Skip to main content

Υπολογισμός και πληρωμή δημοτικών τελών και οφειλών σε ΟΤΑ μόνο με ένα κλικ

Νέες υπηρεσίες προστίθενται τον επόμενο χρόνο στον κόμβο ψηφιακών υπηρεσιών που λειτουργεί η ΚΕΔΕ σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης

Κοσμογονικές αλλαγές στην εξυπηρέτηση των πολιτών και των επιχειρηματιών, αλλά και στην εύρυθμη λειτουργία των δήμων φέρνει το επόμενο διάστημα η ψηφιακή διακυβέρνηση.

Αυτόματος υπολογισμός των δημοτικών τελών, άμεση εξόφληση των προμηθευτών των δήμων, κέντρο βεβαιωμένων οφειλών προς όλους τους ΟΤΑ και πληρωμή με λίγα κλικ των δημοτικών τελών ακαθάριστων εσόδων και παρεπιδημούντων έρχονται για να διευκολύνουν την καθημερίνοτητα εκατομμυρίων δημοτών, αλλά και να απαλλάξουν τους δήμους από τη δαιδαλώδη γραφειοκρατία που συχνά τους στερεί τη δυνατότητα έγκαιρης είσπραξης των οφειλών.

«Η ΚΕΔΕ έχει ξεκινήσει από το 2018 κι έχει φτιάξει έναν κόμβο υπηρεσιών για τους δήμους, τον οποίο από το 2020 συνδιαχειριζόμαστε με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ενώ βρίσκεται στο cloud και στο κέντρο διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων. Ο κόμβος ηλεκτρονικών υπηρεσιών που έχει ΚΕΔΕ δεν υπάρχει στη δημόσια διοίκηση. Κανείς δεν έχει κόμβο ταυτοποίησης και αυθεντικοποίησης για το σύνολο των μελών του. Αυτή τη στιγμή ο κόμβος μας ενσωματώνεται και μπαίνει πίσω από gov.gr της κυβέρνησης, δηλαδή έχουμε ανοίξει θυρίδες σε περίπου 200 από τους 332 δήμους. Πάνω στον κόμβο χτίζουμε κάθε φορά νέες υπηρεσίες που μελετάμε μαζί με το υπουργείο, το οποίο τις χρηματοδοτεί, εφόσον απαιτείται. Σήμερα παρέχουμε 17 υπηρεσίες, ενώ για το 2022-23 σχεδιάζουμε άλλες επτά με οχτώ υπηρεσίες», είπε στη Voria.gr ο πρόεδρος της Επιτροπής Οργάνωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της ΚΕΔΕ, Γιάννης Τσιάμης.

Ενιαία διαχείριση δημοτικών τελών

Σύμφωνα με τον κ. Τσιάμη, η πιο εμβληματική νέα υπηρεσία είναι η πλατφόρμα ενιαίας διαχείρισης δημοτικών τελών. Σήμερα, όλοι οι δήμοι της χώρας αποστέλλουν τα τετραγωνικά μέτρα και τους συντελεστές στον ΔΕΔΔΗΕ, ο οποίος με τη σειρά του τα στέλνει στους υπόλοιπους παρόχους ενέργειας που με βάση τα στοιχεία υπολογίζουν τα δημοτικά τέλη. Με τον τρόπο αυτόν, θα αποφεύγονται τα λάθη στον υπολογισμό, ενώ ο κάθε δήμος θα έχει σαφή εικόνα για τις οφειλές που έχουν οι πάροχοι που εισπράττουν τα τέλη, ζήτημα για το οποίο αρκετοί δήμαρχοι της χώρας έχουν απευθυνθεί στη δικαιοσύνη.

