Skip to main content

Σταθμός Βενιζέλου: Έφτασε η ώρα της κρίσης-Tι θα γίνει σήμερα στο ΚΑΣ

Τι προβλέπει η σημερινή διαδικασία της έκτακτης συνεδρίασης του ΚΑΣ για τον σταθμό Βενιζέλου - Οι παρεμβάσεις - Η τοποθέτηση Μπουτάρη

Στις 6 το απόγευμα πρόκειται να ξεκινήσει στην Αθήνα η κρίσιμη έκτακτη συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου το οποίο καλείται να γνωμοδοτήσει επί της πρότασης την οποία κατέθεσε το υπουργείο Πολιτισμού για την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης με τη μέθοδο της προσωρινής απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων.

Πρόκειται ουσιαστικά για τη μελέτη την οποία κατέθεσε, δια μέσου του υπουργείου, η Αττικό Μετρό Α.Ε.

Η σημερινή θα είναι η έκτη φορά, στο διάστημα από το 2013 έως το 2017, που το ΚΑΣ καλείται να γνωμοδοτήσει για τον συγκεκριμένο σταθμό. Με τις προηγούμενες αποφάσεις του έχει κατά καιρούς υιοθετήσει όλες τις δυνατές λύσεις, από την πλήρη απομάκρυνση των αρχαιοτήτων (2013) έως την κατασκευή του σταθμού με την κατά χώρα διατήρηση και ανάδειξη των ευρημάτων (2017), γνωμοδότηση η οποία είναι ακόμη σε ισχύ.

Τι προβλέπει η διαδικασία

Η σημερινή διαδικασία προβλέπει αρχικά να γίνει παρουσίαση της μελέτης της Αττικό Μετρό Α.Ε. από τον πρόεδρο της εταιρείας Νίκο Ταχιάο, τον διευθύνοντα σύμβουλο Νίκο Κουρέτα και άλλα επιστημονικά στελέχη της εταιρείας. Στη συνέχεια θα κληθούν να εκφράσουν τη γνώμη τους όσοι έχουν ζητήσει να παρέμβουν, κυρίως από τη Θεσσαλονίκη.

Σύμφωνα με πληροφορίες παρεμβάσεις θα κάνουν ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας, ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας, ο Πάρις Μπίλλιας ως εκπρόσωπος του Τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας του ΤΕΕ καθώς και εκπρόσωποι της Κίνησης για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς η οποία συγκροτήθηκε πριν από μερικούς μήνες προκειμένου να αποτρέψει την απομάκρυνση των αρχαιοτήτων. Εκ μέρους της Κίνησης θα μιλήσουν πιθανότατα τρεις, ο τέως δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης, ο πρόεδρος της Κίνησης, δικηγόρος Φωκίων Δεληγιάννης και ο καθηγητής του ΑΠΘ Χρήστος Αναγνωστόπουλος ο οποίος θα παρουσιάσει μελέτη για τη διατήρηση των αρχαιοτήτων, ενώ θα παρίσταται και μία αρχαιολόγος, μέλος της Κίνησης.

Αυτά έλεγα ήδη από το 2013

Οι κ. Ζέρβας, Τζιτζικώστας και Μπίλλιας θα ταχθούν υπέρ της λύσης την οποία προτείνει η Αττικό Μετρό Α.Ε., δηλαδή της κατασκευής του σταθμού με τη μέθοδο της προσωρινής απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων. “Είμαι ο μόνος που δικαιούμαι να λέω ότι τη λύση αυτή υποστήριξα διαχρονικά, από την πρώτη στιγμή ως και τώρα, χωρίς να αλλάζω γνώμη κάθε τόσο, όπως έκαναν άλλοι” ανέφερε στη Voria.gr ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης. Ο κ. Ζέρβας, ο οποίος είναι και μηχανικός, έχει γνώση της μελέτης της Αττικό Μετρό Α.Ε. την οποία θεωρεί απολύτως ρεαλιστική και υλοποιήσιμη εντός των χρονικών ορίων, ως τον Απρίλιο του 2023, που έχει θέσει η κυβέρνηση.

Στην παρέμβασή του ο κ. Ζέρβας αναμένεται να επισημάνει ότι η μέθοδος η οποία είχε υιοθετηθεί το 2017, ανατρέποντας προηγούμενη απόφαση για απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων, θα σημάνει μεγάλες καθυστερήσεις, πέρα από τα αυξημένα κόστη, καθυστερήσεις τις οποίες δεν αντέχει η πόλη, οι επαγγελματίες αλλά και οι πολίτες οι οποίοι ταλαιπωρούνται εξ αιτίας και των πολύ μεγάλων προβλημάτων τα οποία αντιμετωπίζει ο ΟΑΣΘ.

Στην επισήμανση της Voria.gr ότι σε τυχόν υιοθέτηση από το ΚΑΣ της πρότασης της Αττικό Μετρό Α.Ε. μπορεί να υπάρξουν νέες καθυστερήσεις εξ αιτίας προσφυγών στο Συμβούλιο της Επικρατείας, όπως έχουν ήδη προαναγγείλει οι αρχαιολόγοι, η απάντηση του κ. Ζέρβα ήταν “ο καθένας ας αναλάβει τις ευθύνες του...”.

Υπέρ της λύσης την οποία προτείνει η Αττικό Μετρό Α.Ε. θα ταχθεί και ο κ. Τζιτζικώστας ο οποίος θα επισημάνει, παράλληλα, ότι με αυτήν τη λύση συμφωνεί και η συντριπτική πλειονότητα των φορέων της Θεσσαλονίκης.

Η παρέμβαση του Γ. Μπουτάρη

Από την πλευρά του ο τέως δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης δήλωσε στην Voria.gr ότι θα επαναλάβει όσα είχε πει και το 2017 στο ΚΑΣ, ότι δηλαδή θα είναι εγκληματικό λάθος σε βάρος της πόλης η απόσπαση των αρχαιοτήτων, θέση η οποία τότε είχε εισακουστεί από τα μέλη του Συμβουλίου. “Δεν καταλαβαίνω για ποιο λόγο θα αλλάξουν τώρα θέση”, σημείωσε ο τέως δήμαρχος.

Η μελέτη για την απόσπαση και την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων επί της οποίας καλείται να γνωμοδοτήσει σήμερα το ΚΑΣ, συντάχθηκε από την Αττικό Μετρό Α.Ε. και παραδόθηκε στα 15 μέλη του Συμβουλίου, μέσω του υπουργείου Πολιτισμού, την προηγούμενη εβδομάδα.

Σύμφωνα με αυτήν, μετά την απόσπαση και επανατοποθέτηση, στο χώρο του σταθμού θα παραμείνει το 92% των αρχαιοτήτων, με το εκτιμώμενο επιπλέον κόστος της νέας συμπληρωματικής σύμβασης για την κατασκευή του σταθμού να ανέρχεται στα 15 εκατ. ευρώ ενώ, σύμφωνα με εκτιμήσεις της σημερινής διοίκησης της Αττικό Μετρό Α.Ε. το επιπλέον κόστος με τη μέθοδο της κατά χώρα παραμονής των αρχαιοτήτων θα ανέλθει στα 55 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες εκτιμήσεις, η κατασκευή του σταθμού με τη μέθοδο της απόσπασης και επανατοποθέτησης θα ολοκληρωθεί τον Απρίλιο του 2023, ενώ με την άλλη μέθοδο, θα τελειώσει το 2026.