Skip to main content

STEAMing the Future: Το Ανατόλια ανοίγει παράθυρο στο μέλλον για μαθητές της δυτικής Θεσσαλονίκης

Το δωρεάν εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Κολλεγίου Ανατόλια που απευθύνεται σε παιδιά που θέλουν να καλλιεργήσουν ψηφιακές δεξιότητες

Την ευκαιρία σε παιδιά Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου της δυτικής, κυρίως, Θεσσαλονίκης να εκπαιδευτούν σε τομείς που αφορούν νέες ψηφιακές δεξιότητες, Internet of Things (Διαδίκτυο των Πραγμάτων), να εξοικειωθούν με τεχνολογίες που τώρα αναπτύσσονται, καθώς και να επιλύσουν προβλήματα που δεν έχουν ακόμη εμφανιστεί δίνει το κολλέγιο Ανατόλια μέσω του προγράμματος «STEAMing the Future».

Tο δωρεάν εκπαιδευτικό πρόγραμμα «STEAMing the Future» με φορέα υλοποίησης το Κολλέγιο Ανατόλια απευθύνεται σε παιδιά που θέλουν να καλλιεργήσουν ψηφιακές δεξιότητες και δεξιότητες κριτικής σκέψης, ενώ στοχεύει και στην εξοικείωση των μαθητών/τριών με την εκπαίδευση STE(Α)M / Science, Technology, Arts, Engineering, Mathematics και τα επαγγέλματα του μέλλοντος. Έτσι από το STEM πάμε στο STEAM και δημιουργούνται νέες συνέργειες και προοπτικές. Το πρόγραμμα δίνει αρκετή έμφαση και στη γεφύρωση του έμφυλου ψηφιακού χάσματος σε τομείς της τεχνολογίας. 

Ο κάθε κύκλος μαθημάτων διαρκεί δύο Σαββατοκύριακα και αποτελείται από επτά μαθήματα. Οι θεματικές περιλαμβάνουν ενδεικτικά: Εισαγωγή στον Προγραμματισμό, Ρομποτική και Αυτοματοποίηση, Διαδίκτυο Πραγμάτων, Σχεδίαση 3D, Ανάπτυξη Εφαρμογών, Μεγάλα Δεδομένα και Αναλυτική, Επιστήμη των Πολιτών. Στα παιδιά του Δημοτικού τα μαθήματα που προσφέρονται είναι: Υπολογιστική Σκέψη – Διασκεδάζοντας με Γρίφους, Ο Κόσμος της Μηχανικής, Βιωσιμότητα και Περιβάλλον – Το κλίμα αλλάζει, εμένα με νοιάζει, Τεχνητή Νοημοσύνη & Δημιουργικότητα.

Παιδιά από δημόσια κυρίως σχολεία της δυτικής Θεσσαλονίκης συναντιούνται στους χώρους του κολλεγίου κάνουν παρέες, συνεργάζονται και διδάσκονται με ευφάνταστους τρόπους πώς να αναπτύσουν τις ψηφιακές τους δεξιότητες. 

Image

«Μου άρεσε πολύ που δουλέψαμε με μαρσμέλοους ενώ φτιάχναμε τα κτήριά μας για να τα ελέξγουμε αν αντέχουν στον σεισμό», είπε μία μαθήτρια Δημοτικού που συμμετέχει στο πρόγραμμμα, ενώ όλοι συμφώνησαν πως τους αρέσει να περνάνε τον χρόνο τους δημιουργικά. 

 

Μάλιστα, στη δράση συμμετέχουν και παιδιά Ρομ. 

Για τη σημασία της δημιουργίας ενός STEAM center δράσεις για όλη την εκπαιδευτική κοινότητα μίλησε η Ηρώ Κολιάκου, συντονίστρια Προγραμμάτων STEAM του κολλεγίου. «Θέλουμε τα παιδιά να μάθουν βιωματικά για την τεχνολογία και οι μαθήτριες και οι μαθητές να καλλιεργούν δεξιότητες που θα τις/τους βοηθήσουν να προσαρμοστούν και να εξελιχθούν στον πραγματικό κόσμο», τόνισε.

«Παιδιά Δημοτικού ασχολούνται με την αντισεισμική θωράκιση, φτιάχνουν κατασκευές και σκέφτονται όχι μόνο το πόσο ανθεκτική θα είναι η κατασκευή τους, αλλά και άλλες παραμέτρους όπως το κόστος και τη βιωσιμότητά τους», τόνισε. Τα μεγαλύτερα παιδιά, Γυμνασίου και Λυκείου, ασχολούνται με ψηφιακές δεξιότητες και οι γνώσεις αυτές εφαρμόζονται αρκετά στην έξυπνη γεωργία, όπου δημιουργούν ένα σύστημα όπου οι αγρότες θε ελέγχουν απομακρυσμένα τη δραστηριότητά τους. Το συγκεκριμένο πεδίο επιλέχθηκε διότι στην Ξάνθη πολλά παιδιά ήταν από αγροτικές οικογένειες», δήλωσε. 

