληση σκύλου και γάτας μέσω των Pet Shops.

Με την πώληση μέσω των Pet Shops περιορίζεται το παράνομο εμπόριο.

Οι συνθήκες φύλαξης των ζώων από τα Pet Shops δεν αποδεικνύεται ότι υπολείπονται ή ότι είναι ενάντια στην ευζωία τους σε σχέση με αυτές που επικρατούν στα εκτροφεία και τα ζώα που πωλούνται από τα Pet Shops δεν αποδεικνύεται ότι είναι με κάποιο τρόπο υποδεέστερα από αυτά των εκτροφείων.

Δε νοείται να απαγορεύεται η πώληση σκύλου και γάτας από τα Pet Shops και ταυτόχρονα να επιτρέπεται το εμπόριο τους από το τρίτες χώρες όπως προβλέπεται στο Άρθρο 10.2.

Το Άρθρο 9.5 δημιουργεί συνθήκες αντιτίμου υιοθεσίας σκύλου και γάτας παρόμοιες με αυτές της πώλησης. Η δραστηριότητα αυτή της υιοθεσίας έναντι αντιτίμου έχει χαρακτηριστεί απόl το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο της 3ης Δεκεμβρίου 2015 ότι «υπάρχει βαθμός ομοιότητας μεταξύ της δραστηριότητας που συνίσταται στη διάθεση σκύλων σε άτομα τα οποία δέχονται να τους αναλάβουν έναντι της εκ μέρους τους καταβολής ορισμένου ποσού και της δραστηριότητας που συνίσταται στην πώληση σκύλων από κατάστημα κατοικίδιων ζώων. Επομένως, το πρώτο είδος δραστηριότητας δεν μπορείB να θεωρηθεί ότι στερείται κάθε εμπορικού χαρακτήρα, κατά την έννοια του άρθρου 1, τέταρτο εδάφιο, της οδηγίας 90/425».

Ως εκ των ανωτέρω, η απαγόρευση πώλησης σκύλου και γάτας από τα Pet Shops αντιτίθεται στο Ελληνικό Δίκαιο και στις αρχές αναλογίας και ισότητας.

Επιπρόσθετα, ζητάμε αποτελεσματικό έλεγχο στις ηλεκτρονικές πωλήσεις ζώων, είτε μέσω διαδικτύου είτε μέσω κοινωνικών δικτύων.

Δεν υπάρχει πρόβλεψη για τις απώλειες εισοδήματος ιδιοκτητών Pet Shops που η πώληση σκύλου και γάτας αποτελεί υπολογίσιμο ποσοστό. Δεν υπάρχει πρόβλεψη για τους επαγγελματίες εισαγωγείς σκύλου και γάτας που προμηθεύουν Pet Shops και η οικονομική τους επιβίωση εξαρτάται από αυτό. Δεν υπάρχει πρόβλεψη για τις απώλειες ΦΠΑ και φορολόγησης από το κράτος.

Παρότι ως Σύλλογος υποστηρίζουμε τη στείρωση σκύλου και γάτας, είμαστε αντίθετοι στην υποχρεωτική στείρωση των δεσποζόμενων ζώων όπως ορίζεται στο Άρθρο 5.1.α και στις κυρώσεις που προβλέπονται στο Άρθρο 22.1.7 για την παράλειψη στείρωσης του ζώου από τον ιδιοκτήτη του.

Η στείρωση είναι μια μη αναστρέψιμη κτηνιατρική πράξη η οποία, εκτός από οφέλη εγκυμονεί και ρίσκα και επιφέρει αλλαγές στις ανάγκες του ζώου. Ο ιδιοκτήτης θα πρέπει να έχει το δικαίωμα να αποφασίσει μόνος του για το αν θα προχωρήσει στη στείρωση του ζώου του, εφόσον έχει τη σύμφωνη γνώμη του κτηνιάτρου του.

Ολόκληρη η επιστημονική κοινότητα των κτηνιάτρων έχει τοποθετηθεί ενάντια στην υποχρεωτική στείρωση των δεσποζόμενων ζώων.

