Skip to main content

Τι μας έδειξε στη Θεσσαλονίκη ο πρέσβης των ΗΠΑ Τζέφρι Πάιατ

Η πρακτική εμπλοκή του κορυφαίου διπλωμάτη για την επιτυχία ενός εθνικού πρότζεκτ θα μπορούσε να αποτελέσει παράδειγμα προς μίμηση στην Ελλάδα.

Η 83η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης, που ολοκληρώθηκε χθες το βράδυ, είχε το χρώμα των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής. Το περίπτερο της μεγάλης χώρας εντυπωσίασε, καθώς φιλοξένησε ορισμένες από τις μεγαλύτερες και πιο γνωστές πολυεθνικές επιχειρήσεις του πλανήτη με τα επιτεύγματά τους, κάτι μοναδικό για τη ΔΕΘ των τελευταίων δεκαετιών. Επίσης, οι δεκάδες εκδηλώσεις και παρουσιάσεις στο αμφιθέατρο που υπήρχε στο κέντρο του περιπτέρου, αλλά και στην αίθουσα σεμιναρίων, δημιούργησαν ιδιαίτερη δυναμική. Οι διαρκείς ουρές στις δύο εισόδους του περιπτέρου 13 από τους επισκέπτες θύμισαν αρκετά τις χρυσές εποχές της ΔΕΘ, δεκαετίες πριν, όταν η Έκθεση ήταν για τη Θεσσαλονίκη ένα μοναδικό παράθυρο στον κόσμο της επιστήμης και της τεχνολογίας.

Ασφαλώς πίσω από κάθε καλό αποτέλεσμα υπάρχει προσπάθεια, τεχνογνωσία και μεθοδολογία. Στην προκειμένη περίπτωση τα εύσχημα ανήκουν στο Ελληνο-αμερικανικό Επιμελητήριο που οργάνωσε την συμμετοχή των ΗΠΑ, αλλά ο πραγματικά καταλυτικός παράγων της θετικής εξέλιξης των πραγμάτων ήταν ο πρέσβης των ΗΠΑ στην Αθήνα. Όπως αναγνωρίζουν όσοι κινούνται εντός της αμερικανικής αποστολής ο κ. Τζέφρι Πάιατ αποφάσισε από την αρχή να ηγηθεί του συγκεκριμένου πρότζεκτ και να το φτάσει επιτυχώς μέχρι το τέλος ο ίδιος. Όχι, απλώς, αναθέτοντας υποχρεώσεις και δίνοντας εντολές, αλλά εξαντλώντας τις προσωπικές του δυνατότητες για να ενισχύσει την προσπάθεια.

Πέρα από τις αυτονόητες υποχρεώσεις της θέσης του να πείσει την αμερικανική κυβέρνηση να αποδεχθεί την ελληνική πρόσκληση και να οργανώσει όλα τα παράπλευρα –από την επίσκεψη επίσημης αποστολής με δύο υπουργούς μέχρι την έλευση στο Θερμαϊκό της ναυαρχίδας του 6ου στόλου- συμμετείχε ενεργά σε όλα τα στάδια του εγχειρήματος. Από τις επαφές για να πείσει τις εταιρίες – κολοσσούς της χώρας του να συμμετάσχουν, μέχρι το σχεδιασμό του περιπτέρου, αλλά και την σχεδόν καθημερινή πολύωρη παρουσία του στην Έκθεση –και τη Θεσσαλονίκη γενικότερα-, ώστε με το κύρος του να ενθαρρύνει οργανωτές και συμμετέχοντες. Αξίζει να σημειωθεί μόνο την περασμένη Κυριακή 9 Σεπτεμβρίου ο κ. Πάιατ συμμετείχε ούτε λίγο ούτε πολύ σε 16 events, από τις 10 το πρωί στους χώρους της ΔΕΘ μέχρι τις 10 το βράδυ στη Λέσχη Αξιωματικών Φρουράς Θεσσαλονίκης!

Αυτή η πρακτική εμπλοκή του κορυφαίου διπλωμάτη για την επιτυχία ενός εθνικού πρότζεκτ θα μπορούσε να αποτελέσει παράδειγμα προς μίμηση στην Ελλάδα. Οι αμερικανοί βρίσκονται μπροστά από τον υπόλοιπο κόσμο σε πολλά πεδία, κυρίως διότι έχουν τον τρόπο τους. Είναι οργανωμένοι και όπου χρειάζεται «θυσιάζουν» τους τύπους για την ουσία. Είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς Έλληνα διπλωμάτη ή άλλο κρατικό αξιωματούχο να συμπεριφέρεται στο προσκήνιο και στο παρασκήνιο σαν τον Τζ. Πάιατ, προκειμένου να ολοκληρωθεί με τον καλύτερο τρόπο ένα πρότζεκτ, όπως η συμμετοχή σε μία έκθεση, που μπορεί να έχει εθνικά χαρακτηριστικά, αλλά αφορά κυρίως τον ιδιωτικό τομέα. Μέχρι την τελευταία ημέρα της 83ης ΔΕΘ ο αμερικανός πρέσβης στην Αθήνα ενθάρρυνε τη συζήτηση για την αμερικανική παρουσία στη Θεσσαλονίκη και στην ΔΕΘ του 2019, καθώς κατανοεί πως η καλή αρχή πρέπει να έχει ανάλογη συνέχεια, προς όφελος της χώρας του.

Οι διπλωμάτες των ΗΠΑ είναι γνωστοί για την ενεργό ανάμειξή τους σε θέματα οικονομίας και επιχειρήσεων. Είναι στην κουλτούρα τους να λειτουργούν υπέρ των συμφερόντων επιχειρήσεων της πατρίδας τους, χωρίς κανένα κόμπλεξ, μη τυχόν και τους χαρακτηρίσουν πωλητές ή… μεσάζοντες.  Το ίδιο κάνουν –σε μικρότερο βαθμό είναι η αλήθεια- και κάποιοι διπλωματικοί παράγοντες ευρωπαϊκών χωρών, αλλά όχι οι Έλληνες. Οι παρεμβάσεις των δημοσίων λειτουργών της χώρας μας στο εξωτερικό προς όφελος ελληνικών επιχειρήσεων εξαντλούνται συνήθως στο πεδίο της γραφειοκρατίας, του πρωτοκόλλου και των δημοσίων σχέσεων. Για την ελληνική διοίκηση –και για τους περισσότερους διπλωμάτες- οι επιχειρήσεις εκφράζουν τα συμφέροντα των μετόχων τους, των στελεχών τους, ενδεχομένως των εργαζομένων τους, αλλά όχι τη χώρα. Οι βορειοελλαδίτες εξαγωγείς μπορούν να επιβεβαιώσουν αυτή την πραγματικότητα.

Από τις πολλές εμπειρίες που δημιούργησε η φετινή ΔΕΘ ο τρόπος δουλειάς των αμερικάνων στο πεδίο της προβολής και του μάρκετινγκ ήταν κάτι σαν σεμινάριο. Υψηλοτάτου επιπέδου και δωρεάν! Ο τρόπος προσέγγισης των θεμάτων και η επαγγελματική στοχοπροσήλωση μέχρι το τέλος της δουλειάς είναι μια νοοτροπία απαραίτητη για να προκύψουν σημαντικά αποτελέσματα. Όσοι ενδιαφέρονται να προσφέρουν και κατέχουν θέσεις ευθύνης στο ελληνικό σύστημα ας μελετήσουν τη συμπεριφορά του Τζ. Πάιατ σε σχέση με τη συμμετοχή των ΗΠΑ στην 83η ΔΕΘ και δε θα χάσουν.