Image

Το πρόγραμμα ξεκίνησε από την Ξάνθη αλλά και διαδικτυακά για όλη την Ελλάδα τον περασμένο Δεκέμβριο.

Συμμετείχαν συνολικά πάνω από 300 μαθητές, εκ των οποίων το 62% ήταν αγόρια, και το 38% κορίτσια, ενώ το 89% των παιδιών που συμμετείχαν και στους τέσσερις (δύο διά ζώσης και δύο online) κύκλους του προγράμματος φοιτούν σε δημόσια σχολεία.

«Το πρόγραμμα ήρθε φέτος και στη Θεσσαλονίκη και εστιάζουμε στα παιδιά από τη δυτική Θεσσαλονίκη καθώς εκεί μπορεί να έχουν λιγότερες ευκαιρίες να συμμετέχουν σε αντίστοιχα προγράμματα. Τα μαθήματα προσφέρονται χωρίς χρέωση σε μαθητές/τριες Δημοτικών, Γυμνασίων και Λυκείων από περιοχές της Δυτικής Θεσσαλονίκης. Για τη διευκόλυνση των παιδιών, το Κολλέγο Ανατόλια έχει αναλάβει τη μεταφορά τους με σχολικά λεωφορεία», σημείωσε. 

Μάλιστα, πολλοί από τους εκπαιδευτικούς είναι προπτυχιακοί ή μεταπτυχιακοί φοιτητές που είναι πιο κοντά ηλιακά με τα παιδιά. 

Να σημειωθεί ότι μέσω του προγράμματος γίνεται προσπάθεια ενθάρρυνσης όλων και περισσότερων κοριτσιών να συμμετέχουν, καθώς από τους 50 μαθητές της Θεσσαλονίκης ένα στα τρία είναι κορίτσια. Η κ. Κολιάκου τόνισε πως γίνονται δράσεις με ιστορίες με γυναίκες του παρόντος, του παρελθόντος και του μέλλοντος που είναι σωστά πρότυπα. 

Ο πρόεδρος του κολλεγίου Ανατόλια, δρ Πάνος Βλάχος, μίλησε για τη σημασία της ανάδειξης ψηφιακών δεξιοτήτων αλλά και την ένταξη της τεχνολογίας στη διαδικασία της εκπαίδευσης. «Στη λογική αυτή το σχολείο προσπαθεί να κάνει διάχυση των πρακτικών του και σε άλλα μέρη της Ελλάδας αλλά και σε άλλες κοινωνικές ομάδες, προκειμένου τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με τεχνολογίες αιχμής. Η γνώση δεν φτάνει, πρέπει να εστιάσουμε στην ομαδική σκέψη. Αυτό κάνουμε και στα συγκεκριμένα προγράμματα που πιάνουν διάφορες περιοχές της χώρας». 

Ο υπεύθυνος Διαχείρισης Προγραμμάτων του ιδρύματος Μποδοσάκη, Σοφοκλής Δανασσής, σχολίασε πως στόχοι του ιδρύματος είναι η στήριξη πρωτοβουλιών που συμβάλουν στην ενίσχυση της παιδείας. «Έχει σημασία για εμάς πως το πρόγραμμα αυτό στηρίζει απομακρυσμένες περιοχές, μιας και ξεκίνησε από την Ξάνθη, όπου υπάρχουν μαθητές από ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες. Επίσης, το πρόγραμμα στοχεύει στην προώθηση της ισότητας των φύλων κάτι που είναι κυρίαρχη προτεραιότητά μας. Αν και ο τομέας STEAM θεωρείται βασικός πυλώνας για την οικονομία κάθε χώρας, οι περισσότερες εταιρείες δεν έχουν καταφέρει να μειώσουν την υποεκπροσώπηση των γυναικών», ενώ σχολίασε τη σημασία των συνεργειών με άλλα κοινωφελή ιδρύματα, όπως με το ίδρυμα Λάτση.

Με τη σειρά της η γενική διευθύντρια του κοινωφελούς ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση, Εύα Λιανού, σχολίασε πως είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι παιδιά από δημόσια σχολεία έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν σε τέτοια προγράμματα που προάγουν τις ψηφιακές αλλά και τις ήπιες δεξιότητες και έχουν ως στόχο την παροχή ίσων ευκαιριών στην εκπαίδευση αλλά και στη γεφύρωση του έμφυλου ψηφιακού χάσματος. «Επειδή και εμείς ως ίδρυμα έχουμε δώσει προτεραιότητα στις υποτροφίες μεταπτυχιακών που άπτονται της 4ης Βιομηχανικής Επαναστάσης, βλέπουμε πως αν και είναι μικρότερες αριθμητικά οι αιτήσεις από γυναίκες, είναι πολύ ψηλό το επίπεδό τους». δήλωσε, ενώ μίλησε και για τη σημασία της καλλιέργειας ψηφιακών δεξιοτήτων και από τους καθηγητές. 

