Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Αρχίζουν οι αναπλάσεις σε Δικαστήρια και Γενί Τζαμί

Υπεγράφη η σύμβαση με τον εργολάβο. Τι αλλάζει στις δυο περιοχές, με στόχο να δημιουργηθούν τοπόσημα και να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα.

Υπογράφηκε σήμερα με τον ανάδοχο εργολάβο η σημαντική ανάπλαση της περιοχής πέριξ των Δικαστηρίων και του παλιού Αρχαιολογικού Μουσείου, στην 26ης Οκτωβρίου και την Εδμόνδου Ροστάν, από τον δήμο Θεσσαλονίκης.

Το μεγάλο αυτό έργο ανάπλασης με τίτλο: «Διαμόρφωση προσβάσεων και ανάδειξη σημαντικών δημοσίων κτηρίων (Δικαστήρια, Εδμόνδου Ροστάν)», είναι προϋπολογισμού 1.770.000 ευρώ.

Αφορά σε δυο εμβληματικά κτήρια της Θεσσαλονίκης και στον περιβάλλοντα χώρο τους. Πρόκειται για το Δικαστικό Μέγαρο, στην Α' Δημοτική Κοινότητα και για το Γενί Τζαμί (παλιό Αρχαιολογικό Μουσείο) στην Ε' Δημοτική Κοινότητα.

«Σκοπός του έργου είναι η λειτουργική και αισθητική αποκατάσταση των περιοχών μελέτης στις οποίες εντάσσονται τα παραπάνω σημαντικά δημόσια κτήρια του Δήμου Θεσσαλονίκης, προκειμένου να ανταποκριθούν στις σύγχρονες απαιτήσεις για ασφαλή, ανεμπόδιστη, αυτόνομη και ανεξάρτητη διακίνηση όλων των ατόμων συμπεριλαμβανομένων και των ατόμων με αναπηρία και γενικότερα των εμποδιζόμενων ατόμων ενώ ταυτόχρονα λαμβάνεται μέριμνα για την ανάδειξη αυτών των κτηρίων που λειτουργούν σαν τοπόσημα όχι μόνο για τις ευρύτερες περιοχές όπου βρίσκονται αλλά και συνολικά για όλη την πόλη. Οι παρεμβάσεις στις περιοχές συμβάλλουν:

1.Στη δημιουργία διακριτής διαδρομής των πεζών σύμφωνα με τις προδιαγραφές προσβασιμότητας όπως προβλέπονται από την ισχύουσα νομοθεσία.

2.Στη διευθέτηση της στάθμευσης οχημάτων με την δημιουργία εσοχών στο πεζοδρόμιο για στάθμευση παρά την οδό, όπου επιτρέπεται.

3.Στην ανάπλαση των κοινόχρηστων χώρων με τη διαμόρφωση χώρων πρασίνου και καθιστικών χώρων. Οι συγκεκριμένες αναπλάσεις βελτιώνουν ποιοτικά και αναβαθμίζουν τις περιοχές αισθητικά αλλά και περιβαλλοντικά», αναφέρεται στη σχετική μελέτη.

Όπως τόνισε ο αρμόδιος αντιδήμαρχος, Μάκης Κυριζίδης, «σήμερα υπογράφουμε τη σχετική σύμβαση με τον εργολάβο και θα αρχίσουν το επόμενο διάστημα οι εργασίες, για να βελτιωθεί σημαντικά το αστικό περιβάλλον σε δυο κομβικούς χώρους της Θεσσαλονίκης, ενώ παράλληλα τα δυο κτήρια, που είναι συνδεμένα με την ιστορική πορεία της πόλης, θα αναδειχθούν, ώστε να μετατραπούν σε τοπόσημα».

Δικαστήρια

Σύμφωνα με τη μελέτη, στην περιοχή των Δικαστηρίων προβλέπεται να γίνει ανάπλαση μπροστά από το Δικαστικό Μέγαρο, επί της οδού 26ης Οκτωβρίου, από τη συμβολή της με την Πολυτεχνείου μέχρι την πάροδο που οδηγεί στον υπαίθριο χώρο στάθμευσης των Δικαστηρίων. Η ανάπλαση θα συνοδεύεται και από την εφαρμογή νέων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων στο συγκεκριμένο τμήμα της οδού.