Επιπρόσθετα, δεν είναι δυνατή η επιβεβαίωση της στείρωσης παρά μόνο μέσω λαπαροσκοπικής εξέτασης. Αυτό αντιτίθεται στην ευζωία του ζώου.

Τέλος, το Άρθρο 39.3 αφήνει μεγάλο περιθώριο για εξαιρέσεις από την υποχρέωση στείρωσης και τη δυνατότητα εκτροφής, κατά απόφαση της Ειδικής Επιτροπής Παρακαλούθησης του Άρθρου 33, χωρίς να προσφέρει καμία διαφάνεια στη διαδικασία ή πρόβλεψη και ορισμό προϋποθέσεων για αυτές τις εξαιρέσεις.

Η ελευθερία έκφρασης φυσιολογικής συμπεριφοράς του ζώου με κατάλληλες συνθήκες διαβίωσης και κοινωνικοποίησης, όπως προβλέπεται στο Άρθρο 2.2.ν σε σχέση με την εξασφάλιση καταλύματος προσαρμοσμένο στο φυσικό τρόπο διαβίωσης του ζώου, όπως προβλέπεται στο Άρθρο 5.1.ε θεωρούμε ότι, αν και κινούνται στη σωστή κατεύθυνση, είναι αρκετά ασαφείς ως ορισμοί και αφήνουν πολλά περιθώρια εσφαλμένης ερμηνείας τους. Σε συνδυασμό με τις βαρύτατες ποινές που προβλέπονται στα Άρθρα 21, 22 και ιδίως στο Άρθρο 28, φοβόμαστε ότι θα μπορούσαν να επιφέρουν ποινές δυσανάλογες του παραπτώματος στον ενδεχομένως ανυποψίαστο για τη βαρύτητα της πράξης του παραβάτη. Επίσης, φοβόμαστε ότι εύκολα μπορεί να γίνει εκμετάλλευση αυτής της ασάφειας εις βάρος τόσο των ιδιοκτητών ζώων συντροφιάς, όσο και των επαγγελματιών του χώρου.

Το Άρθρο 28 προβλέπει αποκλεισμό από το ΕΜΖΣ και από θέσεις που μπορούν να επηρεάσουν την ευζωία ενός ζώου για τουλάχιστον 10 έτη, εφαρμοστέες για παραβάτες που εγγράφονται στο Μητρώο Παραβατών. Θεωρούμε ότι επιφέρει ποινές δυσανάλογες των παραπτωμάτων σε περιπτώσεις ελαφρών παραπτωμάτων και ότι πρέπει να επαναξιολογηθεί.

Επίσης, προς ενίσχυση του ανωτέρω αιτήματος μας, ζητάμε οι καταγγελίες για παράβαση των άρθρων του παρόντος νόμου, όπως προβλέπονται στο Άρθρο 36, να είναι μόνο επώνυμες.

Ζητάμε την αυτεπάγγελτη δίωξη του καταγγέλλοντα σε περίπτωση που μια κατηγορία αποδειχθεί ψευδής ή αστήρικτη.

Δε δεχόμαστε την πρόβλεψη του Άρθρου 21.8 για συμμετοχή φιλοζωικών σωματείων ή φιλοζωικών οργανώσεων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα σε δικαστήρια προς υποστήριξη των κατηγοριών εφόσον δε θίγονται οι ίδιες.

Έχουμε ενστάσεις σχετικά με τη σύσταση της Ειδικής Επιτροπής Παρακολούθησης, όπως ορίζεται στο Άρθρο 33. Δεν ορίζεται σαφώς ποιος θα είναι ο πρόεδρος της Επιτροπής, ούτε ποια θα είναι η σχέση του με το αντικείμενο της. Πιστεύουμε ότι θα πρέπει να συμμετέχει μέλος της Γενικής Διεύθυνσης Κτηνιατρικής. Δε βλέπουμε το λόγο συμμετοχής εκπροσώπου φιλοζωικούl σωματείου ή/και οργανώσεων μη κερδοσκοπικούl χαρακτήρα. Η συμμετοχήl ατόμου σε Φιλοζωικόl Σωματείο ή Οργάνωση μη κερδοσκοπικούl χαρακτήρα δεν προϋποθέτει κανένα προσόν, ικανότητα, ιδιότητα ή εξειδίκευση. Είναι παράνομο και αντισυνταγματικόl η συμμετοχήl ιδιωτών στην ανωτέρω Επιτροπή.

