Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Παιδιά 6 έως 10 ετών ετοιμάζονται να γίνουν οι διασώστες του μέλλοντος

Την ανάγκη να ενταχθεί στα σχολεία το πρόγραμμα LIFEFORCE, ώστε να εκπαιδευτούν οι μαθητές στην ΚΑΡΠΑ και να σωθούν ζωές, τόνισαν ειδικοί στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου

Μία γυναίκα 40 ετών καταρρέει μέσα στην αίθουσα Μανόλης Αναγνωστάκης του δημαρχείου Θεσσαλονίκης. Στο σημείο βρίσκονται οι 16χρονες Στέλλα και Γεωργία, οι οποίες διαπιστώνουν ότι η γυναίκα δεν αντιδρά. Ειδοποιούν το 112 και κατόπιν οδηγιών προχωρούν σε καρδιοπνευμονική αναζωογόνηση μέχρι να έρθει το ΕΚΑΒ.

Τα βήματά τους ακολουθούν η 8χρονη Νικολέττα και η 7χρονη Χριστίνα, στο σενάριο που εκτυλίχθηκε στο πλαίσιο της παρουσίασης του προγράμματος LIFEFORCE, που αφορά την εκπαίδευση ΚΑΡΠΑ σε παιδιά ηλικίας 6 έως 10 ετών και υλοποιείται παράλληλα με το αντίστοιχο πρόγραμμα KIDS SAVE LIVES – ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΩΖΟΥΝ ΖΩΕΣ, που αφορά σε παιδιά ηλικίας άνω των 12 ετών. Η Στέλλα και η Γεωργία είναι που εκπαιδεύτηκαν στο πλαίσιο του KIDS SAVE LIVES, είναι μάλιστα οι νεότερες εκπαιδεύτριες στην Ευρώπη, δίνοντας ελπίδα ότι τα επόμενα χρόνια θα ανατραπεί η αρνητική πρωτιά που έχει η χώρα στην καρδιοπνευμονική αναζωογόνηση.

Image

Όπως ανέφερε ο χειρουργός διευθυντής ΕΣΥ (ΓΝΘ Παπαγεωργίου), γραμματέας της Ελληνικής Εταιρείας Επείγουσας Προνοσοκομειακής Φροντίδας Κώστας Φορτούνης, πίσω από το πρόγραμμα βρίσκεται το πρόβλημα της εξωνοσοκομειακής καρδιακής ανακοπής. «Ως γιατρός του δρόμου με 7,5 χρόνια εργασίας στο ΕΚΑΒ έζησα από κοντά εκατοντάδες περιπτώσεις καρδιακής ανακοπής. Σε ποσοστό μεγαλύτερο του 85% αυτών των περιπτώσεων, υπήρχαν αυτόπτες μάρτυρες, δηλαδή συγγενείς, περαστικοί, συνάδελφοι. Ωστόσο μόλις στο 13% των περιπτώσεων επιχείρησαν να κάνουν καρδιοπνευμονική αναζωογόνηση με όποιες γνώσεις είχαν», ανέφερε. Σημείωσε επίσης ότι, σύμφωνα με τη μοναδική μελέτη συστηματικής καταγραφής εξωνοσοκομειακής καρδιακής ανακοπής στην Ελλάδα, που έγινε στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης (2000-2004), σε 1.470 περιπτώσεις παρευρίσκονταν μάρτυρες, αλλά μόνο σε 203 από αυτές επιχειρήθηκαν προσπάθειες αναζωογόνησης, ποσοστό που είναι από τα μικρότερα στην Ευρώπη.

 

Ο διευθυντής του ΕΣΥ επισήμανε ότι μόνος τρόπος να μην πάνε χαμένα τα δισεκατομμύρια που ξοδεύονται είναι οι εκπαίδευση των παιδιών, αναφέροντας ως πρότυπο το παράδειγμα της Δανίας, που θέσπισε από το 2005 την υποχρεωτική εκμάθηση της ΚΑΡΠΑ σε μαθητές σχολείων από τους δασκάλους τους, με αποτέλεσμα τα ποσοστά επιβίωσης από εξωνοσοκομειακή ανακοπή να τριπλασιαστούν. «Δεν υπάρχουν καλύτεροι ανανήπτες από τα παιδιά. Είναι μαθημένα να μαθαίνουν. Μαθαίνουν με έναν τρόπο που μας αφήνει άφωνους. Το κάνουν με μεγαλύτερη επιμέλεια από τους μεγάλους», είπε χαρακτηριστικά, σημειώνοντας ότι στους δύο πανελλήνιους διαγωνισμούς που διεξάχθηκαν τα ποσοστά επιτυχίας ήταν 97% με 98%, καλύτερα δηλαδή από το ίδιο το μηχάνημα. Πλέον, όπως είπε, η πολιτεία στηρίζει το εγχείρημα, με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας να είναι η πρώτη που στήριξε πιλοτικά το πρόγραμμα. «Η πολιτική ηγεσία πρέπει να κάνει το επόμενο βήμα και να εντάξει το πρόγραμμα στο πρόγραμμα των σχολείων», τόνισε.