«Από την πλατφόρμα θα τα υπολογίζουμε εμείς και θα στέλνουμε στον πάροχο το ποσό που αντιστοιχεί στον κάθε πολίτη, με ευθύνη δική μας. Θα μπορούμε επίσης να ξέρουμε τα ανείσπραχτα, ακόμα και τι διακοπές ηλεκτροδότησης υπάρχουν. Επιπλέον, θα ξαναφτιάξουμε τον αλγόριθμο του ΤΑΠ που είναι πολύ δύσκολος και θα ενσωματώσουμε το 3 τοις χιλίοις που πληρώνουμε για τη βεβαίωση μη οφειλής ΤΑΠ. Όλα αυτά θα γίνονται αυτοποιημένα. Ο πολίτης θα μπαίνει στο gov.gr και μόλις κάνει ταυτοποίηση με τους κωδικούς του taxis θα του εμφανίζονται όλα τα ακίνητά του και οι αριθμοί παροχής, για να βλέπει και την ανάλυση. Ενδεχομένως και απευθείας θα πληρώνει από εκεί. Θεωρώ ότι είναι το μεγαλύτερο έργο που έχουμε κάνει τα τελευταία δέκα χρόνια», τόνισε ο κ. Τσιάμης. Ο ίδιος ανέφερε ότι το έργο αναμένεται να ξεκινήσει εντός του μήνα και δεδομένου ότι εμπλέκονται αρκετοί φορείς στη διαλειτουργικότητά του, θα ολοκληρωθεί σε περίπου οχτώ μήνες.

Αυτόματη εξόφληση προμηθευτών Δημοσίου

Με την υπηρεσία αυτήν, θα μπορούν οι δήμοι να ελέγχουν άμεσα εάν όσοι τους παρέχουν υπηρεσίες πληρούν τις απαραίτητες προϋποθέσεις, δηλαδή έχουν ασφαλιστική και φορολογική ενημερότητα ή καθαρό ποινικό μητρώο, εφόσον απαιτείται. Η πλατφόρμα αξιοποιεί τον νόμο 4623/19 που δίνει τη δυνατότητα στους ΟΤΑ να αναζητούν τα απαραίτητα δικαιολογητικά, εφόσον έχουν εξουσιοδότηση από τον πολίτης. Αυτοματοποιημένα και με το πάτημα ενός κουμπιού, θα βρίσκονται και θα ελέγχονται οι μέτοχοι της κάθε εταιρείας και, αν δεν υπάρχει πρόβλημα, θα πιστώνονται τα χρήματα στον λογαριασμό του δικαιούχου, χωρίς αυτός να χρειάζεται να προσέλθει στο δημαρχείο. Όπως είπε ο κ. Τσιάμης, σε δεύτερο στάδιο εξετάζεται η σύνδεση της πλατφόρμας με την ΑΑΔΕ, έτσι ώστε, εφόσον κάποια εταιρεία χρωστάει, για παράδειγμα, στον ΕΦΚΑ, να παρακρατείται και να αποδίδεται εκεί το ποσό της οφειλής του δήμου.

Κέντρο βεβαιωμένων οφειλών ΟΤΑ

Η συγκεκριμένη υπηρεσία θα δίνει τη δυνατότητα στον πολίτη να βλέπει μέσα από το gov.gr το σύνολο των οφειλών του σε όλους τους δήμους, από τις κλήσεις, μέχρι τον λογαριασμό ύδρευσης του εξοχικού του. Για να γίνει αυτό, θα δημιουργηθούν «γέφυρες» σε κάθε δήμο, ώστε κάθε φορά που βεβαιώνουν μία οφειλή, να μην χρειάζεται να την ανεβάσουν στην πλατφόρμα, αλλά να την τραβάει αυτόματα το σύστημα. Όπως εξήγησε ο κ. Τσιάμης, αυτό φαίνεται εύκολο, όμως δεν είναι, καθώς πρέπει να «κουμπώσουν» τα πληροφοριακά συστήματα όλων των δήμων.

