Skip to main content

Πράσινο φως στην Elpedison για δεύτερο πλοίο αποθήκευσης LNG στον Θερμαϊκό

Στην περιοχή του Θερμαϊκού Κόλπου και συγκεκριμένα σε απόσταση 3,5 χιλιομέτρων νοτιοδυτικά του προβλήτα 6 του λιμανιού της Θεσσαλονίκης σχεδιάζεται ο Υπεράκτιος Τερματικός Σταθμός της Elpedison

Την τροποποίηση της αρχικής άδειας Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) της Elpedison για την κατασκευή πλωτής δεξαμενής αποθήκευσης LNG και επαναεριοποίησης στον Θερμαϊκό κόλπο ενέκρινε η Ρυθμιστική Αρχής Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ).

Να σημειωθεί ότι ο Υπεράκτιος Τερματικός Σταθμός (ΥΦΑ)  θα βρίσκεται στην περιοχή του Θερμαϊκού Κόλπου και συγκεκριμένα σε απόσταση περίπου 3,45 χιλιομέτρων νότια-νοτιοδυτικά του προβλήτα 6 του Λιμένα της Θεσσαλονίκης και περίπου 3,12 χιλιόμετρα ανατολικά της πλησιέστερης δυτικής ακτογραμμής. Ο υποθαλάσσιος αγωγός θα έχει μήκος περίπου 4.500 μέτρα.

Με την τροποποιητική απόφαση δίνεται η άδεια στην εταιρεία να αναπτύξει τον πλωτό σταθμό με δύο πλοία, ένα αποθήκευσης και αεριοποίησης (FSRU) και ένα επιπλέον που θα είναι μόνο για αποθήκευση αερίου (FSU). Συνολικά, τα δύο πλοία θα έχουν συνολική χωρητικότητα 250-280.000m3 LNG από 170.000m3 LNG που ήταν η αρχική άδεια.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το μη δεσμευτικό market test ολοκληρώθηκε με επιτυχία, καθώς εκδηλώθηκε ενδιαφέρον από εγχώριες και διεθνείς εταιρείες. Τους επόμενους μήνες αναμένεται να ξεκινήσει η διαβούλευση για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Eπιπτώσεων. Μετά το τέλος της διαβούλευσης, που προσδιορίζεται χρονικά για το φθινόπωρο, θα ακολουθήσει το δεσμευτικό market test.

Αναλυτικότερα, στη συνέχεια σχετικού αιτήματος της Elpedison η ΡΑΑΕΥ ενέκρινε τις ακόλουθες τρεις αλλαγές
-Την εγκατάσταση της πλωτής δεξαμενής σε νέα θέση, η οποία βρίσκεται περί τα 150 μέτρα δυτικά από την αρχική θέση
- Την προσθήκη δεύτερου πλοίου FSU στον Πλωτό Τερματικό Σταθμό ΥΦΑ. Συγκεκριμένα η υποδομή θα αποτελείται από ένα FSRU και ένα FSU, τα οποία θα είναι μόνιμα αγκυροβολημένα σε αγκυροβόλιο νησίδων επί πασσάλων με κεντρική πλατφόρμα (breasting and mooring dolphins with central platform). Η κεντρική πλατφόρμα θα φιλοξενεί τον εξοπλισμό μεταφοράς ΥΦΑ από το ένα πλοίο στο άλλο, τις συνδέσεις μεταξύ του αεριοποιητή του FSRU και του υποθαλάσσιου αγωγού, καθώς και άλλες απαραίτητες εγκαταστάσεις. Έτσι η δυναμικότητα αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου στα δύο πλοία θα κυμανθεί μεταξύ 250.000 m3 -280.000m3 εντός δεξαμενών τύπου Moss ή Membrane.
-Την αλλαγή της όδευσης του υποθαλάσσιου αγωγού, μήκους περίπου 4,5km, με βάση τα στοιχεία της γεωφυσικής και βυθομετρικής μελέτης που εκπόνησε η εταιρεία, ώστε να αποφεύγονται διασταυρώσεις με άλλους αγωγούς και άλλα εμπόδια.