Image

«Στον αγώνα επιβίωσης τους χρειαζόμαστε όλους. Χρειαζόμαστε και ενηλίκους και τα παιδιά και τα μικρά παιδιά», τόνισε από την πλευρά του ο ιδρυτής και πρόεδρος του KIDS SAVE LIVES – ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΩΖΟΥΝ ΖΩΕΣ, Αναστάσιος Στεφανάκης, ο οποίος ανέφερε ότι από τους δύο φορείς εκπαιδεύτηκαν 52.898 παιδιά με τη συμμετοχή εκατοντάδων εθελοντών εκπαιδευτών. Μάλιστα υπογράμμισε ότι μέσω της εκπαίδευσης σώθηκαν 29 θύματα, εκ των οποίων το ένα το έσωσε ένα 14χρονο κορίτσι στις Αφίδνες Αττικής, που κράτησε ζωντανή την αδερφή της για το καθοριστικό μισάωρο προτού έρθει το ασθενοφόρο από την Αθήνα. «Αν αποφασίσουμε να γίνει υποχρεωτικό μάθημα στα σχολεία, να είναι υποχρεωτική η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών και να τοποθετηθούν μαζικά απινιδωτές στα σχολεία, τότε θα γίνουμε οι εργάτες του μέλλοντος. Θα μπορούν τα παιδιά να σώζουν ζωές τα επόμενα 50 – 60 χρόνια», είπε πρόσθεσε πως στόχος είναι να μπει το πρόγραμμα σε κάθε ευρωπαϊκό δημοτικό σχολείο.

Ο εθελοντής εκπαιδευτής, Θοδωρής Καλύβας, ανέφερε ότι το πρόγραμμα φτιάχτηκε με εργαλεία και δραστηριότητες που επιτρέπουν μέσα από προεκπαίδευση σε βασικές δεξιότητες να προετοιμάσει τα παιδιά, ώστε μεγαλώνοντας να κάνουν την κανονική εκπαίδευση, αλλά και να αλλάξουν τη φιλοσοφία τους. Από την πλευρά της, η εθελόντρια διασώστης, λογοθεραπεύτρια, Σεβαστιάνα Ετμεκτσόγλου εξήγησε ότι για τις ανάγκες της σχολικής τάξης, επιλέχθηκαν εκπαιδευτικά μέσα, όπως μουσική, κιναισθητική (η ικανότητα να χρησιμοποιεί κάποιος το σώμα για να εκφράσει τα συναισθήματα, τις ιδέες, καθώς και την ικανότητα να παράγει ή να μεταμορφώνει τα πράγματα με τα χέρια) και διαδραστικά παιχνίδια, ώστε η διδασκαλία να είναι αποτελεσματική και σε παιδιά με προβλήματα όρασης, ακοής, κατανόησης λόγου, μαθησιακών δυσκολιών, αδύναμης μνήμης, ελλειμματικής προσοχής,  υπερκινητικότητας. «Στόχος μας είναι τα παιδιά να αυτοματοποιήσουν τη γνώση και να δράσουν σε μία επείγουσα κατάσταση», είπε και πρόσθεσε ότι μέχρι στιγμής έχουν εκπαιδευτεί περισσότερα από 600 παιδιά και 50 εκπαιδευτικοί.

Τέλος ο συντονιστής  του προγράμματος, μέλος του Εργαστηρίου Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Δρ Ιωάννης Κόζαρης, επισήμανε πως είναι μία καλή πρακτική συνεργασίας διαφορετικών τομέων. Και πρόσθεσε πως το πρόγραμμα είναι σημαντικό γιατί επιπλέον καλλιεργεί τα ιδανικά της αλληλεγγύης και του εθελοντισμού.

Στο πλαίσιο της διάδοσης του προγράμματος θα πραγματοποιηθεί ημερίδα το Σάββατο 13 Μαΐου, στην οποία θα συμμετάσχει και το στέλεχος του ευρωπαϊκού συμβουλίου αναζωογόνησης και εμπνευστής του προγράμματος KIDS SAVE LIVES, Bernd Böttiger.

Image