«Η ανάγκη για ανάπλαση της περιοχής προέκυψε από τις υποδείξεις της Ελληνικής Αστυνομίας για την πρόληψη και αποτροπή οποιασδήποτε έκνομης ενέργειας σε βάρος του Δικαστικού Μεγάρου και των εργαζομένων και προσερχόμενων σε αυτό», αναφέρεται στη μελέτη.

Τα προβλήματα που εντοπίζονται στο συγκεκριμένο χώρο είναι φθορές λόγω παλαιότητας σε πλακόστρωση και κράσπεδα, το πάρκινγκ δικύκλων δυτικά του Δικαστικού Μεγάρου προς την συμβολή με την οδό Πολυτεχνείου, διακόπτει την κίνηση των πεζών προς την διάβαση. Επιπρόσθετα, όπως έχει διαπιστωθεί, ο χώρος αυτός χρησιμοποιείται ελάχιστα, καθώς η πλειονότητα των οδηγών των δικύκλων προτιμούν να σταθμεύουν επί του πεζοδρομίου εκατέρωθεν της κεντρικής κλίμακας. Στο μεγαλύτερο μήκος του πεζοδρομίου δεν εξασφαλίζεται ελεύθερη ζώνη όδευσης πεζών. Η υφιστάμενη δενδροστοιχία παρουσιάζει κενά λόγω απομάκρυνσης δέντρων για διάφορους λόγους. Η στάση του ΟΑΣΘ υπάρχει στο στενό τμήμα του πεζοδρομίου κοντά στο όριο του Δικαστικού Μεγάρου με τον χώρο στάθμευσης οχημάτων. Η συγκεκριμένη στάση εξυπηρετεί μεγάλο αριθμό επιβατών καθώς αρκετές γραμμές του ΟΑΣΘ περνούν από αυτή την στάση (Νο 12, 16, 31, 40, 40Α & 40Κ) ενώ για τις γραμμές 39 και 39Α αποτελεί τερματικό σταθμό. Ένα σημαντικό πρόβλημα που δυσχεραίνει την εύρυθμη κυκλοφορία των οχημάτων σε αυτό το τμήμα της οδού, είναι η στάθμευση των ΤΑΧΙ παρά την οδό, από την πλευρά του Δικαστικού Μεγάρου, καταλαμβάνοντας μία λωρίδα κυκλοφορίας. Για την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού υπάρχει εγκεκριμένη στάση ΤΑΧΙ, δέκα θέσεων. Η ύπαρξη μίας γενικής θέσης στάθμευσης οχημάτων ΑμεΑ σε αντιστοιχία με την ράμπα ΑμεΑ του Δικαστικού Μεγάρου αποτελεί θετικό στοιχείο που στην παρούσα μελέτη διατηρείται και αξιοποιείται.

Τι προβλέπεται να γίνει με την ανάπλαση:

1.Μείωση του πλάτους οδοστρώματος στην 26ης Οκτωβρίου και δημιουργία τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας οχημάτων, δηλαδή δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση. Η μείωση του πλάτους οδοστρώματος εξασφαλίζεται με την διαπλάτυνση του πεζοδρομίου έμπροσθεν του Δικαστικού Μεγάρου και την άρση της απαγόρευσης στάθμευσης από την πλευρά των άρτιων οικοδομικών αριθμών.

2.Δημιουργία πλήρως σηματοδοτημένης διάβασης πεζών επί της 26ης Οκτωβρίου και σε απόσταση περίπου 23,00μ από την συμβολή της με την οδό Σαπφούς μπροστά από τις οικοδομές με αριθμό 16 και 14.

3.Δημιουργία ελεύθερης, συνεχούς ζώνης όδευσης πεζών πλάτους δυο μέτρων κατά μήκος όλου του πεζοδρομίου από την πλευρά του Δικαστικού Μεγάρου. Στις απολήξεις της ζώνης όδευσης πεζών, στα σημεία των διαβάσεων διαμορφώνονται ράμπες ΑμεΑ βάσει προδιαγραφών. Οδηγός όδευσης τυφλών διατρέχει όλη την ζώνη όδευσης πεζών και καταλήγει στις ράμπες.

4.Διαμόρφωση μίας εσοχής για τη στάθμευση δώδεκα υπηρεσιακών οχημάτων της ΕΛ.ΑΣ, δυτικά της κεντρικής κλίμακας, προς την οδό Πολυτεχνείου.

