Skip to main content

87η ΔΕΘ: Το μίνι αλλά πλήρως αυτόνομο όχημα της ομάδας VROOM του ΑΠΘ

Το πρωτότυπο μοντέλο της ομάδα του τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών έχει διακριθεί στον παγκόσμιο διαγωνισμό Bosch Future Mobility Challenge

Είναι μικρό, ευέλικτο και κυρίως έξυπνο. Κινείται αυτόνομα στους δρόμους μίας πόλης ανάλογης με το μέγεθός της, σταματάει μόνο του στο κόκκινο φανάρι, παραχωρεί προτεραιότητα στους πεζούς και το κυριότερο μεταφέρει τους λιλιπούτειους επιβάτες του με ασφάλεια στον προορισμό τους.

Είναι το πλήρως αυτόνομο όχημα κλίμακας 1 προς 10 της προπτυχιακής ομάδας VROOM του τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του ΑΠΘ κι έχει ήδη διακριθεί στον παγκόσμιο διαγωνισμό Bosch Future Mobility Challenge (BFMC), που διοργανώνεται από το Engineering Center της Bosch στην Cluj Napoca της Ρουμανίας, αφήνοντας πίσω τα μοντέλα που δημιούργησαν πανεπιστήμια από χώρες όπως η Αμερική και η Γερμανία με τεράστια εμπειρία και τεχνογνωσία στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η VROOM, η οποία συνεργάζεται στενά με την ερευνητική ομάδα Robotics4All του εργαστηρίου ISSEL του ΑΠΘ, μέσα σε μόλις τρία χρόνια από την ίδρυσή της ήδη έχει αφήσει το δικό της αποτύπωμα στην έρευνα επάνω στον καινοτόμο και γρήγορα αναπτυσσόμενο τομέα της αυτόνομης οδήγησης.

Η ομάδα δημιουργήθηκε το 2020 και ήδη διακρίθηκε από την πρώτη της συμμετοχή στον διαγωνισμό του 2021, στον οποίο κατέκτησε την τρίτη ανάμεσα σε 35 ομάδες. Το 2022 σκαρφάλωσε στη δεύτερη θέση ανταγωνιζόμενη 55 ομάδες, κερδίζοντας μάλιστα και το βραβείο μάρκετινγκ. Φέτος, μία ατυχία στον τελικό την έφερε στην όγδοη θέση ανάμεσα σε 75 ομάδες, οπότε βάζει τα δυνατά της για τον επόμενο διαγωνισμό, αν και η πρόκληση θα είναι μεγαλύτερη, αφού οι συμμετοχές εκτιμάται ότι θα φτάσουν τις 100. Παράλληλα, αρχίζει την ερευνητική της δραστηριότητα, φιλοδοξώντας να δώσει καινοτόμες λύσεις.

«Η ομάδα ξεκίνησε πρακτικά το 2020 από τέσσερα άτομα του τμήματος. Πλέον είμαστε 20 κι έχουμε και φοιτητές από την Πληροφορική και λίγους μηχανολόγους. Πάμε όμως για μεγαλύτερες ομάδες, γιατί παίρνουμε και παράλληλα project, οπότε χρειάζεται περισσότερη δουλειά και έρευνα. Ήδη έχουμε το πρώτο μας πόστερ, ενώ ξεκινάμε και ερευνητικά να κινούμαστε σε αυτόν τον κλάδο», είπε στη Voria.gr ο Θοδωρής Παπαφωτίου, φοιτητής στο πτυχίο και μέλος της ομάδας.

