Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Στο συρτάρι απαλλοτρίωση οικοπέδου για την ανέγερση σχολείου

Τα χρήματα της αποζημίωσης των ιδιοκτητών του οικοπέδου δεν καταβλήθηκαν ποτέ και έτσι η διαδικασία που ξεκίνησε πριν 10 χρόνια δεν ολοκληρώθηκε.

Παγωμένη παραμένει η υπόθεση αξιοποίηση οικοπέδου στην περιοχή της Χαριλάου για την ανέγερση σχολείου, αφού η απαιτούμενη απαλλοτρίωσή του δεν ολοκληρώθηκε λόγω μη αποζημίωσης των ιδιοκτητών του.

Ο λόγος για το ακίνητο Ο.Τ. 79,που περικλείεται από τις οδούς Αλ. Σταύρου- Δανιόλου-Αλκμήνης- ανωνύμου πεζοδρόμου είχε χαρακτηριστεί ως «Χώρος Δημοτικού Σχολείου», βάσει της υπ’αρ.πρωτ:ΔΠ/Πμοικ.46727/2643/21-09-1987 απόφασης Νομάρχη Θεσσαλονίκης (ΦΕΚ 999Δ/12-10-1987) και εν συνεχεία της υπ'αρ.29/οικ/39035/ΠΣΚ/2491/1996 Απόφασης Νομάρχη Θεσσαλονίκης (ΦΕΚ 1336Δ/20-11-1996).

Η διαδικασίες αξιοποίησης του οικοπέδου ξεκίνησαν όταν η αρμοδιότητα απαλλοτρίωσης χώρων δεσμευμένων για σχολική χρήση περιήλθε στους Δήμους μετά το 2010,(άρθρο 95 του Ν.3852/2010) με αντίστοιχη κατάργηση των αρμοδιοτήτων που μέχρι την 31-12-2010 ασκούνταν από τις καταργηθείσες Νομαρχίες, ενώ από το έτος 2003, με την έκδοση του Ν.3194/2003, δόθηκε για πρώτη φορά η δυνατότητα στους Δήμους της ΠΕ Θεσσαλονίκης να συνάπτουν προγραμματικές συμβάσεις με την «Ο.Σ.Κ. Α.Ε.» για την απόκτηση οικοπέδων για σχολική χρήση για την επίλυση του σημαντικού προβλήματος σχολικής στέγης.  

Στο πλαίσιο αυτό, ο Δήμος Θεσσαλονίκης ενέκρινε με Απόφαση του Δημοτικού  Συμβουλίου την υποβολή αιτήματος προς την «Ο.Σ.Κ. Α.Ε» για τη σύναψη προγραμματικής σύμβασης, με αντικείμενο την απαλλοτρίωση του ως άνω σχολικού χώρου και εκδόθηκε η υπ’αρ.105333/ΣΤ1/5-10-2005 Απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων με την οποία διατέθηκε η αναγκαία πίστωση σε βάρος του ενάριθμου έργου 2004ΣΕ04760001 της ΣΑΕ 047/6 και εγκρίθηκε η σύναψη προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της «Ο.Σ.Κ. Α.Ε» και του Δήμου Θεσσαλονίκης.  

Εν συνεχεία, υπογράφηκε η υπ’αρ.52/2005 Προγραμματικής Σύμβαση (Π.Σ.) με την «Ο.Σ.Κ. Α.Ε», η οποία δεσμεύτηκε βάσει αυτής να καταβάλει το απαιτούμενο ποσό, όπως θα καθοριζόταν από τα αρμόδια δικαστήρια, για την απαλλοτρίωση του χώρου με σκοπό την ανέγερση του τότε 107ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης και συντάχθηκε το από 12-3-2006 Πρακτικό Καταλληλότητας χώρου της Επιτροπής του άρθρου 18 παρ.6 του Ν.3467/2006 (ΦΕΚ 128Α/2006), για την ανέγερση του 107ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης, το οποίο είχε επιλεγεί κατά προτεραιότητα από την Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, διότι κατά την εποχή σύναψη της Π.Σ. συστεγαζόταν με το 14ο Δημοτικό Σχολείο σε διπλή βάρδια.