5.Διαμόρφωση μίας εσοχής για τη στάθμευση δύο οχημάτων για ΑμεΑ. Η συγκεκριμένη εσοχή διαμορφώνεται μπροστά από την ράμπα ΑμεΑ του Δικαστικού Μεγάρου.

6.Μετατόπιση της στάσης ΟΑΣΘ προς την πάροδο που οδηγεί στον υπαίθριο χώρο στάθμευσης των Δικαστηρίων προκειμένου να εναρμονιστεί το έργο με τις υποδείξεις της ΕΛ.ΑΣ και να εξασφαλιστεί η άνετη και ασφαλής αναμονή του μεγάλου αριθμού επιβατών που εξυπηρετεί η συγκεκριμένη στάση.

7.Αύξηση του πρασίνου και γενικά της φύτευσης στο πεζοδρόμιο μπροστά από το Δικαστικό Μέγαρο με την ενίσχυση της υφιστάμενης δενδροστοιχίας με νέα δέντρα ίδια με τα υφιστάμενα όπου εμφανίζονται κενά ενώ προστίθεται νέα, δεύτερη εσωτερική δενδροστοιχία με καλλωπιστικές δαμασκηνιές για τον χρωματικό εμπλουτισμό των δενδροστοιχιών, στην πλευρά προς την συμβολή με την οδό Πολυτεχνείου. Επίσης, μία νέα δενδροστοιχία φυτεύεται στην διαπλάτυνση μπροστά από την κεντρική είσοδο του Δικαστικού Μεγάρου. Παράλληλα στις γωνιακές διαπλατύνσεις που εγκιβωτίζουν την στάθμευση από την πλευρά των άρτιων οικοδομικών αριθμών φυτεύονται νέα δέντρα.

8.Τοποθέτηση οκτώ καθιστικών στο ευρύ πεζοδρόμιο μπροστά από τον υπαίθριο χώρο στάθμευσης των Δικαστηρίων, στον χώρο που επιστρώνεται με χυτό δάπεδο. Δύο ακόμη καθιστικά τοποθετούνται από την πλευρά των άρτιων οικοδομικών αριθμών και συγκεκριμένα στην γωνιακή διαπλάτυνση της διάβασης ανάμεσα στα νέα δέντρα.

9.Φρεάτια επί τηςΠολυτεχνείου για την αντιμετώπιση των επιφανειακών όμβριων υδάτων.

10.Τοποθέτηση τριών κάδων απορριμμάτων - ανακύκλωσης και ενός κώδωνα ανακύκλωσης γυάλινων συσκευασιών.

11.Δημιουργείται χώρος στάθμευσης από την πλευρά των άρτιων οικοδομικών αριθμών μεταξύ των οδών Παλαιού Σταθμού και Σαπφούς, με δέκα θέσεις στάθμευσης επιβατηγών αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης (ΤΑΧΙ), μία θέση στάθμευσης και μία θέση φορτοεκφόρτωσης.

12.Δημιουργούνται 26 θέσεις στάθμευσης δικύκλων από την πλευρά των άρτιων οικοδομικών αριθμών, αμέσως μετά την προεξοχή του πεζοδρομίου της διάβασης. Οι θέσεις αυτές διαχωρίζονται από ελαστικά διαχωριστικά.

Επίσης, προβλέπονται νέα φωτιστικά, φωτεινοί σηματοδότες και άλλος αστικός εξοπλισμός.

Γενί Τζαμί

Η ανάπλαση της ευρύτερης περιοχής που περιβάλλει το Γενί Τζαμί συμπληρώνει και ολοκληρώνει το έργο που υλοποιείται από το Ίδρυμα «Νιάρχος», το οποίο επικεντρώνεται επί της Αρχαιολογικού Μουσείου στο οικοδομικό τετράγωνο όπου βρίσκεται το Μνημείο καθώς και στο ακριβώς απέναντι όπου βρίσκονται τα κτίρια της Ειδικής Παιδαγωγικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης.