Πέρα από τα προφανή οφέλη της συμμετοχής σε μία ομάδα, οι φοιτητές της VROOM έχουν σημαντικό κέρδος σε επίπεδο τεχνογνωσίας. «Δεν πήγαμε για να ξεπεράσουμε την Tesla, ήρθαμε για να μάθουμε πράγματα πάνω σε αυτό. Είμαστε φοιτητές που ενδιαφερόμαστε για τη ρομποτική και ξεκινήσαμε για να μάθουμε, γιατί η σχολή είναι ωραία αλλά πιο θεωρητική. Φτιάξαμε πράγματα, φάγαμε… τα μούτρα μας, είδαμε πώς δουλεύουν τα συστήματα, πόσο δύσκολο πχ είναι να δουλέψουν πέντε κάμερες στον ίδιο υπολογιστή χωρίς αυτός να καταστραφεί. Προφανώς είναι και η εμπειρία να συνεργάζεσαι και όλα τα ωραία που σου προσφέρουν οι ομάδες, αλλά στα τεχνικά μάς έμαθε πολλά για τη ρομποτική. Κι επειδή οι περισσότεροι θέλουμε να συνεχίσουμε στη ρομποτική, είναι πολύ σημαντικό, ώστε και ερευνητικά να ανακαλύψουμε κάτι. Ήδη έχουμε αναπτύξει κάποιες μεθόδους που θεωρούμε καινοτόμες και τις προωθούμε. Ελπίζουμε να αξιοποιηθούν και να τις δούμε και σε κάποιο αμάξι», τόνισε ο Θοδωρής Παπαφωτίου.

Στη ΔΕΘ το πρωτότυπο

Η ομάδα παρουσιάζει στην 87η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης τόσο το βραβευμένο της πρωτότυπο, όσο και την επόμενη έκδοσή του, με την οποία θα συμμετάσχει στον επόμενο διαγωνισμό.

«Στον διαγωνισμό Bosch Future Mobility Challenge έχουμε με μία προσομοιωμένη πόλη 16 επί 16 μέτρα που έχει διασταυρώσεις, διαβάσεις, πεζούς, σήματα, κυκλικούς κόμβους, ράμπες κλπ. Πρέπει το αυτοκίνητο να τοποθετηθεί στην αρχή και να πάει στο σημείο Α αφού πρώτα περάσει από το σημείο Β που είναι πχ ένα πάρκινγκ για να κάνει ψώνια και από το σημείο Γ για να πάρει κάποιον. Για να γίνει αυτό απλώς πρέπει να πατήσουμε το κουμπί start και το αυτοκίνητο να καταλάβει πού είναι και ποια είναι η βέλτιστη πορεία για να φτάσει στον προορισμό του. Το όχημα ακολουθεί την πορεία, βλέπει τις γραμμές, σταματά όταν βλέπει STOP ή κόκκινο φανάρι, περιμένει τον πεζό μέχρι να περάσει, άρα κινείται όπως εμείς», εξήγησε ο Θοδωρής Παπαφωτίου.

Ο ίδιος σημειώνει ότι παρά τα ζητήματα που υπάρχουν, η αυτόνομη κίνηση είναι το μέλλον. Άλλωστε, υπάρχουν αντίστοιχα συστήματα για αεροπλάνα, με εξαίρεση το κομμάτι της απογείωσης και της προσγείωσης, ενώ και στα πλοία είναι εύκολο να εφαρμοστεί. «Στο αυτοκίνητο είναι πιο δύσκολο, γιατί υπάρχουν πολλά νομικά, αλλά και ηθικά ζητήματα για τα οποία πρέπει να πάρει απόφαση ένας υπολογιστής. Ήδη στην Αμερική υπάρχουν πολλά testing, πολλά πειράματα, ενώ η UBER της Αμερικής σε μία πολιτεία το εφαρμόζει. Στατιστικά έπειτα από δύο χρόνια χρήσης είχε γίνει μόνο ένα ατύχημα, όμως έγινε χαμός, γιατί ήταν και κάτι καινούργιο. Αν σκεφτούμε, όμως, ότι στις ίδιες ώρες γίνονται πολλά ατυχήματα και φυσικά και δυστυχήματα, δεν μπορούμε παρά να πούμε ότι το χρειαζόμαστε», είπε χαρακτηριστικά, σημειώνοντας ότι ένα αυτόνομο όχημα δεν μπορεί να περάσει κόκκινο ή να μην σταματήσει στο STOP, καθώς πρόκειται για εργαστηριακή ρύθμιση που δεν αλλάζει.