Image

Το πρόγραμμα

To πρόγραμμα ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του 2022, με την υποστήριξη του Ιδρύματος Μποδοσάκη με χρονικό ορίζοντα τριετίας, προσφέροντας χωρίς χρέωση

  • διά ζώσης προγράμματα σε παιδιά ηλικίας 14 - 18 ετών από την περιοχή της Ξάνθης, στο Xanthi TechLab
  •  και διαδικτυακά για το σύνολο της μαθητικής κοινότητας στην Ελλάδα.

Την πρώτη χρονιά 2022-2023, το πρόγραμμα παρακολούθησαν συνολικά 303 μαθητές/τριες στη δια ζώσης ή στην online μορφή του.

  • Περίπου το 62% ήταν αγόρια, και το 38% κορίτσια.
  • Το 89% των παιδιών που συμμετείχαν και στους τέσσερις (δύο διά ζώσης και δύο online) κύκλους του Προγράμματος φοιτούν σε δημόσια σχολεία  Οι δύο online κύκλοι προσέφεραν τη δυνατότητα σε παιδιά από κάθε γωνιά της Ελλάδας (Ηράκλειο Κρήτης, Κάρπαθο, Ρόδο, Αγρίνιο, Ορεστιάδα, Μυτιλήνη, Ιωάννινα, Κέρκυρα, Λευκάδα) να γνωρίσουν την εκπαίδευση STEAM.

Το 2023-24, με την υποστήριξη του Ιδρύματος Μποδοσάκη, θα προσφερθούν συνολικά δύο δια ζώσης κύκλοι μαθημάτων (Ξάνθη, Αλεξανδρούπολη), ένας κύκλος online μαθημάτων και ένας κύκλος δωρεάν εργαστηρίων για εκπαιδευτικούς.

Αναλυτικά:

  • Τον Νοέμβριο του 2023 ολοκληρώθηκε ο νέος διά ζώσης κύκλος μαθημάτων στην Ξάνθη με τη συμμετοχή 30 μαθητών/τριών.
  • Ο επόμενος κύκλος διά ζώσης μαθημάτων θα πραγματοποιηθεί στην Αλεξανδρούπολη στο Lighthub (30-31 Μαρτίου 2024, 6 – 7 Απριλίου 2024).
  • Τα online μαθήματα θα ξεκινήσουν τον Ιανουάριο του 2024 και θα ολοκληρωθούν σε δύο Σαββατοκύριακα (27-28 Ιανουαρίου, 3 – 4 Φεβρουαρίου 2024).
  • Ο κύκλος δωρεάν εργαστηρίων για εκπαιδευτικούς θα ανακοινωθεί στις αρχές του 2024.

Η διεξαγωγή του pρογράμματος κατά το πρώτο έτος της υλοποίησής του, είχε ως αποτέλεσμα τη διεύρυνσή του. Το 2023 το Κολλέγιο Ανατόλια προχώρησε στην επέκταση του STEAMing the Future στη Θεσσαλονίκη με την υποστήριξη του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση. Η διεύρυνση αφορά τόσο στην ύλη και στην ηλικιακή ομάδα των μαθητριών και μαθητών, καθώς έχει δημιουργηθεί νέο εκπαιδευτικό υλικό για τα παιδιά του Δημοτικού, όσο και στον τρόπο διεξαγωγής του, καθώς το πρόγραμμα προσφέρεται για πρώτη φορά δια ζώσης στη Θεσσαλονίκη στο Anna Papageorgiou STEM Center του Κολλεγίου Ανατόλια.

Ο πρώτος κύκλος ξεκίνησε στις 25  και 26 Νοεμβρίου 2023 και ολοκληρώνεται στις 2 και 3 Δεκεμβρίου 2023. Σύντομα θα ανακοινωθεί ο δεύτερος κύκλος στο πρώτο τετράμηνο του 2024.

Στον Α’ Κύκλο δια ζώσης μαθημάτων στη Θεσσαλονίκη έχουν εγγραφεί:

  • 25 μαθητές και μαθήτριες Δ’-ΣΤ’ Δημοτικού από 13 διαφορετικά δημόσια σχολεία της Δυτικής Θεσσαλονίκης. 32% των εγγεγραμμένων μαθητών/τριών είναι κορίτσια και 68% είναι αγόρια.
  • 25 μαθητές και μαθήτριες Γυμνασίου-Λυκείου από 14 διαφορετικά δημόσια σχολεία της Δυτικής Θεσσαλονίκης, καθώς και τρία ιδιωτικά εκπαιδευτήρια της περιοχής. Τα τρία παιδιά που προέρχονται από ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, φοιτούν σε αυτά με υποτροφία. Το 36% των εγγεγραμμένων μαθητών/τριών είναι κορίτσια και 64% είναι αγόρια.

Online Διδακτικό Υλικό

Για την υποστήριξη του προγράμματος έχει δημιουργηθεί ο ιστότοπος https://steamingthefuture.gr/ με πληροφορίες για τα μαθήματα, διδακτικό υλικό και προσεγγίσεις που είναι διαθέσιμες σε όλους τους εκπαιδευτικούς, καθώς και ιστορίες
γυναικών που έχουν διαπρέψει στην επιστήμη τους και αποτελούν θετικό πρότυπο
για τα νέα κορίτσια.