Επίσης, θεωρούμε ότι με την ελεύθερη δυνατότητα πρόσβασης στο ΕΜΖΣ από το πλήθος των αρμόδιων υπηρεσιών που προβλέπονται στο Άρθρο 4.8 δε διασφαλίζεται η ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων των ιδιοκτητών και η τήρηση του ιατρικού απορρήτου των ασθενών (ζώων συντροφιάς).

Άλλες διατάξεις που μας βρίσκουν αντίθετους είναι οι:

Άρθρο 2.8: Ο ορισμός του ζώου συντροφιάς δεν είναι πλήρης και δεν καλύπτει ζώα που δεν προορίζονται για λόγους ζωοφιλίας ή συντροφιάς, όπως σκύλοι φύλαξης, γάτες που χρησιμοποιούνται για έλεγχο παρασίτων κλπ.

Άρθρο 3: Διαφωνούμε με τη μεταφορά αρμοδιοτήτων από το καθ’ ύλην αρμόδιο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στο Υπουργείο Εσωτερικών.

Άρθρο 5.1.ζ: Σε περίπτωση που ιδιοκτήτης παραδώσει το ζώο συντροφιάς του στο Δήμο, αυτό το ζώο δεν είναι δυνατόν να επανενταχθεί στο φυσικό του περιβάλλον, δε γνωρίζει πώς να επιβιώσει εκεί και ως πράξη αντιτίθεται στην ευζωία του ζώου. Άρθρο 6.8.β: Πρέπει να προσδιοριστεί ότι απαγορεύεται η πώληση σκύλου και γάτας σε ηλικία κάτω των 10 εβδομάδων. Αυτό προβλέπεται και στα πρόστιμα του Άρθρου

22.1.21. Δεν μπορεί να ορίζεται η απαγόρευση για όλα τα ζώα λόγω των ιδιομορφιών του κάθε είδους. Δεν υπάρχει πρόβλεψη για ζώα κάτω των 10 εβδομάδων που δεν πωλούνται αλλά υιοθετούνται ή χαρίζονται.

Άρθρο 9.6: Η διαδικασία που προβλέπεται για την υιοθεσία αδέσποτου ζώου που περισυλλέγεται από ιδιώτη αποτρέπει την ιδιωτική πρωτοβουλία, η οποία είναι ζωοφιλία στην πιο αγνή της μορφή και αντιτίθεται στην ευζωία του ζώου.

Άρθρο 10.3: Η απαγόρευση μετακίνησης σκύλου και γάτας στο εσωτερικό της χώρας πριν κάνει τον αντιλυσσικό εμβολιασμό (ελάχιστη ηλικία 12 εβδομάδες) μπορεί να προκαλέσει προβλήματα στη μετακίνηση ιδιοκτήτη μετά του ζώου του και έρχεται σε αντίθεση με την πρόβλεψη του Άρθρου 6.8.β.

Άρθρα 10.4 και 10.7: Η υποχρέωση μετακίνησης ζώου μέσα σε κλουβί με τα μέσα μαζικής μεταφοράς καθιστά αδύνατη τη μεταφορά ζώου μεσαίου ή μεγάλου μεγέθους (άνω των 10 κιλών) μέσα σε λεωφορείο. Προτείνουμε τη δυνατότητα μετακίνησης εκτός κλουβιού στα λεωφορεία, με χρήση φίμωτρου.

Άρθρο 12.2.α: Η δυνατότητα διαμονής ζώου σε ταράτσα πολυκατοικίας δύναται να καταστεί επικίνδυνη για το ζώο και αντιτίθεται στους κανόνες ευζωίας του.

