Skip to main content

Η… αλφαβήτα για την ανάπτυξη του τουρισμού στη Βόρεια Ελλάδα

Πολύς κόσμος στη Βόρεια Ελλάδα αντιλαμβάνεται την αξία της τουριστικής δραστηριότητας και των οικονομικών και αναπτυξιακών προοπτικών που προσφέρει.

Το άρθρο της περασμένης Κυριακής, που δημοσίευσε η Voria.gr με τίτλο «H σκληρή αλήθεια των αριθμών για τον τουρισμό της Βορείου Ελλάδος» είχε σημαντική αναγνωσιμότητα και μέσω κυρίως των social media απέσπασε ευμενή σχόλια.

Το πρώτο βασικό συμπέρασμα της συγκεκριμένης διαδραστικής διαδικασίας είναι ότι πολύς κόσμος στον ευρύτερο βορειοελλαδικό χώρο αντιλαμβάνεται την αξία της τουριστικής δραστηριότητας και των οικονομικών, επιχειρηματικών και αναπτυξιακών προοπτικών που προσφέρει. Επίσης, πολλοί ανάμεσά μας διαπιστώνουν ότι ο τουρισμός είναι πηγή πλούτου για την Ελλάδα, αλλά αφορά κυρίως το νότιο τμήμα της χώρας και τα νησιά. Αντίθετα στη Μακεδονία, τη Θράκη και την Ήπειρο οι δυνατότητες που υπάρχουν μένουν εν πολλοίς αναξιοποίητες για αρκετούς λόγους, μεταξύ των οποίων οι ακόλουθοι τέσσερις:

Πρώτον, λόγω απουσίας βασικών υποδομών.

Δεύτερον, εξαιτίας έλλειψης επενδύσεων.

Τρίτον, λόγω οργανωτικών αδυναμιών και μειωμένης τεχνοκρατικής αντιμετώπισης των θεμάτων –από τη στρατηγική και το σχεδιασμό μέχρι το μάρκετινγκ- τόσο από την πλευρά της πολιτείας, όσο και της αυτοδιοίκησης. Οι εξαιρέσεις που εμφανίζονται από καιρού εις καιρόν απλώς επιβεβαιώνουν τον κανόνα.

Τέταρτον, λόγω απουσίας συνεργασιών και συνεργιών σε οποιοδήποτε επίπεδο.  

Από τα σχόλια που συγκέντρωσε το άρθρο με τα αριθμητικά δεδομένα που δείχνουν ότι στα χρόνια της αύξησης του τουριστικού ρεύματος προς την Ελλάδα ωφελούνται άμεσα η Αθήνα και ο Νότος ξεχωρίζει η άποψη που εξέφρασε ο αναγνώστης ή η αναγνώστρια με κωδικό «0722», που ενδεχομένως ασχολείται με το θέμα είτε λόγω επαγγέλματος είτε λόγω υψηλού ενδιαφέροντος. Σε δυο τρεις παραγράφους γραμμένες με την αμεσότητα της πιάτσας βάζει τα πράγματα σε ρεαλιστική βάση. Χωρίς καλολογικά στοιχεία και χωρίς περιττές αναφορές.

Οπότε καλό είναι να διαβάσουν το κείμενο οι ενδιαφερόμενοι και όσοι από θέση ευθύνης έχουν αρμοδιότητες. Γράφει συγκεκριμένα:  

«Ας αποφασίσει πρώτα τί θέλει η Θεσσαλονίκη, η Χαλκιδική και η υπόλοιπη βόρεια Ελλάδα και μετά βλέπουμε.

Η Αθήνα έχει δουλέψει πάνω στην αρχαία ελληνική παράδοσή της και αυτή την εικόνα περνάει σαν ταυτότητα. Είναι μία, είναι συγκεκριμένη. Η Θεσσαλονίκη τί είναι; Πρωτεύουσα της Μακεδονίας; Βυζαντινή και Οθωμανική Συμβασιλεύουσα; Πρωτεύουσα της ιουδαϊκής διασποράς; Πρωτεύουσα για τον κάθε ένα που δεν αυτοπροσδιορίζεται 100% σαν άνδρας ή γυναίκα; Πόλη - προσκύνημα των Τούρκων στο σπίτι του Ατατούρκ; Ας διαλέξει λοιπόν, σαν τί θέλει να την ξέρει όλος ο κόσμος και ας δουλέψει πρωτίστως πάνω σε αυτή την εικόνα. Και πολύ λιγότερο στις υπόλοιπες. Η Αθήνα διάλεξε και πάνω σε αυτό δουλεύει.

Η Χαλκιδική τί θέλει; Θέλει ποιοτικότερο τουρισμό; Ας φτιάξει πρώτα τις υποδομές της. Γιατί στην Χαλκιδική κάνουν δέκα χρόνια να φτιάξουν 1000 μέτρα στενού ακόμα δρόμου στην Ποτίδαια. Δεν τους φταίει καμία Αθήνα και καμία Θεσσαλονίκη γι’ αυτό. Θέλει ποιοτικότερο τουρισμό; Ας κοιτάξει να προσελκύσει υψηλότερα εισοδήματα, σε συνδυασμό με την Σκιάθο, το Άγιο Όρος και τον Όλυμπο.

Για όσους δεν το έχουν καταλάβει: Αθήνα, Μύκονος, Σαντορίνη, και σε μικρότερο βαθμό Δελφοί, Επίδαυρος και Ύδρα δουλεύουν μαζί, συμπληρώνει το ένα το άλλο. Από την Αθήνα μπορείς να επιλέξεις σύντομες εκδρομές για όλα αυτά τα μέρη. Κι εγώ αν ήμουν ξένος, θα προτιμούσα να πάω δύο μέρες στην Αθήνα, δύο μέρες στη Σαντορίνη και μία στους Δελφους, παρά να έρθω πέντε μέρες στο Πευκοχώρι και μία στην Θεσσαλονίκη κι αυτή μόνος μου.

Άρα προτού συνεχιστεί η γκρίνια, ας αποφασίσει η Βόρεια Ελλάδα γενικά τι θέλει να πουλήσει. Ας σταματήσει ο καθένας να κοιτάει τον εαυτό του. Ας δει ο ένας πως μπορεί να συμπληρώσει τον άλλον για το αμοιβαίο καλό. Και ας σταματήσουν διάφοροι που ακόμα και στο ραδιόφωνο της πόλης αποκαλούν τους Σκοπιανούς και Βούλγαρους τουρίστες «βρωμιάρηδες» και «υπαίτιους για την κακή εικόνα της Χαλκιδικής». Εμείς ούτε καλύτεροι είμαστε, αλλά ούτε και πολύ φιλόξενο ακούγεται όλο αυτό σαν αντιμετώπιση.

Με το προϊόν που προσφέρεις, αυτούς προσελκύεις. Αν δεν σου αρέσουν, βελτιώσου ώστε να προσελκύσεις «καλύτερους». Αλλά όσο αυτοί είναι η μοναδική πηγή εισοδήματός σου, συμβιβάσου, και μην τους βρίζεις κι από πάνω. Ο καθένας ας αναλάβει τις ευθύνες του. Και μέχρι να ξεκινήσει η Βόρεια Ελλάδα από τα βασικά, ας μείνει με τους «βρωμιάρηδες» κι ας μην απορεί γιατί «βουλιάζει» η νότια Ελλάδα».