Η κήρυξη της απαλλοτρίωσης του χώρου έγινε υπέρ και με δαπάνη της τότε «ΟΣΚ ΑΕ», με την υπ’αρ.1071513/5115/0010/26-7-2007 Κ.Υ.Α. των Υπουργών Οικονομίας & Οικονομικών και Εθνικής Παιδείας & Θρησκευμάτων (ΦΕΚ 353Α.Απ/13-8-2007), όπως αυτή τροποποιήθηκε- διορθώθηκε ως προς τα κτηματολογικά στοιχεία με τις 105504/3510/Δ0010/3-6-2008 & 1052830/3501/Δ0010/18-6-2009 Κ.Υ.Α.

Ενώ με την υπ’αρ.32676/2011 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Θεσσαλονίκης καθορίστηκε η προσωρινή τιμή μονάδος αποζημίωσης και αναγνωρίστηκαν οι δικαιούχοι αποζημίωσης.

Ωστόσο, η «Κτ.Υπ. Α.Ε» (διάδοχος εταιρεία της «Ο.Σ.Κ. Α.Ε») όχι μόνο δεν παρακατάθεσε ως όφειλε εντός 18μήνου (21-05-2013) στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων το ποσό της προσωρινής αποζημίωσης υπέρ των δικαιούχων που καθορίστηκε με την προαναφερόμενη απόφαση Μονομελούς Πρωτοδικείου Θεσσαλονίκης, παρά την από 01-04-2013 έγγραφη όχληση των φερόμενων ιδιοκτητών και των εγγράφων του Δήμου Θεσσαλονίκης  για την έγκαιρη  παρακατάθεση, αλλά προχώρησε σε μονομερή ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ της αρ.52/2005 Π.Σ (Συνεδρίαση Διοικητικού Συμβουλίου 47η/12-3-2015)!

H προαναφερόμενη μη παρακατάθεση από την «ΚτΥΠ.Α.Ε» εντός 18μήνου, στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, του ποσού της προσωρινής αποζημίωσης υπέρ των δικαιούχων που καθορίστηκε με την υπ’αρ.32676/2011 απόφαση Μονομελούς Πρωτοδικείου Θεσσαλονίκης, είχε ως συνέπεια, βάσει της έως πρότινος ισχύουσας νομοθεσίας (άρθρο 32 του Ν.4067/2012), το ακίνητο του θέματος να περιέλθει σε καθεστώς αυτοδίκαιης άρσης και στο πλαίσιο αυτό υποβλήθηκε σχετικό αίτημα από τους φερόμενους ιδιοκτήτες του.

Στη Βουλή

Για το ζήτημα πραγματοποίησαν παρέμβαση στη Βουλή με ερώτηση προς υπουργούς Εσωτερικών, Υποδομών και Οικονομικών οι βουλευτές του ΚΚΕ στη Θεσσαλονίκη Γιάννης Δελής και Λεωνίδας Στολτίδης.

Όπως τονίζουν στο κείμενο της ερώτησης οι βουλευτές με βάση τη Μελέτη Αναθεώρησης του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου του Δήμου Θεσσαλονίκης (έγκριση και παραλαβή Β2 Σταδίου με την υπ’αρ.578/15-04-2019 ΑΔΣ), το συγκεκριμένο ακίνητο εμπίπτει πλέον στη Συνοικία Σ19 (Χαριλάου), η οποία έχει έκταση 768 στρ. και πληθυσμό 22.831 κατοίκους (2011) οι ανάγκες της για Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση παρουσιάζουν έλλειμμα της τάξης των 1.771 τ.μ. συνυπολογίζοντας το χώρο του θέματος στους προβλεπόμενους προς υλοποίηση χώρους.