Η μελέτη ασχολείται με την ανάπλαση της οδού Αρχαιολογικού Μουσείου από την Λεωφόρο Βασ. Όλγας έως την οδό Εδμόνδου Ροστάν και από την οδό Πραξιτέλους έως την οδό Δελφών. Επίσης, της οδού Εδμόνδου Ροστάν από την οδό Αθανασίου Διάκου έως την οδό Αρχαιολογικού Μουσείου, της οδού Πραξιτέλους από την οδό Αρχαιολογικού Μουσείου έως την οδό Αθ. Διάκου, της οδού Ζαΐμη, καθώς και του πεζόδρομου και του χώρου πρασίνου στη συμβολή των οδών Αρχαιολογικού Μουσείου, Δελφών και Ζαΐμη, για το τμήμα ιδιοκτησίας Δημοσίου.

Στην περιοχή επέμβασης εκτός από το Γενί Τζαμί το οποίο είναι χαρακτηρισμένο ως Διατηρητέο Ιστορικό Μνημείο βρίσκεται ένα ακόμα διατηρητέο κτήριο. Συγκεκριμένα στην συμβολή των οδών Ζαΐμη και Πραξιτέλους το διατηρητέο κτήριο, ιδιοκτησίας του Κέντρου Διαφύλαξης Αγιορείτικης Κληρονομιάς, είναι χαρακτηρισμένο ως Έργο Τέχνης που χρειάζεται ειδική κρατική προστασία.

Στην περιοχή επέμβασης της μελέτης εντοπίστηκαν διάφορα προβλήματα:

-Αρχαιολογικού Μουσείου (από την Λεωφόρο Βασ. Όλγας έως την οδό Εδ. Ροστάν και από την οδό Πραξιτέλους έως την οδό Δελφών): Η Αρχαιολογικού Μουσείου είναι μονόδρομος με κατεύθυνση από την λεωφόρο Βασ. Όλγας προς την οδό Δελφών. Το πλάτος του οδοστρώματος από κράσπεδο σε κράσπεδο είναι περίπου 8,50 μ., ενώ το πλάτος λωρίδας κυκλοφορίας είναι περίπου 4,50 μ. λόγω της εκατέρωθεν στάθμευσης παρά την οδό. Τα πεζοδρόμια είναι στενά και οι δενδροστοιχίες παρουσιάζουν κενά και ασυνέχειες. Οι κάθετες οδοί –Κύπρου, Μπρούφα, Πραξιτέλους, Αμαλίας και Εδ. Ροστάν (στο τμήμα που είναι μονόδρομος)- που συμβάλλουν στην Αρχαιολογικού Μουσείου έχουν μικρά, εκτός προδιαγραφών, πεζοδρόμια (από 0,80 μ, έως 1,45 μ.). Το πλάτος του οδοστρώματος. Συνέπεια των παραπάνω είναι, η παρά την οδό στάθμευση σε αυτές τις οδούς να εκτείνεται μέχρι την συμβολή τους με την Αρχαιολογικού Μουσείου.

-Εδμόνδου Ροστάν (από την οδό Αθ. Διάκου έως την Αρχαιολογικού Μουσείου): Το τμήμα αυτό της οδού είναι αμφίδρομο με πλάτος οδοστρώματος από κράσπεδο σε κράσπεδο 12,00 μ. Τα αυτοκίνητα σταθμεύουν κάθετα προς το κράσπεδο και στις δύο πλευρές, με αποτέλεσμα οι λωρίδες κυκλοφορίας να περιορίζονται σε πλάτος μικρότερο από το ελάχιστο επιτρεπόμενο. Τα πεζοδρόμια είναι στενά και προβληματικά. Κατά μήκος του κτιρίου του ΟΤΕ η στένωση στο πλάτος του πεζοδρομίου είναι σημαντική λόγω της κατασκευής ράμπας ΑμεΑ για την εξυπηρέτηση του κτηρίου. Στο τμήμα αυτό της οδού υπάρχει δενδροστοιχία η οποία, όμως εμφανίζει κενά.

-Ζαΐμη: Η οδός είναι μονόδρομος με κατεύθυνση από την οδό Δελφών προς την οδό Εδ. Ροστάν. Τα πεζοδρόμια είναι στενά και προβληματικά. Παρατηρείται στάθμευση οχημάτων και στις δύο πλευρές του οδοστρώματος που καταλαμβάνουν, όμως, σχεδόν όλο το πλάτος των πεζοδρομίων, ώστε να εξασφαλίζεται μία λωρίδα κυκλοφορίας. Ανάμεσα στο κτήριο του ΟΤΕ και την οικοδομή με αριθμό 6 επί της Ζαΐμη, υπάρχει ανώνυμη οδός προϋφιστάμενη του 1923.