Άρθρο 16: Σε καταγγελίες κακοποίησης θα πρέπει να απαιτείται κτηνιατρική γνωμάτευση από τη τοπική Διεύθυνση Κτηνιατρικής για την επιβεβαίωση της.

Επιπρόσθετα, σε σχέση με το Άρθρο 5.1.β ζητάμε υποχρέωση ανάρτησης πινακίδας σε εμφανές σημείο σε όλα τα κτηνιατρεία, όπου ο ιδιοκτήτης θα ενημερώνεται ότι:

«Η σήμανση σκύλου και γάτας και η εγγραφή τους στο ΕΜΖΣ είναι υποχρεωτική. Κτηνιατρικές πράξεις που τελούνται σε μη σημασμένα ζώα δε φέρουν ουδεμία νομική ισχύ. Την πλήρη ευθύνη έχει ο ιδιοκτήτης του ζώου».

Θέλουμε να τονίσουμε ότι η δημιουργία κρατικών δομών οφείλει να είναι μακροπρόθεσμη και δε μπορείl να στηρίζεται στα φιλοζωικάl σωματεία και οργανώσεις μη κερδοσκοπικούl χαρακτήρα που όταν πάψουν να υπάρχουν αδέσποτα δε θα έχουν πλέον λόγο ύπαρξης. Το να βασιστεί το Κράτος σε αντίστοιχα σωματεία και οργανώσεις αναιρεί τον ίδιο το ρόλο της Κρατικής Μέριμνας.

Συμφωνούμε ότι στόχος είναι ο περιορισμός και η σταδιακή εξάλειψη των αδέσποτων ζώων, η ευζωία των ζώων συντροφιάς και η δημόσια ασφάλεια.

Ωστόσο, πιστεύουμε ότι το παρόν νομοσχέδιο δεν εκφράζει με ορθό τρόπο την επίτευξη των στόχων αυτών.

Η επιβολή πληθώρας διαδικασιών, περιορισμών και βαρύτατων προστίμων φοβόμαστε ότι θα προκαλέσει αντιδράσεις από τους πολίτες, με αποτέλεσμα μαζικές εγκαταλείψεις ζώων υπό το φόβο των προστίμων και θα τους απομακρύνει από τη ζωοφιλία. Το αποτέλεσμα θα είναι αντίθετο από το στόχο του νομοσχεδίου.

Ως Σύλλογος, τοποθετούμαστε πάνω σε αυτό το νομοσχέδιο ως οφείλουμε, με τις παρατηρήσεις και προτάσεις για διόρθωση συγκεκριμένων εδαφίων που κρίνουμε εσφαλμένα.

Εξακολουθούμε να πιστεύουμε ότι το παρόν νομοσχέδιο πρέπει να αποσυρθεί ως έχει και να ξεκινήσει η θέσπιση του σε νέες βάσεις ή να εξακολουθήσει να ισχύει η παρούσα νομοθεσία, την οποία κρίνουμε σε γενικές γραμμές επαρκή, άσχετα με το κατά πόσο γίνεται εφαρμογή των νόμων. Σε οποιαδήποτε περίπτωση, είτε θέσπιση νέου νομοθετικού πλαισίου είτε τροποποίηση του υπάρχοντος, να γίνει με διαδικασία διαβούλευσης που θα περιλαμβάνει το σύνολο των φορέων.

Η Κυβέρνηση και το αρμόδιο Υπουργείο Εσωτερικών πρέπει να προσέξουν στην προσπάθεια τους να επιτευχθεί ένα μέρος του στόχου να μην προκληθούν αρνητικές επιπτώσεις στο σύνολο.

Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Επαγγελματιών Ζώων Συντροφιάς έχει προτάσεις προς συζήτηση βασισμένες στη γνώση, την εξειδίκευση, την εμπειρία και τη μεγάλη αγάπη των μελών του για τα ζώα συντροφιάς.