Τετάρτη 20 Ιανουαρίου 2021
x

ΑΠΟ ΤΗ BLACK FRIDAY ΣΤΗ CYBER WEEK Η ΑΓΟΡΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Η Black Friday γίνεται Cyber Week λόγω lockdown - Οι ηλεκτρονικές αγορές ήρθαν στη ζωή μας για να μείνουν, κάτι που ισχύει για ολόκληρο τον πλανήτη

Υπό φυσιολογικές συνθήκες, δηλαδή χωρίς την πανδημία, η ερχόμενη Παρασκευή θα ήταν η περίφημη -και εν πολλοίς αναμενόμενη από την αγορά- Black Friday. Αν και στην Ελλάδα μόλις τα λίγα τελευταία χρόνια έχει καθιερωθεί αυτή η ειδική Παρασκευή -η επομένη της μέρας των Ευχαριστιών στις ΗΠΑ-, που σηματοδοτεί την έναρξη της χριστουγεννιάτικης περιόδου, η σημαντική αποδοχή εκ μέρους των καταναλωτών την καθιέρωσε αμέσως ως σημαντική παράμετρο της χειμερινής εμπορικής περιόδου, τόσο για τις μεγάλες αλυσίδες, όσο και για τα μεμονωμένα καταστήματα. Φέτος, όμως, όλα είναι διαφορετικά, αφού βρισκόμαστε εν μέσω lockdown, το οποίο κανείς δεν γνωρίζει με ακρίβεια πότε θα αρθεί, ούτε με ποιους όρους θα επαναλειτουργήσει η αγορά. Εξ ανάγκης, λοιπόν,  διαφορετική είναι και η Black Friday, που έχει μετεξελιχθεί σε Cyber Week, καθώς από σήμερα πολλές επιχειρήσεις -και στη Θεσσαλονίκη- διαφημίζουν εκπτώσεις μέσα από τα e-shop που διαθέτουν.

Με όλα αυτά τα δεδομένα είναι απόλυτα λογικό η συζήτηση για το εμπόριο να περιστρέφεται γύρω από το Διαδίκτυο και τις διεξόδους που προσφέρει σε επιχειρήσεις και καταναλωτές. Το βέβαιο είναι ότι οι ηλεκτρονικές αγορές ήρθαν στη ζωή μας για να μείνουν, κάτι που ισχύει για ολόκληρο τον πλανήτη. Είναι χαρακτηριστικό ότι τον περασμένο Σεπτέμβριο, η Amazon αναδείχθηκε ως ο 5ος πιο δημοφιλής διαδικτυακός ιστότοπος παγκοσμίως, έχοντας προσελκύσει 5,2 δισεκατομμύρια επισκέπτες μόνο για τον συγκεκριμένο μήνα και βρίσκεται ακριβώς πίσω από Google, YouTube, Facebook και Wikipedia, που έχουν έναν τελείως διαφορετικό ρόλο στην καθημερινότητα των ανθρώπων. H «οικουμενικότητα» της Amazon την καθιστά ηγέτη και στην ελληνική αγορά των marketplaces, όπως ονομάζονται οι εμπορικές πλατφόρμες οι οποίες φιλοξενούν χιλιάδες επιμέρους καταστήματα, με μερίδιο αγοράς που το 2019 ξεπέρασε το 45%. Κατά πόδας ακολουθεί και η e-bay, με ποσοστό που στη χώρα μας κυμαίνεται σε αντίστοιχο εύρος, ενώ μόλις το 5% της αγοράς των marketplaces μοιράζονται οι ελληνικές πλατφόρμες της Public αλλά και της Skroutz, η οποία μετασχηματίζεται από μηχανή αναζήτησης τιμών σε πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου. Η αντεπίθεση των εγχώριων επιχειρήσεων στη δημιουργία πλατφορμών, στις οποίες εντάσσονται τρίτες επιχειρήσεις, ώστε να αποκτήσουν πρόσβαση στο ηλεκτρονικό κανάλι, είναι πολύ πρόσφατη, καθώς το μεν marketplace της Public δημιουργήθηκε το 2018 ενώ της Skroutz συμπλήρωσε μόλις ένα χρόνο λειτουργίας.

Δεδομένου, αφενός, ότι η διείσδυση του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα υπολογίζεται μόλις σε 7% το 2019, και αφετέρου, της πανδημίας που αναδιάταξε με δυναμικό τρόπο την αγορά, η ανάπτυξη των εγχώριων πρωτοβουλιών έχει σημαντικές προοπτικές. Σημειώνεται ότι στο μεγαλύτερο ευρωπαϊκό marketplace -το πολωνικό Allegro- υπάρχουν 117.000 συνεργαζόμενες επιχειρήσεις.

Ειδικότερα, στο Skroutz Marketplace έχουν εγγραφεί 2.500 καταστήματα από όλη την Ελλάδα και απευθύνεται σε κάθε επιχείρηση λιανικής που δεν διαθέτει τεχνική υποδομή για ηλεκτρονική διάθεση των προϊόντων της. Σημειώνεται ότι ως πλατφόρμα αναζήτησης και σύγκρισης προϊόντων και τιμών, στο Skroutz προβάλλονται περισσότερα από 10 εκατ. προϊόντα σε πάνω από 6.000 ηλεκτρονικά καταστήματα, ενώ σε μηνιαία βάση υποδέχεται 8,5 εκατ. μοναδικές επισκέψεις. Αντιστοίχως η Public επενδύει με στόχο την ταχύτερη διείσδυσή της στο ηλεκτρονικό εμπόριο, τόσο μέσω των δικών της e-shops (Public.gr και MediaMarkt.gr) όσο και μέσω του marketplace, στο οποίο έχουν ενταχθεί 504 μικρές επιχειρήσεις λιανικής έως τον περασμένο Ιούνιο ενώ έως το τέλος του 2020 εκτιμάται ότι θα ενταχθούν ακόμη 2.000 ελληνικά καταστήματα. Μάλιστα έως το τέλος του έτους, οι επιχειρήσεις που εντάσσονται στη συγκεκριμένη πλατφόρμα λειτουργούν χωρίς ετήσια συνδρομή και αποδίδουν προμήθειες μόνον εφόσον πραγματοποιούν πωλήσεις. O όμιλος Public προγραμματίζει επενδύσεις 26 εκατ. ευρώ στη διετία 2020-2021, για τη στελέχωση του τομέα e-commerce με εξειδικευμένα στελέχη, την απόκτηση νέων ΙΤ συστημάτων αλλά και τη δημιουργία νέου logistics center.




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