-Πραξιτέλους (από την οδό Αρχαιολογικού Μουσείου έως την οδό Αθ. Διάκου): Η οδός είναι μονόδρομος με κατεύθυνση από την Ζαΐμη προς την Αρχαιολογικού Μουσείου. Τα πεζοδρόμια είναι στενά και με προβλήματα. Παρατηρείται στάθμευση οχημάτων και στις δύο πλευρές του οδοστρώματος σε όλο το μήκος της οδού. Στο τμήμα από την Αρχαιολογικού Μουσείου έως την Ζαΐμη, η στάθμευση είναι επί του οδοστρώματος. Στο τμήμα από την Ζαΐμη έως την Αθ. Διάκου, λόγω του μεγαλύτερου πλάτους πεζοδρομίων και προκειμένου να εξασφαλίζεται μία λωρίδα κυκλοφορίας, η στάθμευση καταλαμβάνει σχεδόν όλο το πλάτος του πεζοδρομίου στην μία πλευρά ενώ στην απέναντι πλευρά είναι επί του οδοστρώματος.

-Πεζόδρομος και χώρος πρασίνου στην συμβολή των οδών Αρχαιολογικού Μουσείου, Δελφών και Ζαΐμη: Στη συμβολή των οδών Αρχαιολογικού Μουσείου, Δελφών και Ζαΐμη υπάρχει ένας ελεύθερος χώρος με συνολικό εμβαδόν 1167,58 τ.μ. ο οποίος είναι χαρακτηρισμένος σε ένα τμήμα του ως πεζόδρομος και ο υπόλοιπος ως χώρος πρασίνου. Ο πεζόδρομος ενώνει την Αρχαιολογικού Μουσείου με την Ζαΐμη, εφάπτεται στις οικοδομές και εκτείνεται παράλληλα με αυτές. Υπάρχει χώρος που είναι αδιαμόρφωτος στο μεγαλύτερο τμήμα του και λειτουργεί ως άτυπος χώρος στάθμευσης που εξυπηρετεί κατοίκους και επισκέπτες της περιοχής. Στο χώρο αυτό υπάρχουν και εγκαταλελειμμένα οχήματα που δημιουργούν εστίες ρύπανσης. Ένα μικρό τμήμα του χώρου είναι διαμορφωμένο και επιστρωμένο με κυβόλιθους (136,26 τ.μ.) και αποτελεί αύλειο χώρο του μονώροφου κτίσματος που φιλοξενεί το 11ο Σύστημα Προσκόπων Αναλήψεως. Το κτίσμα αυτό βρίσκεται στην ιδιοκτησία του Δημοσίου και καταλαμβάνει 81,32 τ.μ. Η ανάγκη σύνδεσης της Αρχαιολογικού Μουσείου με την Ζαΐμη μέσω αυτού του χώρου οδήγησε στην δημιουργία ενός χωμάτινου μονοπατιού.

Οι παρεμβάσεις που προβλέπονται από τη μελέτη είναι:

-Απελευθέρωση - ανάκτηση κατειλημμένων χώρων από την παράνομη στάθμευση με τη διευθέτηση της στάθμευσης (αυτοκινήτων, δικύκλων) και την πρόβλεψη θέσεων φορτοεκφόρτωσης και γενικών θέσεων στάθμευσης για ΑμεΑ, και τη διαμόρφωση σε δρόμους ήπιας κυκλοφορίας των οδών που περιβάλλουν τα διατηρητέα κτήρια και χαρακτηρίζονται ως τοπικοί οδοί.

-Διευκόλυνση προσβάσεων για όλους, με τη δημιουργία ευδιάκριτων ζωνών κίνησης και στάσης πεζών και τη λήψη μέτρων που επιτρέπουν την αυτόνομη, ανεξάρτητη και ασφαλή διακίνηση των εμποδιζόμενων ατόμων.

-Αισθητική αναβάθμιση της περιοχής με την επιλογή ανάλογων υλικών επίστρωσης και στοιχείων αστικού εξοπλισμού.

-Βελτίωση του μικροκλίματος με την ενίσχυση και συμπλήρωση των υφιστάμενων δενδροστοιχιών και την αξιοποίηση του κενού, αδιαμόρφωτου χώρου σε χώρου πρασίνου.

Στη μελέτη περιγράφονται αναλυτικά οι επεμβάσεις ανά δρόμο.