Ακόμα σημειώνουν πως ο Δήμος Θεσσαλονίκης παρουσιάζει σημαντικά προβλήματα  στην κάλυψη των αναγκών του σε σχολική στέγη, που εντάθηκαν ακόμη περισσότερο λόγω της εφαρμογής της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης (Ν.4521/2018 ΦΕΚ 38Α/2018), η οποία για το Δήμο Θεσσαλονίκης κατέστη υποχρεωτική από την τρέχουσα σχολική χρονιά 2020 – 2021 (ΦΕΚ 2569Β/2019) και οδήγησε στην αναγκαιότητα εξασφάλισης πρόσθετων 30 νέων αιθουσών νηπιαγωγείων από τις οποίες οι 16 εντοπίζονται στην 5η  Δημοτική Κοινότητα όπου εμπίπτει ο χώρος σχολείου του θέματος.

Παράλληλα αναφέρουν ότι πάρχει υποχρέωση του Δήμου Θεσσαλονίκης για τη μεταστέγαση σε μόνιμες εγκαταστάσεις που θα πληρούν τις προδιαγραφές του Υπουργείου Παιδείας όλων των αιθουσών νηπιαγωγείων που στεγάζονται προσωρινά σε άλλα διδακτήρια και ειδικά σε προκατασκευασμένες αίθουσες, εντός χρονικού διαστήματος 4-ετίας  βάσει του άρθρου 220 του Ν. 4610/2019.

Επίσης τονίζουν ότι το συγκεκριμένο ακίνητο πληροί τα κριτήρια καταλληλότητας της υπ’αρ.37237/ΣΤ1/2-4-07 Απόφασης του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων για κατασκευή ενός 3θέσιου Νηπιαγωγείου σύμφωνα με την οποία απαιτείται εμβαδόν 1.400 τ.μ.

Μάλιστα οι βουλευτές υπενθυμίζουν ότι η εξεύρεση κατάλληλων χώρων προς αξιοποίηση για σχολική στέγη, σε σχέση με τις θεσμοθετημένες προδιαγραφές που αυτοί πρέπει να πληρούν, είναι ιδιαίτερα δύσκολη για ένα πυκνοδομημένο Δήμο όπως ο Δήμος Θεσσαλονίκης, καθώς απαιτείται εμβαδόν ακινήτου πολλαπλάσιο από αυτό που απαιτείται για άλλη κοινωφελή χρήση. 

«Η Διοίκηση του Δήμου, με ολιγωρία χρόνων και φέροντας και την δική της ευθύνη για τη μη διεκδίκηση των αναγκαίων πόρων, δηλώνει αδυναμία να εξασφαλίσει την αναγκαία χρηματοδότηση για τη διατήρηση του κοινωφελούς χαρακτήρα του συγκεκριμένου ακινήτου εντός της αποκλειστικής προθεσμίας των 6 μηνών από την κατάθεση της αίτησης των φερόμενων ιδιοκτητών, που προβλέπεται από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, για να γνωμοδοτήσει ο Δήμος για την εκ νέου επιβολή ή μη της αρθείσας ρυμοτομικής του δέσμευσης», τονίζουν οι κύριοι Στολτίδης και Δελής.

Οι αρμόδιοι υπουργοί ερωτώνται σε ποιες επείγουσες ενέργειες θα προβεί η κυβέρνηση ώστε να καλύψει, άμεσα, την απαιτούμενη δαπάνη της απαλλοτρίωσης του χώρου σχολείου, προκειμένου να διατηρηθεί ένας τόσο σημαντικός και απαραίτητος για τον Δήμο Θεσσαλονίκης, κοινωφελής χώρος εντός της 5ης Δημοτικής Κοινότητας του, καθώς και να καταβληθεί η σχετική αποζημίωση στους φερόμενους ιδιοκτήτες του οικοπέδου.