Πληρωμή δημοτικών τελών σε… 53 δευτερόλεπτα

Η τελευταία σημαντική υπηρεσία που ήδη παρέχεται είναι η πλατφόρμα πληρωμής των τελών ακαθαρίστων εσόδων και παρεπιδημούντων. Στο μοντέλο των τετραγωνικών, όπου «διαβάζεται» αυτόματα το Ε9, φτιάξαμε μία πλατφόρμα, στην οποία μπαίνει η κάθε επιχείρηση και φαίνεται απευθείας το Φ2 που υποβάλλεται με την περιοδική δήλωση ΦΠΑ. Οι απλήρωτες δηλώσεις υπολογίζονται αυτόματα και ο πολίτης στη συνέχεια μπορεί να μπει στο σύστημα ΙΡΙΣ του ΔΙΑΣ και να πληρώσει απευθείας με προνομιακή τιμή 0,30 ανά συναλλαγή με τον δήμο. Όλη η διαδικασία διαρκεία 53 δευτερόλεπτα, χωρίς ο πολίτης να χρειαστεί να πάει πουθενά. Ταυτόχρονα, ο δήμος μπορεί να γνωρίζει ποιες επιχειρήσεις έχουν καταβάλει τα τέλη και ποιες όχι. Μπορεί επίσης να αναζητήσει όσες δεν έχουν καταβάλει τις οφειλές τους και να τους βεβαιώσει το ποσό που τους αναλογεί. Μάλιστα, μπορεί να κάνει αναζήτηση από το 2021 και όσο πίσω θέλει.

«Στο σύστημα έχουν μπει ήδη περίπου 50 δήμοι, αριθμός που αυξάνεται κάθε πρώτη Δευτέρα του μήνα, όταν η ΔΙΑΣ δίνει τη δυνατότητα ανοίγματος λογαριασμού. Το επόμενο διάστημα θα βγάλουμε διάταξη και θα προσδιορίσουμε συγκεκριμένη ημερομηνία, κατά την οποία θα πρέπει να έχουν ενταχθεί όλοι οι δήμοι και η υποβολή του τέλους να γίνεται μόνο από την πλατφόρμα. Σε δεύτερη φάση θα συνδέσουμε την υπηρεσία με την πλατφόρμα της ΑΑΔΕ για τον ΦΠΑ, ώστε να μην μπορεί η επιχείρηση να τελειώσει με τη διαδικασία, αν δεν υποβάλει το τέλος ακαθαρίστων στους δήμους», σημείωσε ο κ. Τσιάμης.

Στον σχεδιασμό της ΚΕΔΕ είναι επίσης η δημιουργία πλατφόρμας για την καταγραφή και διαχείριση της ακίνητης περιουσίας των δήμων και η διασύνδεσή της με το Κτηματολόγιο.

Το πρόβλημα του προσωπικού

Η παρούσα συγκυρία είναι μοναδική για τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό των δήμων, καθώς θα διατεθούν 80 εκ. ευρώ από το πρόγραμμα Αντώνης Τρίτσης, 90 εκ. από το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ άνοιξε η πρόσκληση των 230 εκ. ευρώ από το ΕΣΠΑ. Μοναδικά εμπόδια είναι η ελλιπής κατάρτιση των δημοτικών υπαλλήλων και το γεγονός ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν είναι στην ατζέντα πολλών διοικήσεων.

«Το 44%, συνολικά 146 δήμοι έχουν μέγιστη ενσωμάτωση. Το 31%, 103 δήμοι, χρειάζονται πίεση για να πάρουν μπρος, ενώ στο 25%, σε 83 δήμους, υπάρχει πρόβλημα στην ενσωμάτωση των ψηφιακών εργαλείων. Κι αυτό δεν αφορά μικρούς και ορεινούς δήμους, αλλά ΟΤΑ από 15.000 έως 40.000 πληθυσμό. Το πρόβλημα είναι ότι ο δήμαρχος δεν έχει προτεραιότητα τον ψηφιακό μετασχηματισμό, σε συνδυασμό με το ότι οι περισσότεροι προϊστάμενοι είναι παλαιοί γραμματείς κοινοτήτων λίγο πριν από τη σύνταξη και δεν έχουν ψηφιακή κουλτούρα. Για να τους βοηθήσουμε κάναμε προγραμματική σύμβαση με την ΕΕΤΑΑ και στήσαμε το κέντρο υποστήριξης στελεχών ΟΤΑ. Θεωρώ ότι, έπειτα από αυτό όποιος, μείνει πίσω δεν έχει δικαιολογία και δεν θα μπορεί να κάνει τίποτα», υπογράμμισε ο κ. Τσιάμης, προσθέτοντας πως τα χρήματα που διατίθενται σήμερα «δεν θα τα ξαναδούμε».