Έτσι, μετά την τροποποίηση της υπ’ αριθμ, 714/2022 Άδειας ΑΣΦΑ ως προς τη χωροθέτηση και τα τεχνικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά, αυτά διαμορφώνονται ως ακολούθως:

Περιγραφή του Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου

Το ΑΣΦΑ αφορά στην κατασκευή:
Α. Υπεράκτιου Πλωτού Τερματικού Σταθμού ΥΦΑ ο οποίος περιλαμβάνει:
• Πλωτή Μονάδα Αποθήκευσης και Αεριοποίησης (Floating Storage and
Regasification Unit) [FSRU]
• Πλωτή Μονάδα Αποθήκευσης (Floating Storage Unit) [FSU]
• Μόνιμο αγκυροβόλιο νησίδων επί πασσάλων με κεντρική πλατφόρμα (breasting
and mooring dolphins with central platform).
B. Υποθαλάσσιου και Χερσαίου αγωγού Φυσικού Αερίου για τη διοχέτευση του φυσικού
αερίου στο Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) μέσω νέου Μετρητικού
Σταθμού καθώς και στις μονάδες ηλεκτρoπαραγωγής της Elpedison.
Β. Υποθαλάσσιος και Χερσαίος αγωγός φυσικού αερίου

Υποθαλάσσιος αγωγός

Όπως επισημαίνεται στο έγγραφο της απόφασης, «ο υποθαλάσσιος αγωγός θα έχει μήκος περίπου 4.500 μέρα. Για λόγους ασφάλειας και προστασίας, τμήμα του αγωγού (μέχρι και το σημείο προσαιγιάλωσης) θα βρίσκεται εντός ορύγματος όπου και θα επιχωματωθεί. Η λεπτομερής όδευση του υποθαλάσσιου αγωγού και ο ακριβής προσδιορισμός του σημείου προσαιγιάλωσής του θα προσδιοριστούν στο στάδιο του βασικού σχεδιασμού του έργου. Η έξοδος του υποθαλάσσιου αγωγού στην ακτή και η σύνδεσή του με τον χερσαίο αγωγό θα πραγματοποιηθεί σε ζώνη αιγιαλού, για την παραχώρηση της οποίας η Εταιρεία θα προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες με τις αρμόδιες υπηρεσίες, ενώ στη συνέχεια ο χερσαίος αγωγός και ο συνοδός εξοπλισμός θα εγκατασταθούν εντός ιδιοκτησίας Ελληνικών Πετρελαίων».

Η όδευση του χερσαίου αγωγού

Επισημαίνεται, επίσης, ότι  χερσαίος αγωγός φυσικού αερίου θα έχει μήκος περίπου 7 χιλιόμετρα και θα καταλήγει στο χώρο εγκατάστασης του νέου μετρητικού / ρυθμιστικού Σταθμού Παραλαβής αερίου που θα κατασκευαστεί και θα λειτουργείται από τον ΔΕΣΦΑ στην περιοχή των Διαβατών Θεσσαλονίκης, καθώς και στους μετρητικούς σταθμούς που θα κατασκευαστούν προκειμένου να εξυπηρετούνται οι καταναλώσεις των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής της «Elpedison Α.Ε.» στην Θεσσαλονίκη.

Η όδευση του χερσαίου αγωγού θα πραγματοποιηθεί εντός των παρακάτω ζωνών:
• Ζώνη 1: Εντός του υφιστάμενου σωληνοδιαδρόμου του ομίλου «HELLENiQ ENERGY».
• Ζώνη 2: Όδευση παράλληλα στον υφιστάμενο αγωγό υδροδότησης του σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της ELPEDISON Α.Ε.
• Ζώνη 3: Νέα όδευση εντός ιδιοκτησίας του ομίλου «HELLENiQ ENERGY», μέχρι και τη σύνδεσή του με το νέο μετρητικό σταθμό του ΕΣΦΑ, αλλά και τους μετρητικούς σταθμούς εξυπηρέτησης των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής της «Elpedison Α.Ε.».